Bekalan Topeng Hidung Mulut Cukup Saifuddin


PUTRAJAYA, 13 FEB: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) memberi jaminan bekalan topeng hidung dan mulut mencukupi untuk keperluan orang ramai dalam mengawal jangkitan Covid-19.
Menterinya, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata kerajaan akan membeli stok sedia ada sebanyak 400,000 keping topeng hidung dan mulut daripada pengeluar tempatan dan strategi pengedaran kepada orang ramai akan diumumkan kemudian supaya masyarakat tidak melakukan pembelian panik dengan jumlah yang banyak.
“Mereka (pengeluar tempatan) bersetuju (untuk membekal topeng hidung dan mulut) dan kami telah mengenal pasti jumlah topeng yang diperlukan. Saya juga telah memaklumkan kepada Kabinet dan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga Pengerusi Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA).
“Pada masa sama, kami sedang melihat kepada pilihan lain supaya pengeluar dapat meningkatkan pengeluaran mereka dan kami bersetuju untuk membantu apa sahaja masalah yang mereka hadapi. Jadi, setakat ini, kami bersedia untuk membuat pesanan kepada pengilang sebaik sahaja mendapat kelulusan daripada Kementerian Kewangan,” katanya.
Datuk Seri Saifuddin Nasution. Foto HAFIZ OTHMAN/SELANGORKINIBeliau berkata demikian kepada media selepas menghadiri sesi dialog antara KPDNHEP dengan pemain industri mengenai impak Covid-19 serta cadangan untuk melegakan situasi itu, di sini hari ini.
Ditanya berapa banyak topeng yang ditempah, Saifuddin berkata: “Kami perlu bergantung kepada kapasiti mereka…sebagai contoh beberapa (pengilang) berkata mereka mempunyai stok sedia sebanyak 400,000 keping dan boleh menghasilkan 200,000 keping sehari, ada yang kata boleh hasilkan 100,000 keping seminggu, ada juga yang boleh sediakan 50,000 keping.
“Beberapa pengilang mengatakan mereka perlukan bantuan kerajaan. Kami akan beri komitmen untuk membantu mereka, tetapi seberapa banyak yang mereka ada kami (kerajaan) bersedia untuk membeli,” katanya.
Saifuddin Nasution berkata aduan kekurangan topeng hidung dan mulut sebelum ini berpunca daripada permintaan mendadak menyebabkan pasaran domestik menghadapi kekurangan bekalan.
Mengenai tindakan sama ada KPDNHEP akan mengehadkan pembelian cecair pembasmi kuman dan topeng, beliau berkata pembelian secara besar-besaran tidak berlaku di seluruh negara sebaliknya hanya di negeri tertentu.
“Belum sampai masa itu (hadkan pembelian). Saya lebih tumpukan kepada mencukupkan bekalan dengan kerjasama pengeluar yang menyatakan persetujuan dan memberi angka berapa mereka mampu hasilkan,” katanya.
Sementara itu, mengenai sesi dialog bersama pemain industri, Saifuddin Nasution berkata kementerian akan mengambil pandangan dan cadangan mereka untuk dimajukan kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng kerana kerajaan dalam proses merangka satu pakej rangsangan ekonomi yang akan dibentangkan Mac ini.
Beliau berkata perdagangan domestik adalah penyumbang signifikan ekonomi negara khususnya sektor pengedaran dan peruncitan, dan berharap menerusi sesi dialog itu, kerajaan dapat membantu pemain industri dalam melegakan masalah untuk menghadapi cabaran COVID-2019.
– BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/02/bekalan-topeng-hidung-mulut-cukup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Koronavirus Pakai Penutup Hidung Dan Mulut Jika Demam Selesama Batuk

Koronavirus Pakai Penutup Hidung Dan Mulut Jika Demam Selesama Batuk

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 345 hits
IPOH 2 FEB Penutup hidung dan mulut perlu dipakai oleh mereka yang mempunyai gejala seperti demam selesema dan batuk bagi mengelak jangkitan penyakit yang dihidapi kepada orang lain kata Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye Beliau me...
Isu Penutup Hidung Dan Mulut Kdn Beri Kelonggaran Ambil Pekerja Asing

Isu Penutup Hidung Dan Mulut Kdn Beri Kelonggaran Ambil Pekerja Asing

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 185 hits
PUTRAJAYA 14 FEB Kabinet melalui Kementerian Dalam Negeri telah memberi kelonggaran pengambilan lebih ramai pekerja asing kepada syarikat pengeluar penutup hidung dan mulut bagi membolehkan mereka menghasilkan lebih banyak produk itu dalam ...
Rakyat China Rasa Tidak Cukup Pakai Topeng Muka Guna Plastik Untuk Lindungi Diri Dari Coronavirus

Rakyat China Rasa Tidak Cukup Pakai Topeng Muka Guna Plastik Untuk Lindungi Diri Dari Coronavirus

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 564 hits
Sepertimana yang korang tahu penyakit Coronavirus telah merebak di beberapa buah negara dan pada hari Selasa yang lalu World Health Organization sudahpun melakukan mesyuarat tergempar yang akhirnya menisytiharkan darurat global Coronavirus ...
Bekalan Makanan Cukup Untuk 15 Hari Pelajar Malaysia Terkandas Di Wuhan

Bekalan Makanan Cukup Untuk 15 Hari Pelajar Malaysia Terkandas Di Wuhan

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 307 hits
SIBU 1 Feb Ivan Yeo Zhi Yu 19 mahasiswa dari Bintulu yang terkandas di Universiti Geosians China di Wuhan angkara penularan 2019 novel coronavirus cuba untuk bertenang dan tidak mahu terlalu memikirkan musibah yang melanda bandar yang didia...
Covid 19 250 Aduan Diterima Berkaitan Penutup Hidung Mulut

Covid 19 250 Aduan Diterima Berkaitan Penutup Hidung Mulut

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 221 hits
KUCHING 20 Jamadilakhir 1441H Jumaat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna menerima 250 aduan salah laku berkaitan penutup hidung dan mulut susulan penularan jangkitan COVID 19 Timbalan menterinya Chong Chieng Jen ber
Kerajaan Tak Hadkan Pembelian Penutup Mulut Dan Hidung

Kerajaan Tak Hadkan Pembelian Penutup Mulut Dan Hidung

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 146 hits
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berucap pada Sesi Dialog Bersama Industri Mengenai Impak Covid 19 di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Putrajaya foto SYA...
Saya Malu Kerana Tidak Cukup Bersuara Bintang Rugby Sonny Bill Williams Buka Mulut Mengenai Uighur

Saya Malu Kerana Tidak Cukup Bersuara Bintang Rugby Sonny Bill Williams Buka Mulut Mengenai Uighur

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 208 hits
Selepas Mesut Ozil bintang ragbi Sonny Bill Williams turut menzahirkan sokongan terhadap minoriti Muslim Uighur di China Berdasarkan laporan beliau menyatakan kekesalan kerana tidak bersuara lebih awal mengenai isu berkenaan Mereka berada d...
Uniqlo Keluarkan Koleksi Yang Cukup Bergaya Dan Mampu Menghindari Sinaran Uv

Uniqlo Keluarkan Koleksi Yang Cukup Bergaya Dan Mampu Menghindari Sinaran Uv

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 144 hits
Tidak asing lagi nama butik Uniqlo dalam kalangan masyarakat hari ini Sebut sahaja Uniqlo pastinya anda terbayang koleksi baju seluar mahupun pakaian The post appeared first on
Rasa Cinta Sahaja Tidak Cukup Kalau Nak Kahwin Pesanan Buat Yang Belum Kahwin

Rasa Cinta Sahaja Tidak Cukup Kalau Nak Kahwin Pesanan Buat Yang Belum Kahwin

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 462 hits
Gambar HiasanKita hanya akan benar benar mengenali seseorang SETELAH KAHWIN dengannya tidur sebantal makan sepinggan duduk sebumbung Baru tahu masa itu dia tidur berdengkur baru tahu rupanya jenis lepas berak tak reti flush baru tahu cepat ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord