Beberapa Isu Isu Berkaitan Ilmu Hadis
BEBERAPA ISU-ISU BERKAITAN ILMU HADIS
Muhammad Nuruddin Bin
Bashah[1]
Muqaddimah
Tulisan
ini disusun berdasarkan persoalan-persoalan yang dikemukakan dalam E-Lesson OUM
bagi pengajian Sarjana Pengajian Islam Open University Malaysia. Dengan
mengemukakan hujah dan isi kandungannya sebenarnya penulis menyediakan diri
untuk membaca, meneliti kitab-kitab, buku-buku hadis dan laman sesawang
tertentu. Hal ini membantu kefahaman penulis dan Insya Allah memberi manfaat
kepada para pembaca yang mungkin mengikuti tangga keilmuan melalui pengajian
seperti penulis atau semisal dengannya. Persoalan yang ditanya dalam kuiz E
Lesson ini sebenarnya adalah persoalan yang juga bermain di minda ramai peminat
ilmu di luar sana malah ia juga
mengelirukan bagi pihak yang hanya menjadikan media sosial atau pengajian tidak
rasmi yang singkat sebagai sumber keilmuannya.
Perbezaan antara Iktibar, Mutabaah, dan Syawahid
dalam ilmu Hadis
Menurut al-Hafiz Ibn Hajar
daripada kitab beliau yang masyhur iaitu Nukhbah al-Fikar:
وَالفَرْدُ النِّسْبِيُّ إِنْ وَافَقَهُ غَيْرُهُ فَهُوَ
المُتَابِعُ، وَإِنْ وُجِدَ مَتْنٌ يُشْبِهُهُ فَهُوَ الشَّاهِدُ، وَتَتبُّعُ
الطُّرُقِ لِذَلِكَ هُوَ الاعْتِبَارُ
“Adapun al-Fard al-Nisbi apabila ia (Hadis fard) disokong oleh Hadis lain
yang sama dikenali sebagai al-Mutabi[2]’
(dengan syarat Hadis tersebut daripada guru yang sama). Jika ditemui matan (Hadis) yang hampir serupa
dengan Hadis tersebut maka ia dikenali dengan al-Syahid. Perbuatan mencari atau
memeriksa sanad-sanad untuk perkara ini dikenali dengan al-I’tibar”. (al Asqalani, I. H. 2010).
I’tibar
Menurut kitab
Manhaj al-Naqad, Dari segi bahasa ia terbitan daripada اعتبر iaitu menguji, memeriksa dan melihat sesuatu
perkara untuk mengetahui sesuatu sejenis dengannya.
Dari istiahnya
bermaksud , meneliti jalan periwayatan hadis yang tunggal untuk mengetahui sama
ada terdapat riwayat lain yang sepertinya di kalangan para perawi hadis atau
yang seumpamanya dari segi maksud dan yang mempunyai sanad serupa dengannya
atau melalui jalan lain daripada sahabah yang sama ataupun tidak terdapat
sebarang riwayat yang seumpama dengannya mahupun dari aspek persamaan lafaz
atau makna hadis.
Contohnya Hammad
bin Salamah meriwayatkan satu hadis yang tidak diteliti padanya daripada Ayyub
daripada Ibnu Sirin daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah SAW. Maka dikaji
dan diteliti pada sanad itu adakah di sana terdapat perawi thiqah yag lain
selain Ayyub daripada Ibn Sirin?
Sekiraya didapati perawi
thiqah selain Ayyub maka diketahui bahawa di sana terdapat asal bagi hadis
tersebut yang dapat dirujuk kepadanya atau dilihat juga pada perawi selain Ibnu
Sirin atau sahabah yang meriwayatkan hadis tersebut selain Abu Hurairah. Oleh itu sekiranya tidak diperolehi juga maka
tiadalah sokongan bagi hadis tersebut. (
Ghawri, ’Abd al-Majid, et al,2012)
Dari aktiviti iktibar
inilah terjumpanya mutabi’ dan syahid.
Al-Mutaba’ah atau al-Mutaba’at
Ianya terbahagi pada dua:
Mutaba’ah Tammah (متابعة تامة)
iaitu penyertaan itu bermula daripada peringkat gurunyanya sehinggalah ke
penghujung sanad.
Rajah 1: Mutaba’ah tammah
Mutaba’ah Qasirah (متابعة قاصرة)
iaitu penyertaan itu bermula daripada peringkat selepas daripada gurunya sehinggalah
ke penghujung sanad.
Rajah 2: Mutaba’ah Qasirah
Contoh mutabaah
tammah.
Hadis yang
diriwayatkan oleh Imam Syafi’i dalam Al-Umm dari Imam Malik dari Abdullah Bin
Dinar dari Abdullah Bin Umar dari Rasulullah Saw. dengan matan berikut:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
الشهر تسع وعشرون , فلا تصوموا حتى تروا الهلال , ولا تفطروا حتى تروه , فان غم
عليكم فأ كملوا العدة الثلا ثين
Rasulullah saw
bersabda: “satu bulan itu dua puluh Sembilan hari, maka janganlah kamu berpuasa
sampai kamu melihat hilal (Ramadhan), dan janganlah kamu berbuka (menyelesaikan
puasa Ramadhan) sampai kamu melihat hilal (Syawwal). Maka jika kamu terhalang oleh
mendung, maka sempurnakanlah bilangan (bulan) menjadi tiga puluh hari.”
Sehabagian ulama
menganggap bahawa hadis tersebut termasuk gharib kerana Imam Syafi’i dianggap
menyendiri dalam meriwayatkan hadis tersebut dengan matan :
فان غم عليكم فأ كملوا العدة الثلا ثين
“Maka jika kamu
terhalang oleh mendung, maka sempurnakanlah bilangan (bulan) menjadi tiga puluh
hari.”
Setelah di-i’tibar
ternyata terdapat mutaba’at tammah bagi hadis tersebut dengan matan yang sama
dengan jalan sanad Abdullah Bin Maslamah dari Imam Malik dan seterusnya seperti
sanad di atas yang telah dikeluarkan oleh Bukhari (no:1.907).
أنَّ رَسولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه
وسلَّمَ قالَ: الشَّهْرُ تِسْعٌ وعِشْرُونَ لَيْلَةً، فلا تَصُومُوا حتَّى
تَرَوْهُ، فإنْ غُمَّ علَيْكُم فأكْمِلُوا العِدَّةَ ثَلَاثِينَ.
)البخاري 1907(
Rasulullah s.a.w
bersabda: Bulan itu mempunyai dua puluh sembilan malam, maka janganlah kamu
berpuasa sehingga kamu melihatnya. Jika kamu mendung, sempurnakan bilangannya
dengan tiga puluh.
Sanad Gharib : Imam al Syafie – Imam Malik – Abdullah bin
Dinar – Abdullah bin Umar – Rasulullah SAW.
Sanad Sahih
(mutabaah tammah) : Abdullah bin Maslamah – Imam Malik
– Abdullah bin Dinar – Abdullah bin Umar – Rasulullah SAW.
Contoh Mutabaah
Qasirah
Pada hadis yang
telah disebutkan pada contoh diatas juga dapati mutaba'ah qasirah yang
dikeluarkan oleh Imam lbnu Khuzaimah (no: 1909) dari riwayat 'Ashim bin
Muhammad dari bapanya iaitu Muhammad bin Zaid, dari Abdullah bin Umar dari
Rasulullah Saw. dengan matan:
فكمّلوا ثلا ثين
“Maka
sempurnakanlah bilangan (bulan) menjadi tiga puluh hari.”
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْوَلِيدِ،
نا مَرْوَانُ بْنُ مُعَاوِيَةَ، نا ابْنُ فُضَيْلٍ، نا عَاصِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ
الْعُمَرِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «الشَّهْرُ هَكَذَا وَهَكَذَا وَهَكَذَا
ثَلَاثِينَ، وَالشَّهْرُ هَكَذَا وَهَكَذَا وَهَكَذَا، وَيَعْقِدُ فِي
الثَّالِثَة، فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا ثَلَاثِينَ»
Muhammad bin
Al-Walid memberitahu kami, Marwan bin Muawiyah memberitahu kami, Ibnu Fudayl
memberitahu kami, Asim bin Muhammad Al-Amri memberitahu kami, dari bapanya
(Muhammad bin Zaid), dari Abdullah bin Umar,
dia berkata: Rasulullah bersabda : Semoga selawat dan salam Allah ke atasnya:
“Bulan itu begini, begini, dan begini selama tiga puluh hari, dan bulan itu
begini, begini, begini, dan begini, dan diadakan dalam The ketiga. Jika kamu
merasa lemah, sempurnakanlah tiga puluh.”
Sanad Gharib : Imam al Syafie – Imam Malik – Abdullah bin Dinar – Abdullah
bin Umar – Rasulullah SAW.
Sanad Sahih (mutabaah qasirah) : 'Asim bin Muhammad - bapanya Muhammad bin Zaid - Abdullah bin Umar
- Rasulullah Saw.
al-Syahid atau al-Syawahid
Al-Syawahid adalah jama’ bagi
perkataan al-Syahid yang bermaksud apabila
terdapat Hadis lain yang diriwayatkan oleh sahabat yang lain dan Hadis
tersebut menyokong samada dari sudut lafaz atau makna Hadis yang ingin disokong
itu. Untuk itu, setiap seorang daripada mereka merupakan syahid kepada yang
lain.
Noor,
U. M. M. (2016) memberi contoh bagi menjelaskan kedua
istilah ini agar kita dapat memahaminya dengan lebih jelas:
Daripada Abu Salamah bin Abdulrahman, daripada
Abu Hurairah RA berkata, Nabi SAW telah bersabda:
دَخَلَتِ امْرَأةٌ النَّارَ فِيْ
هِرَّةٍ حَبَسَتْهَا...
“Telah dimasukkan seorang wanita ke dalam
neraka disebabkan dia telah mengurung seekor kucing…”.
[Riwayat Imam Ahmad, no. Hadis 7232]
Setelah para
ulama’ melakukan penelitian terhadap Hadis ini, maka para ulama’ menjumpai
bahawa Hadis ini juga diriwayatkan oleh beberapa orang perawi yang lain
antaranya Humaid bin Abdulrahman daripada Abu Hurairah RA. [Riwayat Ibn Hibban,
no. Hadis 5621] Untuk itu, riwayat Humaid bin Abdulrahman ini dinamakan
mutaba’ah atau tabi’ (تابع)
bagi riwayat Abu Salamah. (Noor, U. M. M.
2016)
Rajah 3 :Dua jenis syawahid
Faedah al-Syawahid
Menguatkan darjat Hadis daripada hasan kepada sahih atau daripada
dhaif kepada hasan.
Mengangkat atau menghilangkan keganjilan Hadis tersebut.
Menafsirkan Hadis yang mujmal dan menjelas yang mubham (tidak jelas).
Kadang-kadang ia boleh menjelaskan sebab wurud al-Hadis.
Antara faedah al-Mutaba’ah
adalah:
Mengangkat atau menghilangkan keganjilan Hadis tersebut.
Menafsirkan Hadis yang mujmal dan menjelas yang mubham (tidak jelas).
Kadang-kadang ia boleh menjelaskan sebab wurud al-Hadis.
Kadang-kadang apa yang datang daripada mutaba’ah
boleh menghilang kecacatan yang terdapat dalam sesebuah riwayat yang lain.
Para
muhaddis telah menggariskan pelbagai dasar berkenaan pengumpulan jalur-jalur hadith supaya dikaji
khususnya dari sudut penelitian sanad. Hadith tidak boleh dihukum sahih atau da‘if
hanya dengan melihat satu jalur sahaja.
Hadis Gharib dan perbezaan dengan Gharib al-Hadis?
Hadis Gharib
Hadis Gharib (حدبث غريب) adalah Hadis yang diriwayatkan oleh
seorang perawi sahaja. Terdapat dua jenis iaitu Hadis Gharib Mutlaq dan Gharib
Nisbi.
Menurut
Dr. Mahmud Thahan dalam Taisir Musthalah Hadis
الغريب المطلق "أو
الفرد المطلق":
1- تعريفه: هو ما كانت الغرابة في أصل سنده، أي ما يتفرد
بروايته شخص واحد في أصل سنده.
2- مثاله: حديث "إنما الأعمال بالنيات" تفرد به عمر بن الخطاب رضي الله عنه
Gharib Mutlaq atau fard mutlaq ia adalah gharabah (pelik/ganjil) tunggal pada permulaan sanad (Sahabat). Contoh:
عَنْ أميرِ المؤمنينَ أبي حفصٍ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ
قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ( صلى الله عليه وسلم ) يَقُولُ: « إِنَّمَا
الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى ، فَمَنْ
كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا
فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ
Daripada
Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab RA, dia berkata, "Saya
mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung
niatnya.Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia
niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya kerana ingin mendapatkan (keredhaan) Allah
dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan
barangsiapa yang hijrahnya kerana menginginkan kehidupan yang layak di dunia
atau kerana wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai
sebagaimana) yang dia niatkan.
Saidina Umar tunggal dalam riwayat ini.
. رواه إماما المُحدِّثين:أبو عبد الله محمد بن إسماعيل
بن إبراهيم بن المغيرة بن بَرْدِزْبَهْ البخاريُّ وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن
مسلم القُشَيْريُّ النَّيْسابُورِي ُّ في صَحِيحَيْهِماال ذَّيْنِ هما أصح الكتب
المُصَنَّفَةِ.
Hadis
riwayat dua imam Hadis, Abu Abdullah Muhammad bin Isma’il bin Ibrahim bin Al
Mughirah bin Bardizbah Al Bukhari dan Abu Al Husain, Muslimbin Al Hajjaj bin
Muslim Al Qusyairi An Naisaaburi di dalam dua kitab Sahih, yang merupakan kitab
yang paling sahih yang pernah dikarang).
الغريب النسبي"أو
الفرد النسبي"
تعريفه: هو ما كانت
الغرابة في أثناء سنده، يرويه أكثر من راوٍ في أصل سنده، ثم ينفرد بروايته واحد عن
أولئك الرواة.
مثاله: حديث "مالك،
عن الزهري، عن أنس رضي الله عنه، أن النبي صلى الله عليه وسلم دخل مكة وعلى
رأسه المغفر". تفرد به مالك، عن الزهري.
سبب التسمية: وسمي هذا
القسم بـ "الغريب النسبي"؛ لأن التفرد وقع فيه بالنسبة إلى شخص معين.
من أنواع الغريب النسبي:
هناك أنواع من الغرابة،
أو التفرد يمكن عدها من الغريب النسبي؛ لأن الغرابة فيها ليست مطلقة، وإنما حصلت
الغرابة فيها بالنسبة إلى شيء معين، وهذه الأنواع هي:
أ- تفرد ثقة برواية
الحديث: كقولهم: لم يروه ثقة إلا فلان.
ب- تفرد راوٍ معين عن
راوٍ معين: كقولهم: "تفرد به فلان عن فلان" وإن كان مرويا من
وجوه أخرى عن غيره.
ج- تفرد أهل بلد أو أهل
جهة: كقولهم: "تفرد به أهل مكة، أو أهل الشام".
_________
Jenis Gharib Nisbi atau fard Nisbi iaitu sesuatu yang aneh (gharabah) semasa sanadnya, yang diriwayatkan oleh lebih
daripada seorang perawi dalam sanad asal, dan kemudian seorang meriwayatkannya
sendirian daripada perawi tersebut.
Contoh:
hadis “Malik dari Al-Zuhri dari Anas radhiyallahu ‘anhu, bahawa Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam telah masuk ke Mekah dengan membawa Al-Mughfar
(serban) di atasnya kepala”. Malik meriwayatkannya sendirian, dari
Al-Zuhri.
Sebab
dinamakan gharib nisbi: kerana gharib (aneh/tungal) berlaku dalam hubungan
dengan orang tertentu.
Jenis-jenis
keanehan nisbi:
Terdapat
jenis keanehan (gharabah) atau ketunggalan (tafarrud) yang boleh dianggap
sebagai gharabah nisbi. Kerana keanehan di dalamnya bukanlah mutlak, sebaliknya
keanehan di dalamnya berlaku berkaitan dengan perkara tertentu, dan jenis ini
adalah:
A-
Tafarrud orang yang amanah dalam
meriwayatkan hadis: seperti kata mereka: Tidak ada orang yang amanah yang
meriwayatkannya melainkan si fulan (tinggal dia sahaja yang diterima
riwayatnya).
B-
Tafarrud perawi khusus daripada perawi tertentu: seperti kata mereka:
"Fulan meriwayatkannya sendirian daripada fulan," walaupun ia
diriwayatkan dengan cara lain daripada orang lain.
C-
Penduduk sesebuah negara atau penduduk sesuatu wilayah adalah tafarrud. Seperti
yang mereka katakan: "Penduduk Mekah atau penduduk Levant adalah tafarrud
pada hadis ini."
Gharib al Hadis
Bagi
isu gharibul hadis penulis memetik syarah Taqrib Al Nawawi iaitu kitab Tadrib
Al Rawi Imam Suyuti.
[النَّوْعُ الثَّانِي
وَالثَلَاثُونَ غَرِيبُ الْحَدِيثِ]
(النَّوْعُ
الثَّانِي وَالثَلَاثُونَ غَرِيبُ) أَلْفَاظِ (الْحَدِيثِ هُوَ مَا وَقَعَ فِي
مَتْنِ الْحَدِيثِ مِنْ لَفْظَةٍ غَامِضَةٍ بَعِيدَةٍ مِنَ الْفَهْمِ لِقِلَّةِ
اسْتِعْمَالِهَا، وَهُوَ فَنٌّ مُهِمٌّ) يَقْبُحُ جَهْلُهُ بِأَهْلِ الْحَدِيثِ، (وَالْخَوْضُ فِيهِ صَعْبٌ) حَقِيقٌ
بِالتَّحَرِّي، جَدِيرٌ بِالتَّوَقِّي، (فَلْيَتَحَرَّ خَائِضَهُ) ، وَلْيَتَّقِ
اللَّهَ أَنْ يَقْدَمَ عَلَى تَفْسِيرِ كَلَامِ نَبِيِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِمُجَرَّدِ الظُّنُونِ، (وَكَانَ السَّلَفُ يَتَثَبَّتُونَ فِيهِ أَشَدَّ
تَثَبُّتٍ) .
فَقَدْ رُوِّينَا عَنْ
أَحْمَدَ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ حَرْفٍ مِنْهُ فَقَالَ: سَلُوا أَصْحَابَ
الْغَرِيبِ، فَإِنِّي أَكْرَهُ أَنْ أَتَكَلَّمَ فِي قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالظَّنِّ.
Gharibul
Hadis – Keanehan pada Kata-kata hadis adalah perkataan yang samar-samar yang
terdapat dalam teks hadis, jauh dari pemahaman kerana kekurangan penggunaannya.
Ia adalah seni yang penting, yang mana jahilnya ahli hadis mengenainya adalah
sesuatu yang memalukan, dan mendalaminya adalah sukar (Maka hendaklah orang
yang mencarinya berhati-hati), dan hendaklah dia bertakwa kepada Allah supaya
dia tidak menafsirkan sabda Nabi-Nya s.a.w. berdasarkan syak wasangka
semata-mata. (Ulama salaf mempertahankannya dengan pegangan yang kuat)
Kami
telah diriwayatkan dari Ahmad bahawa dia ditanya tentang satu huruf daripada
gharib al hadis dan dia berkata: Tanyalah kepada ahli ghorib hadis , sesungguhnya
saya tidak suka bercakap tentang apa yang Rasulullah s.a.w. bersabda secara zhanni.
.
النِّهَايَةُ "
لِابْنِ الْأَثِيرِ، وَهِيَ أَحْسَنُ كُتُبِ الْغَرِيبِ وَأَجْمَعُهَا
وَأَشْهَرُهَا الْآنَ، وَأَكْثَرُهَا تَدَاوُلًا، وَقَدْ فَاتَهُ الْكَثِيرُ،
An-Nihayah”
oleh Ibn al-Athir, yang merupakan kitab al-Gharib yang terbaik, paling
komprehensif, dan paling terkenal sekarang, dan yang paling banyak diedarkan.
فِي هَذَا الْحَدِيثِ،
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَهُ: «إِنِّي خَبَأْتُ
لَكَ خَبَأً، وَخَبَّأَ لَهُ: {يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ}
[الدخان: 10] » .
قَالَ الْمَدِينِيُّ:
وَالسِّرُّ فِي كَوْنِهِ خَبَّأَ لَهُ الدُّخَانَ، أَنَّ عِيسَى صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْتُلُهُ بِجَبَلِ الدُّخَّانُ؛ فَهَذَا هُوَ الصَّوَابُ فِي
تَفْسِيرِ الدُّخِّ هُنَا، وَقَدْ فَسَّرَهُ غَيْرُ وَاحِدٍ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ
فَأَخْطَئُوا.
Dalam
hadis ini, Nabi saw bersabda kepadanya: “Sesungguhnya aku telah
menyembunyikan sesuatu untukmu, dan dia telah menyembunyikan sesuatu untuknya:
{Pada hari ketika langit mengeluarkan asap yang terang} [Al Dukhan: 10].
Al-Madani
berkata: Rahsia di sini adalah kalimah asap, bahawa Nabi SA AS akan membunuhnya
(Dajal) di bukit Ad-Dukhan. Ini adalah tafsiran dukhan yang betul di sini, dan
lebih daripada satu orang menafsirkannya sebaliknya, jadi mereka membuat
kesilapan.
Perbezaan antara ulama Fiqh dengan ulama Hadis,
Mujtahid dengan Muhaddis
Sebelum
mendefinisikan subtopik ini penulis memetik beberapa nama tokoh muhaddis
kontemporari dan bagaimana merek menisbahkan diri mereka sebaga golongan yang
mengikuti mujtahid mutlak dalam persoalan fiqh.
Al Allamah Al Muhaddis Dr Mahmud Said mamduh al
Husaini iaitu seorang ulama’ terkenal di Mesir yang lahir pada 10 Mac
1952. Bermazhab Syafi’i dan berpegang dengan aqidah yang digariskan oleh
Imam Abu Hasan al Asy’ari. Beliau memperolehi Ijazah Kedoktoran dari
Universiti Muhammad ke-V Ribath pada tahun 2005 dan telah mempelajari ilmu
syariat dari ramai ulama’. Di antara gurunya yang terkenal ialah Syeikh
Muhammad Isa ibn Yasin al Fadani dan Muhaddis Sayyid Abdullah ibn al
Siddiq al Ghumari.
Syeikh Dr. Said el-Kamali seorang muhaddith dan faqih bermazhab Maliki yang
terkenal di Maghribi pada hari ini.
Manakala
muhaddis silam pula:
Muhaddithin
yang bermazhab Shafi'i:
1.
Al-Hafiz Al-Daraqutni
2.
Al-Hafiz Al Bayhaqi
3.Al-Hafiz
Ibnu 'Asakir
4.
Al-Hafiz Ibnu Daqiq Al-' Id
5.
Al-Hafiz Al Dimyathi
6.
Al-Hafiz Al Mundziri
7.
Al-Hafiz Taqiyuddin As Subki
8.
Al-Hafiz Al Mizzi
9.
Al-Hafiz Al-Zahabi
10.
Al-Hafiz Ibnu Kathir
11.
Al-Hafiz Al Haythami
12.
Al-Hafiz Al' Iraqi
13.
Al-Hafiz Ibnu Hajar Al Asqalani
14.
Al-Hafiz Al Suyuti
15.
Al-Hakim Tirmizi
16.
Imam al-Nawawi
17.
Imam Ibnu Hibban
Muhaddithin
yg bermazhab Hanafi:
1.
Al-Hafiz Abu Bishr Al-Dulabi
2.
Al-Hafiz Abu Ja’far Al-Tahawi
3.
Al-Hafiz Ibnu Abi Al Awwam Al Sa’di
4.
Al-Hafiz Abu Muhammad Al Harithi
5.
Al-Hafiz Abdul Baqi
6.
Al-Hafiz Abu Bakr Al Razi Al Jashas
7.
Al-Hafiz Abu Nasr Al Kalabadhi
8.
Al-Hafiz Abu Muhammad As Samarqandi
9.
Al-Hafiz Syamsuddin Al Saruji,
10.
Al-Hafiz Quthb Al Din Al Halabi
11.
Al-Hafiz Alauddin Al Mardini
12.
Al-Hafiz Az Zaila’i
13.
Al-Hafiz Mughulthai
14.
Al-Hafiz Badruddin Al Aini
15.
Al-Hafiz Qasim bin Quthlubugha
16.
Syaikh Anwar Zahid Al Kawthari dan Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah menyebutkan
terdapat 150 ulama hufaz Hadis dan muhaddithin yang lain yg mengikut mazhab
Hanafi
Muhaddithin
yang bermazhab Maliki:
1.
Al-Hafiz Hussain bin Ismail Al Qadhi
2.
Al-Hafiz Al Ashili
3.
Al-Hafiz Ibnu Abdil Barr
4.
Al-Hafiz Abu Walid Al Baji
5.
Al-Hafiz Ibnu Al Arabi
6.
Al-Hafiz Abdul Haq
7.
Al-Hafiz Qadhi Iyadh
8.Al-Hafiz
Al Maziri
9.Al-Hafiz
Ibnu Rusyd
10.Al-Hafiz
Abu Qashim Al Suhaili
Muhaddithin
yang bermazhab Hanbali:
1.
Al-Hafiz Abdul Ghani Al Maqdisi
2.
Al-Hafiz Ibnu Al Jawzi
3.
Al-Hafiz Ibnu Qudamah
4.
Al-Hafiz Abu Barakat Ibnu Taimiyah (datuk kpd Imam Ibnu Taymiah yg masyhur)
5.
Al-Hafiz Ibnu Rajab dan lainnya.
Definisi Muhaddis
Jalaluddin As-Suyuthi yang
beliau nukil dari Tajuddin As-Subki adalah “Seseorang
itu hanyalah akan disebut
muhaddis jika dia telah mengetahui tentang
perihal berbagai macam sanad ,‘ilal
hadis, nama-nama para perowi, sanad yang ‘ali, dan sanad
yang nazil. Kemudian
disamping itu dia juga harus menghafal sejumlah
yang banyak dari matan-matan
hadis, serta telah mendengar langsung (dari guru)
kutubussittah, musnad Imam
Ahmad bin Hambal, Sunan Baihaqi, Mu’jam Ath-Thobaroni,
serta telah
mengumpulkan atau menghafalkan sekitar 1000 matan
hadis. Semua hal diatas
adalah derajat muhaddis
yang paling dasar.
Muhaddis secara etimologi atau pengertian dasarnya
dalambahasa arabbermakna seseorang yang meriwayatkan hadis Rasululah SAW.
Dr. Mahmud Tahhan
mengatakan bahawa muhaddis adalah seseorang yang menyibukkan waktunyadengan
ilmu hadis baik dirayah maupun riwayah, serta melakukan penelitian
terhadap banyak riwayat hadis dan perihal keadaan atau
sifat-sifat perawi hadis.
Imam Jalaluddin
As-Suyuthi yang beliau nukil dari Tajuddin As-Subki adalah “Seseorang itu
hanyalah akan disebut muhaddis jika dia telah mengetahui tentang perihal
berbagai macam sanad ,‘ilal hadis, nama-nama para perawi, sanad yang ‘ali, dan
sanad yang nazil. Kemudian disamping itu dia juga harus menghafal sejumlah yang
banyak dari matan-matan hadis, serta telah mendengar langsung (dari guru)
kutubu ssittah, musnad Imam Ahmad bin Hanbal, Sunan Baihaqi, Mu’jam
Ath-Thobaroni, serta telahmengumpulkan atau menghafalkan sekitar 1000 matan hadis.
Semua hal diatasadalah darjat muhaddis yang paling dasar. (Permana, D. I.,
& Imawan, Z. H. 2022).
Ulama hadis Al-Azhar iaitu Al-Hafizh Hasan Al-Mas’udi membahagi
ahli hadis membagi 4 golongan. Dari tingkatan yang paling dasar, pertama adalah
muhaddis iaitu seseorang yang menghafal banyak sekali hadis, serta menguasai ilmu jarh wa ta’dil para
perawi hadis. Kedua adalah Al-Hafizh iaitu seseorang yang telah menghafal
seratus ribu hadis secara beserta sanadnya. Ketiga adalah Al-Hujjah iaitu
seseorang yang telah menghafalkan tiga ratus ribu hadis beserta sanad-sanadnya.
Keempat adalah Al-Hakim iaitu seseorang yang telah menguasai majoriti hadis
Nabi. (Permana, D. I., & Imawan, Z. H. 2022)
Mujtahid
Mujtahid ialah orang yang berusaha untuk mendapatkan
sesuatu kesimpulan baru melalui kajian atau penyelidikan berdasarkan sumber dan
kaedah yang sah (dalam kaitannya dengan agama Islam).
Menurut Imam Al Haramain dalam matan al Waraqat,
قال
إمام الحرمين رحمه الله: "وَأَمَّا الِاجْتِهَادُ فَهُوَ: بَذْلُ الْوُسْعِ
فِي بُلُوغِ الْغَرَضِ. فَالْمُجْتَهِدُ إنْ كَانَ كَامِلَ الْآلَةِ فِي
الِاجْتِهَادِ، فَإِنِ اِجْتَهَدَ فِي الْفُرُوعِ فَأَصَابَ فَلَهُ أَجْرَانِ،
وَإِنِ اجْتَهَدَ فِيهَا وَأَخْطَأَ فَلَهُ أَجْرٌ. وَمِنْهُمْ مَنْ قَالَ: كُلُّ
مُجْتَهِدٍ فِي الْفُرُوعِ مُصِيبٌ.
وَلَا
يَجُوزُ أَنْ يُقَالَ: كُلُّ مُجْتَهِدٍ فِي الْأُصُولِ الْكَلَامِيَّةِ مُصِيبٌ،
... وَدَلِيلُ مَنْ قَالَ: "لَيْسَ كُلُّ مُجْتَهِدٍ فِي الْفُرُوعِ
مُصِيباً"، قَوْلُهُ صلى الله عليه وسلم: "مَنِ اِجْتَهَدَ فَأَصَابَ
فَلَهُ أَجْرَانِ، وَمَنِ اجْتَهَدَ وَأَخْطَأَ فَلَهُ أَجْرٌ وَاحِدٌ".
وَجْهُ الدَّلِيلِ: أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم خَطَّأَ الْمُجْتَهِدَ
تَارَةً، وَصَوَّبَهُ أُخْرَى".
"Adapun Ijtihad ialah: melakukan usaha yang terbaik untuk
mencapai matlamat. Mujtahid itu sempurna
kemampuannya (ilmu alat-ilmu berkaitan fiqh) untuk ijtihad , maka jika dia ijtihad
dalam hal cabang dan pandangannya benar,
baginya dua pahala, tetapi jika dia ijtihad di dalamnya dan melakukan kesilapan, dia
mendapat satu pahala. Ada ulama berkata Setiap orang yang berijtihad pada furu’ adalah
dianggap benar.
Tidak boleh dikatakan: Setiap ulama yang ijthad dalam aqidah adalah betul.
Dalil bagi mereka yang berkata: Tidak semstinya setiap
orang yang berjihad perkara furu’ itu benar" adalah Hadis Nabi SAW:
"Sesiapa yang berijthad dan betul, dia akan mendapat dua pahala, dan
sesiapa yang bersungguh-sungguh dan tersalah, dia akan mendapat satu pahala.(terbukti jthad boleh jadi salah) Dalilnya
adalah bahawa Nabi s.a.w. menilai satu ijtihad itu salah dan memberikan sokongan sebagai benar dalam keadaan yang lain.
Menurut Dr Abdul Karim Zaidan,
من
تعريف الاجتهاد يعرف المقصود بالمجتهد: فهو من قامت فيه ملكة الاجتهاد، أي القدرة
على استنباط الأحكام الشرعية العملية من أدلتها التفصيلية، وهو الفقيه عند
الأصوليين، فلا يعتبر الشخص مجتهداً ولا فقيهاً إذا عرف الأحكام الشرعية بطريق
الحفظ والتلقين، أو بتلقيها من الكتب أو من أفواه العلماء بلا بحث ولا نظر ولا
استنباط.
Mujtahid bermaksud golongan yang mempunyai keupayaan
untuk berijtihad iaitu mampu melaksanakan kajian terhadap hukum-hukum syarak
yang bersifat amali menerusi dalil-dalil yang terperinci. Mujtahid juga
dikenali sebagai seorang yang faqih di kalangan ulama Usul Fiqh maka tidaklah dianggap
sebagai mujtahid dan faqih sekiranya mengetahui hukum-hukum syarak dengan menghafaz
permasalahan fiqh atau mengambil permasalahan tersebut sama ada menerusi kitab-kitab
atau daripada pembicaraan para ulama tanpa terlebih dahulu mengkaji, menyelidik
serta melakukan proses istinbat ke atasnya.
Penulis
memetik ulasan Maulana Hussein Abdul Qadir al Yusufi dalam bukunya Kekeliruan
dalam Bidang Ilmu Hadis berkenaan isu mujtahid dan muhaddis ini.
Menurut
beliau, para imam mujtahidin bukannya pengubah maksud sebenar al-Quran dan al-Hadis.
Mereka merupakan penerang (mubaiyin) dan penghurai (musyarrih) al-Quran dan al-Hadis,
iaitu ulama’ muktabar yang penolong bagi memberi penerangan serta menghuraikan
maksud-maksud yang sulit yang terkandung di dalam Al-Quran dan Al-Hadis. Mereka
bukan musuh kita bahkan kita terhutang budi dengan mereka di atas jasa-jasa
baik mereka bagi memperjelaskan perselisihan riwayat-riwayat, athar sahabat dan
tabi’in. (al Yusufi, 2017)
Umat
Islam kini sedang menghadapi pelbagai bahaya dalam bab akidah dan amalan
termasuklah ancaman Wahabiah Salafiah Hanabilah Mujassimah yang sering meninggikan
slogan yang mengikuti al-Quran dan al-Hadis tanpa menuruti pandangan mana-mana
imam mazhab di atas alasan-alasan seperti berikut:
1)
Menyulitkan umat Islam untuk mengamalkan agama dengan mudah.
2)
Memecah-belahkan umat Islam dengan fahaman-fahaman mereka.
3)
Memesongkan umat Islam dari landasan asal yang dikehendaki oleh al[1]Quran dan al-Hadis.
4)
Menjauhkan umat Islam dari mengikuti cara Rasulullah yang sebenar melalui
perselisihan yang mengada-ngadakan di antara mereka.
Mereka
sering mempersoalkan mengapa imam-imam mujtahidin ini berselisih antara satu
sama lain sedangkan mereka semua mengambil dalil dari al-Quran, sabdaan dan
perbuatan Rasulullah SAW. Sebahagian daripada kumpulan mereka menjadi lebih
berani dan mempersoalkan mengapa Rasulullah SAW tidak bersabda satu perkara
sahaja. Beliau bercakap tentang perkara yang berbeza dari semasa ke semasa.
Mereka berpendapat bahawa inilah yang menyebabkan imam-imam berbeza pendapat.
Mereka berlumba-lumba untuk mengeluarkan hukum dan fatwa mengenai perkara feqah
seolah-olah mereka ini fuqaha'. Seolah-olah mereka lebih mahir daripada ahli
falsafah terdahulu, mereka menghukum Hadis ini sahih dan maudhu'. Akibatnya,
mereka menjadi mujtahid zaman moden dalam bidang Hadis dan ijtihad. (al Yusufi,
2017)
Penggunaan akal (takwil) dalam mensyarahkan hadis
Menurut
istilah para muta’akhirin (ulama kontemporari), takwil adalah memalingkan lafaz
maknanya yang rajih (zahir) kepada yang marjuh (jauh) kerana ada dalil yang
menunjukkan kepadanya. Takwil pula boleh dibahagikan kepada dua, sama ada ianya
diterima ataupun ditolak. Untuk membolehkan takwil itu diterima, maka perlulah
memenuhi syarat yang paling besar iaitu tidak menyalahi kaedah-kaedah bahasa
dan tradisi orang Arab. Jikalau menyalahinya, maka takwil tersebut dikira
tertolak.
Dalam
Fathul Bari, Ibn Hajar al-'Asqalânî mempunyai kecenderungan yang kuat untuk
memberi makna kepada hadis mutasyabihat di luar makna matan hadis tersebut. Pengertian seperti ini
dikenali sebagai takwil. Dalam kaedah ini, makna ditemui di luar makna asal
sesuatu perkataan atau hadis supaya sesuai dengan sesuatu yang difahami atau
diyakini oleh Ibn Hajar al-'Asqalânî.
Walaupun
kaum Salaf terkenal dengan sikap tidak mentakwil, terkadang mereka juga tidak
terlepas daripada aktiviti mentakwil, antaranya Imam Ahmad yang tidak terlepas
mentakwilkan tiga hadis sebagaimana dinyatakan dalam Iḥyā’ ‘Ulūm al-Dīn oleh
al-Ghazali. Demikian juga Imam al-Bukhari mentakwilkan Allah ‘tertawa’ sebagai
Allah memberikan rahmatNya dan malah Imam Ibn Hazm al-Zahiri al-Andalusi juga
turut menakwilkan istiwā’ sebagai intihā’ (penyempurnaan). Ini semua kerana
kebimbangan mereka terhadap masyarakat agar tidak jatuh ke dalam lembah
pemikiran tashbīh dan tajsīm. (Amir Rudin, A. I. 2016)
Contoh
satu hadis mutasyabihat yang mengiktiraf keperluan kepakaran takwil.
Hadis Riwayat Muslim (nomor
2569)
( صلى الله عليه وسلم ) : ” إِن الله – عَزَّ وَجَلَّ – يَقُولُ
يَوْمَ القِيَامَة : يَا بْنَ ادمَ ، مَرِضْتُ فَلَمْ تَعُدْنِى. قَألَ : يَارَبِّ
كَيْفَ أَعُودُكَ وَأَنْتَ رَب العالَمِينَ ؟ قَالَ : َ امَا عَلمْتَ أَنَّ عَبْدى
فُلألا مَرِضَ فَلَمْ تَعُدْهُ ، امَا عَلمْتَ انَكَ لَوْ عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِى
عنْدَهُ ؟ يَا بْنَ آَدَمَ ، اسْتَطَعًمْتُكَ فَلَمْ تُطعمْنِى. قَألَ : يَارَب ،
وَكَيْفَ أُطعمُكَ وَأَنْتَ رَبُّ العَالمنَ ؟ قَألَ : أمَا عَلِمْتَ أَنَّهُ
اسْتَطعَمَكً عَبْدى فُلاَنو فَلَمْ تُطعِمْهُ ، أَمَاَ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَوْ
أَطعَمتَهُ لَوَجَدْتَ ذَلكَ عنْدى ؟ يَا بْنَ اَدمَ ، اسْتًسْقَيْتُكَ فَلَمْ
تَسْقِنِى . قَالَ : يَارَبِّ ، كَيْفَ أَسْقِيكَ وَأَنْتَ رَبُّ العالَمَيَنَ ؟
قَالَ :اسْتَسْقَاكَ عبْدِى فُلاَنو فَلَمْ تَسْقِ! أَمَاْ إِنَّكَ لَوْ
سَقَيْتَهُ وَجَدْتَ ذَلِكَ عِنْدِى
Allah SWT berfirman, wahai keturunan Adam, Aku Sakit kamu tidak
menziarahiku. Keturunan Adam menjawab, wahai Tuhan, bagaimanakah aku boleh
menziarahiMu sedangkan Engkau Tuhan sekalian alam ?
Maka Allah berfirman tidakkah kamu tahu ada hamba-Ku yang sakit tetapi
kamu tidak menziarahinya. Tidakkah kamu tahu apabila engkau menziarahinya
nescara engkau akan dapati-Ku bersamanya.
Seterusnya Allah berfirman lagi, wahai keturunan Adam, Aku minta minuman
tetapi kamu tidak memberinya.
Keturunan Adam menjawab, wahai Tuhan bagaimanakah aku mampu memberi
minuman kepada-Mu sedangkan Engkau Tuhan seru sekalian alam ?
Allah berfirman, tidakkah kamu tahu ada hamba-Ku yang meminta air tetapi
kamu tidak memberinya ? TIdakkah kamu tahu, jika kamu memberinya, nescaya kamu
akan dapati pemberianmu itu di sisi-Ku ?
Wahai Keturunan Adam, Aku minta makanan tetapi kamu tidak memberi.
Keturunan Adam menjawab, wahai Tuhan bagaimanakah aku mampu memberi
makanan kepada-Mu sedangkan Engkau Tuhan seru sekalian alam ?
Allah berfirman, tidakkah kamu tahu ada hamba-Ku yang meminta makanan
darimu tetapi kamu tidak memberinya ? Tidakkah kamu tahu, jika kamu memberinya,
nescaya kamu akan dapati pemberianmu itu di sisi-Ku ?
Ini
teks hadis yang datang menerusi riwayat al Asyyab. Imam al Baihaqi mengulas,
pertanyaan hamba Allah mengenai lafaz-lafaz yang kabur maksudnya di dalam hadis
di atas merupakan dalil bagi keharusan bertanya kepada yang lebih mengetahui
jika lafaz-lafaz itu masih mempunyai ruang untuk difahami sehingga maksudnya
menjadi jelas. Di samping itu, hadis di atas juga menunjukkan bahawa maksud
sebenar bagi sesuatu lafaz terkadang bukan maksud dimanifestasikan oleh zahir
lafaz.
Contohnya,
Allah subahanahu wa Ta'ala menyebut bahawa Dia sakit, minta minuman dan makanan
tetapi maksud sebenar bagi yang sakit, yang meminta minuman dan makanan adalah
para walinya seperti firman Allah subahanahu wa Ta'ala
إِنَّمَا جَزَٲٓؤُاْ ٱلَّذِينَ
يُحَارِبُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ
Sesungguhnya balasan mereka yang memerangi Allah dan Rasul-Nya.. (Surah al Maidah:33)
إِنَّ ٱلَّذِينَ
يُؤۡذُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ
Sesungguhnya mereka yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya... (Surah al Azhab :57)
إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ
يَنصُرۡكُمۡ
Jika kamu menolong Allah, Allah pasti menolong kamu... (Surah Muhammad :7)
Maksud
memerangi, menyakiti dan menolong Allah subahanahu wa Ta'ala menerusi semua
ayat di atas ialah memerangi, menyakiti dan menolong para wali Allah subahanahu
wa Ta'ala. Manakala maksud hadis, kamu akan dapati-Ku bersamanya pula ialah
kamu akan dapati Rahmat dan pahala-Ku bersamanya.
Adakah dibenarkan berhujjah dengan hadis Ahad
dalam aspek akidah?
Terdapat
tiga kumpulan ulama dalam mendepani isu tersebut: Kumpulan pertama berpendapat
hadis ahad tidak diterima dalam mengisbatkan akidah, malah beranggapan hadis ini
hanya memberi faedah dari sudut kegunaan untuk beramal sahaja tetapi bukan dari
sudut memberi keyakinan. Kumpulan kedua pula berpendapat hadis ahad diterima
sebagai sumber dalam akidah dan ia membawa kepada keyakinan dan beramal.
Sedangkan kumpulan ketiga berpendapat hadis ahad yang diriwayatkan oleh
al-Bukhari dan Muslim ataupun salah seorang daripada mereka sahaja yang dapat
dijadikan hujah dalam akidah.
Akidah
ialah suatu perkara yang berkaitan dengan kepercayaan dan keyakinan di dalam
hati sehingga jiwa menjadi tenang kerana tiada lagi keraguan dan kesamaran
untuk beriman kepada Allah SWT. Mengenal Allah SWT (ma’rifah Allah) merupakan
kewajipan paling utama bagi me
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://laman-munawwarah.blogspot.com/2023/12/beberapa-isu-isu-berkaitan-ilmu-hadis.html