Bazar Ramadan Lesen Harga Dan Sop


DUA minggu lagi, hidangan seperti martabak, ayam golek dan ‘air balang’ pasti menjadi buruan orang ramai untuk dijadikan juadah berbuka puasa.

Kebenaran kerajaan membuka semula operasi bazar Ramadan dan Aidilfitri selepas setahun penganjurannya dilarang berikutan penularan pandemik Covid-19, menggembirakan banyak pihak.

Kebenaran itu bukan sahaja menyambung punca rezeki penjaja kecil, malah mengembalikan semula keceriaan menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Keuntungan diperoleh berlipat kali ganda. Bazar Ramadan ibarat lubuk emas. Tidak hairanlah penjaja berebut-rebut mendapatkan lot-lot ini. Di Selangor sahaja, dilaporkan 14,000 tapak ditawarkan.

Namun harus diingat, pembukaan kembali bazar Ramadan turut membawa isu lama dan risiko bersamanya.

Pertama, monopoli dan budaya ‘mengalibabakan’ lesen tapak yang mana terdapat peniaga dan penganjur meraih keuntungan mudah dengan menaikkan harga serta menyewakannya kepada pihak ketiga.

Kelulusan permohonan adalah bagi membolehkan penjaja menjalankan perniagaan secara sah sepanjang Ramadan. Bukan kaut untung ‘atas angin’. Ingatlah, kesan daripada amalan ‘ali baba’ juga bahayanya sama seperti rasuah!

Isu harga ‘mengembang’ tetapi saiz dan kualiti juadah ‘mengecut’ juga tidak pernah sunyi diperkatakan. Sikap peniaga mengambil kesempatan menjual juadah dengan harga tinggi semata-mata mengaut keuntungan melampau membuatkan pengguna mengeluh.

Hasrat menikmati juadah dijual di bazar Ramadan bertukar menjadi rugi dan teraniaya. Harga juadah bukan isu kecil kerana melibatkan orang awam. Peniaga harus bersikap adil kepada pengguna dan tidak mengambil kesempatan.

Kebenaran operasi bazar Ramadan tahun ini bermakna buat pertama kali ia dipraktikkan dalam norma baharu. Aspek paling penting tentulah pematuhan kepada prosedur operasi standard (SOP) yang ketat bagi mengekang penularan pandemik Covid-19.

Pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri menentukan SOP masing-masing. Persoalannya, mampukah orang ramai dan peniaga mematuhinya? Penguatkuasaan SOP di bazar Ramadan perlu dipastikan tegas manakala orang ramai mesti kekal disiplin.

Tahap pematuhan yang rendah dibimbangi mengundang musibah lebih besar. Kita tidak mahu wujud pula ‘Kluster Bazar Ramadan’ nanti.

Dalam keghairahan menanti ‘kemunculan semula’ bazar Ramadan 13 April ini, tiga perkara ini tidak boleh terlepas pandang. Pihak berkuasa, tolong pantau dan ambil tindakan.

Oleh: Mohd. Shariza Abdullah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/04/bazar-ramadan-lesen-harga-dan-sop.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
255 Tapak Bazar Ramadan Di Port Dickson

255 Tapak Bazar Ramadan Di Port Dickson

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 215 hits
Oleh Mohd Amin JalilPort Dickson Majlis Perbandaran Port Dickson sudah mengenal pasti sebanyak 255 tapak bazar Ramadan akan dibuka di seluruh daerah ini bagi memberi peluang peniaga kecil menjalankan perniagaan Yang Dipertua MPPD Zamri Mohd...
Pembayaran Tanpa Tunai Di 30 Tapak Bazar Ramadan Bawah Majlis Bandaraya Kuantan

Pembayaran Tanpa Tunai Di 30 Tapak Bazar Ramadan Bawah Majlis Bandaraya Kuantan

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 216 hits
KUANTAN Sistem pembayaran tanpa tunai bakal dipraktikkan oleh 1 008 peniaga di 30 tapak bazar Ramadan dan Aidilfitri di bawah kelolaan Majlis Bandaraya Kuantan Datuk Bandar Kuantan Datuk Hamdan Hussin berkata kaedah tersebut bakal dilaksana...
Harga Lesen Memandu Kereta Motosikal Terkini 2021

Harga Lesen Memandu Kereta Motosikal Terkini 2021

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 826 hits
HARGA LESEN MEMANDU KERETA MOTOSIKAL TERKINI 2021 Anda ingin mengambil lesen memandu pada tahun 2021 Nak cari info berkaitan harga lesen memandu kereta motisikal yang terkini Berikut dikongsikan maklumat berkaitan lesen memandu untuk anda H...
Lokasi Bazar Ramadan Bagi Seluruh Negeri Pahang Untuk Tahun 2021

Lokasi Bazar Ramadan Bagi Seluruh Negeri Pahang Untuk Tahun 2021

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 698 hits
Dah setahun tak singgah di Bazar Ramadan kan Dah rindu dengan murtabak air katira dan tepung pelita Jadi disini saya senaraikan lokasi Bazar Ramadan yang ada di seluruh negeri Pahang untuk tahun 2021 Antara kebiasaan yang berlaku ketika Ram...
Disebabkan Sop Covid 19 Harga Tiket Liga Malaysia Dijangka Akan Naik

Disebabkan Sop Covid 19 Harga Tiket Liga Malaysia Dijangka Akan Naik

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 311 hits
Harga Tiket Perlawanan Liga Malaysia 2021 Mungkin Dinaikkan Disebabkan SOP Covid 19 harga tiket Liga Malaysia akan naik Harga tiket bagi perlawanan Liga Malaysia kemungkinan besar akan menjadi lebih mahal berbanding musim musim lepas apabil...
Waktu Operasi Bazar Ramadan Amp Bazar Aidilfitri Seluruh Negara

Waktu Operasi Bazar Ramadan Amp Bazar Aidilfitri Seluruh Negara

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 228 hits
Pengumuman oleh Menteri Kanan Keselamatan mengenai kebenaran operasi Bazar Ramadan dan Bazar Aidilfitri telah melegakan seluruh rakyat Malaysia kerana dapat merasai kemeriahan Ramadan walaupun sedang menghadapi pandemik Covid 19 Suasana sam...
Melaka Galak Guna Warong Rider Atasi Kesesakan Bazar Ramadan

Melaka Galak Guna Warong Rider Atasi Kesesakan Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 192 hits
MELAKA Perkhidmatan penghantaran barang Warong Rider yang dijadualkan bermula di Melaka awal bulan puasa ini akan memberikan banyak keselesaan kepada orang ramai yang ingin mendapatkan juadah bazar Ramadan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali berk...
Ibu Bapa Mohon Kerajaan Perketat Sop Di Sekolah

Ibu Bapa Mohon Kerajaan Perketat Sop Di Sekolah

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 193 hits
PETALING JAYA Para ibu bapa meminta kerajaan memperketatkan Prosedur Operasi Standard di sekolah sekolah menjelang pembukaan semula sekolah menengah secara bersemuka bermula hari ini Seorang penjaga Awasi Mohamad 54 berkata SOP yang ketat s...
Contoh Sop Double Standard Kerajaan Pn

Contoh Sop Double Standard Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 429 hits
Contoh SOP Double Standard Kerajaan PN Setiausaha Agung DAP mempersoalkan apakah tindakan akan diambil terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin kerana tidak memakai pelitup dalam satu majlis di sebuah hotel di Johor kelmarin Lim membanding...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas