Bayi Terkecil Di Dunia Seberat Sebiji Epal Keluar Hospital Selepas Setahun Dirawat


Siapa sangka bayi terkecil di dunia yang dilahirkan dengan berat 212 gram (7.5 auns), akhirnya keluar dari hospital setelah lebih dari setahun menjalani rawatan di sebuah hospital di Singapura.
Seberat sebiji epal waktu lahir
Kwek Yu Xuan yang digambarkan sebagai ‘pejuang kecil’, seberat sebiji epal ketika dilahirkan melalui kaedah pembedahan di Hospital Universiti Nasional Singapura pada bulan Jun tahun lalu.
Walaupun saiznya kecil dan dilahirkan empat bulan pramatang, dia masih hidup dan dikeluarkan dari Unit Rawatan Rapi Neonatal hospital setelah 13 bulan dengan berat 6.3 kilogram (kg).
Kredit: Daily Mail Paling ringan di dunia
Menurut Daily Mail, pihak hospital percaya bahawa dia adalah bayi paling ringan di dunia yang selamat dari kelahiran pramatang.
Pemegang rekod sebelumnya yang paling ringan di dunia adalah bayi lelaki seberat 230 gram yang dilahirkan di Jerman, menurut rekod Pendaftaran Tiniest yang dikendalikan oleh University of Iowa.
Ibu bapanya, Kwek Wee Liang dan Wong Mei Ling, keduanya 35, kelihatan lega ketika memegang Yu Xuan pada 9 Julai lalu ketika membawanya keluar dari hospital.
Mereka pada awalnya telah merancang untuk melahirkan Yu Xuan di Malaysia, tempat di mana anak lelaki mereka berusia empat tahun dilahirkan, tetapi Wong terpaksa menjalani pembedahan setelah mengalami tekanan darah tinggi semasa kehamilannya.
Wong melaporkan pada akhbar Singapura Straits Times bahawa “Saya tidak menyangka akan melahirkannya dengan cepat dan kami sangat sedih kerana Yu Xuan dilahirkan begitu kecil.”
Kredit: Daily Mail “Tetapi kerana keadaan saya, kami tidak mempunyai pilihan. Kami hanya berharap dia terus membesar dan sihat.”
Jururawat yang menjaga Yu Xuan, Zhang Suhe, mengatakan bahawa dia tidak dapat mempercayai ketika melihat bayi itu dibawa ke unit rawatan intensif neonatal.
“Saya sangat terkejut sehingga saya bercakap dengan profesor di jabatan yang sama dan bertanya adakah dia boleh mempercayainya?
“Selama 22 tahun saya menjadi jururawat, saya belum pernah melihat bayi kecil yang baru lahir ini,” kata Zhang.
Hospital Universiti Nasional mengatakan bahawa bayi yang dilahirkan empat bulan sebelum waktunya seperti Yu Xuan mempunyai kadar untuk hidup sekitar 70 peratus.
Yu Xuan diletakkan di dalam ventilator untuk membantunya bernafas kerana paru-parunya belum berkembang sepenuhnya dan kulitnya juga begitu nipis dan rapuh.
Dr Yvonne Ng merupakan seorang perunding kanan di jabatan neonatologi, berkata: “Penjagaan hariannya adalah perkara penting terutama untuk dua minggu pertama kehidupan bayi itu.
“Kami perlu berinovasi dan mencari beberapa kaedah baharu untuk menjaga bayi yang kecil ini kerana ini adalah pertama kali kami mengendali seseorang yang sekecil ini.”
Buat lampin khas
Jururawat turut menghasilkan lampin khas untuk Yu Xuan kerana lampin bayi saiz normal terlalu besar sehingga menutup keseluruhan badannya.
Segala usaha bagi menyelamatkan Yu Xuan tidak berakhir di sini apabila penjagaan rapi diperlukan bagi memastikan Yu Xuan selamat dan sihat walaupun selepas dia keluar dari hospital.

Keadaan Yu Xuan berbeza dengan penyakit paru-paru kronik dan ibu bapanya mesti meletakkan dia di dalam ventilator di rumah untuk membantunya bernafas.
“Saya harus berterima kasih kepada jururawat yang telah merawatnya sejak sekian lama, mereka benar-benar menjaganya.
”Kami sangat gembira kerana semua orang datang untuk melihatnya keluar dari hospital. Pasukan ini seperti keluarga,” kata ibu Yu Xuan.
Bil hospital bagi rawatan Yu Xuan mencapai sekitar RM 848,000 ($ 200,000) tetapi dibayar melalui dana orang ramai yang telah meraih sekitar RM 1,272,000 ($ 300,000).

Tambahan kepada wang itu dibahagi kepada dua untuk penjagaan masa depan Yu Xuan dan yang selebihnya dikembalikan ke platform Give Asia untuk membantu keluarga lain.
Hospital Universiti Nasional dalam satu kenyataan yang disiarkan di Facebook, menceritakan semula perjalanan menakjubakan Yu Xuan ketika dilahirkan tahun lalu.
”Bayi Yu Xuan hanya 212 gram, hampir seberat sebiji epal besar ketika dia dilahirkan menerusi kaedah pembedahan kecemasan pada bulan Jun tahun lalu.
”Setelah 13 bulan di Unit Rawatan Rapi Neonatal kami, bayi Yu Xuan keluar dari rumah dengan baik. Dia mungkin bayi paling ringan di dunia yang selamat dari kelahiran pramatang.
“Kami gembira untuk pejuang kecil ini dan keluarganya, dan bangga dengan penjagaan yang diberikan oleh pasukan kami. Keinginan terbaik kami kepada Little Yu Xuan agar dia terus membesar dengan sihat dan berjaya menghadapi cabaran setiap hari,” kata kenyataan.
Kredit: Daily Mail ; Siakap Keli

Mama jom rileks jap, klik link ni!
Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah. Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Bayi Terkecil Di Dunia Seberat Sebiji Epal, Keluar Hospital Selepas Setahun Dirawat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-terkecil-di-dunia-seberat-sebiji-epal-keluar-hospital-selepas-setahun-dirawat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Umum Kabinet Zahid Baharu Keluar Hospital Adakan Mesyuarat Mt

Selepas Umum Kabinet Zahid Baharu Keluar Hospital Adakan Mesyuarat Mt

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 213 hits
agendadaily com27 8 2021Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang baharu dibenarkan keluar dari hospital mengadakan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO malam ini sebaik pengumuman barisan Kabinet baharu ol...
Bayi Pramatang 6 Bulan Dijangkiti Covid 19 Meninggal Selepas 2 Jam Lahir

Bayi Pramatang 6 Bulan Dijangkiti Covid 19 Meninggal Selepas 2 Jam Lahir

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 204 hits
BAYI pasangan Abd Jalil Mohd Taha dan Azreen Farina Azmi dibawa ke Tanah Perkuburan Islam Kampung Chegar Mukim Tunjang Kubang Pasu Kedah untuk dikebumikan kelmarin KUBANG PASU Keceriaan sepasang suami isteri menimang cahaya mata kelima bert...
Hiburan Bakal Keluar Album Baru Tidak Lama Lagi Yuna Rancang Kembali Ke Amerika Syarikat Setelah Setahun Di Malaysia

Hiburan Bakal Keluar Album Baru Tidak Lama Lagi Yuna Rancang Kembali Ke Amerika Syarikat Setelah Setahun Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 307 hits
Penyanyi kelahiran Malaysia Yuna memaklumkan bahawa dia merancang untuk kembali semula ke Los Angeles Amerika Syarikat bagi melunaskan perkara yang tertunggak ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUjar Yuna sepanjang tempoh pandemik COVID 19 ini b...
Selepas Keluar Dari Istana Ini Kata2 Bakal Pm Ke 9 Kepada Wartawan

Selepas Keluar Dari Istana Ini Kata2 Bakal Pm Ke 9 Kepada Wartawan

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 291 hits
Yang di Pertuan Agong telah menggesa ahli politik untuk bersatu bagi melawan Covid 19 dan menempa politik baru menurut Presiden PKR Anwar Ibrahim
Telefon Bimbit Dikembalikan Kepada Pemilik Selepas Setahun Hilang

Telefon Bimbit Dikembalikan Kepada Pemilik Selepas Setahun Hilang

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 129 hits
Telefon bimbit dikembalikan kepada pemilik selepas setahun hilang Seorang wanita terkejut apabila telefon bimbitnya yang hilang selama setahun kerana terjatuh ke dalam sungai akhirnya dikembalikan kepadanya selepas ditemui oleh dua lelaki l...
Siti Sarah Meninggal Dunia Selepas Bertarung Nyawa Akibat Jangkitan Covid 19 Sejak Rabu

Siti Sarah Meninggal Dunia Selepas Bertarung Nyawa Akibat Jangkitan Covid 19 Sejak Rabu

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 431 hits
KUALA LUMPUR Penyanyi terkenal Siti Sarah Raisuddin 36 yang bertarung nyawa sejak Rabu lalu akibat jangkitan COVID 19 meninggal dunia sebentar tadi Isteri kepada pelawak dan usahawan Shuib itu menghembuskan nafas terakhir pada jam 5 13 pagi...
Jpj Keluar Saman Rm300 Jika Tidak Perbaharui Lesen Selepas 30 September

Jpj Keluar Saman Rm300 Jika Tidak Perbaharui Lesen Selepas 30 September

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 236 hits
Zailani menyampaikan bantuan bakul makanan kepada pemandu bas sekolah di Terminal Bas Lembah Sireh Kota Bharu hari ini Jabatan Pengangkutan Jalan akan terus menyaman sebanyak RM300 kepada pengguna jalan raya sekiranya didapati gagal memperb...
Kebaikan Tersebar Selepas Meningg4l Dunia Tengok Apa Yang Sarah Hulur Pada Makcik Gerai Ni Mmg Buat Ramai Seb4k

Kebaikan Tersebar Selepas Meningg4l Dunia Tengok Apa Yang Sarah Hulur Pada Makcik Gerai Ni Mmg Buat Ramai Seb4k

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 325 hits
Penyanyi terkenal SIti Sarah Raisuddin 36 dan juga isteri tersayang Pelakon dan Pelawak terkenal Shuib yang bert4rung nyawa sejak Rabu lalu akib4t jangk1tan COV1D 19 men1nggal dunia awal pagi ini Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pad...
Isteri Badrol Shah Disahkan Meninggal Dunia Selepas 45 Hari Bertarung Nyawa

Isteri Badrol Shah Disahkan Meninggal Dunia Selepas 45 Hari Bertarung Nyawa

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 260 hits
Badrol Shah pelakon kerdil memberikan khabar duka tentang pemergian isterinya pagi ini melalui akaun Instagramnya Isteri Badrol Allahyarhamah Farah Sheila menghembuskan nafas terakhir di Hospital Kuala Lumpur pada jam 8 15 pagi tadi Allahya...
Bank Negara Seeks To Overturn Unfair Dismissal Ruling

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia

Sindiket Ofu Bhai Tumpas Ubah Suai Maklumat Pasport

Maldini Sidney Goyang Kanan Kiri Chord

The Knox Journals Tired Of Prying Eyes On Your Personal Information Here S How To Stop It

Dah Tengok Shaitaan Lakonan Ajay Devgan Di Netflix



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Sarawak Spouse Visa Not Valid For Widowed Divorced Men From Peninsula

Federal Court Dismisses Apandi S Appeal In Defamation Suit Against Lim Kit Siang

Hukum Mengerjakan Solat Sunat Istisqa Sedangkan Hujan Telah Turun

Buasir Otak Tv Kenapa Matahari Panas Be Like

Lirik Lagu Palsu Nyanyian Syazwan Syahmi

Pendaftaran Brand Asing Mendorong Perusahaan Untuk Terus Berinovasi Dan Meningkatkan Kualitas Produk