Bayi Sudah Berusia 6 Minggu Ini Antara Perkembangan Yang Ibu Patut Tahu


Apa agaknya perkembangan bayi usia 6 minggu yang patut ibu ketahui ya? Jangan bimbang, dalam perkongsian artikel ini ada jawapannya.
Pada minggu kedua dalam bulan yang pertama, bayi anda mungkin mempunyai keupayaan untuk bertindak balas dalam cara yang tertentu seperti merenung, menangis atau berdiam diri.

Sokongan untuk bayi anda.
Kebanyakan pakar tidur cadangkan meletakkan bayi anda di tempat tidur semasa mereka masih terjaga, tetapi mengantuk. Jadi bersedialah untuk bayi anda berikan ganjaran kepada semua penjagaan anda dengan senyuman yang berseri-seri, tanpa gigi, hanya untuk anda. Ini akan membuatkan hati anda cair.
Pada minggu kedua dalam bulan yang pertama, bayi anda mungkin mempunyai keupayaan untuk bertindak balas dalam cara yang tertentu seperti merenung, menangis atau berdiam diri.
Kesihatan dan Keselamatan
Apa yang patut saya bincangkan dengan doktor? Bergantung kepada kesihatan si kecil anda, doktor akan menjadualkan pemeriksaan.
Walau bagaimanapun, jika anda membawanya ke doktor minggu ini, sila berunding dengan doktor anda mengenai isu-isu berikut:
Jika bayi usia 6 minggu anda mendapat berat badan secara perlahan-lahan atau mempunyai sebarang penyakit Jika anda mempunyai sebarang keraguan yang timbul dalam tempoh dua minggu yang lalu tentang kesihatan, tingkah laku, tidur bayi anda, masalah penyusuan
Apakah yang patut saya tahu?
Berikut adalah beberapa perkara yang anda perlu tahu:
Pemakanan bayi usia 6 minggu
Jangan bimbang jika anda tidak dapat menyusukan bayi. Bayi menyusu botol, termasuk bayi anda, sihat, gembira, dan berat badan yang mencukupi, jika mereka mendapat formula yang cukup.
Terlalu banyak formula yang boleh membawa kepada bayi terlalu montel yang juga boleh membawa kepada masalah lain. Jika mereka telah meludah, sakit perut atau berat badan berlebihan, mereka mungkin akan mengambil terlalu banyak auns.
Pakar kanak-kanak akan memberitahu anda berapa banyak susu formula mereka perlu dapatkan pada setiap bayi. Juga, pada peringkat ini, doktor mungkin menetapkan beberapa vitamin dan nutrien seperti vitamin D dan zat besi.
Kedudukan tidur bayi usia 6 minggu
Apabila ibu bapa meletakkan bayi tidur, belakang memang merupakan kedudukan pilihan. Kajian telah menunjukkan bahawa tidur belakang kurang demam, kurang masalah tidur tersumbat, dan kurang jangkitan telinga dan lebih cenderung meludah pada waktu malam. Mulakan tidur bayi anda pada belakangnya dengan segera, supaya mereka terbiasa dan berasa selesa dalam kedudukan itu dari awal.
Pernafasan bayi
Kadar pernafasan normal yang baru lahir adalah kira-kira empat puluh kali setiap minit semasa terjaga; apabila bayi anda tidur, walau bagaimanapun, ia boleh melambatkan kepada dua puluh kali seminit.
Tetapi apa yang membimbangkan anda ialah bagaimana corak pernafasan bayi tidak teratur semasa dia sedang tidur. Bayi anda mungkin bernafas dengan cepat, dengan nafas yang cepat dan cetek yang berulang, bertahan 15 hingga 20 saat, dan kemudian berhenti seketika selama kurang daripada 10 saat, dan kemudian bernafas lagi.
Jenis corak pernafasan ini dipanggil pernafasan berkala, adalah normal dan dikawal oleh pusat kawalan pernafasan belum matang bayi anda di dalam otak.
Kebersihan tali pusat bayi usia 6 minggu
Jangkitan tali pusat jarang berlaku, terutamanya jika anda menjaga kawasan pusat dan pastikan bayi anda bersih dan kering. Jika anda perasan kemerahan kulit di sekitarnya atau tali pusat atau kawasan dari rembesan dari bahagian bawah saraf, terutama apabila bau tali pusat, anda perlu segera bawa bayi anda ke doktor.
Jika bayi anda terkena jangkitan, doktor akan menetapkan antibiotik untuknya. Tali pusat biasanya kering di luar dan jatuh dalam tempoh satu atau dua minggu selepas bayi dilahirkan.
Apabila tali pusat jatuh, anda mungkin perasan darah yang sedikit atau sedikit cecair seperti aliran darah. Ini betul-betul normal dan tidak perlu dibimbangkan.
Walau bagaimanapun, jika tali tidak menutup sepenuhnya dan tidak mengeringkan dalam tempoh dua minggu selepas tali pusat jatuh, untuk penjagaan dan bantuan yang tepat pada masanya.
Kredit: Hello Doktor

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

The post Bayi Sudah Berusia 6 Minggu? Ini Antara Perkembangan Yang Ibu Patut Tahu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-sudah-berusia-6-minggu-ini-antara-perkembangan-yang-ibu-patut-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prilly Latuconsina Jadi Nyamuk Di Malam Minggu Ada Di Antara Pasangan Mesra

Prilly Latuconsina Jadi Nyamuk Di Malam Minggu Ada Di Antara Pasangan Mesra

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 80 hits
Kehidupan pribadi Prilly Latuconsina seolah tak pernah lepas dari perhatian Apalagi yang berkaitan dengan urusan asmara Ada momen unik saat Prilly Latuconsina sedang menghabiskan momen malam Minggu Prilly menjadi nyamuk di antara pasangan m...
Kegagalan Jantung Bayi Jadi Biru Antara Tanda Tanda Ada Kecacatan Jantung Sejak Lahir

Kegagalan Jantung Bayi Jadi Biru Antara Tanda Tanda Ada Kecacatan Jantung Sejak Lahir

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 70 hits
Kecacatan jantung yang wujud sejak lahir terjadi dalam 8 per 1000 kelahiran Tanda dan gejala yang ditunjukkan oleh bayi bayi ini berbeza antara satu sama lain mengikut kecacatan masing masing Jantung mempunyai 4 ruang 2 atrium dan 2 ventrik...
Hiburan Kes Hempas Bayi Ke Lantai Ibu Kesal Pengasuh Bebas Tunggulah Hukuman Di Akhirat Pulak

Hiburan Kes Hempas Bayi Ke Lantai Ibu Kesal Pengasuh Bebas Tunggulah Hukuman Di Akhirat Pulak

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 104 hits
Sebelum ini seorang pengasuh telah ditahan oleh pihak Polis gara gara disyaki mendera bayi lelaki berusia tujuh bulan Menurut laporan pengasuh berusia 22 tahun itu mendakwa bayi berkenaan terjatuh dari baby walker AdvertisementBagaimanapun ...
3 Cara Sederhana Tapi Penuh Makna Untuk Rayakan Hari Ibu Yuk Coba

3 Cara Sederhana Tapi Penuh Makna Untuk Rayakan Hari Ibu Yuk Coba

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 123 hits
Nggak hanya dalam peringatan Hari Ibu saja cara cara ini bisa kamu semua lakukan kapanpun untuk mengapresiasi peran hebat ibu
Video Curhatan Sedih Detik Detik Ibu Pria Yang Dibentak Hingga Nikahan Batal H 1

Video Curhatan Sedih Detik Detik Ibu Pria Yang Dibentak Hingga Nikahan Batal H 1

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 138 hits
Viral seorang pria bernama Anjas Septiawan membatalkan pernikahan H 1 karena sang ibu dimaki maki keluarga mempelai wanita Penyebabnya uang mahar kurang Rp 700 ribu
Isu Badai Dahsyat Warga Ibu Kota Santai Liburan Ke Pantai Ancol

Isu Badai Dahsyat Warga Ibu Kota Santai Liburan Ke Pantai Ancol

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 113 hits
Isu Badai Dahsyat Warga Ibu Kota Santai Liburan ke Pantai Ancol Isu badai dahsyat yang akan melanda Ibu Kota Jakarta pada Rabu tidak menyurutkan keinginan warga menghabiskan waktu liburan di kawasan wisata Pantai Ancol
Yusof Haslam Serah Kepada Syamsul Yusof Cari Jalan Diredai Allah Sebagai Ibu Bapa Kami Sentiasa Mendoakan Yang Terbaik

Yusof Haslam Serah Kepada Syamsul Yusof Cari Jalan Diredai Allah Sebagai Ibu Bapa Kami Sentiasa Mendoakan Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 207 hits
Pengarah dan penerbit terkenal Datuk Yusof Haslam mendoakan yang terbaik buat rumah tangga anaknya Syamsul Yusof dan Puteri Sarah Liyana yang kini diuji dengan konflik rumah tangga Tidak mahu masuk campurMenurut Yusof Haslam dia menyerahkan...
Pengurusan Emosi Ibu Menyusu 2 0

Pengurusan Emosi Ibu Menyusu 2 0

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 242 hits
Pengurusan Emosi Ibu Menyusu 2 0 Nak menyusu tak boleh stres Nanti susu drop Macam tak masuk akal hidup tanpa stres kan Hakikatnya kehidupan kita The post appeared first on
Saya Sayang Dia Lebih Dari Diri Saya Kongsi Foto Kaki Anak Son Yejin Luah Perasaan Lepas Jadi Ibu

Saya Sayang Dia Lebih Dari Diri Saya Kongsi Foto Kaki Anak Son Yejin Luah Perasaan Lepas Jadi Ibu

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 265 hits
Menyambut kelahiran cahaya mata pertama pada November lalu pasti ramai yang teruja ingin lihat wajah anak Hyunbin dan Son Ye jin kan ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 24 Disember Son Ye jin telah berkongsi foto kaki anaknya di laman Instagram ...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Program Permuafakatan Ibu Bapa Penjaga Sra Di Sini

Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort