Bayi Ibu Hamil Antara Yang Berisiko Doktor Kongsi Sebab Vaksin Influenza Perlu Diambil


Influenza adalah jangkitan virus yang kerap menyebabkan jangkitan pada hidung, tekak dan paru- paru. Gejalanya termasuk demam, selesema dan batuk.
Penyakit influenza ini boleh membawa kesan buruk kepada masyarakat namun ianya masih lagi dipandang sambil lewa oleh masyarakat pada hari ini.
Banyak saranan yang diberikan kepada orang ramai supaya mengambil langkah berjaga-jaga supaya tidak terjebak dengan penyakit tersebut. Ikuti perkongsian daripada Azila Mohd Kasim yang merupakan seorang doktor berkongsi serba sedikit mengenai penyakit influenza ini.
Jenis-jenis vaksin: 1. Vaksin influenza untuk cegah penyakit influenza. Ia disyor setahun sekali.
2. Vaksin pneumococcal adalah untuk cegah penyakit pneumonia.
3. Vaksin wajib pergi haji / umrah adalah vaksin meningococcal untuk cegah jangkitan kuman pada otak.
4. Vaksin wajib masa bayi.
Untuk rekod, vaksin influenza bukan sebahagian daripada Program Imunisasi Kebangsaan, meliputi vaksinasi percuma terhadap 12 penyakit lain, yang diberikan di klinik kerajaan.
Bagaimanapun, Kementerian Kesihatan (KKM) menggalakkan imunisasi terhadap influenza dilakukan sebagai vaksin tambahan.
Satu dos dikenakan bayaran sebanyak RM40 di klinik swasta dan hospital.
Influenza boleh sebabkan kematian.
Jangkitan virus influenza mungkin kelihatan seperti selesema biasa namun ia sebenarnya lebih parah.
Ubat tersebut – yang lebih dikenali sebagai Tamiflu – digunakan dalam rawatan kepada pesakit yang dijangkiti virus influenza.
Menurut pihak hospital “Kami sudah sampai ke 100 kotak yang terakhir manakala (hospital) lain ada yang kurang daripada ini. Bekalan tidak dijangka ada sehingga akhir Januari atau Februari,” katanya.
Dr Musa berkata isu ini dibangkitkannya bukan untuk menimbulkan panik tetapi untuk menggalakkan vaksinasi influenza.
Terutama bagi Kumpulan Berisiko Tinggi seperti kanak-kanak berumur bawah lima tahun atau warga emas berusia 65 tahun ke atas, wanita hamil, kakitangan penjagaan kesihatan, mereka yang mempunyai penyakit kronik seperti asma dan diabetes serta pelancong.
Kumpulan berisiko tinggi digalakkan untuk mengambil vaksin influenza setiap tahun.
“Tahap rawatan pertama bagi mengatasi demam masih lagi paracetamol, dan jika gagal dan dengan kehadiran risiko demam sawan (febrile convulsion), ubat NSAID digunakan sebagai tahap kedua rawatan,” katanya.
Setiap tahun, WHO menganggarkan 290,000 dan 650,000 orang di seluruh dunia mati akibat masalah pernafasan yang disebabkan oleh influenza. Ramai daripada mereka adalah kanak-kanak kecil.
Virus ini boleh tersebar melalui jangkitan batuk dan bersin. Virus influenza boleh hidup di luar badan selama berjam-jam atau berhari-hari.
Sekarang musim Influenza A menyerang.
Influenza terbahagi 3, influenza A adalah yang lebih kuat berbanding influenza B dan C. Virus ini berubah bentuk setiap tahun, maka digalakkan mengambil vaksin Influenza setahun sekali sebelum musimnya iaitu musim sejuk dan hujan.
Antara simptom-symptom Influenza A adalah
demam dan menggigil demam tinggi yang tidak surut walaupun dengan paracetamol sakit kepala dan otot sakit tekak dan batuk selsema Kanak-kanak kadangkala mengalami sakit perut, loya dan muntah.
Sila dapatkan rawatan di hospital jika ada simptom:
Sesak Nafas Nafas Laju Demam Tinggi Yang Berpanjangan Kulit Kelihatan Kebiru-biruan Kanak-kanak Tidak Mahu Makan Atau Minum Bayi Dehidrasi Kerana Kurang Minum (Lampin kering, Menangis Tiada Air Mata) Bagi orang dewasa pula, simptom yang menunjukkan rawatan kecemasan diperlukan segera adalah:
Sakit Dada Sesak Nafas Kebingungan Muntah-muntah Yang Berpanjangan Selsema Berkurang Terapi Demam dan Batuk Datang Semula Rawatan bagi Influenza A adalah : rehat di rumah kekalkan hidrasi badan dengan minum dengan kerap makan jika rasa ada selera, sebaiknya makanan yang berkhasiat dan tidak terlalu berat ambil ubat tahan sakit yang dinasihatkan doktor Bagaimanakah cara mengelakkan virus Influenza A merebak? Kuarantinkan diri di rumah hingga semua simptom sembuh . Jangan ke luar ke tempat awam bagi mengelakkan virus tersebar .
JANGAN MENGHANTAR ANAK-ANAK YANG SAKIT KE SEKOLAH, TASKA, TADIKA, NURSERY DAN SEBAGAINYA. KUARANTIN DI RUMAH.
tutup mulut ketika bersin dan batuk cuci tangan dengan kerap jika anda petugas kesihatan, pastikan anda menukar pakaian sebelum memegang anak-anak kecil anda apabila pulang dari hospital galakkan anak-anak yang sudah bersekolah untuk terus mandi dan menukar pakaian apabila pulang dari sekolah , terutamanya jika ada anak yang lebih kecil di rumah Komplikasi Influenza A seperti jangkitan paru-paru (pneumonia) boleh berlaku kepada golongan berisiko tinggi seperti:
bayi kanak-kanak kecil warga emas wanita hamil pesakit yang menghidap penyakit kronik seperti kencing manis dan sakit jantung . Sama-sama kita cegah penularaan untuk kesejahteraan bersama.
Semoga bermanfaat.
Pendidikan dan Kesihatan berpisah tiada.
Azila Mohd Kasim
Klinik Pergigian Azila Bangi
Sumber: Azila Mohd Kasim
The post Bayi & Ibu Hamil Antara Yang Berisiko, Doktor Kongsi Sebab Vaksin Influenza Perlu Diambil appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/01/10/bayi-ibu-hamil-antara-yang-berisiko-doktor-kongsi-sebab-vaksin-influenza-perlu-diambil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mata Terbeliak Mulut Terkacip Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Dijangkiti Influenza A Sampai Diserang Sawan

Mata Terbeliak Mulut Terkacip Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Dijangkiti Influenza A Sampai Diserang Sawan

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 264 hits
Kesihatan serta keselamatan bayi dan kanak kanak perlu dipantau bagi mencegah dari segala penyakit dan virus Sistem imunisasi bayi dan kanak kanak yang masih rendah menyebabkan mereka senang untuk mendapat penyakit berbanding dengan orang d...
Izara Aishah Mia Ahmad Dan Almy Nadia Kongsi Cerita Hamil Bakal Timang Bayi 2020

Izara Aishah Mia Ahmad Dan Almy Nadia Kongsi Cerita Hamil Bakal Timang Bayi 2020

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 1481 hits
Rezeki datang dalam pelbagai bentuk dan rupa Begitu juga dengan pelakon Izara Aishah Mia Ahmad dan Almy Nadia yang masing masing berkongsi berita sedang berbadan dua kepada media dan khalayak Bercakap kepada Berita Harian pelakon jelita Iza...
Hb Rendah Masa Hamil Boleh Sebabkan Kematian Bayi Ibu Boleh Alami Jantung Lemah Rosak

Hb Rendah Masa Hamil Boleh Sebabkan Kematian Bayi Ibu Boleh Alami Jantung Lemah Rosak

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 284 hits
Anemia atau lebih dikenali sebagai masalah HB rendah banyak dihadapi oleh ibu ibu hamil Walau pun ia masalah yang biasa perkara ini tidak semestinya diambil mudah Dalam jangka masa panjang jantung ibu boleh jadi lemah dan rosak Pemeriksaan ...
Jangan Pejam Mata Kalau Ada Keputihan Serius Waktu Hamil Berisiko Kepada Bayi

Jangan Pejam Mata Kalau Ada Keputihan Serius Waktu Hamil Berisiko Kepada Bayi

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 452 hits
Keputihan adalah sesuatu yang normal dan biasa berlaku dalam kalangan wanita Ibu hamil biasanya akan mengalami masalah keputihan yang lebih banyak berbanyak wanita yang tidak mengandung Jika keputihan berwarna jernih tiada masalah Namun ia ...
2020 Harga Vaksin Influenza Makin Mahal

2020 Harga Vaksin Influenza Makin Mahal

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 611 hits
KUALA LUMPUR Harga vaksin influenza bagi mencegah penyakit tersebut didapati mengalami peningkatan sehingga 30 peratus di pasaran Difahamkan caj untuk suntikan vaksin influenza melonjak sehingga RM120 bagi satu suntikan disebabkan bekalan v...
Berhenti Dera Anak Dalam Senyap Ini Antara Punca Anak Kurang Rasa Hormat Pada Ibu Bapa Apabila Besar

Berhenti Dera Anak Dalam Senyap Ini Antara Punca Anak Kurang Rasa Hormat Pada Ibu Bapa Apabila Besar

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 316 hits
Pesanan untuk yang bergelar ibu bapa berhenti dera anak dalam senyap Rupanya itu antara punca anak kurang rasa hormat pada kita bila besar nanti Abah rama rama ni nak warna apa Warna je la apa apa pun Izni sambil tangan sibuk scroll Faceboo...
Stock Vaksin Habis Bekalan Vaksin Influenza Di Klinik Swasta Terhad

Stock Vaksin Habis Bekalan Vaksin Influenza Di Klinik Swasta Terhad

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 298 hits
Selepas isu dakwaan kekurangan bekalan ubat Tamiflu di klinik klinik swasta untuk merawat influenza timbul pula masalah bekalan vaksin yang terhad Tinjauan di lakukan di beberapa klinik sekitar ibu negara mendapati berlaku ketiadaan stok va...
Setiap Orang Perlu Ambil Vaksin Influenza Setiap Tahun Kkm

Setiap Orang Perlu Ambil Vaksin Influenza Setiap Tahun Kkm

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 515 hits
Influenza merupakan satu jangkitan virus yang menyebabkan jangkitan pada hidung tekak dan paru paru Kita semua tahu penyakit virus influenza ini boleh membawa kepada kesan buruk kepada seseorang Namun sesetengah masyarakat masih memandang r...
Nenek Ditemui Hamil 46 Tahun Zuriat Jadi Batu Kerana Percayakan Mitos Bayi Tidur Ini

Nenek Ditemui Hamil 46 Tahun Zuriat Jadi Batu Kerana Percayakan Mitos Bayi Tidur Ini

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 384 hits
Pelik tapi benar Seorang wanita di Casablanca Moroko didakwa hamil sehinggalah melahirkan bayinya 46 tahun kemudian Zahra Aboutalib dilaporkan hamil sejak tahun 1955 namun dia tidak pernah memeriksa kandungannya kepada pasukan perubatan tem...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim