Bayar Uber Hampir Rm150 Untuk Perjalanan 21km Di Bandung Indonesia

Permandangan di Bandung dari dalam Kereta Api

Bandung terletak jauh di Jawa Barat dan kami dari Surabaya pula terletak jauh di Jawa Timur. Kami bertolak dari Surabaya melalui Stasiun Gubeng Baru tepat pukul 7 petang dan sampai ke Stasiun Bandung 10 pagi keesokan harinya. Menaiki kereta api business class ke Bandung memakan masa hampir 15 jam untuk sampai.

Hampir nak kematu punggung duduk dalam train dan tempat duduk dalam train sangatlah tak selesa sebab terlalu tegak. Bayangkan nak duduk tegak macam tu sampai berbelas-belas jam? Pilihan lain kalau nak lebih selesa boleh beli tiket eksekutif siap ada screen TV dan boleh baring dengan selesanya sambil tunggu untuk tiba ke destinasi pilihan.

Elak Kelaparan dan DehidrasiLagi satu untuk mengelakkan kes kelaparan dan dehidrasi yang melampau semasa perjalanan di dalam train, aku cadangkan korang untuk beli makanan atau air mineral terlebih dahulu. Biasalah makanan dalam train samalah macam dalam flight, tentu akan mark up gila-gila. Bayangkan nasi goreng dengan telur yang kalau dekat luar boleh dapat dalam 10K (IDR) = RM3 dalam train cecah 30K = RM10. Air mineral kecik pon cecah 12K. Bukanlah aku ni cheapskate tapi kalau travel kitakan mesti on budget jadi kena kawal perbelanjaan sehabis baik.
Tapi disebabkan kelaparan melampau dan tak makan dari pagi, aku beli jugak! Memang tak sempat nak makan sebab masa hari bertolak tu adalah hari last paper final exam aku yang habis tepat pukul 4 petang dan habis paper terus balik bilik untuk last preparation dan bertolak ke Stasiun Gubeng.

Cara beli tiket Kereta Api Indonesia (Future Post)*
Suhu di Bandung lebih sejuk sekitar 21 - 29 degree celcius jika nak dibandingkan dengan suhu di Surabaya. Kami bercadang untuk bercuti di Bandung cuma selama 3 hari 2 malam. Dan sepanjang tempoh itu juga bermacam-macam kesusahan yang kami alami. Cewah! Kiranya ini kali pertama kami travel bersama-sama dan kali pertama juga aku travel dengan kawan-kawan perempuan.
Hari pertama setelah tiba di Stasiun Bandung, kami terus berangkat ke Trans Studio Bandung. Kami masih belum boleh check in dan terpaksalah bawak luggage gergasi ke kami ke Trans Studio Bandung. Macam mana Trans Studio Bandung?
Trans Studio Bandung Yamaha Coaster di Trans Studio Bandung
Entrance fee untuk masuk ke Trans Studio Bandung adalah 180K (Isnin - Khamis) dan 200K (Jumaat - Ahad) . Dan kalau korang bawak luggage gergasi macam kami di sana jugak ada sediakan tempat penyimpanan barang yang dikenakan caj 20K per person.
Kalau rajin dan nak tahu lebih banyak tentang Trans Studio Bandung ni bolehlah tonton vlog aku di bawah:

Jangan lupa Like dan Subscribe ye!

Nak dikatakan berbaloi atau tidak itu rasanya berbaloilah jugak. Biasalah indoor theme park lagi - lagi kalau musim cuti sekolah memang ramai sangat orang dan nak kena beratur lama jugak.

Setelah habis di Trans Studio Bandung kami sepatutnya bergerak ke rumah penginapan kami yang dah aku booking melalui Airbnb. Tetapi malangnya disebabkan masalah yang diluar jangkaan kami tak boleh untuk check in ke penginapan yang sepatutnya. Untuk bercerita tentang penginapan ni aku rasa ada baiknya kalau aku jadikan cerita tu dalam satu post kemudian.

Selfie Bersama Badut di Trans Studio Bandung

Baca: Pengalaman Pahit Menggunakan Airbnb

Setelah bersusah payah mencari tempat penginapan baru malam semalam, kami teruskan hari kedua kami dengan melawat ke The Lodge Maribaya yang terletak agak jauh jugak dari bandar Bandung.

The Lodge MaribayaPermandangan Hijau di The Lodge Maribaya
Dari kawasan parkir korang boleh pilih sama ada untuk berjalan kaki ke The Lodge Maribaya atau menggunakan khidmat kereta sapu yang panjang gilirannya dan dikenakan caj juga. Kami memilih untuk cuma berjalan kaki ke pintu masuk The Lodge Maribaya, tidaklah terlalu jauh, kira - kira 1KM tapi takkan terasa sebab suasana di sana memang seronok dengan angin yang sejuk jadi selesa walaupun cuma berjalan kaki.
The Lodge Maribaya terletak di dalam kawan perbukitan yang dipenuhi dengan pokok-pokok menghijau, Entrance feenya 20K per orang sekali dengan voucher minuman. Lokasi ini sesuai untuk kaki-kaki swafoto atau dijadikan tempat fotografi. Terdapat banyak jenis tempat fotografi di The Lodge Maribaya tetapi setiap satunya dikenakan bayaran, di dalam julat harga 15K - 50K.

Permandang Perbukitan Hijau di The Lodge Maribaya

Perkara penting yang perlu tahu adalah korang perlu pastikan cuaca pada hari yang korang nak pergi tak hujan. Sebab kalau waktu hujan semua wahana (permainan / tempat) fotografi akan ditutup sementara dan yang paling tak best bila wang untuk tiket yang korang beli itu tak akan dikembalikan. Jadi rancang dengan sebaiknya ya!
Floating MarketIkan-ikan Kebuluran xD di Floating Market
Setelah dari The Logde Maribaya kami terus berangkat ke Floating Market sebuah kawasan pasar yang terletak di sekeliling tasik buatan. Entrance feenya adalah 20K per orang termasuk dengan voucher minuman.

So far tak banyak pon yang korang boleh buat dekat sini, tetapi kalau korang kaki makan bolehlah cuba untuk makan pelbagai makanan yang dijual di situ dengan harga pon yang jugak boleh tahan. Boleh jugak cuba sate arnab dekat sana!

Kalau korang teringin nak mendayung sampan atau pun nak kayuh swan boat bolehlah jugak cuba di sini sambil menikmati pemandangan di Floating Market dan suasana sejuk di sana. Di sini juga terdapat banyak kawasan taman yang cantik dan juga berkonsepkan ala-ala taman Jepun yang juga sesuai untuk lokasi fotografi. Kalau teringin nak jadi orang Jepun celup jugak korang boleh sewa kostum tradisional Jepun di sana.

Aku jadi konfius kejap aku dekat Jepun ke Indonesia ni? AHAHA.

Bayar UBER Hampir RM150Alkisahnya masalah kami di Bandung bertambah lagi dengan kos Uber yang perlu kami tanggung disebab kesesakkan lalu lintas di Bandung. Harga asal yang keluar di aplikasi Uber semasa kami pesan adalah sebanyak 92K. Tapi disebabkan hujan dan jam sesak yang teruk di Bandung menyebabkan kami sangkut di jalan selama 3 jam sebelum tiba di Pasar Cimol Gedebage.
Kami bertolak dari Floating Market sekitar pukul 6 petang dan tiba di Pasar Cimol Gedebage pada pukul 10 lebih. Masa driver Uber tunjukkan harga yang perlu kami bayar setibanya di Pasar Cimol Gedebage aku macam sedikit terkejut beruk, bayangkan harganya mencecah 5 kali ganda dari apa yang sepatutnya yang kami perlu bayar. Nak tak nak kami pon terpaksalah bayar; 456K dan lagi sedih Pasar Cimol Gedebage pon dah tutup pada waktu tu.
Memandangkan kami agak fobia dengan harga Uber tadi dan untuk  balik ke penginapan pon agak jauh dan cecah ratusan ribu rupiah kerana semua aplikasi pesanan kereta online high demand jadi kami memilih untuk habiskan masa kami malam itu di McDonalds sekitar Pasar Cimol Gedebage.
Pasar Cimol GedebageSetelah semalaman di McDonald dan masih belum mandi tak tun tuang kami teruskan niat kami untuk ke Pasar Cimol Gedebage seawal jam 7 pagi. Secara keseluruhannya di pasar ini bagi aku tak ada apa yang menarik sangat, pasar ini rata - rata menjual barangan bundle yang kualitinya jugak agak teruk, jadi aku tak rekemondasikan untuk korang ke sini kalau bercuti di Bandung.
MD PlazaSebuah kawasan shopping yang menjadi tarikan orang ramai untuk berkunjung. Kalau di sini korang boleh dapatkan batik dan souvenier untuk dibawa pulang nanti. Kedai-kedai di sini terletak di dalam mall dan di sekitarnya juga penuh dengan kedai-kedai yang lain seperti kedai kasut, baju dan lain-lain. Harga rata - rata barang di sini adalah boleh tahan.
Pekan BaruSyurga shopping yang benar - benar di Bandung adalah di sini. Di dalam satu gedung yang terdiri daripada banyak tingkat ini terdapat banyak kedai-kedai berjualan yang bermacam-macam baik dari pakaian batik, tshirt, souvenier, kain batik, telekung, beg, kasut dan banyak lagi.
Pekan baru memang ideal untuk kaki shopping dan kaki bargain, korang boleh tawar menawar dengan penjual untuk dapatkan harga yang lebih rendah.
Apa yang aku beli di sini:Baju Kemeja Semi Sutera Batik - 180KTelekung Kain Cotton Jepun - 155K4 helai Tshirt - 80K2 helai kemeja batik (untuk anak buah) - 70KTak banyak sangat yang aku shopping dekat sini, sebab percutian kami masih panjang dan kami akan bertolak ke bandar kedua pula, Jogjakarta!
Nantikan post aku yang seterusnya okay!
Kalau ada sebarang pertanyaan berkenaan dengan tempat-tempat yang kami pergi ni korang boleh tanyakan di ruangan komen. Terima kasih :D

Ditipu Host Airbnb Di Bandung Indonesia

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 262 hits
Pernah ada pengalaman pahit menggunakan Airbnb Ini bukan kali pertama aku menggunakan khidmat Airbnb semasa travel kerana semasa bercuti di Jepun juga aku pernah menempah bilik dari listing di aplikasi Airbnb PERMASALAHAN3 hari sebelum bera...
Ini Perjalanan Sandi Ke 1 000 Titik Indonesia Diklaim Setara 2 5 Kali Keliling Dunia

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 196 hits
Jika ditotal berdasar kilometer Sandi mengklaim sudah menempuh 107 237 3 km mengarungi udara darat dan laut Angka itu diklaim setara dengan dua setengah kali keliling dunia yang jaraknya 40 075 km
Mantan Menteri Soeharto Menulis Buku Tentang Perjalanan Indonesia

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 184 hits
Buku autobiografi mengisahkan tentang perjalanan hidup Abdul Gofur Dia adalah tokoh aktifis angkatan 66 juga mantan perwira tinggi Angkatan Udara Republik Indonesia Sejak SMP di Ternate Gafur aktif berorganisasi
Bmkg Peringatkan Potensi Gelombang Air Setinggi 4 Meter Di 24 Wilayah Indonesia Ini

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 206 hits
Saat ini cuaca buruk dan tidak menentu memang banyak terjadi di berbagai wilayah di Indonesia Setelah musibah tsunami di Banten dan Lampung pada 22 Desember 2018 silam BMKG sudah mengeluarkan peringatan tentang adanya gelombang tinggi di be...
Jokowi Infrastruktur Syarat Indonesia Berkompetisi Dengan Negara Lain

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 209 hits
Presiden Joko Widodo menyebutkan infrastruktur bukanlah satu satunya hal yang dia kerjakan Namun dia mengakui bahwa pembangunan infrastruktur adalah suatu fondasi yang penting untuk bagi suatu negara untuk berkompetisi dengan negara lain
11 Macam Bungkusan Daun Pisang Tradisional Asli Indonesia Ada Yang Masih Ingat Namanya

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 320 hits
Kalau kamu tinggal di daerah atau sering belanja di pasar tradisional pastinya familiar
Ubah Visi Misi Prabowo Dan Sandiaga Dinilai Tak Punya Konsep Masa Depan Indonesia

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 237 hits
Juru Bicara Tim Kampanye Nasional Jokowi Ma ruf Amin Arya Sinulingga menilai pasangan capres cawapres nomor urut 02 Prabowo Subianto Sandiaga Uno tidak siap menghadapi kontestasi pemilihan presiden dan tak punya
Garda Indonesia Dukung Payung Hukum Untuk Ojek Online

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 186 hits
Igun menyayangkan adanya rencana aksi yang dilakukan oleh segelintir pengemudi ojek online yang ingin menuntut Pemerintah RI memberikan payung hukum bagi ojek online
Jokowi Perlu Pengalaman Memerintah Indonesia Jangan Coba Coba Dong

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 212 hits
Dalam sambutannya di acara Deklarasi Alumni UI untuk Jokowi Ma ruf Amin Jokowi menceritakan pengalamannya ketika pertama kali dipercaya untuk memimpin Kota Solo
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta