Batal Kewarganegaraan Kerana Raja Cadangan Melampau



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
Sebuah Saga: Nampak mesra dalam kereta lamaSEMALAM Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, menemui Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, di Johor Baru.
[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]
Laporan media massa, antara lain, mengatakan yang mereka bersetuju untuk berterus terang antara satu sama lain dan akan berjumpa lagi jika ada isu yang hendak dibincangkan.
Baguslah.
Pertemuan kali ini adalah atas kehendak Sultan.
Maka dalam semangat yang sama, saya rasa kita pun hendaklah berterus terang juga antara satu sama lain.
Kalau Raja-raja boleh berterus terang dan berbaik sangka dengan Perdana Menteri, masakan kita sesama rakyat jelata tidak boleh berterus terang, terbuka dan bertolak ansur.
Baru-baru ini ada pihak yang dilaporkan menggesa agar kerakyatan orang yang dituduh menghina Raja-raja dilucutkan.
Kalau silap sikit kita lucutkan kewarganegaraan, akhirnya tidak banyaklah warganegara kita yang tinggal.
Lagipun, rasanya bukanlah mudah untuk melucutkan kewarganegaraan seseorang.
Kita bukan negara diktator atau negara raja berkuasa mutlak yang boleh melucutkan kewarganegaraan atau campak seseorang ke dalam laut sesuka hati.
Sebagai sebuah negara raja berperlembagaan, kita hanya dibenarkan bertindak mengikut undang-undang dan Perlembagaan.
Jadi apabila kita membuat cadangan, janganlah keterlaluan atau bercanggah dengan Perlembagaan sehingga kita nampak tidak cerdik dan antidemokrasi.
Kedaulatan Undang-undang
Kita ada undang-undang yang membolehkan tindakan diambil terhadap mana-mana pihak yang terbukti menghina institusi raja atau mana-mana juga institusi negara seperti Parlimen, mahkamah hatta menghina rakyat biasa sekali pun.
Saya pun pernah disoal siasat oleh polis atas laporan yang menuduh saya menghina dan mengancam Yang di-Pertuan Agong. Saya akan disoal siasat sekali lagi sebab ada laporan daripada ketua-ketua Umno dan PKR Kedah atas tulisan saya mengenai pertabalan Sultan negeri itu.
Apa-apa pun kita hendaklah selalu beringat bahawa tindak-tanduk menjadikan institusi raja sebagai eksklusif dan tidak boleh disentuh itulah antara punca banyak kerajaan beraja di dunia akhirnya dihapuskan.
Institusi raja sebagai sebahagian daripada ciptaan manusia tentulah tidak lengkap. Raja tidak maksum. Kalau kita berpegang kepada ajaran al-Quran, kita tahu yang tidak seorang pun daripada kita terlepas daripada melakukan kesalahan.
Oleh yang demikian kita perlu saling menegur dan memberi peringatan. Hanya Rasulullah maksum.
Misalnya, kalau kita tahu ada tauke cuba rasuah raja kita atau ada orang yang pergi merata tempat cari tanah kerajaan kononnya bagi pihak raja, isteri raja dan anak raja kita kena lah bersuara.
Saya baru saja bagi tahu seorang Menteri Besar Pakatan Harapan (PH) mengenai dakwaan bahawa seorang tauke Cina sedang mencari tanah kerajaan di sebuah pulau kononnya bagi pihak anak seorang Sultan.
Dan saya bagi tahu seorang sahabat wartawan yang mewakili sebuah syarikat hartanah China, iaitu kalau di China mereka buang maharaja, apabila mereka buat bisnes di Malaysia mereka wajib hormat Raja-raja kita. Mereka jangan buat kerja yang merendahkan daulat Raja-raja kita.
Eloklah kita semua selalu beringat bahawa dalam zaman Internet dan media sosial ini, dinding ada telinga dan siling ada mata.
Syukur Alhamdulillah bukan semua orang tidak baik. Sebaliknya banyak orang kita yang baik.
Kita ambil iktibar daripada cerita pengorbanan dan keberanian dua orang kakitangan awam wanita yang mengambil risiko besar menyimpan laporan asal Ketua Audit Negara mengenai 1MDB walaupun diarah untuk memusnahkannya.
Hasil tindakan berani mereka itu kini kita tahu bahawa laporan yang dibentangkan di Parlimen telah dipinda atas arahan Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone Mohd Najib Abdul Razak ketika menjadi Perdana Menteri. 
Adalah kesilapan besar bagi para pembesar kita, termasuk Raja-raja menganggap bahawa rakyat jelata tidak tahu apa yang berlaku pada musim panas yang lalu!
Kaji Sejarah
Kepada pihak-pihak yang mahu kewarganegaraan rakyat Malaysia ditarik balik kerana kononnya menghina raja, saya sarankan mereka belajar daripada sejarah kalau mereka tidak mahu menjadi “penyokong yang membawa rebah”.
 
Mereka boleh mulakan dengan mengkaji sejarah kerajaan-kerajaan beraja di dunia supaya mereka faham dari mana kita datang, di mana kita berada dan ke mana arah tujuan kita.
Ada ahli sejarah mengatakan bahawa kerajaan beraja di negara kita adalah antara yang tertua di dunia.
Hal itu boleh dibahaskan, tetapi buat masa ini memadai lah kalau saya katakan bahawa Malaysia adalah negara yang mempunyai paling ramai raja berbanding bilangan penduduk, keluasan wilayah dan kekayaan ekonomi.
Jadi mungkin benarlah hujah yang mengatakan bahawa Malaysia adalah antara negara beraja tertua di dunia.
Kesultanan Melayu Indonesia tinggal adat sahajaAhli sejarah dan pengkaji politik sering mengambil Perang Dunia Kedua sebagai titik pemisah antara era lama dengan era baru.
Era baru sering dirujuk kepada era pasca-penjajahan apabila tanah jajahan negara-negara beraja Eropah mula mendapat kemerdekaan.
Sebelum Perang Dunia Kedua ada beratus-ratus negara dan negeri yang diperintah oleh raja.
Ambil contoh India. Ketika British mula mengundurkan diri, terdapat 565 negeri beraja yang diiktiraf secara rasmi tetapi selepas merdeka semuanya dihapuskan.
Di Indonesia, sejarahnya lebih kejam. Banyak Raja Islam dan ahli keluarga mereka dibunuh atau terbunuh ketika revolusi nasionalis pimpinan Sukarno.
Hari ini hanya tinggal satu atau dua sahaja kesultanan Indonesia yang masih mendapat pengiktirafan rasmi. Itu pun mereka berfungsi sebagai institusi adat sahaja.
Di dunia sekarang terdapat 29 raja moden yang memerintah kira-kira 40 buah negara, termasuk Ratu Inggeris yang dianggap raja di banyak negara Komanwel.
Di Malaysia ada sembilan raja yang memilih salah seorang daripada mereka menjadi Yang di-Pertuan Agong selama lima tahun mengikut giliran.
“..Rahmat bahagiaTuhan kurniakanRaja kitaSelamat bertakhta.”
Wallahuaklam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2019/01/batal-kewarganegaraan-kerana-raja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Zakir Naik Dapat Kewarganegaraan Arab Saudi Dari Raja Salman

Dr Zakir Naik Dapat Kewarganegaraan Arab Saudi Dari Raja Salman

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 229 hits
Riyadh Pendakwah kontroversial asal India Dr Zakir Naik dilaporkan telah mendapatkan kewarganegaraan Arab Saudi dari Raja Salman Laporan Middle East Monitor pada Jumat 19 Mei 2017 mengklaim mendapat informasi dari sumber sumber kepercayaan ...
Majlis Raja Raja Tentukan Pengganti Ydpa

Majlis Raja Raja Tentukan Pengganti Ydpa

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 513 hits
06 Januari 2019 9 37 PM KUALA LUMPUR ndash Keputusan Sultan Muhammad V melepaskan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong ke 15 disifatkan sebagai kali pertama berlaku dalam sejarah penta
Raja Raja Melayu Dilaporkan Bersidang Di Istana Negara Agong Berikutnya Dari Pahang Johor Atau Perak

Raja Raja Melayu Dilaporkan Bersidang Di Istana Negara Agong Berikutnya Dari Pahang Johor Atau Perak

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 475 hits
Raja raja Melayu dilaporkan sedang bersidang di Istana Negara di Kuala Lumpur Adalah dipercayai ini susulan selepas Sultan Muhammad V bertindak turun takhta sebagai Yang di Pertuan Agong Sultan Muhammad V dipilih oleh Persidangan Raja raja ...
Raja Naik Takhta Turun Takhta

Raja Naik Takhta Turun Takhta

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 293 hits
ULASAN Semalam 6 Januari 2019 semua saluran utama media massa Malaysia melaporkan yang Sultan Kelantan Sultan Muhammad V meletakkan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong XV Inilah kali pertama dalam sejarah negara kita Yang di Pertuan Agong...
Undi Rahsia Raja Raja Penentu Agong Timbalan Yang Baharu

Undi Rahsia Raja Raja Penentu Agong Timbalan Yang Baharu

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 916 hits
KUALA LUMPUR Susulan peletakan jawatan oleh Sultan Muhammad V petang ini Majlis Raja Raja dijangka bermesyuarat dalam tempoh terdekat bagi memilih dan melantik Yang di Pertuan Agong yang ke 16 Laman web rasmi Majlis Raja Raja yang dikemas k...
Raja Muda Perlis Bertitah Pemecatan Imam Perlis

Raja Muda Perlis Bertitah Pemecatan Imam Perlis

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 389 hits
Yang berdemo tu dah boleh kendurkan keadaan Raja perlis dah keluar kenyataan Nak buay sesuatu keputusan pemecatan ni bukan atas kepala suka hati mufti jer Dia ada badan penyiasat ada mesyuarat bagai Ada justifikasi kukuh baru kena buang
Pemecatan Imam Terima Dengan Hati Terbuka Raja Muda Perlis

Pemecatan Imam Terima Dengan Hati Terbuka Raja Muda Perlis

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 220 hits
KANGAR Imam kariah negeri yang ditamatkan kontrak perkhidmatan mereka Selasa lalu perlu menerima keputusan yang dibuat Majlis Agama Islam dan Adat Isitadat Melayu Perlis dan Jabatan Agama Islam Perlis itu dengan hati terbuka Raja Muda Perli...
Darul Salafi Bergolak Lagi Baca Qunut Baca Yasin Punya Pasal Soalannya Siapa Sebenarnya Raja Di Perlis

Darul Salafi Bergolak Lagi Baca Qunut Baca Yasin Punya Pasal Soalannya Siapa Sebenarnya Raja Di Perlis

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 303 hits
May I request all my readers to read this post Especially for the Muslim readers this is a must read And if someone can pass the message to the DYMM Raja of Perlis to also read this Thank you Its a beautiful Saturday morning folks Luke warm...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu