Baraj Terbuka Selepas Dibidas Kon Yeow Sanusi Tuding Jari Pada Putrajaya


 
Menteri Besar Kedah Sanusi Md Nor mendakwa kakitangan Pengurusan Lembangan Sungai Muda (PLSM) gagal mengambil tindakan sewajarnya sehingga menyebabkan penurunan mendadak paras Sungai Muda. (Gambar Facebook)PETALING JAYA: Selepas Pulau Pinang didakwa menjadi penyebab penyusutan mendadak paras air Sungai Muda akibat pintu baraj “terbuka” baru-baru ini, Menteri Besar Kedah Sanusi Md Nor kini menjadikan Putrajaya sebagai “sasaran”.
Sambil menegaskan Kedah tidak wajar dipersalah, kecuaian patut ditujukan kepada Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim kerana mendakwa Pengurusan Lembangan Sungai Muda (PLSM) gagal mengambil tindakan sewajarnya.
Katanya, PLSM yang berada bawah tanggungjawab kementerian itu perlu bertanggungjawab kerana mendakwa kakitangan PLSM “cuai” ketika bertugas pada hari kejadian.
Ads by Kiosked“PLSM bukan agensi kerajaan negeri tetapi yang sering disalah faham dan dibina naratif adalah kegagalan kita kawal selia baraj itu sedangkan ianya 100% di bawah PLSM. Bukan di bawah Lembaga Sumber Air Kedah (LSAK); Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (Sada) mahupun Pejabat Menteri Besar Kedah.
“Tapi oleh kerana dia berada di negeri kita, jadi kita terima keadaan itu sebagai kecuaian di pihak PLSM. Saya telah hadir mesyuarat lembaga pengarah LSAK dan di atas kecuaian itu, PLSM khususnya NRECC patut ambil tindakan kepada pihak yang bertugas pada waktu itu kerana cuai,” katanya menurut Utusan Malaysia.
Semalam, Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow kesal dengan sikap Sanusi yang membuat kenyataan mengelirukan tanpa fakta apabila meletakkan kesalahan kepada negeri itu berhubung masalah sistem baraj di Sungai Muda.
Chow berkata, pada 14 Mei, PLSM menghantar surat kepada Lembaga Sumber Air Negeri Kedah (LSANK) memaklumkan pintu baraj terbuka sendiri, mengakibatkan pengaliran air ke laut tanpa sekatan.
Keadaan itu menyebabkan paras Sungai Muda susut mendadak daripada 1.85m kepada 0.67m.
“Pihak kerajaan negeri sekali lagi ingin menyatakan surat itu dihantar kepada LSANK dan bukan kepada Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) atau mana-mana pihak di Pulau Pinang,” katanya menurut Berita Harian.
Ads by KioskedPada Isnin, Sanusi menggesa kerajaan Pulau Pinang segera menangani apa yang beliau gambarkan sebagai masalah pintu baraj di Sungai Muda yang rendah, usang dan tidak diselenggara.
Beliau berkata, ketinggian pintu baraj yang rendah menyebabkan pembaziran air mentah.
Penurunan mendadak paras Sungai Muda pada Sabtu mengganggu operasi loji rawatan air, menyebabkan kekurangan bekalan air yang menjejaskan lebih 400,000 pengguna di Pulau Pinang dan lebih 200,000 di Kedah. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/05/baraj-terbuka-selepas-dibidas-kon-yeow.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sanusi Jangan Salahkan P Pinang Amaran Baraj Terbuka Dihantar Kepada Kedah

Sanusi Jangan Salahkan P Pinang Amaran Baraj Terbuka Dihantar Kepada Kedah

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 173 hits
Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow kesal dengan sikap Menteri Besar Kedah Sanusi Md Nor yang membuat kenyataan tanpa fakta melibatkan penyusutan mendadak Sungai Muda baru baru ini PETALING JAYA Chow Kon Yeow kesal dengan sikap Sanusi ...
Sanusi Hits Out At Extreme Decisions By Putrajaya

Sanusi Hits Out At Extreme Decisions By Putrajaya

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 255 hits
Kedah menteri besar Sanusi Nor who is also PAS election director said the federal government was pandering to politicians and voters in Penang PETALING JAYA Kedah menteri besar Sanusi Nor has criticised the federal government for what he ca...
Mb Kedah Sanusi Mohon Maaf Secara Terbuka Pada Mahfuz

Mb Kedah Sanusi Mohon Maaf Secara Terbuka Pada Mahfuz

papar berkaitan - pada 20/5/2023 - jumlah : 209 hits
MalaysiakiniMenteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor hari ini membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Pengerusi Pakatan Harapan Kedah Mahfuz Omar kerana memfitnahnya berkaitan perpindahan syarikat judi di negeri itu Atas saman fitna...
Sanusi Sombong Marah Betul Pmx Hahaha

Sanusi Sombong Marah Betul Pmx Hahaha

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 167 hits
Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata kerajaan persekutuan menyambut baik kesediaan Menteri Besar Kelantan Ahmad Yaakob untuk berunding dengan baik bagi menyelesaikan isu air di negeri itu Berbanding Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md N...
Anwar Hargai Sikap Mb Kelantan Berbanding Sanusi Sombong

Anwar Hargai Sikap Mb Kelantan Berbanding Sanusi Sombong

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 146 hits
Haspaizi Zain Raveena Nagotra Alyaa AlhadjriPerdana Menteri Anwar Ibrahim berkata kerajaan persekutuan menyambut baik kesediaan Menteri Besar Kelantan Ahmad Yaakob untuk berunding dengan baik bagi menyelesaikan isu air di negeri itu Berband...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Kidzania Goodday Charge Smoothie Gym Kanak Kanak Pertama Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pantangnya Dicampur Belacan