Bapa Ini Kongsi Tip Travel Bersama 3 Anak Kecil Ke Switzerland Selama 9 Hari


Percutian bersama anak kecil memang sesuatu yang ibu ayah impikan namun bila memikirkan cabaran yang bakal dihdapai membuatkan ramai yang berfikir beberapa kali lebih-lebih lagi jika jarak percutian tersebut agak jauh seperti di luar negara.
Nak bercuti bersama anak kecil memang memerlukan kesabaran yang tinggi dan juga persiapan yang teliti agar percutian yang anda bakal lalui nanti merupakan percutian yang paling indah!  Ikuti perkongsian bapa kepada 3 orang anak ini mengembara ke negara Switzerland yang terkenal dengan keindahan pemandangannya!

Travel sendiri bersama keluarga ke Switzerland
Day 1 – Geneva, Stay Leysin
Day 2 – Bern & Gruyeres
Day 3 – Grimentz, Champex , Château de Chillon
Day 4 – Zermatt
Day 5 – Lake Blause, Lake Oeschinensee. Stay Halisberg

Day 6 – Lauterbrunnen, Grimdelwald First


Day 7 – Interlaken, Cruise Boat Interlaken Lake Brienz, Victoronix Factory Outlet
Day 8 – Mt. Titlis, Lucerne, Halisberg

Day 9 – Rhine Falls, Zurich

Transportation : SelfDrive, HalfFare Card (Family Card)

Accomondation : AirBnB

Flight : Emirates Airlines

Ni pertama kali aku travel bawa satu family ke luar negara, selalu aku pergi dengan wife dan sekali pergi bawa anak pertama. Tapi since semua dah besar, aku fikir its right thing to do and bagi mereka explore pengalaman yang tak selalu kita jumpa tempat kita.

Planning – perkara paling penting bila kita nak travel dengan keluarga sebab kita kena fikir flight, route, penginapan, makanan, kenderaan dan juga masa aktiviti. Ni semua akan mempengaruhi mood sebab kanak kanak bukan tenaga full macam kita kecuali dia jumpa apa dia suka kan.

Flight – Jangan sebab nak jimat kita ambil flight connection banyak. Cukuplah 1 flight yang terus sampai ke destinasi kita sebab waktu transit dan juga masa nak tukar flight pun boleh pengaruhi mood. Macam kami pilih Emirates hari tu, satu sebab tengah promosi dan ni airlines top didunia.

Kenderaan – Dekat Swiss, ada banyak pilihan. STP, Half Fare, Special Passes kalau kita nak travel by public transport. Ada motorhomes kalau kita nak travel lebih adventure, dan juga boleh drive sendiri (mudah sangat). So fikirkan method mana nak pilih sebab kita tahu anak anak kita macam mana. Aku pilih kereta sebab senang, antara satu tempat ke satu tempat anak anak boleh tidur kalau penat.

Route & Aktiviti – ni subjektif bergantung pada apa kita nak capai. Negara yang kita pilih pun berdasarkan apa kita nak tengok kan. Jadi plotkan mana nak pergi dan apa nak buat guna google map. Kirakan sekali berapa harga aktiviti yang kita akan bayar dan kalau boleh cuba cari alternatif untuk dapat diskaun.


Penginapan – Bergantung juga pada preferable kita. Kalau nak luxury pun ada, nak standard pun ada. Sebab dekat Swiss ada hotel, motel, AirBnB dan juga campsite. Aku pilih AirBnb sebab aku suka duduk dekat dengan local.

Makanan – dekat Swiss memang dah terkenal dengan mahalnya negara ni. Jadi kita tak boleh nak lari lah, tapi kita kita boleh control perbelanjaan dengan bawa makanan dari Malaysia ada banyak kan sekarang or kita boleh masak kalau tempat kita sewa tu ada kitchen. Tapi kedai halal tetap ada kalau nak makan luar. Oh ya bawa botol air, sebab air dekat sana boleh isi mana mana sahaja dan fresh! Macam air Coway .


Season – Satu lagi benda penting adalah season apa nak pergi. Setiap season ada kelebihan dia dan mada daylight dia. Winter memang ada salji dan sejuk tapi waktu siang dia pendek. Rugi lah kalau siang pendek sebab nak berjalan pun sekejap je kan. Jadi pilihlah season yang lebih mesra masa, Autumn or Spring.


Go Slow – dengan keluarga kita kena go slow. Means kita nak nikmati saat-saat dengan mereka. Budak budak mungkin akan ingat ingat lupa tapi kita tak akan lupa moment dan saat ni dengan mereka. Jangan nak kejar OOTD sampai lupa masa nak bersama. Tak apa tak ada gambar cun, tapi pengalaman tetap terpahat sampai bila bila.

Budget – sesungguhnya travel sendiri lebih jimat dari travel dengan travel agen. Itu je haha.

Learning – bila travel anak anak akan belajar banyak benda. Disiplin, tepati masa, belajar culture baru, belajar hargai banyak benda. Sebab masa ni, mereka akan tanya banyak soalan sebab mereka lihat benda benda baru. Kalau korang hiking, cuba fikir berapa banyak support motivasi nak bagi supaya sampai di puncak.

Paling penting, enjoy it.

Sekian tips bukan macam tips kan . Where next?
Kredit:Saizul Hafiz

 
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Bapa Ini Kongsi Tip ‘Travel’ Bersama 3 Anak Kecil Ke Switzerland Selama 9 Hari appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bapa-ini-kongsi-tip-travel-bersama-3-anak-kecil-ke-switzerland-selama-9-hari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Naik Ets Feri Bas Ibu Kongsi Tip Percutian Backpack Dengan Anak Kecil

Naik Ets Feri Bas Ibu Kongsi Tip Percutian Backpack Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 187 hits
Memandangkan minggu ini masih lagi minggu cuti sekolah pasti ramai papa mama yang teringin nak bawa anak berjalan jalan Anak anak pun masih dalam mood bercuti dan tentu sekali seronok kalau diajak meneroka tempat tempat baru Bagi mama papa ...
Masuk 1y 6m Anak Belum Sebut Apa Apa Perkataan Tasha Kongsi Tip Jadikan Anak Petah Bercakap

Masuk 1y 6m Anak Belum Sebut Apa Apa Perkataan Tasha Kongsi Tip Jadikan Anak Petah Bercakap

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 135 hits
Ibu ayah mana yang tak risau kalau anak nak masuk usia dua tahun masih belum boleh menyebut perkataan bermakna Lebih merisaukan tiada 1 perkataan pun yang keluar dari mulut si kecil Sama seperti selebriti Tasha Manshahar yang berkongsi peng...
Ibu Ini Kongsi Tip Pisah Susu 3 Anaknya Dengan Mudah Emosi Anak Pun Ok

Ibu Ini Kongsi Tip Pisah Susu 3 Anaknya Dengan Mudah Emosi Anak Pun Ok

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 214 hits
Ramai sebenarnya ibu yang wean off tapi hati masih belum kuat kerana kasihankan si anak Tapi dalam masa yang sama nak putuskan susu badan Ia bukan mudah dan memang mengambil masa sedikit Ada ibu yang sanggup letakkan kunyit gincu sirap asam...
Anak Disahkan Moderate Autisme Di Usia 3 Tahun Mummy Ini Kongsi Tip Jaga Anak Istimewa

Anak Disahkan Moderate Autisme Di Usia 3 Tahun Mummy Ini Kongsi Tip Jaga Anak Istimewa

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 148 hits
Anak Puan ada ciri moderate autism Sudah tentu banyak persoalan yang akan bermain di fikiran ibu bapa apabila mendengar perkhabaran ini daripada mulut doktor Antaranya Apakah maksud moderate autism ini Betul ke apa yang aku dengar anak aku ...
5 Tahun Dah Basuh Pinggan Darjah 1 Pandai Gosok Baju Ayah Kongsi Tip Didik Anak

5 Tahun Dah Basuh Pinggan Darjah 1 Pandai Gosok Baju Ayah Kongsi Tip Didik Anak

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 176 hits
Bab mendidik dan membesarkan anak anak setiap ibu bapa ada cara tersendiri Begitu juga dalam mengajar anak membuat kerja rumah Orang kata lagi awal kita ajar dan biasakan anak lagi mudah anak faham tanggungjawabnya Seelok eloknya beri tugas...
Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bawak Anak Kecil Naik Train Dmu Murah Je Tiketnya

Ibu Ini Kongsi Pengalaman Bawak Anak Kecil Naik Train Dmu Murah Je Tiketnya

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 137 hits
Kanak kanak biasanya akan teruja apabila ibu ayah selalu membawa mereka berjalan jalan Lebih teruja bila si kecil dapat menaiki train bersama keluarga Tentu sekali ianya akan menjadi memori yang sukar dilupakan Nak bawa anak berjalan tak pe...
Ibu Ini Kongsi Resepi Makanan Yang Tinggi Kalori Sesuai Untuk Tambah Berat Anak Kecil

Ibu Ini Kongsi Resepi Makanan Yang Tinggi Kalori Sesuai Untuk Tambah Berat Anak Kecil

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 279 hits
Ibu bapa mana yang tak risau bila tengok berat badan anak tak meningkat kan Jangan risau kerana ada beberapa jenis makanan sesuai yang tinggi kalori buat si manja MAKANAN YANG TINGGI KALORI SESUAI UNTUK ANAK KECIL 1 kekacang kekacang mmg ti...
Beranak Normal Dengan Selamat Is My Priority Elfira Loy Kongsi Tip Mudah Bersalin

Beranak Normal Dengan Selamat Is My Priority Elfira Loy Kongsi Tip Mudah Bersalin

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 168 hits
Benarlah kata orang lain anak lain cara kelahirannya Bagi pelakon Elfira Loy dia melalui dua pengalaman yang berbeza pada kelahiran normal dua anaknya Dua kelahiran berbeza dengan kontraksi yang berlainan membuatkan dirinya sentiasa bersedi...
Han Jihye Kongsi Foto Suami Anak Sulung Mereka

Han Jihye Kongsi Foto Suami Anak Sulung Mereka

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 173 hits
Biasanya artis Korea lebih senang menyembunyikan perihal peribadi daripada pengetahuan umum ARTIKEL BERKAITAN Namun pelakon Han Ji hye kelihatan selesa berkongsi gambar keluarganya baru baru ini Bahkan wanita itu turut mendedahkan foto anak...
Pengerusi Dap Pahang Dakwa Tutup Kasino Genting Jejaskan Ekonomi Mata Pencarian Umat Islam

5 Best Electric Pickup Trucks That Will Break The Market In 2025

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Saifuddin Lepas Jawatan Setiausaha Agung Pkr Fuziah Ambil Alih

Kereta Bergoyang Di Kawasan Parkir Rupanya Janda Dan Suami Orang Sedang Bercucuk Tanam Didalamnya

Zulries D Pojok

Wanita Makan Kucing Hidup Hidup

Wanita Diuji Bila Lelaki Tak Punya Apa Apa Lelaki Diuji Bila Punya Segalanya Betul Ke


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Taquari House By Est Dio Empena In Brasilia Brazil

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Emulate The Spirit Of Social Cohesion Of Sabah And Sarawak

Man Cendol Outing

Generating Boutique Names