Banyak Khasiat Buah Kundur


 

Kundur (Benincasa hispida) adalah sejenis tumbuhan menjalar dari keluarga Cucurbitaceae yang dipercayai berasal dari Asia Tenggara tetapi kini telah di tanam di seluroh dunia.
Tumbuhan ini sama dengan timun, tembikai dan keluarga cucurbit yang lain adalah dalam keluarga sayuran cuma kundur mengeluarkan buah paling besar di antara keluarga cucurbit.
Tanaman kundur di Malaysia bukan menjadi tanaman yang popular kerana ia kurang permintaan di pasaran domestik.
Tanaman kundur menghasilkan buah yang digunakan sebagai sayuran dengan memotong dadu atau 'slice' yang dimasak sebagai sup air.
Kaum Cina merupakan paling suka dengan kundur di mana buah kundur yang memasak atau mengukus (steam) buah kundur bersama daging, udang, cendawan, biji lotus dan rebung.
Terdapat juga buah kundur yang di jadikan 'candy' manis dengan memasaknya dengan gula dipanggil sebagai 'tangkwe'.
Produk ini mudah didapati dipasaran domestik dan ia juga amat sering dimasukkan sebagai salah satu ramuan dalam Minuman Air Batu Campur (ABC).
Halwa buah kundur yang dimaniskan ini amat mudah diproses sebagai menambah pendapatan daripada industri asas tani.
Pucuk dan daun muda kundur juga dimakan sebagai sayuran segar. Biji kundur dikeringkan dan diproses untuk dijadikan makanan ringan  yang dipanggil sebagai 'kuaci'.
Dari segi perubatan didapati buah kundur dapat menyejukan suhu badan dan baik untuk sistem penghadaman serta mereka yang menghidapi masalah kencing manis..
Buah Kundur berbentuk bulat lonjong berwarna hijau atau keputihan yang berbulu ketika muda dan licin apabila hampir matang. Buah Kundur mampu membesar dengan berat sehingga 10-15 kg sebiji.
Buah kundur ada lapisan seperti lilin pada kulit dan mempunyai isi berwarna putih yang kenyal dan rasa yang tawar tidak seperti tembikai yang manis dan sedap dimakan segar. Biji kundur banyak bersaiz kecil di bahagian tengah buah.
Kundur ditanam menggunakan biji benih. Bubuh 2 biji benih satu lubang yang mana baja organik sesuai digunakan untuk penyediaan tanah.
Buah kundur akan di tuai mengikut peringkat kematangan dan tujuan pemasaran. Bagi petani yang menanam kundur keliling rumah dan hendak petik muda untuk dibuat sayur boleh petik kundur seminggu selepas proses anthesis.
Buah yang matang akan dituai 100-160 hari selepas menanam di ladang. Buah yang matang dikenali dengan warna hijau dan keputihan berdebu seperti berlilin.
Buah muda tidak tahan lama tetapi buah matang tahan hingga beberapa minggu kerana lapisan lilin membantu menghalang serangan organisma perosak dan dijaga dengan cara baik.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2021/06/vfh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Khasiat Jintan Manis Yang Anda Perlu Tahu

10 Khasiat Jintan Manis Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 262 hits
Jintan manis adalah sejenis herba atau bahan yang sering digunakan dalam masakan Artikel ini akan membincangkan mengenai khasiat jintan manis kandungan nutrisi dan juga komponen sihat di dalamnya Pengenalan Jintan manis atau nama saintifikn...
10 Khasiat Kulit Kayu Manis Kepada Kesihatan Badan

10 Khasiat Kulit Kayu Manis Kepada Kesihatan Badan

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 204 hits
Kulit kayu manis adalah sejenis bahan yang sentiasa digunakan dalam masakan Artikel ini akan membincangkan mengenai khasiat kulit kayu manis kandungan nutrisi dan komponen sihat di dalamnya Pengenalan Kulit kayu manis adalah sejenis herba a...
9 Khasiat Habbatus Sauda Menurut Kajian Sains

9 Khasiat Habbatus Sauda Menurut Kajian Sains

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 187 hits
Cara hidup umat Islam banyak dipandukan oleh sunnah Rasulullah SAW Antara salah satu aspek sunnah yang sentiasa dijadikan panduan ialah amalan pemakanan berkhasiat seperti Habbatus Sauda Dengan kemajuan teknologi yang ada sekarang terdapat ...
Halavita Bcg Kebaikan Khasiat Habbatussauda Kelapa Dara Bawang Putih Sebagai Makanan Tambahan

Halavita Bcg Kebaikan Khasiat Habbatussauda Kelapa Dara Bawang Putih Sebagai Makanan Tambahan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 342 hits
Semua dari kita sangat mengharapkan di berikanNya kesihatan yang baik sepanjang hayat Andai punyai wang dan harta sekali pun tidak dapat menandingi rezeki di kurniakan kesihatan yang baik supaya kita semua dapat menjalani kehidupan dengan s...
Khasiat Kopi Garam Buluh Kopi Korea

Khasiat Kopi Garam Buluh Kopi Korea

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 553 hits
Khasiat Kopi Garam Mineral Buluh Sudah tentu ramai peminat kopi di dunia Aromanya sahaja berjaya memikat hati sesiapa sahaja yang bau dan rasanya pasti membuatkan anda terpikat dan melekat Kopi dengan warnanya yang hitam kini menjadi kesuka...
Khasiat Kopi

Khasiat Kopi

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 211 hits
Khasiat Kopi Bila sebut kopi pasti ramai anggap satu minuman yang tak berkhasiat Bahkan ada terus reject kopi ni dan ramai juga beri tanggapan buruk kepada kopi Mungkin mereka tidak tahu khasiat kopi yang hakikatnya memberi banyak manfaat k...
Khasiat Pokok Sarang Semut Lubang Seribu

Khasiat Pokok Sarang Semut Lubang Seribu

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 1209 hits
Pokok herba sarang semut atau juga dikenali lubang seribu adalah pokok tumpang Pokok ini dikatakan berasal dari Papua Dinamakan herba sarang semut disebabkan terdapat semut yang menjadikan ia sebagai rumah atau sarang Semut tinggal di dalam...
Rempah Viral Dari Timur Tengah Ini 5 Khasiat Sumac Amp Cara Nak Makan

Rempah Viral Dari Timur Tengah Ini 5 Khasiat Sumac Amp Cara Nak Makan

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 401 hits
Dalam kebelakangan ini rempah Sumac kembali menjadi sebutan ramai Ini kerana khasiat sumac ini dianggap sebagai ikhtiar dan penawar kepada wabak Covid 19 Difahamkan herba ini menjadi viral dan
Khasiat Barli Untuk Kesihatan

Khasiat Barli Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 746 hits
Khasiat Barli Untuk Kesihatan Biji barli memang banyak khasiatnya Samada ia untuk dimasukkan dalam minuman atau makanan kita ia memberikan manfaat yang bagus untuk kesihatan Bijirin Barli kaya dengan khasiat pemakanan seperti fiber vitamin ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apakah Sebaik Baiknya Manusia