Bantulah Ketika Di Fasa Mood Down


Assalamualaikum…
Hai,setelah beberapa hari berada dalam fasa Mood Down.Subhanallah! Betul-betul terasa di uji allah dengan kesihatan.Kali ini,Ina sememangnya seorang loser.Asyik berfikiran negatif sahaja.
Ermm,jika tidak silap.Ina di uji dengan batuk yang agak lama.Tetapi tak lah sehingga berbulan lamanya.Dalam tiga minggu batuk semakin hari semakin teruk dan berkahak.Batuk ina bersambung selepas pergi mendapatkan rawatan di Klinik Wong,Kuantan. 
Tetapi sebelum mendapatkan rawatan di Klinik Wong,ina jatuh sakit iaitu mengalami cirit-birit yang teruk sehingga 4 hari di susuli migrain.
 
Kesihatan Di Uji
 
Di Kuantan ketika itu,dengan keadaan cuaca kejap hujan dan panas membuatkan selsema dan batuk pula datang menyinggah kepada Ina.Huhh! Ketika ini,masih lagi boleh menerima.Pelbagai jenis ubat batuk iaitu dari klinik , farmasi , dan akhirnya last choice baru lah menemui doktor klinik kesihatan.
Pada Isnin yang lepas.Ina ke Klinik Kesihatan berdekatan bagi mendapatkan rawatan lanjut.Setibanya di sana,pembantu klinik mengambil sampel darah dan juga injection detect TiBi.
Yup,di klinik.Jika korang batuk sahaja.Korang akan di suspect TiBi.Huhuhu.. Seperti ina sendiri,walaupun simptom demam tiada tetap di claim sebagai berpotensi di jangkiti TiBi (Batuk kering).
Dan.., pada hari yang sama.Kiri kanan lengan di cucuk.Adeiii! Yang paling sakit,detect TiBi tu lah yang sakit.Sebab jika tak silap,batang jarum halus.Dan selepas beberapa saat jarum di tarik keluar dari kulit lengan,Nahh!!! Berbintat. Sama seperti di gigit nyamuk.Huhuhuhu!
Selepas di cucuk,sudah terasa gatal dan pedih.Staff di klinik memberitahu agar jangan di garu walau gatal macam mana pun.
 
Apa Yang Buat Ina Serah Diri Ke Klinik Kesihatan
Pada satu malam tu,Ina batuk tanpa henti.Puas lah makan ubat batuk dari pelbagai jenis.Batuk? Semakin teruk dan berkahak.Baju banyak juga lapisnya.Huuuh! Kot baju nipis,risau sejuk.Kemungkinan batuk semakin galak.Tetapi,sangkaan meleset.
Batuk semakin rancak.Asyik berulang setiap 5 minit sekali.Dan paling kerap satu minit sekali,bangun ke tandas bagi membuang kahak.Aduiii! Penat weiii.
Jam 12 tengah malam,seperti pesta batuk.Suami dan anak-anak semuanya sudah tidur ke alam mimpi masing-masing.Nak kejutkan suami,tak sampai hati sangat.Ini kerana keesokan harinya suami bekerja.Jadi..,seorang diri lah melayan batuk.
Sampai satu tahap,Ina batuk berkahak dan termuntah sebanyak tiga kali.Fuhhh! Memang penat sangat nihhh.Terasa nak pitam pun ada dah sorang-sorang. Muntah pula di hujung kaki katil.Memang tak sempat berlari ke tandas ketika itu.
 
Petua Batuk
Rasa kecewa sangat! Kali ini batuk luarbiasa.Maklumlah,batuk pun sekali pakej bersama selsema. Kahak memang aktif! Di hidung pula berhingus dan tekak pula batuk.
Setiap malam sebelum tidur,memang Ina ada amalkan segala petua bagi meredakan batuk.Seperti makan telur separuh masak,minum air masak sebanyaknya (tak mahu bagi tekak kering) dan perah limau nipis bersama kicap.Semuanya tak berhasil.
 
Segala jenis Ubat Batuk
Yup,kali ni memang ekstrem sangat.Segala jenis ubat batuk semuanya di beli.Baik klinik,farmasi dan di beli dikedai.Fuhhh!!
Ada pelbagai ubat batuk cecair hitam jenis manis,pahit,bacing dan tawar.Jenis ubat batuk pekat dan cair pun ada.Semuanya di minum mengikut dos yang disyorkan oleh doktor.
Tablet lozeng untuk sakit tekak,yang dapat tiga biji antibiotik pun ada.Ermm..
Botol demi botol berjaya dihabiskan ubat batuk.Tetapi batuk semakin rancak!
Ada satu ubat batuk tu pula,makan jer terus tidur.Mata jadi berat dan jika tak silap,ia memberi kesan buruk terhadap Ina.
Akibat makan ubat batuk,rasanya ina berhalusinasi.Bermimpi yang pelik-pelik.Nauzubillah minzalik..
 
Mood Semakin Down!
Ketika ini,kehidupan rasa tidak bermakna.Yup! memang betul.Seolah betul-betul terasa diri ni dalam keadaan tertekan.Serabut tu lain macam. Tetapi takdelah sampai nak bunuh diri itu semua.Solat masih Ina kerjakan lagi lima waktu sehari semalam.
Dan, ketika ini jugalah. Rasa ingin memencilkan diri! Tambahan lagi,suami asyik sibuk bekerja.Siang malam.. Urmm. Jika tak bekerja ofis, ada kerja sampingan pula yang menanti suami.
Mood down ni datang apabila Ina mendapatkan rawatan susulan batuk berkahak di Klinik Kesihatan.Walaupun keputusan dari Klinik belum mengesahkan ina mempunyai TiBi.Tetapi sedikit sebanyak telah mengganggu gugat fikiran Ina.
Tambahan lagi..,ada satu kisah yang mengingatkan kisah TiBi ini.Abang kepada kawan Ina ni,meninggal di sebabkan penyakit TiBi.
Airmata pula,laju mengalir di pipi.Apabila teringatkan kisah itu.Rasa memang sangat down dah..
Semasa Ina berada di fasa down ini,ada job yang terpaksa reject oleh Ina sendiri.Walaupun terasa berat hati.Tetapi apa yang lebih penting ialah emosi yang sihat sangat penting!
 
Beri Semangat
Alhamdulillah! Setiap apa yang kita rasai.Hendaklah di luahkan.Itu apa yang Ina amalkan.Terima kasih kepada Ciknor , Kak Azni , keluarga dan juga suami yang setia mendengar luahan hati Ina.
Sekarang..Ina sudah kembali SIHAT! Sihat dari segi mental.Tiada lagi fasa Mood down.Ehehehe.Selagi masih mengingati Allah.Insyallah! Takkan membuat perkara di luar jangkaan.

The post Bantulah..Ketika di Fasa Mood Down appeared first on Nor Azlina.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://nurimanqhaisara.com/2018/11/22/depresi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baca Bismillah Setiap Kali Memasukkan Bahan Ketika Memasak Perlakuan Spontan Lara Dipuji Hasil Didikan Yang Baik

Baca Bismillah Setiap Kali Memasukkan Bahan Ketika Memasak Perlakuan Spontan Lara Dipuji Hasil Didikan Yang Baik

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 355 hits
Memulakan urusan dengan perkataan Bismillah amalan yang mula Lara Alana walau pun baru berusia 4 tahun sudah terbiasa menyebutnya secara spontan Lara Alana memang petah dan bijak Buah hati kesayangan Awal Ashari Scha Al Yahya ini selalu men...
Baca Doa Ini Ketika Turun Hujan

Baca Doa Ini Ketika Turun Hujan

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 650 hits
Sebagian orang ketika turun hujan malah berkeluh kesah Padahal itu adalah nikmat yang baru saja Allah ciptakan Seandainya setiap orang mengamalkan do a do a ketika turun hujan tentu saja turunnya hujan jadi nikmat terindah Berikut beberapa ...
3 Kondisi Ketika Doa Seorang Hamba Pasti Dikabulkan Allah

3 Kondisi Ketika Doa Seorang Hamba Pasti Dikabulkan Allah

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 965 hits
Dikabulkannya sebuah doa tergantung beberapa faktor Hal yang paling utama adalah kebutuhan mendesak yang dimiliki seorang hamba Namun selain itu ada beberapa kondisi yang bisa kita manfaatkan untuk berdoa yang memiliki keutamannya sendiri d...
Pecahkan Cermin Kereta Ketika Solat Jumaat Lelaki Ini Dibelasah Dan Disumbat Dalam Keranda

Pecahkan Cermin Kereta Ketika Solat Jumaat Lelaki Ini Dibelasah Dan Disumbat Dalam Keranda

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 426 hits
Pecahkan Cermin Kereta Ketika Solat Jumaat Lelaki Ini Dibelasah Dan Disumbat Dalam KerandaPecahkan Cermin Kereta Ketika Solat Jumaat Lelaki Ini Dibelasah Dan Disumbat Dalam Keranda
Pengguna Pixel 3 Melaporkan Masalah Kepanasan Ketika Dicas Peranti Mati Dengan Sendiri

Pengguna Pixel 3 Melaporkan Masalah Kepanasan Ketika Dicas Peranti Mati Dengan Sendiri

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 232 hits
Masalah pengurusan RAM pada Pixel 3 dan Pixel 3 XL telah dilaporkan beberapa minggu yang lalu Kemudian Google sedar akan masalah ini dan kemaskini akan hadir dalam minggu minggu yang akan datang Terkini pengguna melaporkan isu kepanasan pul...
Tips Mengambil Gambar Menarik Ketika Bercuti

Tips Mengambil Gambar Menarik Ketika Bercuti

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 410 hits
Semua orang suka travel dan bercuti menikmati keunikan dan keindahan alam ciptaan Allah serta kepelbagaian budaya masyarakat setempat Ketika bercuti pastinya anda tidak melepaskan peluang merakamkan gambar sebagai memori indah untuk dikenan...
Lima Tahun Pertama Bila Berumah Tangga Kalau Dah Lepas Fasa Ini Semua Akan Jadi Mudah

Lima Tahun Pertama Bila Berumah Tangga Kalau Dah Lepas Fasa Ini Semua Akan Jadi Mudah

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 253 hits
Kisah pasangan yang berumah tangga tak akan sama setiap orang ada yang bertuah akan dapat beli rumah terus untuk hidup Kalau tepaksa menyewa dulu itu mungkin lain pula rezekinya muncul Dan ada yang lagi beruntung dapat pula mentua yang baik...
Pengalaman Berpuasa Penuh Ketika Mengandung

Pengalaman Berpuasa Penuh Ketika Mengandung

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 333 hits
Assalammualaikum 8 November 2018Khamis hari ke 56 kelahiran Rayyan Mikhael Seperti mengandungkan Alya alhamdulilah kandungan ke 2 ni juga tiada alahan langsung Tiada morning sickness atau apa apa sickness segala puji bagi ALLAH yang memperm...
12 Barang Yang Perlu Ada Di Dalam Beg Hand Carry Anda Ketika Travel

12 Barang Yang Perlu Ada Di Dalam Beg Hand Carry Anda Ketika Travel

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 402 hits
12 Barang Yang Perlu Ada Di Dalam Beg Hand Carry Anda Ketika Travel Travel memang best tapi part yang paling ramai tak suka adalah semasa nak packing barang barang masuk dalam lugage dan hand carry Banyak kali check pun masih lagi rasa ada ...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional