Bantu Kekal Kecantikan Sungai Melaka Kata Ketua Menteri


Bernama
-April 25, 2020 8:13 AM

Sungai Melaka, yang sebelum ini berkeladak dan berwarna coklat, kini bertukar jernih dan berwarna kehijauan sejak pelaksanaan PKP. (Gambar Bernama)
MELAKA: Ketua Menteri Sulaiman Md Ali menyeru semua pihak supaya mengekalkan kecantikan Sungai Melaka yang kelihatan bersih dengan airnya berwarna kehijauan, seperti tular dalam media sosial berikutan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP) kini.

Beliau berkata, keadaan Sungai Melaka yang bersih itu menunjukkan pelaksanaan PKP mempunyai banyak hikmah untuk difikirkan dan diinsafi bahawa kerosakan serta kebinasaan yang berlaku adalah akibat kerakusan manusia.

Justeru, beliau menyeru supaya semua pihak supaya mencintai dan memelihara alam sekitar serta sungai untuk kepentingan generasi akan datang.

“Keadaan ini (Sungai Melaka bersih) berikutan pertamanya tiada aktiviti seperti sebelum penularan Covid-19 berlaku di persekitaran dan sepanjang Sungai Melaka akibat PKP; kedua di hulu Sungai Melaka juga segala aktiviti tidak rancak berlaku akibat itu.

“Ketiga segala aktiviti perjalanan bot persiaran tidak lagi beroperasi seperti biasa di sepanjang sungai itu dan keempat-empat bot persiaran menggunakan bahan bakar petrol dan sistem penyejukan enjin juga menjadi punca pencemaran kepada air sungai,” katanya menerusi kenyataan di sini, semalam.

Sungai Melaka, yang sebelum ini berkeladak dan berwarna coklat seumpama teh tarik, kini bertukar jernih dan berwarna kehijauan sejak pelaksanaan PKP dan gambar ‘kehijauan’ sungai itu menimbulkan keterujaan dalam kalangan warganet.

Beliau berharap tahap kebersihan dan keindahan lokasi pelancongan menarik di Melaka ini dapat terus dikekalkan bukan sahaja sepanjang tempoh PKP, malah pada masa yang akan datang.

“Kita tahu sepanjang tempoh PKP ini, tiada kemasukan pelancong dari luar ke negeri Melaka, malah penduduk tempatan juga tidak boleh bebas bergerak.

“Sebab itu, saya sudah mengarahkan semua pihak berkuasa tempatan (PBT) di Melaka supaya menjadikan agenda meningkatkan tahap keindahan, kebersihan dan keceriaan kawasan pentadbiran masing-masing sebagai keutamaan,” katanya.

Beliau turut berharap negeri Melaka dan Bandaraya Melaka khususnya dapat muncul sebagai negeri atau bandar yang paling bersih di negara ini seperti yang pernah dicapai sebelum ini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/04/bantu-kekal-kecantikan-sungai-melaka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Timbalan Menteri Duduk Dalam Keadaan Berjarak Kata Ketua Polis Perak

Timbalan Menteri Duduk Dalam Keadaan Berjarak Kata Ketua Polis Perak

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 313 hits
ISUNYA SEKARANG LANGGAR PKP BUKAN DUDUK JARAK 1 METER PDRM HARUS PEKA JGN SALAHKAN RAKYAT BILA D LABEL PDRM DOUBLE STANDARD SKRG RAKYAT MENJADI MANGSA PKP SEDANGKAN VIP D LINDUNGI PELBAGAI ALASAN D BERI BAGI MELINDUNGI VIP Timbalan menteri ...
Azmin Buat Kesilapan Besar Kata Timbalan Ketua Menteri Sarawak

Azmin Buat Kesilapan Besar Kata Timbalan Ketua Menteri Sarawak

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 286 hits
Masing berkata tiada gunanya untuk ekonomi beroperasi tanpa sekatan dan pulih sepenuhnya sekiranya orang ramai jatuh sakit disebabkan oleh wabak ini Tindakan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali membena...
Ph Melaka Sepakat Namakan Adly Calon Ketua Pembangkang

Ph Melaka Sepakat Namakan Adly Calon Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 263 hits
MALAYSIAKINI Pakatan Harapan Melaka sebulat suara menamakan bekas ketua menteri Adly Zahari sebagai calon tunggal pembangkang di dewan undangan negeri Setiausaha PH Melaka Khoo Poay Tiong berkata semua 11 wakil rakyat gabungan terbabit memb...
Ketua Polis Johor Jawab Tuduhan Anak Saudara Menteri Kesihatan Malaysia

Ketua Polis Johor Jawab Tuduhan Anak Saudara Menteri Kesihatan Malaysia

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 1129 hits
Anak sedara Menteri air suam rupanyaKetua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay menafikan dakwaan dan fitnah yang dilemparkan oleh Dr Hairin Anisa Tajuddin yang merupakan anak saudara Menteri Kesihatan Malaysia Dr Adham Baba bahawa piha...
Spm Tunda Upsr Dan Pt3 Dibatalkan Tahun Ini Kata Menteri Pendidikan

Spm Tunda Upsr Dan Pt3 Dibatalkan Tahun Ini Kata Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 173 hits
Hari ini melalui sidang media khas Menteri Kanan Dr Mohd Radzi Md Jidin mengumumkan bahawa Ujian Pencapaian Sekolah Rendah dan Pentaksiran Tingkatan Tiga dibatalkan tahun ini Beliau menjelaskan bahawa pembatalan berkenaan tidak akan menjeja...
Kami Bantu Rakyat Berbeza Agama Bangsa Atas Dasar Kemanusiaan Kata Wakil Masjid Kg Lindungan

Kami Bantu Rakyat Berbeza Agama Bangsa Atas Dasar Kemanusiaan Kata Wakil Masjid Kg Lindungan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 388 hits
Seorang wanita mengambil bantuan daripada Masjid Al Islamiah di Kampung Lindungan PETALING JAYA Selepas tular dan mendapat pujian ramai susulan bantuan makanan kepada penduduk sekitar termasuk orang bukan Islam Masjid Al Islamiah di Kampung...
Selamat Kepada Perdana Menteri Bob Loughman Dari Ketua Ulmwp

Selamat Kepada Perdana Menteri Bob Loughman Dari Ketua Ulmwp

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 400 hits
20 2020 Sebagai Ketua United Liberation Movement untuk West Papua dan rakyat West Papua saya ingin mengucapkan selamat kepada Anda atas pemilihan
Benarkan Rohingya Kerja Di Sektor Perladangan Kata Timbalan Menteri

Benarkan Rohingya Kerja Di Sektor Perladangan Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 321 hits
Dianggarkan 15 000 etnik Rohingya tinggal di kawasan sekitar pasar Selayang PETALING JAYA Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Edmund Santhara mencadangkan supaya pelarian Rohingya dibenarkan bekerja dalam sektor perladangan langkah yang me...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil