Bank Negara Perkhidmatan Kewangan Penting Masih Boleh Diakses


KUALA LUMPUR, 17 MAC: Bank Negara Malaysia (BNM) mengesahkan orang ramai masih boleh terus mendapatkan perkhidmatan kewangan penting di seluruh negara di bawah Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula dari 18-21 Mac, 2020.
Bank pusat berkata bagi tujuan ini, semua institusi perbankan, institusi kewangan pembangunan, syarikat insurans dan pengendali takaful akan memastikan operasi terminal layan diri yang berterusan tanpa gangguan termasuk mesin teler automatik (ATM) dan mesin deposit tunai di semua cawangan dan lokasi yang boleh diakses.
Perbankan elektronik, perbankan mudah alih, perkhidmatan penukaran wang dan kiriman wang, perkhidmatan kad pembayaran dan pengendalian tuntutan insurans/takaful, pengeluaran surat jaminan dan pembaharuan tahunan sijil polisi insurans/takaful juga akan diteruskan.
BNM berkata cawangan penyedia perkhidmatan kewangan akan terus dibuka semasa tempoh kawalan ini dan menyediakan perkhidmatan penting kepada orang ramai.
“Kami menggesa orang ramai akan terus bertenang dan bersabar kerana penyedia perkhidmatan kewangan menyediakan langkah pengurusan dan pengawalan bagi memastikan keselamatan dan kesihatan pelanggan dan kakitangan mereka diberi keutamaan dan dipelihara semasa tempoh ini,” kata bank pusat dalam satu kenyataan hari ini.
Selain itu, penyedia perkhidmatan kiriman wang dan pengurup wang bukan bank terpilih akan dibuka sekurang-kurangnya tiga hari dalam seminggu bagi memastikan perkhidmatan kiriman wang dan penukaran wang tersedia sepanjang tempoh ini.
“Orang ramai perlu merujuk kepada aplikasi atau laman web MSB (Money Services Business) Advisor bagi pengendali khusus untuk maklumat lanjut,” kata BNM.
Ia berkata semua penyedia e-pembayaran juga dinasihatkan untuk memastikan tiada gangguan kepada semua pembayaran dan kemudahan pindahan wang yang diurusniagakan menerusi e-dompet dan e-akaun pelanggan mereka.
“Pasaran kewangan Malaysia akan kekal boleh diakses dan terbuka seperti biasa sepanjang tempoh ini. Bagi tujuan ini, BNM akan terus menyediakan mudah tunai mencukupi dalam pasaran pertukaran asing, bon dan wang bagi memastikan perantaraan kewangan tanpa gangguan,” kata bank pusat.
Orang ramai amat digalakkan untuk menggunakan perkhidmatan elektronik dan dalam talian bagi memudahkan penjarakan sosial untuk memastikan pengawalan Covid-19 yang efektif.
Sementara itu, isi rumah dan perniagaan yang berdepan dengan kekangan kewangan akibat daripada wabak Covid-19 dinasihatkan untuk menghubungi penyedia perkhidmatan kewangan bagi membincangkan mengenai langkah-langkah pembayaran semula alternatif.
“Orang ramai juga dinasihatkan untuk terus berhati-hati dengan penipuan berkaitan dengan Covid-19, yang mungkin dipromosikan dalam pelbagai bentuk menerusi media sosial, emel atau panggilan telefon, untuk mengambil kesempatan terhadap orang ramai dalam keadaan kecemasan seperti ini,” kata BNM.
Bank pusat menasihati orang ramai agar menghubungi terus pusat perkhidmatan pelanggan penyedia perkhidmatan kewangan mereka bagi mendapatkan pertanyaan atau bantuan.
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/03/bank-negara-perkhidmatan-kewangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perintah Kawalan Pergerakan Ini 25 Sektor Perkhidmatan Penting Negara Yang Tidak Ditutup

Perintah Kawalan Pergerakan Ini 25 Sektor Perkhidmatan Penting Negara Yang Tidak Ditutup

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 366 hits
Perintah Kawalan Pergerakan ini 25 sektor perkhidmatan penting negara yang tidak ditutupBerikut antara sektor perkhidmatan yang tidak ditutup dalam tempoh berkenaan bermula Rabu hingga 31 Mac depan 1 Air2 Elektrik3 Tenaga4 Telekomunikasi5 P...
Pas Gabung Bank Tangani Masalah Kecairan Sistem Kewangan

Pas Gabung Bank Tangani Masalah Kecairan Sistem Kewangan

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 138 hits
PETALING JAYA PAS hari ini menggesa supaya bank digabungkan berikutan kekurangan kecairan yang berlaku dalam sistem kewangan kini Dalam satu kenyataan timbalan pengerusi Jawatankuasa Ekonomi Hartanah dan Pembangunan Usahawan parti itu Mazli...
Plaza A Plaza Tol Pantai Lebuhraya Sprint Ditutup Sementara Namun Plaza B Masih Boleh Digunakan

Plaza A Plaza Tol Pantai Lebuhraya Sprint Ditutup Sementara Namun Plaza B Masih Boleh Digunakan

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 224 hits
Hasil semakan dan penelitian pihak MCMC mendapati bahawa Plaza A arah utara dan selatan di Plaza Tol Pantai Lebuhraya SPRINT ditutup sementara bermula 23 hingga 31 Mac ini Menurut Ketua Jabatan Komunikasi Lingkaran Trans Kota
Perintah Kawalan Lebuh Raya Plus Masih Boleh Digunakan

Perintah Kawalan Lebuh Raya Plus Masih Boleh Digunakan

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 689 hits
SHAH ALAM 23 MAC Pengguna jalan raya masih boleh menggunakan semua lebuh raya kendalian PLUS Malaysia Berhad sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan sehingga 31 Mac ini Jurucakap syarikat konsesi itu berkata sekatan jalan raya hanya ak...
Perintah Kawalan Pergerakan 2020 Tak Boleh Keluar Negara

Perintah Kawalan Pergerakan 2020 Tak Boleh Keluar Negara

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 574 hits
Perdana Menteri Malaysia TanSri Muhyiddin Yassin baru sahaja muncul di kaca TV Perdana dengan membuat Perutusan Khas ekoran Wabak COVID 19 Kali ini Rakyat Malaysia dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan 2020 Tak Boleh Keluar Negara dan juga ...
Imbas Semula Siasat Skandal Bank Negara Rugi Rm30 Bilion Rm100 Bilion Ketika 22 Tahun Era Mahathir

Imbas Semula Siasat Skandal Bank Negara Rugi Rm30 Bilion Rm100 Bilion Ketika 22 Tahun Era Mahathir

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 222 hits
KUALA LUMPUR 24 FEB Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata beliau pernah mengatakan Pakatan Rakyat patut membuka semula siasatan terhadap skandal RM30 bilion tukaran wang asing 1992 jika berjaya mentadbir negara selepas Pilihan Raya Umum ...
Duduk Rumah Pun Masih Boleh Makan Sedap Melalui Penghantaran D Salai By Felda D Saji

Duduk Rumah Pun Masih Boleh Makan Sedap Melalui Penghantaran D Salai By Felda D Saji

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 529 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Berikutan dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang telah dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia berkuat kuasa semalam 18 Mac hingga 31 Mac 2020 bagi mem...
Ketua Polis Negara Kecewa Masih Ada Pegawai Terima Rasuah

Ketua Polis Negara Kecewa Masih Ada Pegawai Terima Rasuah

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 303 hits
PASIR MAS 11 Mac Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador hari ini meluahkan rasa kecewa terhadap 12 pegawai polis yang disyaki menerima rasuah bagi melindungi pemandu lori lebih muatan sehingga ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Mal...
Bank Dunia Negara Sahabat Tawarkan Bantuan Ke Indonesia Untuk Tangani Virus Corona

Bank Dunia Negara Sahabat Tawarkan Bantuan Ke Indonesia Untuk Tangani Virus Corona

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 181 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengaku sudah berkomunikasi dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong dalam menghadapi pandemi Virus Corona Covid 19 PM Lee menjanjikan akan membantu Indonesia
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Boleh Atau Tidak Kita Menolak Kehadiran Tetamu

Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17