Bank Digital Mahu Tolong Orang Susah Atau Beri Pinjaman Korporat


 
Bank digital: Mahu tolong orang susah atau beri pinjaman korporat?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: May 01, 2022
SharePengumuman kerajaan untuk mewujudkan bank digital mungkin dianggap usaha paling hebat pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Ismail sabri Yaakob dalam membantu rakyat marhaen yang tidak dipedulikan oleh bank bank sedia ada.
Namun bagi calon Timbalan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, niat itu seolah olah sukar menjadi kenyataan kerana pemberian lesen kepada pengendali bank itu sendiri telah menimbulkan kontroversi.
“Semalam kerajaan umum 5 syarikat dapat lesen bank digital. Matlamat utama bank digital ialah sediakan servis, membantu, mendidik golongan rakyat yang terpinggir dan tertinggal oleh bank konvensional.
“Bank digital tak ada cawangan. Tak ada ibu pejabat. Ianya adalah suatu teknologi kewangan dengan pelanggannya hanya guna telefon bimbit. Nombor akaun ada di tangan kita. Semua transaksi guna telefon bimbit.
“(Malangnya) dari 5 syarikat yang dapat hanya 1 milik Bumiputra. Saya yakin banyak syarikat fintech bumiputra yang terlebih layak untuk diberi lesen. Ini isu lain kita boleh syarah kemudian,” katanya.
Menurut Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu itu lagi, beliau tidak merasakan konsortium yang diberi lesen tersebut akan memberi pinjaman kepada rakyat biasa sebagaimana idea penubuhan bank digital berkenaan.
Katanya, jauh sekali konsortium tersebut akan melaksanakan konsep Amanah Ikhtiar sebagaimana yang digagaskan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim 3 dekad lalu.
“Saya tidak terfikir konsortium besar yang dapat lesen ini akan tolong rakyat biasa berniaga pasar malam, jual gorengan, buka warung tepi jalan di Baling, Padang Terap, Bachok, Hulu Terengganu.
“Apa lagi konsortium ini ada yang ofis di Singapura. Syarikat mereka tersenarai di sana dan di Amerika Syarikat. Kerajaan Malaysia beri mereka lesen bank digital untuk beroperasi di sini.
“Bank digital ini paling kurang (sepatutnya) mesti orientasinya ikut mainkan peranan macam Gramin Bank dan Amanah Ikhtiar. Membela golongan terpinggir dan tertinggal (tidak dapat pinjaman) oleh bank konvensional,” katanya lagi.
Semalam Bank Negara Malaysia berkata, tiga pemohon lesen bank digital dilesenkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 (APK) iaitu Konsortium Boost Holdings Sdn Bhd dan RHB Bank Berhad, Konsortium diterajui GXS Bank Pte Ltd dan Kuok Brothers Sdn Bhd serta Konsortium diterajui Sea Limited dan YTL Digital Capital Sdn Bhd.
Manakala dua pemohon lain dilesenkan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (APKI) iaitu Konsortium AEON Financial Service Co. Ltd., AEON Credit Service (M) Berhad dan MoneyLion Inc dan Konsortium diterajui KAF Investment Bank Sdn Bhd.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/bank-digital-mahu-tolong-orang-susah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pinjaman Online Atau Pinjol Ilegal Tanpa Ijin Resmi Dari Ojk

Pinjaman Online Atau Pinjol Ilegal Tanpa Ijin Resmi Dari Ojk

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 141 hits
Daftar pinjaman online atau pinjol ilegal tanpa izin resmi berdasarkan OJK dimana kebanyakan tidak mempunyai website resmi hanya terdapat aplikasi saja Dari sekian banyaknya fintech peer to peer lending terdapat yang termasuk ke pada pinjam...
Pkr Sec Gen Questions Lack Of Bumiputera Digital Bank Licence Holders

Pkr Sec Gen Questions Lack Of Bumiputera Digital Bank Licence Holders

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 295 hits
PKR secretary general Saifuddin Nasution Ismail has questioned the lack of bumiputera digital bank licence holders Out of the five companies only one is bumiputera I am confident there are many bumiputera fintech companies that are more tha...
Digital Bank Licences Terengganu Pkr Wants Bumi Imbalance Addressed

Digital Bank Licences Terengganu Pkr Wants Bumi Imbalance Addressed

papar berkaitan - pada 1/5/2022 - jumlah : 165 hits
Terengganu PKR has urged Prime Minister Ismail Sabri Yaakob and Finance Minister Tengku Zafrul Abdul Aziz to address the imbalance in awarding digital bank licences In a statement today Terengganu PKR chief Azan Ismail said the government s...
Sarawak Accepts Bnm S Decision To Not Approve Digital Bank Licence

Sarawak Accepts Bnm S Decision To Not Approve Digital Bank Licence

papar berkaitan - pada 3/5/2022 - jumlah : 131 hits
Sarawak Premier Abang Johari Openg said he accepts Bank Negara Malaysia s decision not to approve the state s application for a digital bank licence He said the state would not reapply for the licence I think it should be okay not a problem...
Leave Race Out Of Digital Bank Licence Issue Says Pkr Man

Leave Race Out Of Digital Bank Licence Issue Says Pkr Man

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 161 hits
This comes after Bank Negara Malaysia granted digital bank licences to five consortiums on Friday PETALING JAYA Conversations about the country s digital bank licences should be focused on economic growth which cuts across racial boundaries...
Pasleaks Mohon Maaf Dalam Tempoh 48 Jam Atau Tunggu Saman Isham Beritahu Sanusi

Pasleaks Mohon Maaf Dalam Tempoh 48 Jam Atau Tunggu Saman Isham Beritahu Sanusi

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 229 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Ketua Penerangan Barisan Nasional Selangor Isham Jalil akan mengambil tindakan undang undang terhadap Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor jika beliau gagal memohon maaf dan menarik balik tuduhan terhadapnya...
Khemah Besar Untuk Memayungi Nasib Rakyat Atau Bagi Meneduhkan Diri Sendiri

Khemah Besar Untuk Memayungi Nasib Rakyat Atau Bagi Meneduhkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 101 hits
Ada pihak tertentu dalam PH nampaknya masih tak habis habis bercakap soal khemah besar dan mahukannya jadi kenyataan walaupun sambutan daripada pihak yang ingin dijemput itu kelihatan agak dingin Kecuali Bersatu yang tampak ada sedikit resp...
Nak Travel Perlu Ke Rtk Test Atau Pcr Test

Nak Travel Perlu Ke Rtk Test Atau Pcr Test

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 137 hits
Nak travel perlu ke RTK Test atau PCR Test Semenjak border Malaysia dibuka mulai 1 April 2022 industri pelancongan di dalam dan di luar negara semakin rancak Kini dah ramai warga Malaysia mula travel especially ke luar negara Ada juga warga...
Bagaimana Mengetahui Status Taubat Sama Ada Diterima Atau Tidak

Bagaimana Mengetahui Status Taubat Sama Ada Diterima Atau Tidak

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 99 hits
Bagaimana Mengetahui Status Taubat Sama Ada Diterima Atau Tidak Ya Allah aku bersalah kepada Mu atas segala kesilapan ku yang lalu Ya Allah terimalah taubat ku sesungguhnya aku lalai dari mengingati Mu Puas sudah air mata ini mengalir menye...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Interview Q And A With Ji Chang Wook Asia S Noble Prince



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Elegant Nostalgia Old Money Bedroom Makeover Ideas

Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk

Natalia D Sulu Ngelebu Chord

Lobbyists Politicians Cronies A Noxious Mix

Ph Working With Bersatu Will Only Antagonise Umno Says Analyst