Bangsa Johor Membawa Makna Yang Cukup Besar
YAB Menteri Besar Johor, Dato' Hj Mohammed Khaled Nordin menjawab dakwaan sesetengah pihak berhubung konsep Bangsa Johor. Mari bersama kita hadamkan tentang konsep Bangsa Johor yang mempunyai makna yang cukup besar dalam membentuk negara yang berkepelbagaian etnik, agama dan latar budaya
1. Saya tertarik untuk menjawab dakwaan yang dikemukakan oleh sesetengah pihak bahawa konsep Bangsa Johor tidak mempunyai makna yang besar
2. Pada mereka, ‘apa ada pada nama. Sedangkan Islam sudah cukup untuk menjadi identiti dengan sendirinya’
3. Saya ingin membidas kenyataan dan pandangan tersebut seperti berikut
4. Pertama: Islam sendiri mengiktiraf kepelbagaian bangsa dan etnik
5. Pengiktirafan terhadap kerencaman bangsa, etnik dan kabilah adalah sesuatu yang disebut dengan jelas di dalam Islam melalui surah Al-Hujurat ayat 13
6. Betapa Allah SWT menjadikan manusia itu berbangsa-bangsa dan bersuku puak agar kita saling berkenal-kenalan
7. Benar, Islam juga tidak sesekali menganggap sesuatu bangsa atau kaum itu lebih mulia berbanding yang lain. Namun, ini tidak bermakna bahawa mengangkat nilai dan identiti bangsa itu adalah sesuatu yang dihalang sama sekali
8. Malah, dalam kaedah fiqh yang melibatkan susunan sumber dalam menentukan hukum hakam Islam sendiri, bentuk amalan serta budaya sesuatu bangsa iaitu ‘urf turut boleh dijadikan asas dan rujukan, walaupun bukan sebagai sumber undang-undang yang paling kuat
9. Lebih penting, Islam juga menyatakan, melalui hadis Rasulallah SAW, betapa kecintaan kepada tanahair (watan) itu adalah sebahagian daripada iman
10. Jadi, jika Islam (sama ada melalui Al-Quran atau hadis Rasulallah SAW) sendiri mengiktiraf kepelbagaian bangsa, menganjurkan kecintaan kepada tanahair, meletakkan amalan dan budaya sesuatu bangsa sebagai asas undang-undang yang sah, mengapa kita pula yang harus menjadi terlalu angkuh untuk menolak dan tidak mahu menerima sesuatu yang diiktirafnya
11. Kedua: Islam menerima dan mengharmonikan amalan budaya
12. Kalau kita benar-benar mengkaji sirah, budaya menggunakan tempat asal sebagai sebahagian daripada identiti diri adalah sesuatu yang tidak dihalang oleh Islam
13. Ramai sahabat Rasulallah SAW sendiri yang menggunakan nama tempat asal mereka sebagai sebahagian daripada pengenalan diri
14. Misalnya, Salman Al Farisi, yang bermaksud Salman dari Parsi
15. Adakah ini bermakna, sabahat Rasulallah SAW ini mengangkat identiti tempat asal beliau lebih tinggi dan mulia dari identiti Islam? Sedangkan perkara tersebut tidak pun dibantah oleh Rasulallah SAW
16. Dan kita juga harus ingat, dalam bacaan surah Al-Fatihah itu sendiri, terdapat 7 lenggok dan loghat bacaan yang diterima dalam Islam
17. Bukankah kedua-dua penggunaan nama asal sebagai identiti diri dan penerimaan lenggok bacaan Al-Quran yang berlainan itu merupakan satu bukti jelas betapa Islam dan identiti bangsa yang bersandarkan tempat asal itu wujud seiringan, harmoni dan serasi
18. Ketiga: Penolakan konsep Bangsa Johor boleh dilihat sebagai satu penghinaan moral secara tidak langsung kepada para pejuang yang bermati-matian mengangkat nama tanahair
19. Pihak yang menolak konsep Bangsa Johor juga ada yang berhujah bahawa ‘Ia hanyalah jolokan yang tidak lebih daripada sekadar nama. Sedangkan Islam itu lebih besar dari nama bangsa dan negara. Dan sekalian alam serta seluruh isinya’
20. Mendengar pandangan begini, saya tidak boleh lari dari memikirkan tentang apakah yang akan dirasakan oleh mereka yang selama ini berjuang bermati-matian untuk mempertahankan tanahair
21. Apabila hari ini kita dikecam teruk dan dihalang oleh bangsa sendiri untuk berasa bangga dengan tempat asal kita
22. Perkara ini bukan sahaja terpakai dalam konteks tempatan. Malah antarabangsa
23. Kalau menurut logik sebegini, maka perjuangan rakyat Palestin yang ingin mempertahankan kedaulatan tanahair mereka itu adalah sia-sia dan mengada-ngada
24. Kerana, mengapa mereka harus marah dan berjihad apabila tanah mereka diceroboh dan dirampas? Sedangkan ia hanyalah sempadan geografi yang tidak seharusnya dipedulikan kerana mereka sudah mempunyai Islam sebagai identiti dan hak mutlak
25. Bagaimana pula dengan jutaan pelarian Syria? Adakah tidak mengapa untuk mereka tidak lagi mempunyai identiti asal dan bernegara sendiri, selagi mana mereka mempunyai Islam sebagai satu-satunya identiti dan hak tunggal mereka
26. Mungkin tidak mengapa kepada sesetengah pihak. Namun, pada saya, ia adalah suatu tragedi identiti yang menyedihkan
27. Keempat: Konsep berbangsa itu adalah manifestasi peradaban dan kemodenan
28. Sepanjang sejarah peradaban manusia terdapat terlalu banyak tamsilan yang menunjukkan rumpun manusia yang berpisah-pisah dan pelbagai telah disatukan atas satu identiti yang bersandarkan tempat asal dan tanahair
29. Mereka hadir bersama, membentuk identiti diri, membina organisasi dan bergerak sebagai sebuah komuniti. Atas satu nama, atas satu ikatan
30. Dan ia adalah ikatan yang mewujudkan rasa kebersamaan dan penerimaan yang paling mudah untuk dibentuk dan diraikan. Sekaligus boleh menjadi unsur identiti yang unik dan menarik
31. Jadi, andai mereka masih bertanya, ada apa pada nama? Pada saya, segala-galanya
Mohamed Khaled Nordin
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://dtenggara.blogspot.com/2017/08/bangsa-johor-membawa-makna-yang-cukup.html