Bandar Janda Dengan 6 000 Penjanda



Oleh Anthony Denselow Vrindavan 
6,000 Janda Di Sebuah Bandar Di Utara India..

BERIBU-RIBU janda telah pergi ke satu bandar tertentu di utara India. Dihancurkan oleh keluarga mereka, atau semata-mata sahaja di dunia, ada yang beratus-ratus perjalanan untuk pergi ke sana, dan tidak ada yang tahu mengapa.

India penuh dengan tempat suci dan destinasi haji (Haji Hindu bukan seperti Haji dalam Islam). Tetapi beberapa tempat adalah sama rapat dengan Dewa Krishna seperti Vrindavan, di tepi Yamuna, beberapa jam memandu di timur laut Delhi. Di sini, di bandar suci ini, nama Krishna terletak pada bibir semua orang bersama dengan nama kekasih masa kecilnya, Radha.

Bandar Janda

Krishna, menurut epik hebat Mahabharata, dilahirkan di hutan berdekatan dan di sekitar sini bahawa penipu seruling yang bermain-main dengan penyembunyian lembu - gopis - dan menikmati hubungan cinta yang diketahui oleh setiap Hindu dengan keindahan, ilahi Radha.

Radha dan Krishna, kedua-dua nama itu terikat selama-lamanya dan di dalam minda setiap peziarah yang tiba di bandar untuk berjalan litar ritual kuil dan mandi ghats (langkah-langkah menuju ke arah air).

Tetapi Vrindavan mempunyai sisi yang lebih gelap, kurang mencintai - ia dikenali sebagai "bandar janda".

Luangkan sedikit masa sambil memerhati jemaah yang datang masuk dan keluar dari kuil-kuil dan lihatlah janda-janda ini - selalunya agak wanita tua - berpakaian putih sederhana dan sering memohon.

Janda di India tidak lagi melemparkan diri mereka ke pyres pengebumian suami mereka. Tetapi kehidupan bagi mereka masih boleh menjadi sukar.

Dianggap tidak masuk akal, ramai yang mendapati mereka telah kehilangan pendapatan dan diasingkan di kampung halaman mereka. Ada yang dihantar keluar oleh keluarga suami mereka yang ingin menghalang mereka mewarisi wang atau harta benda.

Tiada siapa yang dapat menjelaskan mengapa bandar ini menarik minat janda dari seluruh India - terutamanya, dari Benggala.

Terdapat sebanyak 6,000 daripada mereka di tempat ini sahaja dan lebih banyak lagi di kawasan luar bandar.

Ada yang datang sebagai jemaah yang tulen untuk menumpukan tahun-tahun yang tersisa untuk perkhidmatan Radha / Krishna, tetapi ramai yang datang ke sini untuk melepaskan diri dari rumah keluarga kejam atau telah dilepaskan oleh anak-anak lelaki dan menantu mereka sebagai bagasi yang tidak diingini.

Ini adalah satu aspek luar biasa masyarakat India yang mungkin lebih suka kerajaan dunia luar untuk melihat, walaupun semua usaha tulen mereka untuk menyelesaikan masalah ini. Organisasi bukan kerajaan yang berpusat di Delhi Maitri membantu menyediakan makanan dan tempat tinggal bagi beberapa janda.

Di dalam sebuah kuil kecil...

Di dalam sebuah kuil kecil, sesetengah daripada mereka duduk bersilang di lantai halaman sementara sukarelawan muda merembes keluar tumpukan beras dan dal.

Duduk di dalam, orang dalam kumpulan yang lebih kecil menceritakan kisah mereka.

Kebanyakan telah mengembara di sini dari Bengal Barat, untuk beberapa perjalanan lebih dari 1,000 batu (1,600km) - sering dengan sendirinya dan ramai yang meninggalkan kawan dan cucu.

Saif Ali Das hanya berusia 60 tahun tetapi dia kelihatan jauh lebih tua dan berjalan kakinya adalah bersebelahan. Suaminya mabuk, katanya, yang meninggal 12 tahun lalu selepas jatuh.

Dia mempunyai anak perempuan yang meninggal dunia di hospital dan seorang anak lelaki yang dibunuh di atas pertikaian tanah. Selepas kematiannya, dia dibiarkan sepenuhnya sendirian dan melarikan diri ke tempat ini yang dia dengar selamat.

Sondi adalah seorang yang berusia 80 tahun yang sukar suaminya yang suaminya mati muda, dia terpaksa membangkitkan empat anaknya sendiri. Adalah anak perempuan mertuanya yang dengan berkesan membuangnya, mengatakan bahawa suaminya sendiri yang menjaga keluarga pergi dan "kerana anda tidak mendapat suami, anda perlu menjaga diri sendiri".

Bagi kebanyakan Bengalis ini, dikelilingi oleh pembesar Hindi, seolah-olah mereka tinggal di tanah asing. Ada yang marah dan marah, yang lain patah dan takut.

Pihak berkuasa menjalankan empat ashrams - satu bentuk komuni rohani - di mana beberapa wanita ditempatkan, tetapi banyak yang perlu memohon untuk membayar penginapan yang disewa. Ada yang mendakwa bahawa penduduk tempatan memperlakukan mereka secara kasar dan hanya jemaah yang gembira dapat merit rohani dengan memberi mereka wang. Gauri Dasi meninggalkan sempadan Bengal dengan Bangladesh kerana ketegangan di kawasan itu pada tahun 1971. Dia tiba di Vrindavan bersama suaminya, dengan siapa dia mempunyai tiga anak perempuan. Dia kemudian meninggalkan mereka dan semua anak perempuannya berkahwin ketika mereka berusia 10 tahun. Dasi telah tinggal bersendirian di Vrindavan selama 15 tahun yang lalu dan merasa ditolak untuk mendedikasikan hidupnya kepada pengabdian Radha. Dia mendapat bayaran beberapa syiling untuk menyanyikan lagu-lagu ibadat di kuil-kuil. Beliau telah menjadi salah satu daripada jutaan India yang telah meninggalkan dunia untuk mengikuti jalan rohani, tetapi dia adalah salah satu yang enggan. Kebanyakan hamba-hamba Tuhan ini kelihatannya hidup dalam kehidupan yang tragis di jalan-jalan di bandar ini yang penuh cinta kasih. Kerajaan dan jemaah haji dapat membantu menjaga pelarian ini dari kehidupan keluarga jauh dari kelaparan, tetapi mereka kurang dapat menghilangkan ketidakadilan dan takhayul zaman dahulu di Bengal. Bagi sesetengah orang di sini, walaupun menatap seorang janda dianggap sangat malang.
(BBC World Service: Edisi pendek Isnin-Jumaat - lihat jadual program Perkhidmatan Dunia. (2 Mei 2013 Anda boleh mengikuti Majalah di Twitter dan di Facebook)


Lihat ini..E-Buku IH-126: Kampung Janda Di Dunia..

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/01/bandar-janda-dengan-6000-penjanda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jawatan Kosong Protege Nafas Rm2 000 Sebulan

Jawatan Kosong Protege Nafas Rm2 000 Sebulan

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 1280 hits
Jawatan Kosong Pertubuhan Peladang Kebangsaan Portal jawatan kosong kerajaan ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan yang kini dibuka di Pertubuhan Peladang Kebangsaan International dan kepada Warganegara Malaysia yang berminat serta ber...
Napi Lapas Bolangi Makassar Kedapatan Pesan 5 000 Ekstasi Disimpan Di Mesin Pompa Air

Napi Lapas Bolangi Makassar Kedapatan Pesan 5 000 Ekstasi Disimpan Di Mesin Pompa Air

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 107 hits
Narapidana yang memesan ineks itu bersaudara dengan pemilik toko yang jadi tersangka itu berinisial AI Selanjutnya pengungkapan ini akan dikembangkan ke Lapas Narkotika Bolangi
Menkop Teten Dukung Penuh Program 1 000 Desa Bambu

Menkop Teten Dukung Penuh Program 1 000 Desa Bambu

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 91 hits
Program 1 000 desa bambu akan menjadi salah satu prioritas yang akan dikembangkan dan diwujudkan dalam waktu dekat ini dengan memanfaatkan tanah perhutanan sosial untuk kepentingan masyarakat daerah
Pln Mobil Listrik Lebih Irit Dibanding Bensin Cuma Butuh Rp3 000 Per 10 Km

Pln Mobil Listrik Lebih Irit Dibanding Bensin Cuma Butuh Rp3 000 Per 10 Km

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 166 hits
Satu kWh listrik kalau rumah tangga Rp 1 467 Kali dua kurang lebih Rp 3 000 Jadi kalau pakai mobil bensin 10 km biayanya Rp 9 500 kalau pakai listrik Rp 3 000 ujar Darmawan
Hanya Jual Ayam Goreng Rm1 Peniaga Ini Raih Pendapatan Rm15 000 Sebulan

Hanya Jual Ayam Goreng Rm1 Peniaga Ini Raih Pendapatan Rm15 000 Sebulan

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 475 hits
Gagal sekali tidak bermakna anda tidak akan berjaya sampai bila bila Ini kerana kegagalan itulah yang mengajar anda untuk menjadi lebih berjaya pada masa depan Sama seperti seorang peniaga ayam viral di Keramat yang mempunyai kisahnya terse...
Don T Forget To Claim Your E Tunai Rakyat With Boost To Enjoy Rewards Up To Rm10 000

Don T Forget To Claim Your E Tunai Rakyat With Boost To Enjoy Rewards Up To Rm10 000

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 310 hits
You can start claiming e Tunai Rakyat on 15 January 2020 Published for BOOST 16 Jan 2020 06 20 PM Cover image via jrmdzn klia2 In Oct 2019 the government announced that they would be giving Malaysians a one time incentive of RM30 to encoura...
Hiburan Kurung Anak Beruang Matahari Penyanyi Zarith Sofia Didenda Rm27 000

Hiburan Kurung Anak Beruang Matahari Penyanyi Zarith Sofia Didenda Rm27 000

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 266 hits
Sekitar tahun lalu tular sebuah video seekor beruang matahari yang dilihat mengeluarkan bunyi bising sambil cuba keluar dari tingkap sebuah kondominium Susulan itu penyanyi rock yang juga bekas peserta program realiti Rockanova Zarith Sofia...
Penduduk Sg Buloh Dakwa Polis Salah Tahan Orang Kampung Peras Ugut Sehingga Rm27 000

Penduduk Sg Buloh Dakwa Polis Salah Tahan Orang Kampung Peras Ugut Sehingga Rm27 000

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 283 hits
SHAH ALAM Seorang wakil penduduk Sungai Buloh membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mendakwa polis menahan anak muda di kampungnya untuk memeras ugut keluarga mereka Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Iwan 50 me...
Surirumah Jana Pendapatan Rm18 000 Hanya Main Pubg

Surirumah Jana Pendapatan Rm18 000 Hanya Main Pubg

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 375 hits
Namun kini surirumah juga tahu bagaimana ingin menjana pendapatan yang kadang kala melebihi pekerja di pejabat Surirumah jana pendapatan RM18 000 hanya main PUBG
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Panduan Pemasaran Cara Kampung Yang Mudah Untuk Dibuat Pada Perniagaan Anda

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat