Balik Ke Meja Rundingan Ph Sinsing Lengan Penyamun Lepas Bebas



Kredit: Pak Long Kob
Tolong habaq pemimpin hang pa. Pak Lang Kob kirim salam. Dia kata perangai sekoq-sekoq macam nangoi (anak babi ikut bahasa nakhon sri thamarat). Kerja suka menyondol, akal tak guna. Ingat politik macam tukar seluar dalam. Hari ni nak pakai hush puppies. Esok nak pakai boxer john master. Ikut sedap barang dalam.
Pak Lang Kob kata “elok pakat kemas baju balik kampung”. Tengok apa yang boleh kita buat. Orang politik kira prinsip depa. Depa lupa kita pilih bukan prinsip depa. Kita pilih kesatuan depa “Pakatan Harapan”. Kalau dah seronok bergaduh dan mengata dekat satu sama lain. Nampak semakin berpecah macam ni. Nak menang macam mana.
Orang jahat pun menang kalau orang baik berpecah. Demokrasi pilihanraya mana dia tahu sapa baik dan sapa jahat. Yang dia tahu, sapa dapat undi banyak dia menang. Walaupun satu undi.
Pejuang kecil merana
Depa kira kepala depa. Depa tak kira kita yang kat bawah ni. Merana dengan kerajaan yang ada. Depa kira prinsip. Kalau prinsip depa patut kekal prinsip masa depa masuk PRU dan buat manifesto. Waktu tu depa tak cakap pun pasal prinsip tu. Kalau ikut prinsip kami tak mahu pun Tun. Tapi terima tun sebab Pakatan Harapan ada niat untuk tumbangkan BN.
Dan PH berjaya. Bila hilang kerajaan depa bergaduh pasal PM. Kami undi kerajaan PH bukan parti politik. Kalau parti politik jangan harap kami nak sokong Hilman dan Azmin di Gombak. Bini aku ketar tangan nak undi depa dua. Tapi sebab ikut cakap hg pa. Kami undi depa dua. Tapi kami bagi undi kami kepada PH sebab manifesto dan semangat juang untuk tumbangkan PN.
Kami nak kamu bersatu. Kami tak nak kamu berpecah dan minta kamu duduk bincang baik-baik. Kalau kerana prinsip dan pakatan harapan yang kami pilih pecah. Itu dah kira kamu pecah amanah kami. Kata Pak Ngah Lan durian, “Kalau Najib dan 5 sekawan lepas hukuman. Itu kira salah depa, Sebab depa bergaduh maka penyamun tu lepas”.
Khianat prinsip?
Kami tak suruh pun kamu berpecah. Hang pa nak berpecah sangat tunggulah PRU15. Waktu mandat yang kami beri dah terbubar. Skrg duduk la berpakat. Fikir pasal rakyat jangan ingat pasal hg pa saja. Hang pa tahu tak rakyat tengah susah.
Kalau kami boleh bersabar dengan PM Tun yang nampak khianat prinsip kamu. Itu kamu dengan dia. Mandat kami sapa nak jaga. Amanah yang kami bagi kenapa tak jaga. Apalah susah sangat nak bersatu. Dulu masa bercinta takda pula kamu kata pasangan kamu kentutnya busuk. Skrg baru nak kentut kamu dah kata busuk.
Tun ni dari dulu pengkhianat. Tapi kami percaya dan ikut hang pa sebab hg pa juga yg suruh kami percaya. Lepas hg pa tak dapat jawatan dan takut kena tipu lagi. Hg pa la bergaduh dan kami kat bawah ni nak ikut sapa.
Habaq mai. Kami nak kata apa kat bawah nu dok mai tanya. Macam mana ni?. Macam mana ni apa? Ya la sapa PM? Kenapa tak bentuk kerajaan bukankah ada number?
Hang kat atas dok bersedap-sedap. Kami yang kat bawah takda gaji. Yg takda elaun dan pencen. Nak makan pun takda. Kerja? Dan lima bulan separuh gaji. Hg pa takda kerajaan pun gaji masuk. Takda boleh ka beralah tumpu kerja hg pa bentuk kerajaan dan tangkap penyamun tu. Kami yang kat bawah gaji separuh pun tahu tumpu kepada kerja kami. Kerja hang pa buat keputusan? Bukan suruh kerja.
Pas langgar prinsip dapat kuasa
Skrg jangan ingat undi dan kerusi yang sama boleh kamu dapat masa PRU15. Kerana undi PH dah berpecah disebabkan ahli parti mengundi parti masing-masing. Tengok UMNO dan BN. Depa tahu realiti politik. Walaupun menang satu kerusi. Tetap dikira menang.
Pasal tu Pas langgar prinsip sebab nak pasti undi kepada MN padu dan mereka tetap akan berkuasa. Kalau tidak mana mungkin parti kafir toghuh boleh kawan balik. Dan gadai prinsip islam dan bekerja dengan assobiyah.
Pas tahu dalam demokrasi bukan kira prinsip sangat. Depa kira macam mana nak pastikan dapat undi majoriti dan bentuk kerajaan. Buatlah zalim pun dekat rakyat. Rakyat tak dapat air bersih pun takpa kalau masih mampu menang majoriti. Takda sapa boleh tumbangkan mereka.
Politik demokrasi adalah kesatuan parti politik dan penerimaan rakyat. Kalau berpecah dan rakyat rasa kamu tidak boleh bawa mandat mereka. Jangan cakap kamu ada 222 kawasan. Satu kerusi pun belum tentu menang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28380

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pulun Raya Haji Pkpp Lepas Rindu Balik Kampung

Pulun Raya Haji Pkpp Lepas Rindu Balik Kampung

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 375 hits
Sambutan Aidiladha tahun ini dijangka lebih meriah selepas kerajaan memberi kebenaran pulang ke kampung Foto ReutersKUALA LUMPUR 7 Jun Jika Hari Raya Aidilfitri sebelum ini terpaksa disambut berjauhan daripada keluarga susulan pelaksanaan P...
Beli Rumah Usang Berusia 30 Tahun Transformasi Rumah Ini Lepas Diubah Suai Serius Cantik

Beli Rumah Usang Berusia 30 Tahun Transformasi Rumah Ini Lepas Diubah Suai Serius Cantik

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 432 hits
Baru dua bulan siap ada yang dah offer untuk beli pada harga RM320 000 tau small Cover image via Azmeer Yusof span span small Sehingga ke hari ini ramai dalam kalangan kita yang masih teragak agak untuk membeli aset seperti tanah mahupun ru...
Ingatkan 50 Rupa Rupanya 269 Etnik Rohingya Ditahan Lepas Berjaya Masuk Langkawi

Ingatkan 50 Rupa Rupanya 269 Etnik Rohingya Ditahan Lepas Berjaya Masuk Langkawi

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 376 hits
Malaysia ini bukanlah negara yang kejam sesiapa sahaja berpeluang mencari rezeki di bumi kita ini Tetapi janganlah mengambil kesempatan dengan tidak mengikut prosedur yang betul untuk datang ke negara ini Terbaru pihak berkuasa telah berjay...
Survey Calon Bebas Adalah Ayam Tambatan Dr Mahathir Dan Anwar Siapa Pilihan Pengundi Chini

Survey Calon Bebas Adalah Ayam Tambatan Dr Mahathir Dan Anwar Siapa Pilihan Pengundi Chini

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 498 hits
Suruhanjaya Pilihanraya telah menetapkan 20 Jun 2020 sebagai hari penamaan calon dan 4 Julai sebagai hari mengundi bagi PRK DUN Chini PRK Chini diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Seri Abu Bakar Harun yang meninggal dunia pada 7...
Pas Lembik Lepas Jadi Kerajaan

Pas Lembik Lepas Jadi Kerajaan

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 177 hits
Pas dalam kerajaan dan sewaktu dalam pembangkang adalah dua personaliti yang berbeza Ketika berjuang sebagai pembangkang Pas sangat agreasif memperjuangkan hukum Islam dan mengkafirkan MCA atau yang tidak sehaluan dengan perjuangan Islam Na...
Empat Maut 11 Dirawat Di Hospital Lepas Minum Wain Herba Tercemar Di Kemboja

Empat Maut 11 Dirawat Di Hospital Lepas Minum Wain Herba Tercemar Di Kemboja

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 327 hits
Phnom Penh Empat lelaki maut manakala 11 yang lain dimasukkan ke hospital di wilayah Banteay Meanchey di barat laut Kemboja selepas meminum wain herba yang tercemar lapor agensi berita Xinhua Pengarah Jabatan Kesihatan wilayah Banteay Meanc...
Curi Petai Kena 15 Bulan Curi Berbilion Lepas

Curi Petai Kena 15 Bulan Curi Berbilion Lepas

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 237 hits
Asalkan kerajaan tiada DAP Semua salah DAP Apa telah terjadi Malaysiaku yang tercinta ini Berjuta juta dan berbillion billion ringgit wang Malaysia boleh terlepas atau pulangkan wang sahaja atau tiba tiba pula jadi mangsa scammer Mengikut l...
Dap Pertahan Tommy Thomas Dalam Isu Lepas Akaun Taikun

Dap Pertahan Tommy Thomas Dalam Isu Lepas Akaun Taikun

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 417 hits
GEORGE TOWN Ramkarpal Singh daripada DAP mempertahankan keputusan bekas peguam negara Tommy Thomas melepaskan akaun seorang taikun perniagaan yang dibekukan membabitkan dana haram didakwa diterima daripada bekas perdana menteri Najib Razak ...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin