Bakal Pengantin Lelaki Jangan Lupa Solat Sunat Selepas Akad Nikah


Bakal Pengantin Lelaki, Jangan Lupa Solat Sunat Selepas Akad Nikah.  terdapat di dalam sunnah, solat sunat selepas akad nikah?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Terdapat beberapa athar daripada perbuatan Sahabat yang menunjukkan kepada perbuatan solat sunat selepas akad nikah namun yang dimaksudkan di sini bukanlah dilakukan secara langsung selepas akad nikah, namun ianya dilakukan ketika mana mendatangi dan menemui si isteri di dalam bilik. Solat ini dilakukan bersama-sama yang mana si isteri menjadi makmumnya. Ini sepertimana yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah di dalam Musannafnya yang mana seorang lelaki telah datang berjumpa dengan Abdullah bin Mas’ud RA lalu berkata:
إِنِّي تَزَوَّجْتُ جَارِيَةً شَابَّةً، وَإِنِّي أَخَافُ أَنْ تَفْرَكَنِي قَالَ: فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ: إِنَّ الْإِلْفَ مِنَ اللَّهِ، وَالْفَرْكَ مِنَ الشَّيْطَانِ، يُرِيدُ أَنْ يُكَرِّهَ إِلَيْكُمْ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ، فَإِذَا أَتَتْكَ فَمُرْهَا أَنْ تُصَلِّيَ وَرَاءَكَ رَكْعَتَيْنِ.
Maksudnya: Sesungguhnya aku telah berkahwin dengan seorang hamba perempuan yang masih dara dan aku takut dia akan membenciku. Berkata Abdullah bin Mas’ud: “Sesungguhnya rasa kasih sayang serta kelembutan itu daripada Allah, dan kebencian itu daripada syaitan. Dia (syaitan) mahu menyemai rasa kebencian kepada kalian apa yang telah Allah halalkan. Sekiranya kamu mendatangi isterimu, arahkan dia untuk solat dibelakangmu dua rakaat”.
Riwayat Ibn Abi Syaibah di dalam Musannafnya (17156)
Dalam sebuah athar yang lain diriwayatkan daripada Abu Sa’id maula Abu Usaid al-Ansari telah berkata:
تَزَوَّجْتُ وَأَنَا مَمْلُوكٌ , فَدَعَوْتُ نَفَرًا مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ – صلى الله عليه وسلم – فِيهِمْ ابْنُ مَسْعُودٍ وَأَبُو ذَرٍّ وَحُذَيْفَةُ – رضي الله عنهم – فَعَلَّمُونِي فَقَالُوا: إذَا أُدْخِلَ عَلَيْكَ أَهْلُكَ فَصَلِّ عَلَيْكَ رَكْعَتَيْنِ، ثُمَّ سَلْ اللهَ تَعَالَى مِنْ خَيْرِ مَا دَخَلَ عَلَيْكَ، وَتَعَوَّذْ بِهِ مِنْ شَرِّهِ، ثُمَّ شَأنَكَ وَشَأنَ أَهْلِكَ.
Maksudnya: “Aku telah berkahwin dan aku masih dalam keadaan seorang hamba yang dimiliki. Aku telah mengajak sebahagian sahabat Nabi SAW dan dikalangan yang hadir itu adalah Ibn Mas’ud, Abu Dzar dan Huzaifah R.Anhum. Mereka telah mengajarkanku dengan mengatakan: “Jika kamu masuk menemui isterimu, maka solatlah dua rakaat kemudian mintalah kepada Allah SWT kebaikan daripada isterimu dan mohonlah perlindungan daripada keburukan isterimu dan kemudian urusanmu dan juga isterimu”.
Riwayat Ibn Abi Syaibah di dalam Musannafnya (17153)
 
Berdasarkan dua athar di atas, sebahagian ulama’ mengatakan bahawa hukum solat sunat selepas nikah itu dibolehkan berdasarkan perbuatan para salaf. Oleh itu, melihat kepada nas athar di atas, ianya solat yang dilakukan di dalam bilik ketika si suami memasuki untuk bertemu, mendatangi si isteri dan bukannya dilakukan secara terbuka sejurus selepas nikah. Sekiranya tidak dilakukan, ianya juga dibolehkan.
Sebahagian ulama menggalakkan pelakuan solat sunat selepas nikah. Hal ini amat baik dalam memukadimahkan pembinaan rumah tangga agar menjadi ‘Baiti Jannati’ (rumahku syurgaku).
Wallahu a’lam. Akhukum fillah,
Mufti Wilayah Persekutuan
The post Bakal Pengantin Lelaki, Jangan Lupa Solat Sunat Selepas Akad Nikah appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/bakal-pengantin-lelaki-jangan-lupa-solat-sunat-selepas-akad-nikah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Abaikan Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Rileks Media

Jangan Abaikan Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 405 hits
Taubat Nasuha Dan Cara Melaksanakan Solat Sunat Taubat Dalam islam seluas luas pintu adalah pintu taubat Allah S W T tidak akan jemu untuk mengampunkan hambaNya selagi hambNya percaya bahawasanya Allah S W T adalah satu satunya Tuhan Yang M...
Doa Selepas Solat Sunat Dhuha Rileks Media

Doa Selepas Solat Sunat Dhuha Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 538 hits
ALLAHUMMA INNADH DHUHA A DHUHA UKA WAL BAHAA A BAHAA UKA WAL JAMAALA JAMAALUKA WAL QUWWATA QUWWATUKA WAL QUDRATA QUDRATUKA WAL ISHMATA ISHMATUKA ALLAHUMMA INKAANA RIZQI FISSAMA I FA ANZILHU WA INKAANA FIL ARDHI FA AKHRIJHU WA INKAANA MU ASS...
Tahukah Anda Membaca Surah Al Ikhlas 3 Kali Selepas Setiap Solat Fardhu Kita Mengubati Diri Kita Sendiri Rileks Media

Tahukah Anda Membaca Surah Al Ikhlas 3 Kali Selepas Setiap Solat Fardhu Kita Mengubati Diri Kita Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 413 hits
Bismillahhirohmanirrohiim 1 Qul huwa Allahu ahad Allahu alshshamad lam yalid walam yuulad walam yakullahu kufuwan ahad 2 Qul huwa Allahu ahad Allahu alshshamad lam yalid walam yuulad walam yakullahu kufuwan ahad 3 Qul huwa Allahu ahad Allah...
Jangan Lupa Malam Ini 9 Malam

Jangan Lupa Malam Ini 9 Malam

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 300 hits
Jangan lupa malam ini 9 malam 24 Disember 2018 Pembukaan Jualan Pelesenan Modul SmartStudy Licensed Trainer Tawaran Diskaun Paling Tinggi untuk 5 Trainer Terawal Sahaja Sertai Team SmartStudy dan Maju
Solat Sunat Yang Rugi Besar Jika Ditinggalkan Rileks Media

Solat Sunat Yang Rugi Besar Jika Ditinggalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 323 hits
Memang tidak wajib Namun jika solat solat sunat ini ditinggalkan kita boleh rugi besar Sebab keutamaannya luar biasa dan Rasulullah Shalallahu Alaihi Wassalam mewasiatkan agar kita berupaya selalu melaksanakannya VIDEO PENUH DISINI Memang t...
Insha Allah Mujarab Baca Dan Amalkan Doa Pendek Ini Anak Anda Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Lagi Selepas Ini

Insha Allah Mujarab Baca Dan Amalkan Doa Pendek Ini Anak Anda Akan Solat Tanpa Disuruh Atau Dipaksa Lagi Selepas Ini

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 516 hits
Bagaimana membuat anak anak solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah Seorang sahabat pernah bercerita Aku menceritakan satu kisah yang terjadi padaku Anak perempuanku yang berumur 16 tahun solat baginya adalah h...
Tujuh Keistimewaan Menunaikan Solat Sunat Dhuha Pagi Jumaat Yang Ramai Tidak Tahu

Tujuh Keistimewaan Menunaikan Solat Sunat Dhuha Pagi Jumaat Yang Ramai Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 873 hits
ISTILAH dhuha dapat ditemukan di beberapa tempat dalam al Quran antaranya dalam surah Thaha 59 AI A raf 98 dan An Nazi at 46 Perkataan dhuha diertikan sebagai pagi hari atau sebagai panas sinar matahari di tempat lainnya dalam surah Thaha 1...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia