Bahaya Tunduk Kepada Hawa Nafsu




oleh HASAN JALI
SELAIN manusia, Allah juga menciptakan makhluk berupa binatang, jin dan malaikat. Tahukah kita apa perbezaannya? Binatang hanya mempunyai nafsu dan tidak mempunyai akal. Manakala Malaikat hanya mempunyai akal dan tidak memiliki nafsu.
Sehingga semua hidupnya hanya untuk beribadah kepada Allah dan tidak memiliki keinginan untuk bersenang-senang seperti berkahwin, makan, minum dan tidur.
Manakala jin dan manusia mempunyai kedua-duanya iaitu akal dan nafsu sehingga berhajat kepada makan, minum, tidur, berkahwin dan lain-lain. Manakala tugas keduanya pun sama iaitu beribadah kepada Allah.
Allah berfirman yang bermaksud: “Tidak Ku-ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembahku.” Surah Adz-Zariat (ayat 26). Kerana itu, keselamatan manusia dan jin ada pada tingkat kualiti ibadah yang dilakukan, termasuk juga ketika menggunakan akal untuk melakukan dan menuntun kepada jalan kebenaran, bukan mengikuti keinginan hawa nafsunya. Sebab, bila hidup kita banyak mengikuti keinginan hawa nafsu, maka kehancuran berlaku sama ada di dunia atau di akhirat.
Tahukah kita peristiwa keingkaran Iblis di syurga? Iblis dikutuk Allah dan diusir dari syurga kerana tidak mahu patuh perintah Allah iaitu bersujud pada Nabi Adam AS.
Lebih daripada itu, ia pun menganggap dirinya lebih baik daripada Adam. Sungguh, ia sangat sombong. Tahukah kita apa akibatnya orang yang sombong? Orang yang seperti itu tidak akan masuk syurga.
Perhatikan hadis Nabi SAW bermaksud: “Tidak akan masuk syurga seseorang yang dalam hatinya ada sedikit sifat kesombongan.”(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Nabi Adam dan Siti Hawa pun diusir dari syurga ke bumi kerana tidak mematuhi perintah Allah. Padahal syurga tempat yang penuh kenikmatan dan kebahagiaan. Sedangkan bumi ialah tempat yang tandus, panas, penuh maksiat dan kejahatan.
Mengapa Adam dan Hawa diusir dari syurga? Kerana mengikuti keinginan hawa nafsunya iaitu memakan buah khuldi yang dilarang Allah.
Bayangkan, sekiranya Adam dan Hawa tidak memakan buah itu, maka dia tetap berada di syurga, bersenang-lenang dengan isterinya, bahkan mungkin kita semua, anak dan cucunya ini.
Ini menunjukkan adanya kecenderungan manusia yang suka mengikuti nafsu daripada menggunakan fikiran sihatnya. Padahal, bila akal kita yang diikuti, ia jelas memberikan kita jalan keselamatan.
Jadi mengapakah kita banyak mengikuti kemahuan hawa nafsu, yang sudah pasti akan menjerumuskan? Ini masalahnya. Manusia menyedari bahawa mengikuti hawa nafsu itu salah, tapi masih saja mengikutinya.
Namun, tentu saja tidak perlu kita menyesalinya kerana hawa nafsu juga kurnia dan rahmat Tuhan buat manusia dan bila digunakan secara arif banyak manfaat yang kita peroleh.
Jadi, kita tidak perlu sombong. Sebab pada akhirnya, setiap manusia akan salah dan berbuat dosa, sama ada sedar atau tidak, sama ada disengaja atau sebaliknya. Yang beruntung adalah mereka yang segera menyedari kemudian bertaubat.
Penulis adalah pensyarah pengajian Islam Program Pendidikan Tinggi Malaysia Jepun (MJHEP)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/02/11/bahaya-tunduk-kepada-hawa-nafsu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Soal Isu Reshuffle Gerindra Tunduk Dengan Hak Prerogatif Jokowi

Soal Isu Reshuffle Gerindra Tunduk Dengan Hak Prerogatif Jokowi

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 139 hits
Hal demikian pernah dialami Anies Baswedan sebagai Mendikbud dulu Juga Mantan Menteri Kelautan dan Perikanan Susi Pudjiastuti yang tidak kembali dipilih pada periode kedua kepemimpinan Jokowi
Apakah Muhyiddin Akan Tunduk Desakan Mp Dap Keluarkan Ltte Dari Senarai Pengganas

Apakah Muhyiddin Akan Tunduk Desakan Mp Dap Keluarkan Ltte Dari Senarai Pengganas

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 335 hits
Ahli Parlimen Klang Charles Santiago membidas penahanan berterusan exco Melaka G Saminathan dan 11 yang lain berhubung dakwaan mempunyai kaitan dengan Harimau Pembebasan Tamil Eelam Saya pergi ke Mahkamah Tinggi hari ini menjangkakan keputu...
Bertemu Menag Ketua Kpk Beri Peringatan Dini Bahaya Laten Korupsi

Bertemu Menag Ketua Kpk Beri Peringatan Dini Bahaya Laten Korupsi

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 148 hits
Dalam kunjungan yang berlangsung secara tertutup ini Firli memberi peringatan dini guna mencegah potensi korupsi di Kementerian Agama
Bahaya Apabila Little Napoleon Dalam Kerajaan Sakit Hati

Bahaya Apabila Little Napoleon Dalam Kerajaan Sakit Hati

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 542 hits
oleh Ab Jalil Backer Apabila anda memilih kerjaya sebagai pegawai tinggi kerajaan atau penjawat awam seperti Menteri Timbalan Menteri dan para pegawai kanan dalam sistem pentadbiran demokrasi maka anda harus bersedia menerima kritikan dan p...
Makan Sop Ini Bahaya Coronavirus Berpunca Dari Ini

Makan Sop Ini Bahaya Coronavirus Berpunca Dari Ini

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 363 hits
Wanita China Menunjukkan Cara Makan Sop Kelawar Coronavirus Berpunca Daripada KelawarSeorang pemandu pelancong di China telah memohon maaf kepada orang ramai selepas videonya memakan kelawar pada 2016 menjadi viral ketika sedang berlakunya ...
Bahaya Memakan Makanan Terdedah Radiasi

Bahaya Memakan Makanan Terdedah Radiasi

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 129 hits
Isu bahaya makanan terkontaminasi radioaktif makin meresahkan Tidak sedikit orang di Indonesia bahkan dunia yang mulai khawatir mengonsumsi makanan khas Jepang yang diimpor dari negeri Sakura itu Saat ini makanan di Jepang yang berpotensi t...
Doa Menghindar Segala Bahaya Penyakit Dan Sebagainya 9686

Doa Menghindar Segala Bahaya Penyakit Dan Sebagainya 9686

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 821 hits
Allah dan Rasulullah Allah dan Rasulullah Allah dan Rasulullah Doa menghindar segala bahaya penyakit dan sebagainya Daftar Isi Al Quran dan Terjemahan Silakan Klik untuk membacanya
Lembaga Disiplin Pkr Tak Bebas Jika Tunduk Kepada Tekanan

Lembaga Disiplin Pkr Tak Bebas Jika Tunduk Kepada Tekanan

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 284 hits
Para penyokong Naib Presiden PKR Zuraida Kamaruddin dijangka akan mengadakan perhimpunan solidariti di 10 lokasi di seluruh negara hari ini ketika beliau dijangka hadir ke ibu pejabat parti bagi menjawab surat tunjuk sebab yang dikeluarkan ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir