Bahaya Makan Jering



Jangan banyak makan jering kerana boleh menyebabkan pelbagai masalah. Jering dikelaskan sebagai racun sederhana kerana di dalamnya terkandung asid djenkolic dan asid amino yang menyebabkan keracunan jering.

Untuk mengurang kesan sampingan ini, pemakan jering dinasihat meminum air kosong dengan banyak bagi mengurangkan pengumpulan asid djengkolic dalam badan atau melawaskan kencing.

Jering juga dipanggil kenuak, jengkol atau ongkol. Jering sangat digemari oleh masyarakat Malaysia, Thailand dan Indonesia.

Jering mengeluarkan bau agak busuk apabila dimakan, namun enak rasanya dan sangat digemari sama ada dimakan segar, direbus dan dimakan bersama kelapa parut, dijeruk atau dimasak.


Buah dan pucuknya berasa lemak-lemak pahit dan pedar. Sesiapa yang memakan buah jering akan mengeluarkan air kencing yang berbau hancing kuat.


Mengapa jering berbau busuk?, kandungan asid amino yang terdapat dalam biji jering mengandungi unsur sulfur yang mengeluarkan bau apabila terdegradasi atau terpecah menjadi kecil, asid amino akan menghasilkan gas H2S yang terkenal berbau.

Bau jering mungkin kurang disenangi oleh orang yang tidak memakannya tetapi bagi orang yang mengemari memakannya, baunya tidak menjadi masalah kerana rasanya yang enak.


Pokok jering mudah dibiakkan menggunakan semaian biji benih. Pokoknya sederhana besar setinggi 15-25 m, berkanopi bulat atau tiada bentuk.

Pokok jering akan berbuah setelah 4-6 tahun ditanam. Bunga berbentu dibahagian hujung dahan dan sesuai dipetik selepas warna bertukar coklat gelap dan berisi. 

Buahnya sederhana besar dengan kulit tebal, kulit perang keungguan gelap, terdapat jerutan kulit di antara biji-biji. Biji besar, kulit biji hijau ketika muda, bertukar coklat tua setelah tua.


Dari segi perubatan, biji jering mengandungi sejenis bahan alkaloid yang boleh merangsang pembuang air kencing, dan bagi pesakit kencing manis, jering boleh menjadi penawar yang berkesan jika diambil berterusan dengan kadar yang sedikit.

Ini disebabkan kandungan sebatian alkaloid di dalam jering mampu meneutralkan kandungan gula dalam badan. Jering juga boleh mengurangkan tekanan darah tinggi serta melawaskan pembuangan air kecil serta besar.


Biji jering mengandungi air, protein, karbohidrat, abu, lemak, gentian, asid jenkolik, serat, kalsium, fosforus, vitamin A, B dan C, minyak (mengandungi belerang, alkaloid yang melawaskan buang air kecil). Manakala pucuk jering mengandungi karbohidrat, alkaloid, serat, air, mineral dan vitamin.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2019/10/jer.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bagi Makan Kepada Kucing Murah Rezeki

Bagi Makan Kepada Kucing Murah Rezeki

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 938 hits
Rasanya sudah beberapa bulan kucing siam ni asyik berkeliaran di luar rumah Ina Kemungkinan juga ia kucing dibuang Pada mulanya fikir mesti bertuan Sebab kucing siam kot Tetapi melihatkan keadaan kucing yang kurus dan terabai macam tu Rasan...
Anak Layan Makan Sampai Habis Keropok Sayur Finger Food Terbaik Buat Anak

Anak Layan Makan Sampai Habis Keropok Sayur Finger Food Terbaik Buat Anak

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 615 hits
Anak anak yang sedang membesar perlukan makanan seimbang Kudapan berbentuk rangup antara makanan yang cukup disukai anak anak kita Ambil peluang kegemaran ini dengan menyediakan keropok sayur buat anak anak kita Biar anak pegang sendiri bar...
Ibu Ibu Boleh Cuba Teringin Hamil Anak Kembar Makan Ubi Kayu

Ibu Ibu Boleh Cuba Teringin Hamil Anak Kembar Makan Ubi Kayu

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 357 hits
Jika anda salah seorang daripada ibu yang sedang mengandung anak kembar tahniah Tidak ramai sebenarnya yang dapat merasai sepasang bayi di dalam kandungan Ada yang kata anak kembar ni semuanya kita dapat rasakan berganda termasuk kesakitan ...
Ingin Awet Muda Rajin Makan Labu Siam

Ingin Awet Muda Rajin Makan Labu Siam

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 567 hits
Jika Anda ingin awet muda cobalah mengonsumsi labu siam secara teratur
Makan Di Shang Dim Sum Hotel Jen Puteri Habour

Makan Di Shang Dim Sum Hotel Jen Puteri Habour

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 503 hits
Assalamualaikum Anda pernah dengar tak salah satu makanan yang boleh membuat kita langsing dan ramping adalah Dim Sum Ini kerana Dim Sum dikenali dengan cara masak yang mudah dan menyihatkan iaitu dengan cara kukus Selain itu mengukus juga ...
Nasihat Paling Makan Dalam Perasan Tak

Nasihat Paling Makan Dalam Perasan Tak

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 376 hits
PERASAN TAK duit rm 50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid tapi begitu kecil dibawa ke StarHill MegaMall dan seangkatan dengannya PERASAN TAK 30 minit terasa begitu lama untuk berzikir tetapi begitu pendik untuk menonto...
Bagaimana Otak Memberi Isyarat Yang Kita Perlu Makan Atau Sedang Lapar

Bagaimana Otak Memberi Isyarat Yang Kita Perlu Makan Atau Sedang Lapar

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 251 hits
Perbuatan menelan adalah salah satu proses yang paling terperinci dan kompleks yang dilakukan oleh tubuh manusia Seperti banyak proses penting perbuatan menelan adalah tindakan secara spontan Ini memastikan makanan yang dilincirkan dipindah...
Kampung Jawa Melaka Pi Makan Rojak

Kampung Jawa Melaka Pi Makan Rojak

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 610 hits
Assalammualaikum Dunia Yaaaa a Baru balik dari kampung Jawa Bukan kat Johor bukan kat Selangor tetapi kat Melaka Cerita Hujung Minggu ari tue Cendol Rojak kampung Jawa Jangan tak caya yer Kat Melaka pon ada Kampung Jawa Jangan tanya mana da...
Pernah Tak Duduk Rumah Makan Tanggung

Pernah Tak Duduk Rumah Makan Tanggung

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 365 hits
Kidsss nowadayssss Baru kena cuti sikit dah kebosanan Itu ok lagi masih juga abah dia bagi elaun walau tak la banyak tapi at least ada Nak Oh kids nowadays Ai ingat lagi zaman2 terpaksa duduk rumah org tua di kampung sebab company tetiba sh...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand