Bahaya Cemburu Dalam Diri


Pernahkah anda mempunyai rasa cemburu? Ya, saya yakin pasti pernah. Mustahil seorang manusia biasa tidak mempunyai rasa cemburu dalam dirinya.
Rasa cemburu itu timbul apabila kita tidak senang melihat kejayaan, kekayaan, kesenangan, kegembiraan, kemewahan dan kebahagiaan orang lain. Kita tidak senang melihat orang lain lebih daripada kita.
Rasa cemburu  itu perkara biasa. Kesan positif daripada rasa cemburu itu boleh memotivasikan kita untuk terus berusaha agar sampai ke tahap orang yang kita cemburu itu. Rasa cemburu boleh mendorong kita untuk meraih lebih kejayaan seperti orang lain. Rasa cemburu juga berupaya membuatkan kita giat bersaing dengan orang lain.
Walau bagaimanapun, rasa cemburu boleh juga mendorong kepada perkara-perkara negatif. Rasa cemburu yang berlebihan jika tidak dikawal akan mewujudkan perasaan dengki. Perasaan ini sangat bahaya. Jika perasaan dengki tidak dikawal, seseorang itu boleh melakukan tindakan luar batasan.
Cara mengawal perasaan cemburu adalah dengan syukur. Syukur ialah bukan melihat apa yang orang ada dan apa yang kita tidak ada tetapi sikap kita terhadap apa yang kita ada.
Cemburu itu sebenarnya ketidaksenangan kita pada rezeki yang orang lain ada. Kita cemburu melihat gaji orang lebih banyak daripada kita atau cemburu melihat rumah orang lebih besar daripada rumah kita. Kita juga cemburu melihat orang memakai kereta lebih mahal daripada kita. 
Gaji, kereta dan rumah itu sebenarnya adalah bentuk-bentuk rezeki yang Allah beri.
Kita sering melihat rezeki itu berbentuk rumah besar, gaji banyak, dan kereta mewah. Itu sebenarnya memang salah satu daripada bentuk-bentuk rezeki yang Allah beri tetapi konsep rezeki itu luas maknanya.
Mempunyai rumah yang berhampiran dengan tempat kerja, mempunyai keluarga yang bahagia, gaji yang mencukupi untuk keperluan hidup sebulan juga adalah salah satu bentuk rezeki daripada Allah.
Allah itu sifatnya Maha Adil. Allah tidak beri kita semua dan Allah juga tidak ambil semua daripada kita. Mungkin Allah tidak beri kita rumah besar, kereta mewah dan gaji yang banyak seperti orang lain tetapi Allah beri kita kelebihan yang orang lain tidak ada.
Mungkin Allah beri orang lain kereta mewah, rumah besar dan gaji banyak tetapi pasti Allah 'tarik' satu kenikmatan dalam dirinya. Saya pernah bertemu dengan ramai orang kaya yang tidak boleh makan banyak makanan lazat kerana mempunyai banyak penyakit. Ada orang kaya yang saya temui tidak dapat merasai nikmat tidur menjelang malam.
Barangkali, kita tidak mempunyai gaji yang banyak tetapi kita boleh makan semua makanan yang lazat tanpa halangan kesihatan dan kita boleh nyenyak tidur apabila malam menjelang tiba.
Lihatlah betapa Allah itu Maha Adil. Allah tidak beri semua dan tidak ambil semua. Setiap manusia pasti akan ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.
Walau apa pun yang Allah beri pada kita, sama ada banyak atau sedikit, bersyukurlah. Syukur bukan sahaja mendapat pahala, malah dapat menghindarkan kita dari rasa cemburu dan sifat dengki. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sayapejuangbahasa.blogspot.com/2021/03/bahaya-cemburu-dalam-diri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Namewee Akan Serah Diri Di Bukit Aman Selepas Dikuarantin

Namewee Akan Serah Diri Di Bukit Aman Selepas Dikuarantin

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 293 hits
Penyanyi rap dan pengarah filem kontroversi Namewee sudah pulang ke Malaysia dan akan menyerah diri di Bukit Aman selepas menjalani kuarantin selama tujuh hari Dalam kenyataan di Facebook Namewee atau nama sebenarnya Wee Meng Chee berkata d...
Body Mist Pelbagai Guna Keluaran De Xandra Khas Buat Mereka Yang Sukakan Wangian Diri Dan Rumah

Body Mist Pelbagai Guna Keluaran De Xandra Khas Buat Mereka Yang Sukakan Wangian Diri Dan Rumah

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 405 hits
Assalamualaikum dan Selamat Pagi Hai semua Pembaca Bonde nak Kongsikan dengan anda semua Body Mist Pelbagai Guna Keluaran De xandra Khas Buat Mereka Yang Sukakan Wangian Diri Dan This is a content summary only Visit my website for full link...
Himpit 2 Buah Motosikal Pemandu Mabuk Larikan Diri Sudah Ditahan Polis

Himpit 2 Buah Motosikal Pemandu Mabuk Larikan Diri Sudah Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 229 hits
Baru baru ini sebuah video tular di laman sosial memaparkan seorang pemandu wanita dalam keadaan tidak sedar dan mengaku dirinya sedang mabuk Memetik laporan Harian Metro wanita tersebut dipercayai nbsp melanggar dua buah motosikal sebelum ...
Hiburan Bagaimana Rasa Jika Ini Terjadi Pada Diri Ibu Sang Suami Ibu Hannah Delisha

Hiburan Bagaimana Rasa Jika Ini Terjadi Pada Diri Ibu Sang Suami Ibu Hannah Delisha

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 411 hits
Baru sahaja berumah tangga spekulasi mula tercetus apabila ibu kepada pelakon jelita Hannah Delisha memuat naik puisi seakan memberi bayangan kepada perhubungan yang tidak direstui Puisi yang ditulis ibu Noor Ashikin Ahmad menimbulkan perso...
Hiwatari Matsuri Ritual Pembersih Diri Dari Roh Jahat

Hiwatari Matsuri Ritual Pembersih Diri Dari Roh Jahat

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 237 hits
Hiwatari Matsuri Ritual Pembersih Diri dari Roh Jahat Mereka yang berpartisipasi wajib berjalan melintasi bara api kayu yang dibakar Ritual ini digelar untuk membersihkan diri dari roh jahat dan berdoa untuk perdamaian dunia umur yang panja...
Menyiksa Diri

Menyiksa Diri

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 453 hits
Aku tengokkan saja manusia manusia sekeling aku ni ha Suka siksa diri Suka siksa diri untuk orang lain Untuk kepuasan orang lain lebih lebih lagi orang yang dia cinta Sampai sakit sampai lemah sampai longlai Ada ramai orang macam ni dalam d...
Bahayakan Diri Untuk Nampak Sempurna Demi Pujian Di Media Sosial

Bahayakan Diri Untuk Nampak Sempurna Demi Pujian Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 217 hits
Pakar menasihatkan agar jangan mudah percaya dengan tawaran sesuatu produk kosmetik dan kecantikan tubuh Demi pujian di media sosial dan mahu menjadi influencer ramai melakukan perkara yang membahayakan diri Gambar AFP Pengaruh kehidupan ma...
Jangan Biarkan Diri Jadi Mangsa Keganasan Rumah Tangga Kata Rina

Jangan Biarkan Diri Jadi Mangsa Keganasan Rumah Tangga Kata Rina

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 574 hits
IPOH Para isteri diminta melaporkan segera kepada pihak berkuasa sekiranya berlaku sebarang keganasan rumah tangga dan tidak membiarkan diri terus menjadi mangsa keganasan sehingga membawa kemudaratan kesihatan dari segi fizikal dan mental ...
Jkom Makin Mengarut Kalau Nak Lepas Diri Kami Ampu Pn Bukan Lawan Kata Najib

Jkom Makin Mengarut Kalau Nak Lepas Diri Kami Ampu Pn Bukan Lawan Kata Najib

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 413 hits
March 16 2021 8 19 PMNajib Razak berkata propaganda JKOM ketika ini amat mudah dengan menyatakan Umno dipengaruhi kluster mahkamah seperti Ahmad Zahid Hamidi dan beliau semakin terdesak untuk menolak penyatuan Ummah dengan PPBM pada PRU15 P...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Box Bag Crochet

Has Pn Behaved Ungentlemanly By Wanting To File A Petition After Its Face Losing Defeat In Kkb S By Election

Rumah Terbuka Tc Metal Care

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Tambahkan Selera Warga Emas

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Kembar Sado

Restu Dan Ku Chord

Peganglah Erat Erat Sahabat Solehmu

Beli Sarapan Di Umie Harmony