Bahaya Bahan Kimia Dalam Produk Bedak Muka Kosmetik Dan Kegunaan Harian



masih dalam proses trial dan error
Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Produk kegunaan diri termasuk produk kosmetik sering diwar-warkan antara bahan karsinogenik atau karsinogen yang menyebabkan pelbagai masalah kesihatan sama ada penyakit auto imun, kanser, asma, depressi dan pelbagai lagi.

Isunya masyarakat hari ini tidak mampu hidup tanpa sabun, bedak, gincu dan produk keperluan diri lain.  Maka semakin banyak produk natural dan organic muncul di pasaran. Malangnya produk yang dilabelkan organic namun bahan-bahannya amat mendukacitakan bercampur bahan kimia lain, nano partikel yang juga alah bagi sesetengah individu dan pelbagai bahan campuran lain yang sebenarnya turut tergolong dalam bahan karsinogen dan membahayakan kesihatan.

Dari isu talc dan pelbagai bahan lagi, penggunaan bedak baik bedak bayi, padat atau serbuk, ia tetap meninggalkan kesan bahaya pada kulit kerana bahan-bahan dalam bedak mahu pun produk kosmetik lain ini boleh memasuki salur darah melalui pori-pori dalam kulit.

Bayangkan jika setiap hari seorang individu memakai bedak waktu pagi dan tengah hari sahaja, berapa banyakkah bahan karsinogen ini memasuki salur darah di kulit dalam sebulan apa lagi setahun atau seumur hidup?.

Cuba bayangkan jika bayi memakai bedak talcum semenjak hari pertama lahir? Berapa banyakkah bahan karsinogen ini telah berkumpul dalam badan jika bayi itu membesar menjadi dewasa.

Antara bahan kimia popular yang dikatakan berbahaya dan karsinogen yang sering terdapat dalam produk produk kosmetik dan kegunaan harian ialah :-

1.       sulfates
2.       parabens
3.       phthalate
4.       BHA (hidroxianisol butilado)
5.       AHA (alpha hydroxy acid)
6.       Poloxamer
7.       Lead
8.       coal nego
9.       Octinoxato
10.   Triclosan

Anda boleh melihat sama ada senarai bahan ini terdapat dalam produk kosmetik dan kegunaan harian anda.

Pada zaman teknologi dan sosial media ini, kerajinan mencari dan melakukan research mengenai produk semulajadi yang sesuai dengan kulit tanpa sebarang penggunaan bahan kimia hanya dihujung jari.

Pastikan anda tidak tertipu dengan iklan produk ‘natural’, ‘semulajadi’, ‘homemade’ mahu pun produk yang menggunakan tagline ‘organik’.

Pemerhatian yang dilakukan di pasaran terlalu banyak produk kosmetik yang claim natural dan organic yang dijual di pasaraya mahu pun farmasi turut mengandungi bahan kimia yang dikaitkan dengan punca kanser dan membahayakan kesihatan.

Anda harus membaca semua ingredient bahan-bahan yang terpapar di produk anda, jika anda kelliru anda hanya perlu mengoogle kesan-kesan dan bahaya bahan yang terkandung itu.

Sebagai contoh jika anda melihat di kandungan bahan nama bahan triclosan, anda google sahaja triclosan, pasti akan keluar fakta mengenai bahan ini di paparan telefon bimbit anda. Paling istimewa banyak perkara yang akan anda belajar jika anda mencuba melakukan kajian dan pemerhatian sendiri dengan pelbagai bacaan dan artikel yang dipaparkan oleh website yang dipercayai.

Malah pada hari ini wujud di pasaran , produk Bedak sejuk yang tertulis sebagai bedak sejuk traditional tetapi bahan-bahannya terdiri dari ‘talc’ yang amat terkenal bahaya untuk kesihatan. Pastikan anda membeli produk bedak sejuk asli yang kandungannya ialah beras atau beras pulut asli 100%.


Ketika ini bedak serbuk untuk wajah yang diperbuat dari bahan semulajadi mula diperkenal secara kecil-kecilan oleh pencinta produk semulajadi. Anda hanya perlu menyesuaikan dengan wajah anda dan membaca dengan jelas bahan-bahan yang digunakan. Anda harus ingat tidak semua individu mempunyai kulit yang sama. Tidak semestinya bahan semulajadi yang digunakan dalam membuat bedak serbuk sesuai untuk kulit anda walaupun ia 100% dari bahan semulajadi. Kenali kulit anda dan kenali apa yang kulit anda alah.

Dalam proses mengeluarkan bedak wajah berbentuk serbuk, trial dan error dilakukan beberapa kali. Ia juga mengambil masa berbulan untuk mencuba dan melihat tindak balas. Tidak kira ia dibuat dari 100% bahan tumbuh-tumbuhan dan dari produk makanan sekali pun, pengalaman menggunakan setiap produk harus diambil kira termasuk kesesuain kulit.

Insyaalah jika masa mengizinkan dan rezeki di berikan, produk bedak serbuk wajah akan diperkenalkan untuk produk homemade natural dalam waktu terdekat ini. Ketika ini proses mengenal pasti bahan-bahan sesuai dengan pelbagai jenis dan masalah kulit masih berjalan.

Selamat belajar membaca dan mengenali bahan-bahan yang terdapat dalam produk kosmetik harian anda.


Terima kasih.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://little-queen-qkhadeeja.blogspot.com/2018/12/bahaya-bahan-kimia-dalam-produk-bedak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Produk Pencuci Muka Terbaik Untuk Lelaki Dari Nanowhite

Produk Pencuci Muka Terbaik Untuk Lelaki Dari Nanowhite

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 1004 hits
Produk Pencuci Muka Terbaik Untuk Lelaki Dari Nanowhite l Mempunyai kulit yang bebas dari jerawat dan tidak berminyak ibarat satu keperluan sekarang ni samada lelaki atau perempuan Tapi fokus utama aku nak bercerita pasal lelaki yang ada ma...
Kenapa Produk Herba Dianggap Bahaya

Kenapa Produk Herba Dianggap Bahaya

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 312 hits
KENAPA PRODUK HERBA DIANGGAP BERBAHAYA Saya berikan 10 perkara yang perlu kita perhatikan Memang banyak lambakan produk herba di pasaran Ada yang dimport dan ada yang dikeluarkan oleh pengusaha Soalnya bagaimana memilih produk herba yang se...
Ylk Sumsel Waspada Produk Kosmetik Ilegal Beredar Di Pasar Dan Online

Ylk Sumsel Waspada Produk Kosmetik Ilegal Beredar Di Pasar Dan Online

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 199 hits
Produk kosmetik ilegal yang dapat mengakibatkan gangguan kesehatan kulit itu akhir akhir ini masih sering diperdagangkan baik di pertokoan maupun dijual langsung ke rumah rumah penduduk dan melalui jaringan internet sehingga masyarakat perl...
Sampai Bila Pengguna Produk Kosmetik Harus Di Tipu Di Aniaya

Sampai Bila Pengguna Produk Kosmetik Harus Di Tipu Di Aniaya

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 876 hits
Isu pasal produk kosmetik kecantikkan yang di campurpalsu dengan bahan terlarang seperti merkuri hidrokinon tretinion bukan lagi isu baru Rasanya dah bertahun isu ni menjadi isu hangat tapi seolah olah tiada solusi untuk membentaras atau me...
Produk Terkenal Dari Malaysia Antara 113 Produk Kosmetik Di Kesan Beracun Oleh Bpom Indonesia

Produk Terkenal Dari Malaysia Antara 113 Produk Kosmetik Di Kesan Beracun Oleh Bpom Indonesia

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 1329 hits
Kembali memeriah karipapusing blog melekit dengan pendedahan produk produk beracun Kali ni nak share 113 Produk kosmetik beracun yang baru baru ni kena banned di Indonesia Oleh Badan Pengawas Obat Makanan Ia termasuk produk produk terkenal ...
039 Mana Ada Saya 039 Buat 039 Muka 039

039 Mana Ada Saya 039 Buat 039 Muka 039

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 229 hits
TAK baik cakap saya ke Korea Selatan dan Bangkok buat muka kata pelakon Sherry Ibrahim yang menjawab tuduhan segelintir pihak mengatakan dia melakukan pembedahan kosmetik di wajah Sherry 35 atau nama sebenarnya Syarizad Ibrahim berkata dia ...
Selepas Tabung Haji Kini Satu Lagi Pendedahan Rafizi Dibawa Ke Muka Pengadilan

Selepas Tabung Haji Kini Satu Lagi Pendedahan Rafizi Dibawa Ke Muka Pengadilan

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 311 hits
Minggu lepas FGV memulakan tindakan undang undang untuk mendapatkan kembali jumlah yang diselewengkan bekas CEO dan bekas pengerusinya Ini bersabit pembelian kondominium mewah di Troika Jalan Ampang Saya telah mendedahkan perkara ini lengka...
Muka Mat Salleh Tapi Speaking English Loghat Melayu Video Anak Diana Danielle Berbahasa Inggeris Curi Tumpuan Peminat

Muka Mat Salleh Tapi Speaking English Loghat Melayu Video Anak Diana Danielle Berbahasa Inggeris Curi Tumpuan Peminat

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 1550 hits
Baru baru ini tular perkongsian kisah anak sulung Diana Danielle Chemad atau nama sebenarnya Muhammad yang bersunat pada umur 5 tahun Kisah anak sulung Diana itu mendapat reaksi yang positif daripada netizen kerana keberaniannya di umur mud...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno