Bahagian 1 Naik Hop On Hop Off Tourist Boat Di Sungai Chao Phraya

[Catatan Trip ke Bangkok - Hari Kedua | Khamis, 29 Jun 2023]
Cara paling mudah untuk kita ke tempat-tempat tarikan pelancongan utama yang ada di kota Bangkok adalah dengan menyusuri Sungai Chao Phraya. Kami memilih untuk menaiki Hop-On Hop-Off Tourist Boat (unlimited hopping in one day) bagi menyusuri sungai terpanjang di negara Thai ini.
Jeti Sathorn menjadi tempat permulaan kami menaiki bot. Untuk ke Jeti Sathorn dari hotel penginapan di Lorong Phetchaburi 7, kami ikut saja panduan perjalanan oleh aplikasi Google Maps - mod bas/tren. Kalau nak lebih mudah, boleh naik teksi atau e-hailing

Panduan perjalanan oleh Google Maps. Klik screenshot di atas untuk paparan lebih jelas.Kami perlu naik BTS Skytrain Sukhumvit Line kemudian turun di stesen pertukaran untuk menaiki tren laluan Silom Line. Selepas itu turun di stesen Saphan Taksin dan berjalan kaki ke Jeti Sathorn. Dekat je stesen tren dengan bangunan jeti. Kos naik tren sebanyak 48 Baht/sehala/seorang

Kaunter tiket di Jeti Sathorn.Tiket bot kami dah beli secara online menerusi Klook, harganya RM15.79 seorang. Sampai di jeti, kami ke kaunter tiket sebelah kanan (khas untuk tiket hop-on hop-off), tukar e-tiket kepada tiket fizikal. Boleh juga kalau nak terus beli tiket di sini, harganya 180 Baht. Ikutlah kadar tambang dan tukaran wang semasa, pilih mana yang berbaloi (beli di Klook atau terus di kaunter)

Atau, kalau tak mahu naik Hop-On Hop-Off Tourist Boat, kita boleh beli tiket untuk satu perjalanan saja (dari satu lokasi ke satu lokasi). Beli tiket di kaunter sebelah kiri (khas untuk tiket public boat). Tiket bagi satu perjalanan ini pula ada perbezaan harga mengikut jenis bot
Chao Phraya Express Boat FareBlue Flag - Chao Phraya Tourist Boat fare is 50 Baht for a single trip or 180 Baht for one day pass. Orange Flag boat fare is 15 Baht for a single trip. Yellow Flag boat fare is 20 Baht for a single trip. - info carian internet. Lebih kurang macam masuk boarding room di lapangan terbang, kita kena menunggu di ruangan yang ditetapkan berdasarkan jenis bot yang akan kita naiki. Tunjuk saja tiket kita kepada staf bertugas, nanti akan ditunjukkan di mana kita perlu duduk menunggu

Boarding pass & Chao Phraya Tourist Boat - Hop Guide.Tadi semasa menukar e-tiket di kaunter, kami diberi sekali sebuah buku panduan. Dalamnya ada peta lokasi jeti, tarikan pelancongan di sepanjang sungai dan penerangan berkenaan tempat-tempat tersebut. Jadi kita boleh memilih nak turun di jeti mana bergantung kepada tempat tarikan yang kita suka, pergi jalan-jalan sendiri dan lepas tu kembali ke jeti untuk naik bot ke lokasi seterusnya. Bot akan tiba di jeti setiap 30 minit. Kita bebas bergerak sendiri di sepanjang hari dari pagi sehingga ke petang. Perkhidmatan bot hop-on hop-off ini beroperasi mulai pukul 9 pagi sehingga 6.30 petang sahaja. Kalau nak naik bot waktu malam pula, itu kena naik bot lain. Saya tak naik, jadi tak ada info lanjut

Inilah peta lokasi jeti dan tempat tarikan pelancongan yang ada di sepanjang Sungai Chao Phraya

Pukul 2.24 petang - suasana di dalam tourist boat.Hampir 30 minit duduk menunggu, bot kami sampai dan kami dipanggil untuk menaiki bot. Luas selesa lebih sesuai dipanggil feri. Ada dua tingkat, kami pilih duduk bawah je sebab masa ni cuaca panas terik dengan suhu sekitar 35℃. Tak taulah ada ke tidak orang yang memilih duduk bahagian atas. Kalau duduk atas pandangan lebih luaslah kan

Pergerakan feri tidak begitu laju dan tidak juga terlalu perlahan, sesuai untuk kita menikmati perjalanan. Ada kalanya feri bergerak menuju ke sebelah kanan sungai dan juga ke sebelah kiri sungai, mengikut lokasi tarikan pelancongan yang disinggahi. Dengan kedudukan saya di sebelah kiri badan feri, saya cuma mampu melihat lebih jelas dan memotret pemandangan yang ada di sebelah kiri sajalah. Tapi takpe, saya masih ada peluang melihat pemandangan bertentangan sewaktu pusingan kedua perjalanan

ICONSIAM - pusat membeli-belah terbesar dan paling mewah di Thailand.Lokasi pertama feri berhenti iaitu di ICONSIAM. Ada penumpang yang turun dan ada yang baru naik. Kami tak turun sebab nak ikut feri ni lalu/berhenti di semua lokasi. Bolehlah bersantai menikmati pemandangan di sepanjang sungai dan memerhatikan pelbagai jenis kenderaan air di sungai yang sangat lebar ini. Nanti pada pusingan kedua, barulah kami akan turun di lokasi pilihan

Eh, ada masjid! Teruja saya tengok ada sebuah masjid di persisiran Sungai Chao Phraya

Jambatan Phra Pokklao.Sungai Chao Phraya ni panjang dan lebar, jadinya terdapat banyak jambatan di sini. Ini salah satu jambatan yang kami lalu di bawahnya

Feri berhenti di jeti untuk ke Wat Arun
Wat Arun adalah kompleks kuil Buddha yang dinamakan sempena dewa Aruna (dewa subuh). Kompleks ini dibina di bawah Rama I dan Rama II. Wat Arun mempunyai pagoda besar berpusat (prang) setinggi 79 meter, dibina mengikut seni bina Khmer. Di sekelilingnya terdapat empat pagoda yang lebih kecil dan empat mondop. - sumber : thailandblog.nl Jualan barangan pakaian dan cenderahati di Jeti Phra Arthit.Setelah melalui perjalanan menyusuri sungai selama 30 minit, feri yang kami naiki tiba di jeti terakhir iaitu di Jeti Phra Arthit. Semua penumpang wajib turun di jeti ini, feri akan datang kembali dalam masa 30 minit

Di Jeti Phra Arthit ada kemudahan tandas dan ada jualan pakaian serta barangan cenderahati di sepanjang lorong laluan untuk keluar

Jalan Phra Arthit.Keluar dari kawasan jeti, kami menuju ke sebelah kiri. Lepas tu berpatah balik menuju ke sebelah kanan jalan pulak. Jalan-jalan memerhati kawasan sekitar. Antara yang saya perasan, Khaosan Art Hotel dan bangunan pejabat Food and Agriculture Organization of The United Nations

20 minit berjalan-jalan di Jalan Phra Arthit, kami kembali ke jeti. Sampai di jeti saya nampak dah ramai penumpang yang menunggu untuk sama-sama naik feri

Selepas ini merupakan pusingan kedua bagi kami menaiki feri menyusuri sungai Chao Phraya, kami akan turun untuk berjalan-jalan di lokasi pilihan

Ceritanya bersambung di bahagian 2

Pengalaman Trip Naik Sampan Di Sungai Mekong Vietnam

papar berkaitan - pada 10/7/2023 - jumlah : 216 hits
Banyak tempat dan aktiviti menarik yang anda boleh rasainya sendiri apabila datang ke Vietnam dan salah satu daripadanya adalah menaiki sampan di Sungai Mekong yang mana boleh katakan aktiviti wajib kalau datang Ho Chi Minh Bandar bandar ut...
Don T Turn Off Young Voters With Dirty Politics Says Adam Adli

papar berkaitan - pada 9/7/2023 - jumlah : 188 hits
Deputy youth and sports minister Adam Adli with students while visiting a skills development centre for youths in Perlis today KANGAR Political parties involved in the coming state elections have been urged to not undermine youths with dirt...
Musk Threatens Lawsuit As Twitter Rival Threads Takes Off

papar berkaitan - pada 8/7/2023 - jumlah : 322 hits
Twitter threatened to sue Meta just hours after the Instagram parent company launched Threads an app it hopes will beat out the struggling site owned by Elon Musk In a letter to Meta CEO Mark Zuckerberg published by online news outlet Semaf...
Markets Shrug Off Bnm S Opr Pause Focus Is On Bigger Issues

papar berkaitan - pada 7/7/2023 - jumlah : 113 hits
The FTSE Bursa Malaysia KLCI is one of the world s worst performing indices this year dropping 109 54 points or 7 32 year to date PETALING JAYA Bank Negara Malaysia s widely expected decision yesterday to maintain the overnight policy rate ...
Brie Larson Akan Terajui Spin Off 21 Jump Street

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 79 hits
Sony Pictures dilaporkan sedang membangunkan spin off 21 Jump Street yang akan memberi fokus pada watak Molly Tracey Pekara tersebut didedahkan oleh Daniel Richtman melalui World of Reel Dalam filem itu watak Tracey dilakonkan oleh pemenang...
Search Ongoing For Kota Belud Girl 11 Who Ran Off After Family Quarrel

papar berkaitan - pada 11/7/2023 - jumlah : 200 hits
Firemen and other rescuers praying for the safe return of the girl in Kota Belud KOTA KINABALU A search is on for a girl who ran away from home after an argument with her family in Kg Dudar Kota Belud The 11 year old was said to have been i...
Nak Bergambar Macam Kat Negara Jepun Datang Bamboo Hills Off Lebuhraya Duke

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 163 hits
Assalamualaikum Siapa yang selalu gunakan Highway DUKE mesti akan nampak air terjun cantik tepi highway tu Dua tiga kali lalu sebelah Highway DUKE memang tertanya tanya tempat apa yg cantik sangat tu Nak bergambar macam kat Negara Jepun dat...
Tiada Cukai Jalan Dan Lesen Memandu Pemandu Bmw Beri Alasan Anak Suka Naik Kereta Jalan Jalan

papar berkaitan - pada 3/7/2023 - jumlah : 122 hits
ANAK suka naik kereta ini sebab itu saya pandu juga malam ini walaupun tahu tiada cukai jalan 8221 Alasan itu diberikan pemandu kereta BMW selepas ditahan Jabatan Pengangkutan Jalan Raya dalam Op Khas Motosikal sempena Hari Raya Aid
Ntp Juni Naik Tinggi Bps Sebut 4 Komoditas Ini Jadi Pendorongnya

papar berkaitan - pada 3/7/2023 - jumlah : 91 hits
Deputi Bidang Statistik Distribusi dan Jasa Pudji Ismartini mengatakan bahwa ada 4 komoditas dominan yang mempengaruhi kenaikan NTP di bulan Juni Di antaranya komoditas kopi sapi potong kakao atau cokelat serta komoditas cabai rawit
Drama Genesis

The J Seri Alam Bawa Konsep Kontainer Food Court Santai Ke Johor Bahru

Speed Read A Ducati Streetfighter Inspired By The Mandalorian And More

Welcoming The Creation Of Beauty With Huawei S Latest Line Of Innovation

Moomoo My Aplikasi Beli Saham Malaysia Us Mudah Murah

Sebab Cantiknya Pantai

Historical References In Brand Names

How To Clean Duplicate Images Audio Files Videos And Documents On Your Computer The Easiest Way Possible

Info Sinopsis Pelakon Drama Berepisod Bawah Payung Awan Viu Malaysia Musim 1 2

Biodata Terkini Datin Che Puan Norjuma Habib Mohamed Bekas Isteri Nazim Razak Yang Selepas Bercerai Katanya Dah Kahwin Dan Bersuami Tapi Dengan Siapa

8 Fakta Biodata Scha Elinnea Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Jazmy Juma Khan

Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia