Bahagia Cara Kami 2 Tahun Tunggu Dapat Zuriat Sekarang Meriah Dengan 10 Anak


Bila fikir sekali macam mana pasangan suami isteri yang ada anak ramai boleh uruskan keperluan keluarga dengan baik. Lagi-lagi dalam keadaan sekarang ni yang agak mencabar dan semuanya memerlukan komitmen tinggi.
Bagaimanapun kisah seorang ibu yang dikurniakan anak seramai 10 orang berusia antara 18 hingga setahun sangat mengagumkan walaupun dalam keadaan sekarang ini ramai yang berkira-kira untuk menambah anak.
Bagi Puan Nurshaleena binti Mohammad Nor, 40, anak ramai ini ibarat hadiah yang paling mahal dalam hidupnya dan suami. Ini kerana di awal perkahwinan dia dan suami terpaksa menunggu dua tahun untuk mendapat zuriat.

“Selepas dua tahun menunggu dan dikurniakan anak sulung pada tahun 2002, rezeki anak tak putus pula walaupun dah cuba merancang sehinggalah yang ke-10 dilahirkan 2019. Walaupun anak ramai, saya dan suami syukur semuanya dipermudahkan bermula sejak lahir hinggalah anak-anak besar.
“Alhamdulillah untuk 10 anak ni pun semuanya dilahirkan secara normal. Beza setiap anak ada yang setahun seorang, dua tahun seorang dan tiga tahun seorang. Bermula dengan yang sulung usianya 18, 17, 14, 11, 10, 8, 7, 5, 3 dan setahun,” ujarnya.
Ada jadual uruskan rumah tangga & anak
Kongsi Shaleena lagi, setakat ini keadaan masih terkawal walaupun sedikit penat. Cuma sebagai ibu yang mempunyai anak ramai, perlu buat jadual awal untuk menguruskan anak dan rumah tangga. Ni antara tip yang diamalkan sejak anak kecil lagi sehingga sekarang.
“Jadual ni penting untuk kita tahu apa perlu dilakukan dulu dan barulah tak mudah rasa stres dan nak marah anak.

“Macam saya setiap hari dah biasa tidur lambat sikit. Sebab lepas semua anak tidur baru  akan uruskan kain baju, kemas rumah, menyapu dan sebagainya. Cara ni memang dah dipraktikkan dari dulu lagi supaya bila bangun keesokan harinya, urusan rumah tangga dah selesai.
“Jadi bila hari siang saya boleh fokus kepada nak memasak dan luangkan masa dengan anak-anak. Sebab ada antara anak-anak yang usia 10 hingga 17 tahun ni mereka suka bercerita.
“Saya ibu, sayalah kawan untuk anak-anak. Contoh saya suka cari masa untuk bacakan cerita seram untuk mereka.. Jadi mereka akan duduk rapat untuk dengar cerita dan ini salah satu bonding selain bawa keluar berjalan-jalan. Bagi anak-anak yang kecil pula, bila ajak main saya dan suami akan main sama-sama dengan mereka,” katanya.
Puan Shaleena bersama anak yang ke-10 Anak-anak jadi bestfriend 
Sementara itu, bercerita mengenai anak-anak ramai ni, Shaleena akui dia dan suami sangat-sangat seronok walaupun pelbagai tanggapan dan soalan sering di tanya apabila membawa anak-anak keluar.
Soalan yang paling biasa orang akan tanya, “betul ke ni semua anak-anak akak?”. Sebab nampak mak masih muda lagi. Bukan itu saja bila jalan beramai-ramai, pasti akan ada mata yang memandang.
Tapi semua itu saya dan suami dah lali kerana yang penting kami gembira. Saya akui bila anak-anak dah besar, mereka ni dah jadi kawan rapat. Bila keluar ke mana-mana, anak-anak yang besar ni masing-masing akan jaga setiap adik-adiknya.
Contohnya kalau pergi mall, abang dan kakak yang besar ada adik-adik yang mereka jaga.. Contohnya kakak jaga yang adik nombor 7, abang jaga yang nombor 8, yang nombor 3 jaga nombor 6, ibu jaga baby.. Yang selebihnya ayah jaga. Tiap kali naik lif org akan kira anak akak ada berapa.
“Mereka dah faham dan tak perlu disuruh pun. Kita tengok pun senang hati sebab anak yang kecil semua ada bodyguard.
“Walaupun 10 anak ada 10 karenah, semua tu momen yang akan dikenang sampai bila-bila,” katanya yang mempunyai 8 anak perempuan dan dua lelaki.

Setiap anak bergilir buat kerja rumah
Sebagai ibu, mengajar anak-anak berdikari antara proses pembelajaran untuk masa depan mereka.
Setiap anak akan ada kerja rumah yang perlu mereka lakukan tapi tak dikhaskan dengan tujuan supaya mereka rasa enjoy buat kerja rumah.
Contohnya.. Hari ni no 1 basuh pinggan, no 2 buang sampah no 3 menyapu.. Esok tukar pulak no 1 menyapu no 3 buang sampah no 2 basuh pinggan dan seterusnya macam tu. Kalau nak kemas rumah sikit-sikit akak ajak sama-sama sampai yang umur 3 tahun tu pun tolong sama.

Difahamkan anak-anak Puan Shaleena ini juga mempunyai bakat dalam lakonan dan mereka adalah pelakon remaja dan kanak-kanak serta banyak membintangi drama tempatan yang popular.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Bahagia Cara Kami!”. 2 Tahun Tunggu Dapat Zuriat, Sekarang Meriah Dengan 10 Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bahagia-cara-kami-2-tahun-tunggu-dapat-zuriat-sekarang-meriah-dengan-10-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas 2 Bulan Fattah Fazura Kongsi Wajah Comel Anak Tepat 1 Januari 2021 Patut Tak Tunjuk Rupanya Tunggu Tahun Baru

Selepas 2 Bulan Fattah Fazura Kongsi Wajah Comel Anak Tepat 1 Januari 2021 Patut Tak Tunjuk Rupanya Tunggu Tahun Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 467 hits
loading Perkongsian foto di Instagram daripada pasangan selebriti popular Fattah Amin dan Nur Fazura tengah malam tadi mengundang perhatian netizen
Kadang Tak Perasan Anak Yang Terkesan 6 Kesilapan Cara Simpan Susu Ibu Wajib Elak

Kadang Tak Perasan Anak Yang Terkesan 6 Kesilapan Cara Simpan Susu Ibu Wajib Elak

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 271 hits
Disebabkan kita salah menyimpan susu anaklah yang terkena kesannya Kesian bayi kita Nak menyimpan susu perlu tepat caranya supaya anak menerima khasiat sebaiknya dan susu masih dalam keadaan baik Kita selalu menganggap ia adalah satu perkar...
Nak Anak Dapat Khasiat Sepatutnya Cara Sukat Bancuhan Susu Main Peranan Kalau Salah Boleh Kurang Zat Untuk Anak

Nak Anak Dapat Khasiat Sepatutnya Cara Sukat Bancuhan Susu Main Peranan Kalau Salah Boleh Kurang Zat Untuk Anak

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 314 hits
Membancuh susu anak ada aturannya Begitu juga pengendalian botol susu Cara yang tepat boleh membantu si kecil mendapatkan khasiatnya Adakalanya ibu bapa jadi kurang endah bab mencuci botol Mungkin kerana nak cepat ada yang mencuci dengan pe...
Viral Anak Perempuan Marah Marahi Ibunya 17 Tahun Meninggalkannya Si Ibu Hanya Diam

Viral Anak Perempuan Marah Marahi Ibunya 17 Tahun Meninggalkannya Si Ibu Hanya Diam

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 225 hits
Sebuah video viral di Tiktok memperlihatkan suara seorang wanita nampak marah marah kepada seorang wanita paruh baya di depannya Wanita paruh baya tersebut nampak duduk di lantai sementara pemilik akun Tiktok mgdalens terus memarahinya Rupa...
Bakal Dapat Anak Kedua Pada Usia 23 Tahun Tajul Ariff Alah Teruk Amp Mengidam

Bakal Dapat Anak Kedua Pada Usia 23 Tahun Tajul Ariff Alah Teruk Amp Mengidam

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 270 hits
Dalam diam diam penyanyi Tajul Ariff bakal menimang cahaya mata kedua yang dijangka bakal dilahirkan pada bulan Mei akan datang Memetik laporan mStar Online penyanyi yang berusia 23 tahun itu mengakui sudah bersedia untuk bekongsi berita ge...
Selain Abc 123 Mengenal Warna Ini Ibu Ayah Boleh Ajar Anak Bila Cecah 4 Tahun

Selain Abc 123 Mengenal Warna Ini Ibu Ayah Boleh Ajar Anak Bila Cecah 4 Tahun

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 359 hits
Pastinya ibu bapa tertanya tanya apa yang boleh buat untuk anak anak yang sedang dalam fasa nak belajar dan memahami dirinya sendiri Perlu ke setiap kali keluar anak minta mainan kita beli atau paksa anak belajar Melalui apa yang dikongsika...
Cara Mudah Untuk Menyimpan Dan Melabur Secara Berkala Untuk Anak Anak

Cara Mudah Untuk Menyimpan Dan Melabur Secara Berkala Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 281 hits
Dalam pada ibu bapa sibuk mencari rezeki untuk keluarga kadang kadang kita terlupa untuk menyimpan dan melabur untuk masa depan anak anak Walaupun kita sedar kepentingan menyimpan
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan