Bagaimana Mengembara Mengajar Kita Untuk Tidak Keterlaluan Mencintai Dunia



Kembara gaya ‘backpack’ kini telah menjadi trend anak muda. Mereka memilih untuk mengembara ke luar negara dengan cara ‘minimalis’, hanya dengan beg galas yang berisi beberapa helai pakaian yang mudah dibawa ke mana-mana.
Antara lokasi yang menjadi tumpuan pastilah tempat-tempat yang mempunyai pemandangan yang cantik untuk bergambar, tempat bersejarah atau yang terkenal sebagai ‘syurga makanan’.
Sekalipun zaman dan cara hidup berubah namun nilai yang terkandung dalam setiap perjalanan atau kembara masih sama. Anjuran untuk mengembara sentiasa ada dalam Islam sekalipun kerana sebab yang berbeza. Ada orang yang berhijrah atau mengembara kerana ingin berlindung ke tempat yang lebih selamat, ada yang berhijrah atas urusan ilmu, ada yang berhijrah kerana tuntutan kerja dan ada yang berhijrah kerana ingin melihat luasnya dunia ciptaan Tuhan.
“Dia lah yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya)”
(Surah Al-Mulk 67:15)
Kembara Mengingatkan Kita Bahawa Dunia Bukanlah Tempat Yang Kekal
Apabila kita mula berjalan keluar dari rumah dan tempat tinggal, kita meninggalkan keluarga, harta dan keselesaan hidup yang biasa dilalui setiap hari. Tidak ada rutin sama, tidak ada orang yang selalu kita kenali dan tempat-tempat yang biasa kita lalui.
Kembara menjemput kita ke dunia yang penuh perkara yang tak terduga. Maka pada siapa sebenarnya tempat kita bergantung kala itu, kalau bukan kepada Yang Maha Menjaga. Dunia baru sahaja dikejutkan dengan tragedi kapal terbang terhempas di Indonesia yang meragut 189 nyawa. Siapa sangka hanya dalam tempoh 13 minit perjalanan mampu mengubah segala-galanya.
Maka melalui kembara yang ditempuh, kita punya masa untuk bersendiri, merenung ke dalam diri sendiri dan menilai kembali tujuan hidup selama ini. Perjalanan yang fizikal ini adalah manifestasi perjalanan spiritual yang kita lalui.
Apalah ertinya dunia ini bagiku? Apa urusanku dengan dunia? Sesungguhnya perumpamaanku dan perumpamaan dunia ini ialah seperti pengembara yang berteduh di bawah pohon, dia istirehat (sesaat) kemudian meninggalkannya.
(Hasan sahih: HR. Ahmad, At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Al-Hakim)
Rasulullah SAW memberi perumpamaan bahawa seorang manusia yang datang ke dunia ini adalah seperti seorang pengembara, manakala dunia hanyalah seperti pohon, tempat singgahan sementara sebelum kita menyambung perjalanan menuju ke destinasi sebenarnya iaitu akhirat.

Kembara Menghadiahkan Pengalaman Yang Bernilai
Dengan mengembara, kita juga akan mempelajari perkara-perkara baru yang rupanya ada dalam diri sendiri, seperti kemampuan untuk berdikari, menyesuaikan diri dengan persekitaran, keberanian menyapa dan meminta pertolongan daripada orang yang tidak dikenali dan banyak lagi. Kembara menghubungkan ikatan dengan manusia.
Dalam buku The Alchemist karangan Paulo Coelho, ada dinukilkan kata-kata bahawa;
“Setiap perkara yang anda perlu tahu dapat dipelajari melalui kembara”
Kebiasaannya apabila kehidupan telah menjadi rutin, makna di sebalik kehidupan itu sendiri boleh kabur dan hilang. Sesetengah orang mula mempersoalkan- Apa yang sebenarnya aku buat setiap hari? Mengapa segalanya terasa tiada erti?
Mungkin masalah yang sebenarnya bukan pada tugas dan tanggungjawab, tapi kerana kepenatan, serta cabaran yang dihadapi setiap hari sehingga perhatian tidak diberi kepada diri sendiri.
Kembara mampu memecah kebuntuan ini dengan memberi perspektif baru kepada kehidupan. Kita jadi menghargai perkara-perkara kecil yang ditemui di sepanjang perjalanan- senyuman yang terukir di wajah orang yang tak dikenali, bantuan kecil yang diberikan, suasana yang tenang, pemandangan cantik dan 1001 macam perkara lagi.
Berjalan menyedarkan kita bahawa setiap suatu makhluk bernyawa di muka bumi ini sebenarnya saling memerlukan antara satu sama lain. Kembara sebenarnya mampu membawa kita dekat dengan Tuhan dan sedar dengan tujuan kita diciptakan.
“Merantaulah,
Orang berilmu dan beradab, tidak diam beristirahat di kampung halaman,
Tinggalkan negerimu dan hiduplah di negeri orang,
Merantaulah,
Kau kan dapati pengganti dari orang-orang yang kau tinggalkan,
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup kan terasa setelah lelah berjuang”
Petikan Syair Imam As-Syafie
 
Sumber: Tazkirah.net 
The post Bagaimana Mengembara Mengajar Kita Untuk Tidak Keterlaluan Mencintai Dunia appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/bagaimana-mengembara-mengajar-kita-untuk-tidak-keterlaluan-mencintai-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Ini Seperti Sedang Solat Ketika M3ninggal Dunia Subhanallah

Bayi Ini Seperti Sedang Solat Ketika M3ninggal Dunia Subhanallah

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 353 hits
PETALING JAYA Saat yang paling dinanti nantikan pasangan suami isteri adalah kehadiran cahaya mata sebagai pelengkap kasih sayang Bayi Ini Seperti Sedang Solat Ketika M3ninggal Dunia Subhanallah
Gmail Kini Mempunyai Lebih 1 5 Bilion Pengguna Aktif Seluruh Dunia

Gmail Kini Mempunyai Lebih 1 5 Bilion Pengguna Aktif Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 279 hits
GMail merupakan salah satu perkhidmatan emel popular yang digunakan secara meluas oleh pengguna seluruh dunia Sejak ia dilancarkan pada 2004 yang lepas ia telah menerima pelbagai maklumbalas positif sekaligus berjaya mendahului perkhidmatan...
Unesco Mengisytiharkan Islam Sebagai Agama Paling Aman Di Dunia

Unesco Mengisytiharkan Islam Sebagai Agama Paling Aman Di Dunia

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 752 hits
PARIS UNESCO telah mengisytiharkan bahawa Islam adalah agama paling aman di dunia menyebabkan para pengkritik Islam yang sering menyalahkan agama Islam sebagai agama keganasan terdiam Badan Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu mengeluarkan keny...
Bagaimana Oppo Berjaya Menjadi Sebuah Jenama Terkemuka Di Dunia

Bagaimana Oppo Berjaya Menjadi Sebuah Jenama Terkemuka Di Dunia

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 250 hits
OPPO boleh dikatakan masih baru di dalam arena telefon pintar apabila dibandingkan dengan jenama telefon pintar lain seperti Samsung Apple Sony dan HTC OPPO pada awalnya membangunkan peralatan elektronik seperti pemain MP3 dan mereka hanya ...
Sandiaga Ekonomi Kita Akan Tumbuh Jadi Paling Jelek Ke Tujuh Di Dunia

Sandiaga Ekonomi Kita Akan Tumbuh Jadi Paling Jelek Ke Tujuh Di Dunia

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 199 hits
Saya enggak mau ngomong sesuatu hal yang negatif atau menimbulkan pesimisme Tapi ekonomi kita akan tumbuh menjadi ekonomi paling jelek tujuh besar dunia di 2030 kata Sandi di acar Milad PKS Muda di Kantor DPP PKS Jalan TB Simatupang Jakarta...
Pergilah Sayang Ibu Dan Ayah Redha Bayi Meninggal Dunia Gara Gara Terhidu Asap Rokok

Pergilah Sayang Ibu Dan Ayah Redha Bayi Meninggal Dunia Gara Gara Terhidu Asap Rokok

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 530 hits
Pergilah sayang ibu dan ayah redha Bayi meninggal dunia gara gara terhidu asap rokokBerat hati kita membaca berat lagi hati mereka yang menghadap dan menanggung dugaan ini Sudah dinasihatkan berkali kali jangan sesekali menyentuh mendekati ...
Husna Akhirnya Bergelar Ibu Perkenal Baby A Kepada Dunia

Husna Akhirnya Bergelar Ibu Perkenal Baby A Kepada Dunia

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 239 hits
Pelakon Niena Baharun yang popular dengan watak Husna dalam drama Jangan Benci Cintaku telah selamat melahirkan cahaya mata pertamanya yang dikenali sebagai 8216 Baby A 8217 pada 24 Oktober lepas tepat jam 11 00 pagi Sebelum ini pernah dikh...
Mengenal Ukbi Agar Bahasa Indonesia Diakui Martabatnya Di Dunia Internasional

Mengenal Ukbi Agar Bahasa Indonesia Diakui Martabatnya Di Dunia Internasional

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 278 hits
Tiap tahunnya dilakukan pemutakhiran dari berbagai sisi agar UKBI dapat memiliki kualifikasi semakin baik Pemutakhiran penskoran sebenarnya juga mengiringi pemutakhiran kriteria soal
Seronoknya Bayi Kembar Tujuh Pertama Di Dunia Kini Dah Dewasa Lihat Transformasinya

Seronoknya Bayi Kembar Tujuh Pertama Di Dunia Kini Dah Dewasa Lihat Transformasinya

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 585 hits
26 Oktober 2018 goodhousekeeping Pada November 1997 sempat ada yang Setelah beberapa tahun berlalu yang sempat tersebut kini beranjak Mereka adalah yang berhasil bertahan hidup dan menjadi Anak adalah anugerah yang didapatkan oleh sebuah pa...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pipe And Drape Backdrop Ideas For Weddings Budget Friendly Elegance

Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis