Bagaimana Mata Wang Kripto Akan Mengambil Alih Mata Wang Fiat Di Dunia




WHO mengatakan bahawa mata wang fiat mungkin boleh menyebarkan coronavirus, ia amat membimbangkan terutama di kalangan pelajar-pelajar sekolah yang menggunakannya hampir setiap hari
Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera.

Agak lama saya tidak menulis mengenai mata wang digital. Sebenarnya agak sukar bagi memahamkan orang biasa yang tidak pernah melakukan kajian dan banyak pembacaan mengenai mata wang digital atau mata wang kripto.

Ramai bertanya mengapa harus ada wang kripto sedangkan wang fiat juga boleh dijadikan wang digital melalui perbankan dalam talian, pembelian dalam talian, debit card, E wallet dan sebagainya.

Anda harus faham kenapa wang kripto di perkenalkan.
Salah satu fungsi wang kripto ialah ia kalis inflasi, ia kalis factor politik dan Negara. Ia tidak di kawal oleh mana-mana Negara atau mana-mana kerajaan. Andaikan kerajaan itu menghadapi masalah dan mata wangnya jatuh, buatnya kerajaan itu tidak cukup masalah ekonomi, hadapi pula masalah politik makin teruk mata wang tersebut jatuh.
Ini berbeza dengan mata wang kripto perkara ini tidak menjejaskan nilai mata wang tersebut kerana ia tidak bergantung kepada Negara atau kerajaan mana-mana Negara. Ia di tentukan oleh semua masyarakat dunia yang memiliki dan menggunakannnya. Bukankah ini lebih adil?

Jika ekonomi dunia menggunakan formula

Harga minyak naik, harga emas turun.
Harga minyak turun, harga emas naik.


Bagaimana pula dengan mata wang kripto?.
Sila baca artikel BAGAIMANA WANG KRIPTO MENDAPAT NILAI? untuk penjelasan ringkas.

Kenapa anda harus percaya mata wang kripto adalah mata wang masa hadapan?.

Banyak perkara yang berlaku didunia pada hari ini seolah di rancang. Itu kata mereka yang percaya kepada freemason dan illuminati. Kita abaikan sahaja pendapat ini atas alasan tidak semua percaya perkara ini.


Kita kembali kepada asas paling logic.

Kita gunakan keadaan semasa hari ini untuk lebih mudah faham.

Kita tidak perlu gunakan kes ketidakstabilan politik yang berlaku di beberapa Negara di dunia.

Kita gunakan kes corona virus atau covid19 sebagai contoh paling mudah kerana kes COVID19 merupakan ancaman besar dunia pada ketika ini.

Jika ketidakstabilan politik dan ekonomi yang merundum menyebabkan mata wang Negara jatuh, covid19 juga menyebabkan mata wang Negara tersebut jatuh kerana ia bersangkut paut dengan ekonomi.

Lagi tinggi kes covid19 di Negara tersebut, lagi kesan mendalam dari sudut ekonomi, perlancongan dan politik di Negara tersebut akan tinggi maka mata wang Negara tersebut akan terus rendah. Adilkah kepada rakyat Negara tersebut yang menggunakan mata wang tersebut kerana nilai mata wang tersebut adalah bergantung kepada keadaan Negara itu.

Kita pergi kepada kes yang lebih mendalam. Andaikan Negara A berperang.

Terdapat segelintir rakyat Negara A akan menjadi pelarian. Nilai mata wang Negara A sudah tidak laku. Jika ada rakyat Negara A menyimpan emas dan membawa emas tulen dalam bentuk bar (bukan 916), mungkin ia boleh digunakan di Negara lain kerana nilai emas itu, namun risiko emas itu hilang dan di curi tetap ada dalam waktu pelarian tersebut.

Andai kata rakyat Negara A menumpang di Negara B, rakyat B mengatakan itu adalah emas beliau dan memberitahu polis rakyat Negara A mencuri emas, lain peristiwa yang akan berlaku.

Sekarang kembali kepada tajuk utama bagaimana wang kripto menggantikan wang fiat.

Wang fiat ketika ini dikaitkan oleh WHO (World Health Organization) sebagai salah satu alat yang boleh menyebarkan Covid19.

Bagaimana ini boleh terjadi?.

Duit kertas atau duit syiling berubah dari tangan ke tangan. Dari pelancong ke pelancong , dari pelancong ke orang tempatan, dari ibu ke anak, dari anak ke murid lain, dan seterusnya. Bayangkan jika ada duit kertas atau duit tersebut ada kesan bersin, sentuhan dari pesakit covid19?. Bayangkan yang pegang duit fizikal ini ialah golongan tua, kanak-kanak atau mereka yang berpenyakit dan imunisasi rendah?.

Baik kita faham, masa untuk menggunakan sepenuhnya bayaran online,  E wallet dan beli belah online.  Pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah mungkin selepas ini boleh menggunakan Ewallet untuk membayar segala harga makanan di kantik sekolah.

Bagaimana dengan nilai mata wang fiat yang kian merosot akibat dari corona virus dan covid19?.  Bersediakah setiap rakyat merasai nilai mata wang Negara mereka terus menjunam. Andai kata kes covid19 selesai, adakah jaminan tiada virus lain akan muncul atau jaminan sepuluh tahun lagi Negara itu akan aman dari virus lain pula?.

Mata wang digital tidak dipengaruhi oleh factor Negara, kerajaan atau di kawal oleh mana-mana bank pusat dunia atau di kawal oleh Negara terbesar . Mata wang kripto ini dikawal oleh seluruh pemilik mereka di dunia. Ia jauh lebih adil dari mata wang fiat.


Realitinya seluruh masyarakat di dunia mampu memiliki bitcoin. Contoh memiliki 0.00000001 btc yang mungkin boleh dibeli dengan harga RM1 sahaja- IMEJ DARI INSTAGRAM DAN DI EDIT
Sebagai contoh mata wang kripto paling popular bitcoin. Bitcoin hanya terdapat 21 juta sahaja di dunia ini. Ia tidak boleh ditambah dan cetak dengan mudah seperti wang fiat. Ia dari hasil kerja mesin yang menyelesaikan permasalahan rumit matematik.

1 bitcoin bersamaan 100 juta satoshi . Sebagai contoh 1 satoshi bersamaan 0.00000001 btc.

Anda boleh memiliki 0.00000001 btc mungkin dengan serendah rm1 ketika ini. Anda tidak perlu memiliki 1 bitcoin jika anda tidak mampu. Harga 1 bitcoin ketika ini dalam RM38,000. Jika anda ada RM38000 anda boleh miliki 1 bitcoin bersamaan 100 juta satoshi. Jika anda ada RM100 untuk membeli bitcoin mungkin anda boleh mendapatkan 0.003 satoshi.

Ini menunjukkan bahawa semua individu di dunia ini berpeluang memiliki, membeli dan menjual bitcoin tidak kira berapa wang yang mereka miliki.

Mata wang kripto / digital ini bukan sahaja bitcoin, ada ethereum, ripple yang jauh lebih murah dari bitcoin. Jika anda tidak mampu membeli atau memiliki 1 bitcoin, anda tetap ada peluang memiliki satu ethereum yang harganya tidak sampai RM1,000 ketika ini. Ripple juga jauh lebih murah yang harganya kurang dari USD1 atau RM4, selain 3 mata wang kripto ini, terdapat juga mata wang kripto baru yang lebih murah dan mampu pergi jauh. 
Paling penting anda harus tahu membezakan kegunaan mata wang kripto ini dan asas wang kripto.
Terlalu banyak lagi info yang ingin dikongsikan bersama anda. Namun biar ia ditulis dan di fahami dengan jelas.

Semoga penjelasan ringkas ini lebih mudah difahami oleh mereka yang masih keliru bagaimana mata wang digital atau kripto berfungsi juga menambah ilmu dan minat anda kepada wang kripto.

Jika anda inginkan penjelasan lanjut mengenai wang kripto anda boleh email pertanyaan anda ke [email protected] atau terus what app ke 016 -2762636.
Terima kasih.


Disclaimer :- Adalah ditegaskan disini, artikel ini adalah mengikut pandangan dan pemahaman penulis. Penulis tidak bertanggung jawab diatas salah faham atau keputusan yang dibuat oleh pembaca berpandukan ulasan dan artikel ini.









Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://little-queen-qkhadeeja.blogspot.com/2020/03/bagaimana-mata-wang-kripto-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Sifat Dolar As Mata Wang Yang Kukuh Dan Gadaian Dalam Permainan Yang Aneh

Dua Sifat Dolar As Mata Wang Yang Kukuh Dan Gadaian Dalam Permainan Yang Aneh

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 366 hits
Mata wang Amerika mendahului senarai cara pembayaran utama dunia bersaing hanya dengan Eropah dan Britain Ia adalah kepimpinan yang kuat tetapi di sisi lain dari duit syiling ini adalah bahawa Dolar AS sering menjadi cip tawar menawar dalam...
Pasangan Mata Wang Eur Usd Menguji Tahap Sokongan Bersedia Untuk Lantunan Yang Berpotensi

Pasangan Mata Wang Eur Usd Menguji Tahap Sokongan Bersedia Untuk Lantunan Yang Berpotensi

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 235 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan 1 08789Alasan untuk Kemasukan Tahap Penembusan hargaAmbil Keuntungan 1 09523Alasan untuk Ambil Keuntungan Anjakan semula Fibonacci 38 2 Ayunan tinggi rintangan mendatar Lanjutan Fibonacci 100 Stop Loss 1 08364A...
Analisis Teknikal Pasangan Mata Wang Gbp Usd For 06 03 2020

Analisis Teknikal Pasangan Mata Wang Gbp Usd For 06 03 2020

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 215 hits
Gambaran Teknikal Pasaran Pasangan mata wang GBP USD dilihat telah membuat satu lagi corak harga tinggi yang lebih tinggi pada 1 2962 selepas aliran menaik berjaya menembusi dari saluran selari Walaupun keadaan pasaran kini terlebih belian ...
Pelepasan Trendline Pasangan Mata Wang Aud Usd Dengan Penarikan Semula Selesai Penurunan Sekarang Sudah Tiba

Pelepasan Trendline Pasangan Mata Wang Aud Usd Dengan Penarikan Semula Selesai Penurunan Sekarang Sudah Tiba

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 250 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan 0 65953Alasan untuk Kemasukan Rintangan moving averageAmbil Keuntungan 0 65126Alasan untuk Ambil Keuntungan Anjakan semula Fibonacci 61 8 Stop Loss 0 66188Alasan untuk Stop loss Ayunan tinggi mendatarThe materi...
Diari Pedagang Pada 27 Februari 2020 Keadaan Pasaran Pasangan Mata Wang Eur Usd

Diari Pedagang Pada 27 Februari 2020 Keadaan Pasaran Pasangan Mata Wang Eur Usd

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 256 hits
Euro berkembang untuk hari kelima berturut turut meskipun pasaran dalam trend menurun Oleh yang demikian adakah ini pembetulan atau U turn Carta harian euro ditunjukkan di atas di mana tiga garis berwarna penunjuk B Williams Alligator jelas...
Penarikan Semula Pasangan Mata Wang Usd Cad Sedang Berlaku Dibawah Tahap Rintangan

Penarikan Semula Pasangan Mata Wang Usd Cad Sedang Berlaku Dibawah Tahap Rintangan

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 203 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan pesanan 1 33054Faktor kemasukan pesanan Ayunan tinggi grafik Penarikan Semula Fibonacci 78 6 Ambil Keuntungan 1 32453Faktor untuk Mengambil Keuntungan Penarikan Semula Fibonacci 61 8 Stop Loss 1 33296Faktor unt...
Analisis Teknikal Pasangan Mata Wang Aud Usd Untuk 26 Februari 2020

Analisis Teknikal Pasangan Mata Wang Aud Usd Untuk 26 Februari 2020

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 311 hits
Gambaran Keseluruhan Titik pangsi 0 6643Trend pasaran aliran menurun Pasangan mata wang AUD USD diniagakan rendah dari tahap 0 6643 menghampiri ke bahagian bawah sekitar tahap 0 6569 Walau bagaimanapun pasangan mata wang ini gagal untuk mel...
Pembeli Pasangan Mata Wang Usd Chf Kehilangan Momentum

Pembeli Pasangan Mata Wang Usd Chf Kehilangan Momentum

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 243 hits
Pasangan mata wang USD CHF telah menemui sokongan sementara dan kini berusaha untuk pulih selepas sell off walau bagaimanapun penjual masih sangat kuat dan mereka boleh menolak harga turun sekali lagi pada bila bila masa Pasangan mata wang ...
Pasangan Mata Wang Nzd Usd Menolak Di Bawah Rintangan Garis Aliran Menurun Jangka Panjang Penurunan Selanjutnya Dalam

Pasangan Mata Wang Nzd Usd Menolak Di Bawah Rintangan Garis Aliran Menurun Jangka Panjang Penurunan Selanjutnya Dalam

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 226 hits
Cadangan DaganganKemasukan 0 66566Alasan untuk Kemasukan Lanjutan Fibonacci 61 8 Ambil Keuntungan 0 61115Alasan untuk Ambil Keuntungan Anjakan semula Fibonacci 27 Stop Loss 0 63727Alasan untuk Stop Loss Anjakan semula Fibonacci 61 8 Rintang...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini