Bagaimana Bank Buat Duit Dengan Hanya Menguruskan Transaksi Duit Orang Sahaja




Di London ada satu gereja yang ditubuhkan dalam tahun 1185 bernama Temple Church. Ia kemudian menjadi pusat kepada Knights Templar di London.
Ia boleh dianggap sebagai bank pertama di London.
Anda tentu tertanya bagaimana sebuah gereja boleh jadi bank pulak?
Kisahnya begini.
Temple Church jadi bankPada tahun 1099, tentera kristian Eropah telah berjaya menawan Jerusalem dari tangan tentera Islam. Bila Jerusalem berada di bawah kristian, penganut agama Kristian beramai-ramai mula pergi ke situ untuk menunaikan perjalanan ke tempat yang mereka anggap suci itu. Jerusalem menjadi pusat menunaikan haji orang kristian.
Dalam melakukan perjalanan yang jauh begitu, secara beramai-ramai pulak, perlu ada persediaan kenderaan, makanan, minuman, tempat tinggal dan sebagainya, sepanjang perjalanan itu. Kena bawa duit banyak dalam perjalanan.
Kalau anda bawa duit banyak masa tu, anda mendedahkan diri kepada para perompak. Jadi perlu ada solusi yang lebih selamat.
Solusi itulah yang disediakan oleh Temple Church.
Para pengembara hanya perlu simpan duit tunai mereka di Temple Church. Kemudian mereka akan diberikan surat jaminan bank. Perjalanan boleh diteruskan tanpa perlu bawa duit.
Bila sampai di Jerusalem nanti, pengembara boleh tunaikan duit mereka di sana.
Yang menarik, aktiviti perkhidmatan kewangan itu dilakukan oleh pihak gereja dan bukanlah pihak kerajaan. Boleh dianggap sebagai Bank Swasta bagi zaman sekarang. Bank swasta yang dimiliki oleh Pope yang ada kabel besar dengan semua raja dan kerajaan lain di seluruh eropah.
Aktiviti kemudahan kewangan yang pihak Temple Church tawarkan pergi lebih jauh sehingga ke tahap menjadi broker jual dan beli hartanah.
Khidmat kewangan Dinasti TangCara sama telah dilakukan oleh Dinasti Tang beberapa abad lebih awal dari itu. Ia di panggil 'Feiqian' -Para peniaga boleh simpan duit mereka di mana-mana bandar lain tukarkan kepada dokumen dan boleh ambil balik duit tu di pusat bandar lain.
Di China, perkhidmatan itu dilakukan oleh kerajaan.
Cara yang sama sebenarnya sudah diamalkan oleh para pedagang Islam sejak abad ke 9 lama dahulu. Orang Islam membentuk sistem perniagaan dan kewangan yang teratur dan maju untuk orang awam gunakan dengan selamat. Saya pasti anda dah tahu tentang cerita tersebut jadi tak perlulah saya ceritakan semula di sini.
Khidmat kewangan di LyonPada abad ke 16 jika anda pergi ke Lyon, di Perancis ada sebuah ekspo perniagaan antarabangsa yang mengumpulkan semua pedagang dan peniaga dari seluruh Eropah. Mereka bawa barangan masing-masing untuk berniaga.
Ada yang datang untuk membeli barang dan ada juga yang hadir untuk menjual barang.
Tapi ada pedagang dari Itali yang hadir di situ tidak bawa apa-apa barang. Mereka juga tak beli barang dari mana-mana pedagang yang ada. Sebaliknya, mereka ada dalam ekspo perdagangan itu dengan sebuah meja, kertas dan pen.
Anda boleh lihat pedagang akan datang dan pergi, berurusan dengan orang Itali sama sibuk dengan aktiviti jual dan beli barang. Dan aktiviti itu membuatkan mereka jadi kaya raya. Orang yang tak faham, tentu timbul curiga terhadap aktiviti mereka.
Bagi para peniaga dan pedagang elite di eropah, mereka faham dan sudah biasa dengan aktiviti orang Italy itu. Ia adalah sah bagi mereka malah sangat membantu. Pedagang Italy itu kerjanya jual dan beli hutang.
Jika anda nak beli sesuatu di sana, hanya perlu ke meja orang Italy itu dan dapatkan pinjaman yang dipanggil Kredit Note. Ia dikeluarkan dalam nilai unik mereka tersendiri yang diiktiraf oleh semua agensi pinjaman sesama mereka di peringkat antarabangsa.
Anda tak perlu bawa duit orang Melayu untuk beli yang dijual oleh orang Lyon di Perancis dalam mata wang franc. Kredit note itu boleh diguna pakai dan ditukar kan di negara anda sendiri dalam mata wang tempat tersebut.
Antara kelebihannya adalah orang Lyon dapat percaya kepada pembelian dan pembayaran yang anda buat sekalipun tiada rekod reputasi dan anda orang Melayu yang siapapun tak kenal di pesta perdagangan Lyon sana. Itu satu nilai besar. Tak hairanlah orang Itai tu semua jadi kaya.
Setiap beberapa bulan sekali, agen dari semua peminjam itu akan bertemu sesama mereka dan mula semak dan contra balik semua pertukaran yang ada pada mereka. Kemudian bayar mana yang lebih atau kurang dan selesai urusan buat duit mereka itu tanpa perlu ada duit satu sen pun.
Khidmat Ceti dan AlongKalau anda tanya tok nenek atau orang tua anda jika masih hidup, tentu di ingat tentang wujudnya ceti ketika zaman P Ramlee dulu. Mereka wujud dan jadi kaya dengan menawarkan perkhidmatan kewangan yang lebih kurang sama juga lah. Beli dan jual hutang.
Zaman sekarang, bila bank di negara kita sudah terlalu dikawal dan hanya beberapa buah bank saja yang dibenarkan beroperasi di Malaysia, maka sistem kewangan di bawah undang-undang negara sudah jadi sistem oligopoli dengan semua bank perlu tunduk pada bank negara.
Bila jadi begitu, pengguna yang rugi sebab pihak bank tak payah berlawan sangat untuk berikan khidmat terbaik mereka kepada orang ramai. 
Para peniaga nak buat pinjaman jadi susah dan terlalu banyak benda kena buat.
Akhirnya Along muncul untuk berikan pertolongan mereka kepada para peniaga yang terdesak. Along buat kerja pantas untuk proses pinjaman. Bagi IC saja dah cukup dan anda dapat duit. Tak ada mana-mana bank yang mampu lawan cara along bagi pinjam. Maka kegiatan along bercambah sebab mendapat sambutan meriah dari ramai peniaga yang bermasalah.
Along dan Ceti buat duit tanpa perlu buat apa-apa perniagaan barang pun. Hanya beli dan jual hutang.
Kewangan digitalZaman sekarang dengan kecanggihan teknologi yang ada, anda boleh ke sani sini, berbelanja, makan dan minum hanya dengan bawa telefon pintar anda saja.
Kalau dulu kemudahan pembayaran hanya ada pada peniaga yang besar saja, sekarang peniaga nasi lemak tepi jalan pun dah boleh guna kemudahan pembayaran itu. Yang paling hebat paling ramai di pakai ada pembayaran melalui QR Code.
Ia memberikan kebaikan kepada ramai peniaga.
Tapi malangnya, peniaga akan mula di kenakan charge untuk perkhidmatan itu. Chargenya pulak lebih tinggi dari charge yang kad kredit kenakan. 
Sistem QR Code itu di miliki oleh ketuanya bank negara dan semua rangkaian bank-bank lain yang memang semua orang tahu saban tahun catatkan keuntungan berbillion-billion. Dan mereka masih tidak puas dengan apa yang sudah dikecapi. Mereka mahu lebih lagi.
Sistem beli dan jual hutang seperti mana yang orang Italy di atas buat dulu itu sudah diadakan semula secara digital sekarang oleh pihak bank yang menguasai sistem kewangan sekarang dan ia turut sama disekongkol oleh pihak bank negara yang sepatutnya berkecuali dan lebih kepada menjaga kepentingan rakyat dan peniaga kecil.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.hidupringkas.com/2023/09/bagaimana-bank-buat-duit-dengan-hanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Segelintir Pegawai Anggota Polis Bermasalah Terlibat Jenayah Kata Kpn

Hanya Segelintir Pegawai Anggota Polis Bermasalah Terlibat Jenayah Kata Kpn

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 88 hits
KETUA Polis Negara Razarudin Husain berkata hanya segelintir pegawai dan anggota polis yang bermasalah dan terlibat dengan aktiviti jenayah Justeru katanya nbsp masyarakat tidak perlu bimbang dan sebaliknya terus memberi kepercayaan kepada ...
Hanya Dengan Harga Rm155 Tiket Perjumpaan Peminat Baekhyun Exo Habis Terjual Dalam Masa Singkat

Hanya Dengan Harga Rm155 Tiket Perjumpaan Peminat Baekhyun Exo Habis Terjual Dalam Masa Singkat

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 126 hits
Selepas keluar SM Entertainment Baek hyun EXO telah membuka syarikatnya sendiri untuk menguruskan aktiviti individunya ARTIKEL BERKAITAN Untuk pengetahuan Baek hyun telah mengasaskan syarikatnya sendiri INB100 secara rasmi sekaligus bakal m...
Kongres Ekonomi Melayu Ahmad Maslan Kesal Hanya 3 Melayu Dalam Top 50 Jutawan

Kongres Ekonomi Melayu Ahmad Maslan Kesal Hanya 3 Melayu Dalam Top 50 Jutawan

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 117 hits
Ahmad Maslan berkata data ekonomi Bumiputera dikeluarkan Forbes boleh dijadikan kayu ukur mengenal pasti langkah perlu dilaksana dalam Kongres Ekonomi Bumiputera PETALING JAYA Data ekonomi Bumiputera dikeluarkan Forbes tahun lalu menyenarai...
Anugerah Itu Hanya Anugerah

Anugerah Itu Hanya Anugerah

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 146 hits
Sambungan dari KAU FIKIR KAU SIAPA Tajuk yang diberikan kepada Ustaz Harryanto Rizal Rokman sewaktu menyampaikan ceramah di tempat kerja aku Untuk orang yang dah naik pangkat ketika orang lain tak naik lagi cuba tanya diri kita Kenapa mesti...
Penjawat Awam Dedah Gaji Hanya Rm3 000 Tetapi Berhutang Sampai Rm500 000 Kerja Gomen Kan Loan Senang Lulus

Penjawat Awam Dedah Gaji Hanya Rm3 000 Tetapi Berhutang Sampai Rm500 000 Kerja Gomen Kan Loan Senang Lulus

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 102 hits
Menerusi satu hantaran di Facebook seorang individu yang memperolehi pendapatan sebanyak RM3 000 membuat pengakuan dan meluahkan tentang bebanan kewangan yang ditanggungnya Lelaki yang enggan identitinya diketahui ramai itu mendedahkan dia ...
Hanya Salah Faham Nurul Shuhada Mohon Maaf Pada Puteri Sarah Tak Berkait Apa2 Perkahwinan

Hanya Salah Faham Nurul Shuhada Mohon Maaf Pada Puteri Sarah Tak Berkait Apa2 Perkahwinan

papar berkaitan - pada 11/1/2024 - jumlah : 85 hits
Bekas isteri kepada aktor Hafidz Roshdi iaitu Nurul Shuhada tampil memohon maaf berhubung komennya yang seolah olah memberi bayangan bahawa aktres Puteri Sarah Liyana bakal berkahwin tidak lama lagi Menerusi satu perkongsian di InstaStory m...
Asian Cup 2023 Indonesia Dibelasah 5 Goal Walaupun Iran Hanya Bermain Dengan 10 Pemain

Asian Cup 2023 Indonesia Dibelasah 5 Goal Walaupun Iran Hanya Bermain Dengan 10 Pemain

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 165 hits
Piala Asia adalah turnamen sepak bola antarnegara yang diselenggarakan oleh Konfederasi Sepak Bola Asia setiap empat tahun sekali Piala Asia 2023 akan diadakan di Qatar dari 12 Januari hingga 10 Februari 2024 dengan 24 tim yang berpartisipa...
Langkah Dubai Hanya Buang Masa Tak Masuk Akal Khairy Shahril

Langkah Dubai Hanya Buang Masa Tak Masuk Akal Khairy Shahril

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 113 hits
Bekas Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar menyifatkan Langkah Dubai yang dicetuskan oleh Jabatan Komunikasi Komuniti sebelum ini hanya membuang masa Dalam episod terbaru podcast Keluar Sekejap beliau berpandangan perkara tersebut ...
Daim Zainudin Dianiaya Hanya Kerana Kaya Kata Isterinya

Daim Zainudin Dianiaya Hanya Kerana Kaya Kata Isterinya

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 150 hits
PUTRAJAYA Isteri Tun Daim Zainudin mendakwa suaminya dianiaya disebabkan kejayaannya sebagai ahli perniagaan sehingga digelar hartawan dan jutawan biarpun sebelum menyertai kerajaan Isteri Daim Toh Puan Naimah Khalid mendakwa disebabkan kej...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli