Bagaimana Aliran Piroklastik Gunung Vesuvius Membakar Dan Menimbus Pompeii




Gunung Vesuvius meletus pada tahun 79 M, telah menguburkan kota-kota Pompeii, Oplontis, dan Stabiae di bawah timbunan abu dan serpihan batu, sementara kota Herculaneum di bawah arus lumpur. 

 

Gunung Vesuvius yang terletak di pantai barat Itali, adalah satu-satunya gunung berapi aktif di benua Eropah dan dianggap sebagai salah satu gunung berapi paling berbahaya di dunia. 


 


Dalam kejadian tersebut semua penduduk meninggal dunia serta-merta ketika bandar selatan Itali dilanda gelombang sangat panas piroklastik 500°C.

 

Aliran piroklastik adalah kumpulan gas panas dari bahan gunung berapi yang padat, mengalir dengan kederasan tinggi di setiap sisi gunung berapi yang meletus.



Aliran piroklastik lebih berbahaya daripada lava kerana ia bergerak mengalir ke bawah sangat cepat, dengan kecepatan sekitar 450mph (700 km / jam), dan pada suhu 1.000 ° C.

 

Seorang pentadbir dan penyair muda yang terselamat bernama Pliny menyaksikan kejadian bencana itu berlaku dari tempat yang jauh. Catatan-catatan yang menggambarkan apa yang dilihatnya itu ditemui pada abad ke-16.  Tulisannya menunjukkan bahawa letusan itu menggambarkan bahawa penduduk Pompeii tidak menyedari akan bencana itu.




Dia mengatakan bahawa kepulan asap 'seperti payung pinus' meletus dari gunung berapi menjadikan bandar-bandar di sekitarnya gelap gelita seperti malam.

 

Para penduduk berlari menyelamatkan nyawa dengan membawa obor, ada yang menjerit dan menangis ketika hujan abu dan batu apung turun selama beberapa jam. 




Walaupun letusan berlangsung selama sekitar 24 jam, lonjakan piroklastik pertama bermula pada tengah malam, menyebabkan tiang gunung berapi runtuh.



Hujan debu panas, batu dan gas beracun serta-merta menyusuri gunung berapi dengan kecepatan 124mph (199km perjam), menguburkan semua mangsa dan seluruh penempatan kehidupan seharian. 


Ratusan pelarian yang berlindung di arcade berkubah di tepi pantai di Herculaneum, sedang memegang barang kemas dan wang mereka, terbunuh seketika itu juga.

 

Ketika orang ramai melarikan diri dari Pompeii, ada yang bersembunyi di rumah kediaman mereka, kesemuanya tertimbus dengan debu panas letusan gunung Vesuvius.

 

Walaupun Pliny tidak mengira jumlah berapa orang mati, kejadian itu dikatakan 'luar biasa' dan jumlah kematian dianggarkan melebihi 10,000 orang.



Apa yang mereka temui?
Walaupun kejadian menyayat ini mengakhiri kehidupan kota-kota pompeii, namun pada yang masa sama ia telah mengekalkan kesan tragedi bersejarah dunia sehingga penemuan semula oleh ahli arkeologi hampir 1700 tahun kemudian.

 

Penggalian tapak sejarah Pompeii, pusat perindustrian di rantau ini dan Herculaneum, sebuah pusat peranginan kecil, telah memberikan gambaran yang tak tertanding mengenai kehidupan Rom suatu masa dahulu.  Ahli arkeologi terus menerus menemui lebih banyak lagi tinggalan peristiwa dari kota yang dilitupi abu tebal

 

Baru-baru ini para ahli arkeologi menemui sebuah lorong rumah-rumah besar, dengan balkoni yang tersisa kebanyakannya masih utuh dalam warna asalnya. 


Beberapa buah balkoni bahkan mempunyai amphorae - pasu terra cotta berbentuk kerucut yang digunakan untuk menyimpan wain dan minyak pada zaman Rom kuno.

 

Penemuan ini dipuji sebagai 'complete novelty'  dan Kementerian Kebudayaan Itali berharap kesan tinggalan sejarahini dapat dipulihkan dan dibuka untuk tatapan umum.

 

Deretan bangunan ini jarang dijumpai di antara runtuhan kota kuno, yang hancur akibat letusan gunung berapi Vesuvius dan terkubur hingga enam meter di bawah abu runtuhan gunung berapi.

 

Kira-kira 30,000 orang dipercayai mati dalam tragedi, dengan banyak mayat batu masih ditemui hingga hari ini.

 




Penemuan Baru

Ahli arkeologi telah menggali dan menemui kereta kuda Rom berhampiran bandar Pompeii yang dikuburkan dalam kejadian.

 

Sebuah kereta istiadat ditemui di sebuah vila yang berdekatan dengan tembok Pompeii kuno, yang dikebumikan dalam letusan gunung berapi pada 79AD.



Kereta kuda empat roda yang diawetkan dengan sempurna itu diperbuat daripada besi, gangsa dan timah ditemui di kandang sebuah vila kuno di Civita Giuliana, sekitar 765 ela (700 meter) di utara tembok Pompeii kuno. [pelbagai sumber/ dailymail.co.uk]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/02/letusan-gunung-berapi-vesuvius-aliran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mereka Hilang Di Alam Lain Dikaki Gunung Santubong Sarawak

Mereka Hilang Di Alam Lain Dikaki Gunung Santubong Sarawak

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 443 hits
Mereka hilang di alam lain dikaki Gunung Santubong Sarawak Pernahkah anda mendengar kisah orang yang hilang dan dikatakan telah berpindah ke ke alam lain Percayakah anda dengan kisah tersebut
Gigi Gerahamnya Di Neraka Lebih Besar Dari Gunung Uhud

Gigi Gerahamnya Di Neraka Lebih Besar Dari Gunung Uhud

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 232 hits
Di dalam satu perhimpunan dengan beberapa sahabat Nabi Muhammad bersabda berkenaan kehidupan masa hadapan sahabat baginda yang hadir The post first appeared on
Luncuran Guguran Abu Gunung Sinabung Teramati Sejauh 1 000 Meter

Luncuran Guguran Abu Gunung Sinabung Teramati Sejauh 1 000 Meter

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 146 hits
Sedangkan asap kawah bertekanan lemah hingga sedang teramati berwarna putih dengan intensitas tebal dan tinggi 100 300 meter di atas puncak kawah Cuaca cerah dan berawan angin bertiup lemah hingga sedang ke arah barat daya dan barat Suhu ud...
Gunung Merapi Meletus Keluarkan Lahar

Gunung Merapi Meletus Keluarkan Lahar

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 142 hits
KONGSI ARTIKEL JAKARTA Gunung Merapi di Indonesia salah sebuah gunung berapi paling aktif di dunia meletus pada Jumaat mengeluarkan lahar merah menyala Gunung berapi itu berhampiran bandar kebudayaan Indonesia Yogyakarta di pul
Gunung Berapi Ais

Gunung Berapi Ais

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 188 hits
Assalamualaikum wbt Kita dah biasa melihat bagaimana gunung berapi dibentuk bagaimana ianya membesar dan macamana ianya meletus kan Tapi awak pernah tengok tak gunung berapi ais Inilah dia gunung berapi yang dimaksudkan Gunung berapi ais ya...
Hutan Simpan Gunung Bubu Terbakar

Hutan Simpan Gunung Bubu Terbakar

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 165 hits
Oleh Kawasan Hutan Simpan Kekal Gunung Bubu di Manong Kuala Kangsar terbakar pada ketinggian 300 meter petang tadi Foto Ihsan JBPM Perak KUALA KANGSAR Kawasan Hutan Simpan Kekal Gunung Bubu di Manong di sini terbakar petang tadi Jurucakap J...
58 Desa Di Gunung Kidul Gelar Pilkada Serentak Oktober 2021

58 Desa Di Gunung Kidul Gelar Pilkada Serentak Oktober 2021

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 137 hits
Dinas Pemberdayaan Perempuan Perlindungan Anak Keluarga Berencana Pemberdayaan Masyarakat dan Desa Kabupaten Gunung Kidul Daerah Istimewa Yogyakarta akan menyelenggarakan Pemilihan Kepala Desa 2021 secara serentak di 58 desa pada Oktober
Rombongan Mahasiswa Mendaki Gunung Masurai Jambi Tak Memiliki Izin Kampus

Rombongan Mahasiswa Mendaki Gunung Masurai Jambi Tak Memiliki Izin Kampus

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 137 hits
Setiap mahasiswa yang mau mendaki gunung atau lainnya yang mengatasnamakan mapala setidaknya harus ada izin lebih dahulu ke kampus agar bisa didampingi oleh pihak kampus Namun kasus mahasiswi yang tersesat saat turun dari Gunung Masurai sem...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei