Bagai Bunga Kembang Tak Jadi Seseorang Yang Mengharapkan Sesuatu Yang Belum Pasti 9774



Berburu ke Padang Datar, 
Dapat Rusa Belang Kaki; 
Berguru kepalang ajar, 
Bagai bunga kembang tak jadi. 
Pembayang pantun menggambarkan jika kita berburu di padang datar (padang yang luas) maka hasilnya akan mendapat rusa berbelang kaki. Rusa berbelang kaki itu maksudnya ialah belalang rusa, sejenis belalang yang kakinya berbelang. Maka maksudnya kalau kita berburu di tengah padang, bukan di rimba, yang kita dapat hanya belalang rusa, bukannya rusa sebenar. Secara logiknya jika ingin berburu mestilah di dalam hutan bukannya di padang kerana kalau berburu di padang maka hasilnya sedikit (belalang). Maksud pantun ini juga mempunyai gambaran yang sama iaitu jika kita berguru kepalang ajar atau berguru tidak bersungguh-sungguh maka diibaratkan seperti bunga yang kembang tak jadi. [sumber]
Asal Usul Peribahasa - Burung Terbang Dipipiskan Lada
Mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat "Burung Terbang Dipipiskan Lada" bermaksud sudah bersedia untuk mengharapkan hasil yang belum diperolehi atau dengan erti kata lain seseorang yang  mengharapkan sesuatu yang belum pasti.

Peribahasa “Burung Terbang Dipipiskan Lada” dapat dikesan penggunaannya dalam buku Sejarah Melayu, edisi WG Shellabear, catatan Tun Seri Lanang. Mungkin tidak keterlaluan jika saya berpendapat bahawa peribahasa ini ialah peribahasa pertama yang disampaikan secara tulisan iaitu pada era kurun ke-15.

Ceritanya begini... 

Sultan Mahmud ingin meminang Puteri Gunung Ledang. Pada hemat sultan, baginda sudah mengahwini beberapa orang puteri raja dan perkara ini juga dilakukan oleh raja-raja lain juga. Jadi, Sultan Mahmud ingin berkahwin dengan orang lain yang tiada ada pada raja-raja lain pada zaman itu.

Justeru,  baginda menitahkan Sang Setia, Tun Mamat dan Hang Tuah untuk meminang Puteri Gunung Ledang. Puteri Gunung Ledang digambarkan gadis yang sangat cantik dan tiada tolok bandingannya pada zaman itu serta tinggal di puncak Gunung Ledang. Gambaran dalam buku Sejarah Melayu seperti berikut:

“Jikalau kita hendak beristerikan sama anak raja, raja lain adalah, yang kita kehendaki barang yang tiada pada raja-raja lain, itulah yang hendak kita peristeri. Akan sekarang kita hendak menyuruh meminang  Puteri Gunung Ledang; Laksamana dan Sang Setialah kita titahkan.”

Kewujudan Puteri Gunung Ledang sebenarnya bukanlah sesuatu yang pasti. Andai Puteri Gunung Ledang wujudpun, belum tentu Puteri Gunung Ledang menerima lamaran Sultan Mahmud yang terkenal dengan kezalimannya.

Tun Seri Lanang seorang yang bijak. Kritikan terhadap raja tidak boleh diluahkan secara terbuka. Jadi menerusi  peribahasa dan  disampaikan dalam bentuk pantun bermaksud Sultan Mahmud seperti orang gila kerana menginginkan sesuatu yang belum pasti. 

Maksud sebenar burung terbang dipipiskan lada ialah burung yang sedang terbang sangat sukar atau dianggap mustahil untuk ditangkap. Namun begitu, burung itu belum tentu dapat ditangkap, lada sudah dipipiskan untuk memasak burung itu dijadikan lauk. Pantunnya dalam buku Sejarah Melayu seperti berikut :

Dang Nila memangku puan,
Berembang buah pedada;
Apakah gila bagimu tuan,
Burung terbang dipipiskan lada.

* Maksud pipis mengikut Kamus Dewan Edisi Keempat ialah sudah dilumatkan (dihaluskan). [sumber]

Kajang Pak Malau kajang berlipat,
Kajang saya mengkuang layu;
Dagang Pak Malau dagang bertempat,
Dagang saya musafir lalu.

Pantun ini juga membawa maksud yang mendalam. Mari saya huraikan secara terperinci asal usul pantun ini, maksud pembayang, perkaitan antara pembayang dengan maksud dan maksud sebenar pantun Melayu ini.

Asal usul pantun ini adalah daripada cerita Sri Mersing yang satu ketika dahulu pernah disiarkan di televisyen. Seingat saya saya masih kecil iaitu semasa sekolah rendah lagi. Pantun ini lahir apabila Damak yang datang berdagang di sebuah kampung di Johor telah dihalau oleh penduduk kampung kerana difitnah. 

Ceritanya bermulanya begini...

Sri Mersing ialah seorang gadis sangat cantik dan ayahnya bernama Pak Malau. Damak pula seorang yang jujur dan ikhlas merantau ke Mersing bersama ibu dan adiknya, Deli. Apabila Damak menyelamatkan Sri Mersing daripada diculik, dia terpaksa berlawan dengan Awang Sulung. Sungguhpun kalah dengan Awang Sulung, tetapi Awang Sulung membuat fitnah yang memaksa Damak keluar dari kampung tersebut.

Ayah Sri Mersing, Pak Malau mendapat tahu bahawa Awanglah sebenarnya yang menjadi dalang di sebalik penculikkan Sri Mersing. Walaupun Pak Malau cuba memujuk Damak dan keluarganya, namun Damak tetap dengan pendiriannya membawa diri dari kampung tersebut. Semasa Pak Malau memujuk Damak, maka Damak menjawab dengan pantun ini.

HURAIAN BARIS PEMBAYANG PANTUN

Kajang bermaksud atap yang dibuat daripada daun mengkuang dan nipah. Maksud pembayang ini ialah atap Pak Malau atapnya berlipat elok, manakala atap Damak dibuat menggunakan mengkuang yang sudah layu sahaja.

Dalam erti kata lain, tempat berteduh Pak Malau menggunakan atap yang elok tetapi tempat berteduh Damak menggunakan mengkuang yang sudah layu dan berkemungkinan atapnya tidak tahan lama berbanding Pak Malau.

Maksud pembayang ini secara tersiratnya ialah Pak Malau tinggal di kampung ini tidak mengalami apa-apa masalah kerana dilayan dengan elok. Manakala Damak pula yang datang sebagai pedagang di kampung ini telah difitnah, walaupun niatnya baik iaitu untuk menyelamatkan Sri Mersing daripada diculik.

HURAIAN BARIS MAKSUD PANTUN

Maksud pantun ini membawa maksud bahawa Pak Malau berdagang ke kampung Mersing ini bertempat. Maksud bertempat di sini ialah ada tempat untuk berlindung, tiada orang yang ingin menabur fitnah dan sakit hati terhadap Pak Malau.

Namun Damak yang datang berdagang ke kampung Mersing seperti musafir yang lalu sahaja. Walaupun niatnya baik tetapi dia telah difitnah oleh Awang Sulung. [sumber]
ilustrasi: muslimah.or.id
Ini peribahasa berlanggam pantun, yang berisi nasihat sekaligus satire (sindiran) bagi para pencari ilmu. Lengkapnya berbunyi "Berburu ke padang datar mendapat rusa belang kaki, berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi". Maknanya adalah kalau seseorang itu mau menuntut ilmu dan menjadi orang yang benar-benar berilmu maka ia harus menempuhnya tanpa tanggung-tanggung, jangan setengah setengah. Ibarat bermain sepakbola ya harus "all out" (habis-habisan) jangan hanya main bola tanggung, nanti enggak gol-gol". Contoh lain ibarat baca koran atau buku, jangan hanya sekedar baca "headline" atau judul sampulnya saja, tapi baca hingga titik koma terakhir dan yang penting mengerti kontennya. Belajar sesuatu ilmu itu jangan hanya di tepian, tapi selami samuderanya, jangan pula sampai tenggelam di dalamnya, alias harus tahu aturan dan tujuan akhirnya, jangan ngambang, lalai karena keasyikan dengan waktu tapi lupa tujuannya.

Dalam lanskap profesionalitas, ada 3 hal yang terkait dengan proses pencapaian manfaat ilmu optimal, yakni pertama punya Passion (gairah, semangat terhadap minat), kedua Fokus dan ketiga Istiqomah (konsisten),  tanpa memenuhi syarat ketiganya, sama artinya dengan "berburu ke padang datar, (hanya) mendapat rusa belang kaki" dan seterusnya seperti makna pantun peribahasa diatas.

Belajar itu memang berat, dan demikian juga segala jenis perjuangan hidup di bumi fana ini, tak ada rumusnya gembira tanpa dibumbui derita, karena itulah seninya hidup, selalu ada suka dan dukanya .Semua pendakian itu kudu ada "biaya" nya, "tak ada makan siang gratis" (no free lunch) kata orang bule, mirip mirip falsafah Jawa "jer besuki mawa beya", artinya semua perjuangan pasti memerlukan pengorbanan. Kalau di kaitkan dengan "berguru kepalang ajar" ya hasilnya "bagai bunga kembang tak jadi", serba setengah-setengah, tidak sampai ke puncak pencapaian, padahal perjuangan menuju puncak sudah dilakukan, dibuat lelah hanya dengan berakit rakit ke hulu, tapi tak pernah berenang ketepian.", Bersakit sakit melulu, tapi tak pernah senang di ujung pencapaian serta tak pula berhasil dalam mengamalkan serta memanfaatkan ilmu yang kadung ditekuninya

Imam Syafi' berkata pada muridnya ; "Bila kau tak tahan lelahnya belajar, maka kau harus tahan menanggung perihnya kebodohan" --- Ya, belajar itu memang berat, menguras tenaga, pikiran, biaya, waktu dan seterusnya, modal terberat menuntut ilmu ya sabar, sabar itu adalah ilmu diatas ilmu. Kalau ingin pintar, ya jangan lelah belajar. Belajar utuh, bersikap dan bertindak utuh hingga tiba di puncak pencapaian ilmu. 

Bicara soal belajar,  tentu tak semua orang harus berkutat di satu bidang studi, melainkan di lintas disiplin ilmu agar bisa saling melengkapi dalam kemanfaatan, dan hal itu sesungguhnya menjadi baik bila dilakukan seumur hidup, makanya ada istilah "Lifelong learning", belajar sepanjang hayat, karena hakikatnya tak ada batas ruang dan waktu dalam penggalian ilmu sekaligus memahami hikmah-hikmah didalamnya. 

Tujuan berilmu adalah agar bermanfaat, tidak saja buat diri sendiri, tapi juga untuk orang lain dan alam sekitar, menjadi pribadi utuh yang sholeh secara ibadah individual maupun dalam ibadah sosialnya. Semakin tinggi pencapaian ilmu, sejatinya manusia semakin takut dalam artian semakin  dekat kepada ALLAH, Sang Penggenggam Kekuasaan dan Maha Pemilik segala ilmu. 

Sebaliknya jika hanya berlelah lelah menuntut ilmu, tetapi ilmunya tak bermanfaat serta  tidak membuat dirinya semakin takut kepada ALLAH, maka itulah akibat dari "berguru kepalang ajar", ilmu yang dimilikinya sia sia belaka, ibarat bunga yang tak kunjung berkembang. Miskin ilmu itu lebih parah daripada miskin harta, tiada kemiskinan yang melebihi kebodohan, karena itu teruslah belajar tanpa lelah, semata mata karena menginginkan ridho ALLAH. 

Semoga kita semua menjadi pribadi pribadi yang benar benar berilmu dan penuh manfaat serta bertakwa kepada ALLAH Subhanahu wa Ta'ala. Aamiin ya Robbal alamiin. ROBBANA ma kholaqta hadza bathila...

Dhuha time, PCI, Jumat, 2 Maret 2018
#MusafirCyber
Sumber:
https://www.kompasiana.com/rulimustafa/5a98c35aab12ae449b18fb23/berburu-ke-padang-datar-dapat-rusa-belang-kaki

LANGSUNG: Pemimpin Umno, PAS bermesyuarat di PWTC
Wartawan Malaysiakini
Diterbitkan Hari ini 10:54 pagi  |  Dikemaskini Hari ini 10:11 malam
LANGSUNG | Dengan pelbagai perkembangan semasa yang berlaku pantas dalam negara sejak semalam, Malaysiakini membawakan laporan langsung mengenainya di sini. Ikuti laporan wartawan kami mengenai gerakan penjajaran baru politik Malaysia di sini. 

LANGSUNG 

9.40 malam: Setiausaha politik Azmin Ali, Hilman Idham dilihat masuk ke bangunan yang menempatkan ibu pejabat Bersatu. Hilman, yang juga ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Gombak Setia, kelihatan cuba mengelak bercakap dengan media ketika berjalan masuk. Bagaimanapun, apabila ditanya tentang kehadirannya di situ, dia hanya berkata dia hadir "untuk mesyuarat". 

9.30 malam: Antara pemimpin Umno yang dilihat hadir ialah presiden parti, Ahmad Zahid Hamidi, naib presiden Ismail Sabri, bekas perdana menteri Najib Razak, bekas menteri Mahdzir Khalid, Ahli Parlimen Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman dan Ahli Parlimen Baling Abdul Azeez Abdul Rahim. Presiden PAS Abdul Hadi Awang, timbalan presiden Tuan Ibrahim Tuan Man dan setiausaha agung Takiyuddin Hassan juga turut kelihatan.
Tajuddin menolak untuk menjawab soalan pemberita apabila ditanya berhubung pertemuan malam ini. Media tidak dibenarkan masuk ke dalam restoran yang menjadi tempat pertemuan itu diadakan. Pengawal peribadi dan anggota keselamatan dilihat menjaga pintu masuk.



LANGSUNG: Setiausaha politik Azmin hadir di ibu pejabat Bersatu
Wartawan Malaysiakini
Diterbitkan Hari ini 10:54 pagi  |  Dikemaskini Hari ini 9:54 malam
9.10 malam: Bekas menteri pendidikan Maszlee Malik menafikan beliau keluar Bersatu. Ketika diajukan pemberita berhubung spekulasi itu, Maszlee berkata: "Saya mahu masuk pejabat Bersatu sekarang, kenapa saya mahu keluar? Bila saya keluar?" katanya sambil tersenyum. 

8.30 malam - Sekumpulan kira-kira 30 belia di luar ibu pejabat Bersatu di Petaling Jaya menjeritkan slogan "Hidup Tun" merujuk kepada Dr Mahathir Mohamad, ketika satu-satu pemimpin Bersatu tiba untuk menghadiri mesyuarat majlis tertinggi parti itu. Bagaimanapun, Mahathir yang meletakkan jawatan sebagai pengerusi Bersatu hari ini tidak kelihatan. Kumpulan itu turut bersorak apabila Ketua Pemuda Bersatu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tiba. Sementara itu, The Malaysian Insight melaporkan bahawa pemimpin parti Pakatan Harapan - Presiden PKR, Anwar Ibrahim, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, dan Presiden Amanah Mohamad Sabu - sedang bermesyuarat di lokasi yang tidak didedahkan. Terdahulu, mesyuarat majlis presiden Pakatan Harapan yang dijadualkan pada petang ini telah ditangguhkan sehingga esok. Masa dan tempat baru untuk mesyuarat itu belum diumumkan. Turut difahamkan bahawa penyokong bekas timbalan presiden PKR Mohamed Azmin Ali berkumpul di sebuah hotel di Kuala Lumpur. 

7:30 petang: Jurucakap Gerakan memaklumkan media bahawa Presiden Gerakan Dominic Lau akan keluar dalam masa 10 minit, tetapi tidak ingin mengemukakan sebarang kenyataan. Jurucakap tersebut turut berkata bahawa, Lau mempunyai hal kecemasan yang menyebabkan mesyuarat tersebut terpaksa ditangguh buat seketika. Bagaimanapun, sehingga pukul 8:00 malam, tiada kenyataan rasmi dikeluarkan oleh Gerakan. 

7.25 petang: Pulau Pinang komited kepada Pakatan Harapan dan akan terus mentadbir kerajaan negeri secara bertanggungjawab seperti yang diputuskan oleh rakyat, kata Ketua Menteri Chow Kon Yeow. Dalam satu kenyataan ringkas petang ini, Chow berkata, mandat rakyat adalah "suci dan mesti dihormati" oleh semua. "Kerajaan Pulau Pinang terus menyokong kepimpinan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri di bawah Pakatan Harapan," kata Chow. 

7.15 petang: Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali mengesahkan mengumumkan bahawa Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah berkenan melantik Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri interim. Menerusi satu kenyataan, beliau memaklumkan bahawa Seri Paduka juga berkenan menerima perletakan perdana menteri tetapi memutuskan bahawa Dr Mahathir harus terus menerajui negara sehingga kerajaan baru dibentuk. Terdahulu, Mahathir mengadap Seri Paduka di Istana Negara di Kuala Lumpur.

Sumber:
https://www.malaysiakini.com/news/511990

Kerajaan Baru ' Perikatan Nasional' Akan Tertubuh Dengan Majoriti Yang Mencukupi - 130 Kerusi
by orangmuo
PETALING JAYA: Penyusunan semula politik yang melibatkan pembentukan sebuah kerajaan baru dijangka berlaku tidak lama lagi berikutan sokongan lebih banyak kerusi Parlimen yang mencukupi untuk Tun Dr Mahathir Mohamad. Difahamkan bahawa bilangan kerusi yang dikatakan menyokong Perdana Menteri kini sebanyak 130. Sumber maklumat NSTP menyatakan angka 130 itu dicapai melalui perjanjian kolektif yang melibatkan lima partai politik yang terdiri dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), UMNO, pecahan PKR yang menyokong Azmin Ali, PAS, Warisan dan Gabungan parti Sarawak.GPS Sarawak menyatakan sokongan
Orang dalam parti berkata kehadiran ramai pemimpin di Hotel Sheraton Petaling Jaya adalah untuk menunjukkan bahawa pembentukan sebuah kerajaan baru bukan sekadar spekulasi semata-mata, dan bukan khabar angin semata-mata. "Ia juga akan melihat reallignmnet di beberapa negeri, termasuk Kedah dan Perak. Apa pun, ini merupakan peristiwa bersejarah dan melambangkan perpaduan di negara ini," kata sumber itu. Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin turut hadir di Sheraton Hotel. Ketika beliau memasuki bilik menunggu, tepuk tangan memecah suasana di kalangan penyokong. Turut hadir ialah Ketua Bersatu melaka, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof dan Menteri Besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.Susunan penuh Dewan Rakyat berjumlah 222 kerusi. Kerajaan Pakatan pemerintah - Pakatan Harapan mempunyai 129 kerusi Parlimen terdiri daripada Bersatu (26); Amanah (11); DAP (42); dan PKR (50). Sementara itu selebihnya daripada barisan pembangkang Barisan Nasional dengan 42 kerusi, yang terdiri daripada Umno (39);bMCA (2) dan MIC (1). Sementara yang lain ialah dari Parti Warisan Sabah (9); UPKO (1); PAS (18); GPS (18); GBS (3); PSB (1); dan Bebas (1). [msn.com]

Jumlah Kerusi Kerajaan Baru; Perikatan Nasional
Barisan nasional - 42
Bersatu -16
Gabungan Parti Sarawak -19
Warisan- 9
PAS - 18
Bebas - 13
Lain-lain- 4
Pecahan PKR-15
Sumber:
https://www.orangmuo.my/2020/02/kerajaan-baru-perikatan-nasional-akan.html

Pengkhianat, Penyamun, Bangsat & Semburit... 
24 February 2020
Sejak awal pagi, Lembah Klang “sibuk” dengan cakap-cakap bahawa Mahathir akan memimpin satu langkah politik untuk menendang keluar DAP daripada Pakatan Harapan (PH) yang berjaya merampas kuasa kerajaan berikutan kemenangan bersejarah gabungan politik itu pada pilihan raya umum Mei 2018. 

Perubahan politik di Putrajaya akan menamatkan penglibatan DAP dalam kerajaan persekutuan, sementara parti berteraskan orang Melayu dijangka memainkan peranan dominan dalam gabungan baru politik yang bakal muncul. 

Majlis makan malam melibatkan pemimpin PKR yang bersepakat dengan Timbalan Presiden Mohamed Azmin Ali, Umno, PAS dan PPBM berakhir tanpa pengumuman, ketika negara gempar dengan desas-desus mengenai penyusunan semula politik yang boleh menamatkan komposisi semasa Pakatan Harapan.
Pengerusi Pakatan Harapan, Dr Mahathir Mohamad tidak menghadiri makan malam ini. Pemimpin tertinggi yang kelihatan adalah Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi; Presiden PAS, Abdul Hadi Awang; dan Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin.  


Geng si kitol Azmin Ali sejak awal lagi menentang penubuhan Pakatan Harapan dan menolak Dr.M jadi PM. Tiba2 bila dilantik jadi Menteri dia naik tocang dan bercita2 besaq untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi. Jadi tak hairanlah mereka juga dengan mudah MENGKHIANATI Pakatan Harapan. Sebab tiada ruh Pakatan Harapan dalam diri mereka.  Konspirasi  si Azmin hanya akan selamatkan bontot2 Najib, Zahid dan semua penyamun korap2 haramjadah UMNO. Apakah hangpa mau lihat penyamun dan penyangak2 ini memerintah semula?  Malah senarai kabinet gomen Pakatan Nasional sudah pun siap seperti yang tertera di bawah, sama ada senarai ini telah di persembah kepada YDPA atau tidak, wallahualam...



Sekiranya rampasan kuasa mengguling kerajaan PH yang dibangunkan dengan airmata rakyat dan kebencian rakyat kepada kerajaan kleptokrasi berjaya dilakukan, individu yang akan dicemuh dan disumpah hingga ke liang lahad, adalah Mahathir bin Mohamad dan Azmin bin Ali. Ini kerana mereka berdua lah menjadi penggeraknya. Pengarahnya Azmin Ali manakala penasihat adalah Mahathir Mohamad. 

Walaupun kerajaan rampasan itu boleh menguasai negara, tetapi rakyat yang mempunyai prinsip demokrasi akan marah dan mencemuhi serta meludah mereka. Bukan soal kerajaan baru itu berjaya menyingkirkan Cina DAP, tetapi dari sudut demokrasi para perampas tetap akan dipersalahkan kerana mereka mencabuli mandat rakyat. Untuk menggerakkan rampasan itu Mahathir dan Azmin membayar dengan harga yang mahal. Tetapi mereka juga tidak sedar yang rakyat mempertahankan prinsip demokrasi dan kerajaan PH, juga menggunakan harga yang mahal. Saya nampak, pengundi Cina dan masyarakat Cina yang dapat merasai kerajaan PH lebih terbuka kepada mereka berbanding kerajaan BN, juga akan bertindak. Tidak mustahil tindakan dalam Pirake Tanjung Piai akan dipamerkan di seluruh negara dan Piraum ke 15 pengundi Cina akan jadi masalah kepada parti-parti yang berhajat untuk mengkudeta kerajaan PH itu. - mso 
Bila hati telah retak..... 
PH menang PRU-14 hari tu tipis sangat... Cukup-cukup makan je.... Sekadar cukup untuk menjatuhkan kerajaan Najib saja... UMNO masih menang di Pahang dan Perlis... PAS masih menang di Kelantan dan Terengganu..... Di Johor, N.Sembilan, Melaka, Perak, Kedah, PH menang tipis teramat tipis.... Dari segi bilangan kerusi pun tipis, majoriti di satu-satu kerusi pun tipis... Itu pun dibantu oleh undi sebahagian orang UMNO. Di Johor, PH menang sebab orang UMNO tolak Najib dan hormatkan Tun, bukan kerana mereka sokong PH sangat dan mereka mengaku masih UMNO. Di Kelantan dan Terengganu, PAS menang tipis tapi yang menggugat PAS ialah UMNO, bukan PH. Di Pahang, PH menang kerusi melalui DAP saja... Di kawasan Melayu, PAS bersaing dengan UMNO saja, PH balik awal macam di Kelantan dan Terengganu jugak. Begitu lah di Perak.... Kita menang cukup-cukup makan saja, itu pun DAP yang ramai. Hanya di Selangor, Penang dan Wilayah saja PH betul-betul kuat. Bukan apa, saya sekadar nak mengingatkan, marilah kita sama-sama tumpukan perhatian untuk menguatkan Pakatan Harapan dan mempertahankan kerajaan ini.... Kemenangan ini terlalu mahal untuk digadaikan dengan isu-isu kecil akibat perbalahan merebut jawatan dan kuasa sesama sendiri.... Kita telah membayar kemenangan ini dengan keringat dan air mata.... Kenapa mahu dirosakkan dengan isu-isu kecil yang sekadar tidak memuaskan hati sendiri saja. 

Selama 60 tahun UMNO menanamkan doktrin khurafat kononnya hanya UMNO yang mampu memerintah.... Kita adalah generasi pertama yang menumbangkan BN di atas muka bumi ini, maka janganlah kita pula menjadi generasi pertama yang mengkhianati kemenangan ini dan menjadi penyebab PH tumbang.... Kalau kalah PH dalam PRU-15, generasi akan datang yang terdiri dari anak-anak kita akan menguatkan doktrin hanya UMNO yang mampu memerintah, kerana telah terbukti PH telah gagal ketika diberi peluang tahun 2018-2023... Nescaya selepas itu anak cucu kita akan berada di bawah jajahan UMNO sampai mati. Marilah kita bantu perkuatkan PH.... Masalah dalaman PKR, biarlah PKR yang selesaikan... Masalah dalaman Bersatu, biarlah orang Bersatu yang selesaikan.... Begitu juga dengan Amanah dan DAP. Kalau sebelum PRU-14 kita boleh bersatu, kenapa selepas menang kita perlu berpecah...? Sebenarnya, PH sangat tidak mampu untuk berpecah.... Tidak ada parti yang kuat dalam PH, yang kuat ialah PH, kerana PH, bukan kerana PKR, bukan kerana Amanah, bukan kerana Bersatu... Kalau semua parti bertanding sendiri-sendiri, PKR boleh menang 1 kerusi di Permatang Pauh saja, manakala Amanah dan Bersatu tak akan menang walau satu kerusi pun.... Tapi bila ketiga-tiganya bergabung dengan DAP dan berlawan atas satu pasukan, PH menang 100 kerusi lebih hingga cukup untuk tumbangkan kerajaan BN dan Najib.... Nampak tak perbezaan tu. Kalau PH tak berpecah pun, kalau tak ada yang berpaling tadah pun, belum tentu PH mampu mempertahankan kemenangan dalam PRU-15 akan datang, apatah lagi kalau PH berpecah dan ada yang beralih arah. - Umo Bin Othman Anwar Ibrahim says he has  been betrayed by PH partners... 

Parti Keadilan Rakyat (PKR) president Anwar Ibrahim on Sunday (Feb 23) said he has been betrayed by partners in Pakatan Harapan (PH).  This came amid growing speculation that a new ruling coalition will be formed comprising Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), the United Malays National Organisation (UMNO), Parti Islam Se-Malaysia (PAS) and others. In a Facebook Live broadcast of a prayer session at his residence, Mr Anwar said that while no official announcement will be made on Sunday, he was informed that the treachery was committed. He admitted there are attempts to break up PH so that a new government can be formed. “It involves our former friends from Bersatu and a small group from PKR who has betrayed us.” “They have met Agong this evening, but no announcement has been made,” he said.  Earlier, at the start of the event, he expressed shock at the development, which he said was a betrayal because promises were made.  “It seems that there is going to be a change, possibly happening soonest. Maybe tomorrow. Although there is no announcement tonight but from the information I have received there is indeed such efforts.” Mr Anwar is scheduled for an audience with the king on Monday to provide “normal updates” on politics, an aide was quoted as saying by Malay Mail, adding that the meeting was scheduled a while ago. Meanwhile, an aide to Prime Minister Mahathir Mohamad said that there would be “no announcement” on Sunday. “No announcement. No press conference tonight,” the aide was quoted as saying by Malay Mail, in response to queries about political party leaders calling on the king earlier in the evening. On Sunday night, there was a gathering between members of parliament from both sides of the political divide, including Bersatu, UMNO, PAS and a PKR splinter faction led by Mr Azmin Ali, at Sheraton Hotel in Petaling Jaya Gabungan Parti Sarawak, Parti Warisan Sabah and the Malaysian Chinese Association (MCA) were also present.  Senior political figures in attendance included Bersatu president Muhyiddin Yassin, Mr Azmin, PAS president Abdul Hadi Awang, UMNO president Ahmad Zahid Hamidi and MCA president Wee Ka Siong.  More than 130 lawmakers were reportedly at the hotel, according to the Star. There are 222 seats in the parliament.  According to Malaysian media reports, top leaders of six parties had met the king at the Istana Negara earlier on Sunday evening.  The meeting came on the back of the PH Presidential Council meeting on Friday night when Dr Mahathir said "no date" had been fixed for the leadership transition to his successor, Mr Anwar, an agreement among the PH parties when they teamed up to win the May 2018 polls. When asked if it was also agreed that Mr Anwar would be the next prime minister, Dr Mahathir said: “That (issue) doesn't arise. The position is for me to make the decision after APEC (Asia-Pacific Economic Cooperation).” Earlier in the month, Dr Mahathir had dismissed allegations and speculations on attempts to keep him as prime minister for the rest of the electoral term. He said he will keep his promise to hand over the prime minister post to his successor after the APEC summit in November. Describing himself as the “interim prime minister”, Dr Mahathir has reiterated that he would honour the agreement to hand over to Mr Anwar, but remained coy on when he would pass the baton. Defence Minister Mohamad Sabu, meanwhile, said on Sunday that the PH government will continue to function as usual. “Anyone can make all sorts of speculations. Dr Mahathir meeting with the Yang di-Pertuan Agong is nothing unusual … There is no need to panic. PH will continue to function,” he was quoted as saying by the Malaysian Insight. - CNA cheers. 





Posted by ali allah ditta at 12:12:00 AM Sumber: 
https://alditta.blogspot.com/2020/02/pengkhianat-penyamunbangsat-semburit.html

Khalid nafi biadab terhadap Dr Mahathir.
Sunday, February 23, 2020

Khalid nafi biadab terhadap Dr Mahathir: PUTRAJAYA - Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (Amanah), Khalid Abdul Samad menafikan beliau bersikap biadab terhadap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) pada Jumaat lalu.

Sumber:
https://idahsalam.blogspot.com/2020/02/khalid-nafi-biadab-terhadap-dr-mahathir.html

Jom Semak - Sistem Semakan Online PDRM < Polis DiRaja Malaysia 
FEBRUARI 23, 2020

Jom Semak - Sistem Semakan Online PDRM < Polis DiRaja Malaysia > | Kita sedia maklum bahawa pihak Polis Diraja Malaysia atau dikenali sebagai PDRM telah mereka dan menyediakan satu aplikasi mudah untuk anda membuat semakan terkini atau lama dengan sistem di beri nama Sistem Semakan Online atau SSO. Sistem ini dapat membantu para pengguna untuk menyemak status dengan lebih tepat dan cepat serta tidak membuat masa.
Sistem Semakan online (SSO)
Sistem Semakan Online (SSO) telah dibina untuk memudahkan pengguna menyemak status perkhidmatan efektif dan efisen. Melalui aplikasi Sistem Semakan Online(SSO) ini, pengguna boleh menyemak Status Keputusan Repot Polis, Status Saman Trafik, Status Pengambilan Jawatan Kosong PDRM dan Status Permohonan Lesan Am pada bila - bila masa sahaja. Senangkan?? tidak perlu lagi anda pergi ke setiap balai polis yang berdekatan untuk beratur panjang dan membuang masa sahaja. 
Untuk permulaan anda perlu Klik SISTEM SEMAKAN ONLINE (SSO) PDRM dan isikan data anda yang perlu.
Bila sudah masuk dalam sistem berkenaan, pengguna hanya perlu klik pada Pendaftaran Baru untuk akses ke Sistem Semakan Online (SSO) dan seterusnya memasukkan ID Pengguna dan Kata Laluan yang didaftarkan. Cukup-cukup mudah dan senang. Sedikit pengetahuan, Aplikasi ini ditubuhkan berdasarkan maklum balas penduduk awam yang sering berhadapan dengan kesulitan berhubung dengan pegawai penyiasat, sistem manual yang mengambil masa, bermain dengan masa dan kemusyikilan berhubung prosedur untuk maklum balas laporan polis. Oleh itu pihak PDRM telah menyediakan satu aplikasi Sistem Semakan Online secara terus atas talian dengan mudah dan selamat. Adakah anda berasa artikel Sistem Semakan Online PDRM ini membantu anda dalam menguruskan hal berkaitan dengan Polis Diraja Malaysia? Jika Ya silakan tinggalkan komen atau klik button share dan kongsikan kepada umun. Semoga artikel ini dapat membantu anda dan memudahkan kerja anda. 
Selamat Maju Jaya dan selamat menyelesaiakan hutang anda jika ada. SISTEM SEMAKAN ONLINE (SSO) PDRM - SEMAK LAPORAN POLIS SECARA ATAS TALIAN 
Sumber: https://kamenshar.blogspot.com/2020/02/jom-semak-sistem-semakan-online-pdrm.html

(🇲🇾 tak rugi baca sampai habis)
JINAK MAHATHIR MUSUHNYA BERKECAI

Sejak PRU lepas, Tun mahathir di angkat menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke 7. Kali ni corak pimpinan Tun berubah 360°. Bukan seperti Tun dulu kerana Tun hari ini dilihat begitu lemah, pendiam dan lembik. Itu rata-rata yang mula melihat sosok tubuh ini hari ini. Bertali arus di tibai pihak pembangkang, katanya Tun baruah DAP. Tun ni jadi badut je.

Segala propaganda di momokkan. Cuba dikucar kacirkan dari dalam barisan Kerajaan sedia ada. Tapi Tun tetaplah Tun.

Dalam diam, musuhnya hancur berkecai. Orang terlupa banyak perkara tentang Tun Mahathir sehingga mula sambil lewa memandang Diamnya Tun Mahathir. Sedang musuh meremehkan Tun Mahathir, mula cuba menekan Tun Mahathir, mereka terlepas pandang. Tun Mahathir sedang kusyuk menulis, merangka sesuatu yang besar. 

Harimau kertas dipanggilnya? Alamak.

Apa yang mustahil bila disebutkan tentang Tun Mahathir? 

Sejarah Mahathir dalam politik sendiri sepatutnya kau dah perlu ambik tahu, tua-tua dia. Licik dia tu level power. Di saat kau tengah berfoya, dia tengah leka mentelaah buku-buku Perang. Di saat kau sedang mentertawakan dia, Dia fokus menghuraikan di atas kertas segala kelemahan-kelemahan kau. Di saat kau mula rasa kau dah boleh makan dia, masa tu lah Senjata Besar dia dah siap. Endingnya apa?

Bersujudlah musuh-musuh swing 360°. Nak lawan pasti mati, nak sujud tercalar maruah. Akhirnya pilih spin pendirian dan create pandangan-pandangan yang meneutralkan hubungan antara mereka dan Tun Mahathir. Dalam tempoh beberapa tahun merasa menang besar, endingnya keliru, tak sangka dan terjerat.

Gila punya game Tun Mahathir. Game Tun nampak gila pun sebenarnya sebab team lawan terleka je. Terbiasa dengan perangai mudah selesa. Nampak sedang menguasai, padahal sebenarnya sedang dikuasai. Tup tup terjerat. Nahh, menyembah.

Kalau kau perasan, game Tun Mahathir bemula seawal dia di angkat semula menjadi Perdana Menteri. Dari dulu sewaktu bersama UMNO lagi, mana-mana meeting Tun akan tekankan betapa bahayanya DAP yang berkepalakan Lim Kit Siang. Betapa rasisnya Lim Kit Siang. Tiba-tiba Tun boleh bersama DAP? Realitinya semudah tu kah boleh berkawan? No no. Cerita dia sebenarnya, permainan baru bermula.

Dalam terpaksa, nak taknak inilah perjuangan. Kalau tak ambil keputusan gila tubuhkan PPBM dan bekerjasama dengan Pakatan, mungkin waktu tu kalau kalah, semuanya habis musnah. Dah lama UMNO terkubur sebaik tumbang PRU lepas kalau PPBM tak diwujudkan dan Tun jadi perdana menteri. Takda lagi siapa yang boleh pertahankan. Game ni pihak pembangkang jarang nak bercerita. Ramai tak berani nak akui yang Tun sebenarnya dah selamatkan diorang dari awal game bila UMNO tumbang. Ramai tak berani nak cakap pada masyarakat, yang Tun Mahathir nekad keluar dari UMNO dulu sebenarnya kerana Tun Mahathir nampak, melayu akan dibelasah cukup-cukup bila hilang kuasa.

Situ bermulanya susunan demi susunan. Macam mana Tun susun kabinet. Tiba-tiba diwujudkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, di binakan pengaruh kepada orang kanan Anwar Ibrahim, dia hantar pula orang bersyair pada pimpinan-pimpinan UMNO dan PAS. Waktu gerak kerja ni berjalan, pembangkang buat apa? Ghairah cuba meneka dan merasa jaguh bila dapat teka permainan Tun? Untuk apa? Buang masa!

Kau tak akan dapat jangka!

Orang buat kerja, kau sibuk nak bagi pandangan itu dan ini untuk orang nampak kau pandai. Last sekali kepandaian kau dimakan oleh orang yang buat kerja.

Apa je gerakan yang Logik dari Tun Mahathir? Banyak yang tak masuk dek akal.

UMNO buat pertama kali dalam Sejarah di tumbangkan pun satu perkara yang sangat tak masuk dek akal. Kalau cerita dekat moyang-moyang kita dulu yang hari ni UMNO dah berjaya ditumbangkan, diorang gelak je. Tak masuk akal. Tapi Tun berjaya buat. Lagi angpa mau pandang kecik orang tua ni? Parti keramat orang Melayu yang tak pernah kalah sejak Merdeka. Di tumbangkan oleh sosok tua yang geng lawan kata dah nyanyuk. Hina betul. Tapi kesudahannya yang Hina tu siapa? Pastinya yang kalah lawan orang nyanyuk. Kena faham satu perkara. Dalam perlawanan bola sepak sekalipun, untuk menang dan dapat mata, kau kena menang. Apa cara kau menang, itu cerita lain. Waimah kau gol pakai tangan sekalipun, kalau menang, menang lah jawabnya. Kau yang akan julang PIALA!

Ibarat Liverpool lawan Manchester United. Keputusan akhir, Liverpool menang 3-2. Kau sebagai penyokong Liverpool peduli ke bila penyokong Manchester united asyik ulang yang team kau menang nasib? Sebab penalti je? Lepas tu depa cakap pulak team depa nasib tak baik sebab bola banyak kena tiang? Eh peduli apa. Sembang boleh lah.

HATI-HATI DENGAN GAME GILA SI PEMIMPIN TUA. MUDA DIA PANGLIMA PERANG, BUKAN PENDEBAT ULUNG. DIA MEMBINA PENGARUH DENGAN TINDAKAN, BUKAN PERCAKAPAN.

Banyak musuh di bunuh mati, tapi ramai masih tak belajar lagi. Tak ulangkaji. Balik-balik nak sedapkan hati, cerita keburukan orang tua ni berbanding kebaikan orang tua ni. Selama ni dia senyum, game LAST ni kau boleh nampak muka dia dah tak senyum. Ketat semacam. Macam tahan berak pun ada. Siapa mati dulu kita tak tau, kita cuma boleh pura-pura happy, pura-pura menganjing sambil simpan dalam-dalam apa game seterusnya bakal jadi. Ini bukan cerita siapa teka betul, ini cerita siapa kena kitai dulu dan mati terus.

DAP nampak gaya dah mula kenal erti sopan santun. Jalan depan pun dah tunduk, nak angkat dada risau esok kena tanam. Dah mula tahu, baki legasi Bangsa Melayu Kurang ajar masih belum mati. Meniti usia, sambil mencorak sejarah baru yang terakhir. Jauh lebih kurang ajar daripada DAP itu sendiri. Kurang Ajar lawan Bapak Kurang Ajar.
.
Sekarang ni mana suara Tun Mahathir khadam DAP? Kalau game last ni berjaya, HERO yang belum pernah dikalahkan oleh DAP dalam sejarah Malaysia ni bukan UMNO. Tapi Tun Mahathir Mohamad. Nak kata Tun Mahathir minta talian hayat? Bukan minta talian hayat, ceritanya Tun dah cengkam telur seko-seko dari awal lagi untuk follow perancangannya. Kalau berani, tolak lah talian hayat tu. Kalau betul Tun terhegeh. Aku bagi contoh, kau bergaduh dengan sorang member kau yang dah khianat kau gila-gila. Dia tinggalkan kau. Esok member kau tu datang jumpa kau ajak join dia. Kau join tak? Mustahil. Melainkan member kau tu keluarkan satu bukti perangai buruk kau, yang boleh buat imej kau tercalar teruk dan kau dibuang oleh keluarga kau sendiri. Situ baru kau akan fikir untuk akur join dia. Kan? Ni basic punya logik. Kena ada benda yang menggetarkan jantung kau untuk kau boleh terima untuk join.

Lenyap segala prasangka jahat dan zalim yang dah di doktrin dalam minda masyarakat oleh puak yang melebihi nafsu dari akal kepada satu-satunya Fighter Tua berusia 94tahun bangsa melayu ini. Yang mendesak dari kem PKR hari ni, tersepit lain macam dah. Agaknya dah kena penampar dengan Anwar sorang-sorang sebab taktik tu mengeruhkan lagi keadaan. Melenyapkan cita-cita.

Ibarat sekarang ni kita boleh bayangkan Tun Mahathir dengan sinis bercakap macam ni kepada puak-puak yang tengah konfiden nak makan dia.

"Masa aku berjaya bina KLCC, korang baru belajar mengaji. Bila dah khatam, kau cuba nak ajar aku pasal ABC? "

Satu persatu mati berdiri.

Aku yang menulis,
Tuan Amir Danau

P/s : Bayangkan, keputusan membina parti baru dihina secukup-cukupnya. Digelakkan habis-habisan oleh gergasi-gergasi. Segala tuduhan dilemparkan, dikaitkan dengan pelbagai gelaran khianat pada bangsa. Tau-tau game dah hampir sampai ke penghujungnya. Ternganga. Siapa sebenarnya yang khianat pada bangsa melayu? Dan siapa sebenarnya Hero yang sedang menyelamatkan nasib orang melayu? Game last ni bakal menjawab semua soalan. Apapun, selamat mula buku baru wahai pemimpin melayu.

*Credit Tuan Amir Danau

Al Quran
Surat Al Fatihah (Pembukaan)Surat Al Baqarah (Sapi Betina)Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)Surat An Nisa' (Wanita)Surat Al Ma'idah (Hidangan)Surat Al An'am (Binatang Ternak)Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)Surat Al Anfal (Rampasan Perang)Surat At Taubah (Pengampunan)Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)Surat Hud (Nabi Huud A.S.)Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)Surat Ar Ra'd (Guruh)Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)Surat An Nahl (Lebah)Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)Surat Al Kahfi (Gua)Surat Maryam (Maryam)Surat Thaha (Thaahaa)Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)Surat Al Hajj (Ibadah Haji)Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)Surat An Nur (Cahaya)Surat Al Furqaan (Pembeda)Surat Asy Syu'ara' (Penyair)Surat An Naml (Semut)Surat Al Qashash (Cerita)Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)Surat Luqman (Luqman)Surat As Sajdah ((Sujud)Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)Surat Saba' (Kaum Saba')Surat Fathir (Pencipta)Surat YaasiinSurat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)Surat ShaadSurat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)Surat Asy Syuura (Musyawarah)Surat Az Zukhruf (Perhiasan)Surat Ad Dukhaan (Kabut)Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)Surat Al Fath (Kemenangan)Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)Surat QaafSurat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)Surat Ath Thuur (Bukit)Surat An Najm (Bintang)Surat Al Qamar (Bulan)Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)Surat Al Hadid (Besi)Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)Surat Al Hasyr (Pengusiran)Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)Surat Ash Shaff (Barisan)Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)Surat Ath Thalaaq (Talak)Surat At Tahrim (Mengharamkan)Surat Al Mulk (Kerajaan)Surat Al Qalam (Pena)Surat Al Haqqah (Kiamat)Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)Surat Al Jin (Jin)Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)Surat Al Insaan (Manusia)Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)Surat An Naba´ (Berita Besar)Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)Surat 'Abasa (Bermuka Masam)Surat At Takwir (Menggulung)Surat Al Infithar (Terbelah)Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)Surat Al Fajr (Fajar)Surat Al Balad (Negeri)Surat Asy Syams (Matahari)Surat Al Lail (Malam)Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)Surat At Tiin (Buah Tin)Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)Surat Al Qadr (Kemuliaan)Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)Surat Al Zalzalah (Goncangan)Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)Surat Al 'Ashr (Masa)Surat Al Humazah (Pengumpat)Surat Al Fiil (Gajah)Surat Quraisy (Suku Quraisy)Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)Surat An Nashr (Pertolongan)Surat Al Lahab (Gejolak Api)Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)Surat Al Falaq (Waktu Subuh)Surat An Naas (Manusia)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/02/bagai-bunga-kembang-tak-jadi-seseorang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bagi Kau Bunga Belum Tentu Kau Nampak Seseorang Itu Baik Kat Engkaulahkan Tetapi Tidak Kepada Sesetengah Orang 9761

Bagi Kau Bunga Belum Tentu Kau Nampak Seseorang Itu Baik Kat Engkaulahkan Tetapi Tidak Kepada Sesetengah Orang 9761

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 233 hits
Allah Maha Melihat Allah Maha Mendengar Nak sorok mana yang bersifat hamba dan bersifat baharu dan semua manusia yang bakal mati Allah berfirman yang bermaksud Dan tidaklah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main main dan sesungg...
Bunga Citra Lestari Belum Mampu Tidur

Bunga Citra Lestari Belum Mampu Tidur

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 341 hits
Masih terasa perit dengan kehilangan suami tersayang penyanyi Afgan memberitahu isteri Allahyarham Ashraf Sinclair Bunga Cinta Lestari masih belum dapat melelapkan matanya The post appeared first on
Yang Kahwin Pasti Nak Zuriat Tapi Belum Rezeki Tak Perlu Sibuk Asyik Bertanya

Yang Kahwin Pasti Nak Zuriat Tapi Belum Rezeki Tak Perlu Sibuk Asyik Bertanya

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 335 hits
Pasangan berkahwin pasti mahukan zuriat sendiri Untuk yang mempunyai rezeki awal sejurus selepas nikah tidak lama kemudian terus melekat Tetapi ada juga pasangan yang perlu menunggu bertahun tahun sebelum dapat memeluk bayi sendiri Ada pula...
Sandiaga Belum 6 Bulan Kerja Terlalu Dini Jika Jokowi Mau Reshuffle Menteri

Sandiaga Belum 6 Bulan Kerja Terlalu Dini Jika Jokowi Mau Reshuffle Menteri

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 182 hits
Sandiaga Uno mengomentari kabar perombakan kabinet Indonesia Maju Menurutnya masih terlalu dini Presiden Jokowi untuk mereshuffle kabinetnya Mengingat masa kerja para menteri baru 6 bulan Sandiaga mengatakan untuk baiknya memberi kesempatan...
Kemenkes Belum Ada Laporan Warga Jepang Terinfeksi Corona Pulang Dari Indonesia

Kemenkes Belum Ada Laporan Warga Jepang Terinfeksi Corona Pulang Dari Indonesia

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 212 hits
Kementerian Kesehatan belum mendapatkan pernyataan resmi dari pemerintah Jepang yang menanggapi berita bahwa seorang pria Jepang dinyatakan positif mengindap virus corona baru atau COVID 19 tak lama setelah pulang dari Indonesia
Update Siswa Smp 1 Turi Hanyut 7 Meninggal Dan 3 Belum Terkonfirmasi

Update Siswa Smp 1 Turi Hanyut 7 Meninggal Dan 3 Belum Terkonfirmasi

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 254 hits
Kepala Pusat Data Informasi dan Komunikasi BNPB Agus Wibowo mengatakan jumlah siswa yang meninggal sebanyak tujuh orang dan jumlah siswa yang belum ditemukan berjumlah tiga orang Data itu peroleh dari BPBD Provinsi Daerah Istimewa Yogyakart...
Diari Pedagang Eur Usd Pada 02 21 2020 Coronavirus Berhenti Tetapi Kesan Wabak Masih Belum Muncul

Diari Pedagang Eur Usd Pada 02 21 2020 Coronavirus Berhenti Tetapi Kesan Wabak Masih Belum Muncul

papar berkaitan - pada 22/2/2020 - jumlah : 285 hits
Gambaran mudah untuk difahami Jualan kereta di China jatuh sebanyak 92 pada separuh pertama bulan Februari disebabkan oleh wabak coronavirus Memandangkan peranan China sebagai ekonomi kedua terbesar di dunia seseorang boleh menilai bahaya k...
Takpe Belum Ada Zuriat Sekarang Allah Bagi Masa Honeymoon Lepas Ni Allah Bagi Berturut Turut Anak

Takpe Belum Ada Zuriat Sekarang Allah Bagi Masa Honeymoon Lepas Ni Allah Bagi Berturut Turut Anak

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 371 hits
Setiap orang diberikan rezeki berbeza beza Ada yang dilimpahi dengan kekayaan hidup sederhana dan ada juga yang dikurniakan anak ramai tetapi orang sebelah pula bertahun kahwin masih belum ada suara tangisan si kecil Namun apa sahaja yang T...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams