Bacalah Surah Ad Dukhan Setiap Malam 70 000 Malaikat Akan Memohon Ampun Buat Anda




Assalamualaikum

Pagi ini saya sempat bersembang dengan ustaz.  Tanya kepada saya, dah baca surah Ad-Dukhan ? “Saya kata belum lagi …”

Beliau menyarankan kepada saya, selain amalan membaca Surah Yaasin, amalkan juga bacaan surah Ad-Dukhan ini kerana banyak manfaatnya.

Dan ustaz ceritakan kelebihan surah Ad-Dukhan seperti di bawah.   Jadi, marilah sama-sama kita amalkan dan semoga ianya memberi manfaat buat kita semua.  Insha-Allah.



Surah Ad-Dukhan

Surah Ad-Dukhan (bahasa Arab:الدخان) adalah surah ke 44 dalam Al-Qur’an. Surah ini tergolong surah ‘makkiyah’ yang terdiri atas 59 ayat. Dinamakan Ad-Dukhan kerana kata Ad-Dukhan yang terdapat pada ayat 10 yang bererti ‘Kabut, Jerubu atau Asap’.

Ia mengandungi amaran Allah SWT terhadap kaum kafir musyrik yang menetang Nabi Muhammad SAW bahawa mereka akan ditimpakan azab sengsara semasa langit membawa asap kemarau yang menyebabkan kebuluran yang amat dashyat.

Suasana Alam Akhirat

Suasana alam akhirat telah digambarkan seperti dalam ayat 40 hingga ayat 59 daripada surah Ad-Dukhan di atas. Terjemahan ayat tersebut dengan sendirinya sudah memberikan gambaran kepada kita apa yang akan berlaku di akhirat nanti. Betapa gerunnya kita dengan bekalan yang tidak seberapa dan sewajarnya dijadikan pemangkin dalam beribadat kepada-Nya.

Kelebihan Dan Fadhilat Surah Ad-Dukhan

Terdapat beberapa hadis Rasulullah SAW yang menyatakan fadhilat, faedah dan hikmah bagi mereka yang mengamalkan membaca surah Ad Dukhan ini, diantaranya:

1.  Dari Khalil bahawa Rasulullah SAW bersabda:  “Di dalam Al Quran terdapat 7 surah yang dimulai dengan Haa Miim, akan datang di depan setiap pintu neraka jahanam dan memohon kepada Allah SWT dengan katanya; “Ya Allah! Janganlah Dikau masukkan ke dalam neraka ini orang yang percaya kepadaku dan membacaku.” (HR: Al Baihaqi).

2.  Daripada Zaid Ibnu Haritsah r.a, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda kepada Ibnu Zayyad; “Sesungguhnya aku simpan sesuatu, maka apakah ia?. Maka Nabi SAW simpan baginya surah Ad-Dukhan, maka baginda bersabda dia ialah (Ad-Dukhan) dan bersabda lagi; Pergilah. Masyaallah, kemudian dia pergi”.

3.  Dari Abi Ja’far r.a., beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang membaca surah Ad-Dukhan dalam solat-solat fardhu dan nafilahnya (sunatnya), maka Allah akan membangkitkannya bersama orang-orang yang mendapatkan penjagaan Allah pada hari Kiamat, menaunginya di bawah Arsy-Nya, menghisabnya dengan mudah dan memberi kitab (catatan amal) nya dari sebelah kanannya.” (HR: Abu Hamzah Tsumali)

Malam Jumaat

1.  Daripada Abi Hurairah r.a berkata, Nabi SAW bersabda: “Sesiapa membaca “Haa Miim – Ad Dukhan” pada malam Jumaat; maka diberi keampunan baginya”. (HR: Ibnu Katsir).

2.  Dari Umamah pula menyatakan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:  “Sesiapa yang membaca surah Ad Dukhan pada malam atau hari Jumaat maka Allah akan membinakan sebuah rumah dalam syurga.” (HR: At Tabrani).

3.  Disebutkan dalam tafsir al-Burhan, dari Nabi SAW bersabda; “Orang yang membacanya (surah ad-Dukhan) pada malam Jumaat, maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.”  Baginda SAW juga bersabda, “Orang yang membaca surah ad-Dukhan pada malam Jumaat akan dimintakan ampun (atas dosa-dosanya) menjelang paginya oleh tujuh puluh ribu Malaikat.”

Membaca Surat Ad-Dukhan, dimohonkan ampun oleh Malaikat.

1.  Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa membaca Ad-Dukhan setiap malam, maka tujuh puluh ribu (70000) malaikat memohon ampun untuknya.” (HR. Tirmidzi).

2.  Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: “Sesiapa yang membaca surah “Haamim – Ad Dukhan” pada waktu malam; maka esoknya 70 ribu malaikat akan meminta ampun baginya“. (HR.Ibnu Katsir)

3.  Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa membaca Ad-Dukhan di waktu malam, maka 70.000 malaikat memohon ampun untuknya.” (HR. Tirmidzi).

Khasiat Ayat-Ayat Surah Ad-Dukhan

Mengamalkan membaca keseluruhan surah Ad-Dukhan ini, akan terselamat dari segala gangguan.

Khasiat ayat 1-8 : Membantu membinasakan musuh.
Khasiat ayat 12  : Dijauhkan daripada ditimpa bala.
Khasiat ayat 59 : Dapat membantu memenangi berhujah.

Mudah-mudahan kita sentiasa dapat membaca surah Ad-Dukhan bersekali dengan Surah Yasin, pada malam Jumaat agar kita terselamat dari huru hara di Padang Mahsyar. Surah Ad-Dukhan yang mengandungi 59 ayat ini dikaitkan dengan memohon keampunan dan elok difahami erti dan maksudnya. Dan istimewanya membaca Surah Ad-Dukhan juga, Malaikat akan memohon ampun untuk  pembacanya.

Sumber : shafiqolbu
Rujukan Ustaz : Jaafar Ab Rahman

© copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Sumber Bacalah ‘Surah Ad-Dukhan’ setiap malam. 70,000 malaikat akan memohon ampun buat anda.Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/03/bacalah-surah-ad-dukhan-setiap-malam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rupanya Fatin Afeefa Buat Benda Ini Setiap Malam Sebab Tu Body Maintain Macam Anak Dara Walau Dah 2 Orang Anak

Rupanya Fatin Afeefa Buat Benda Ini Setiap Malam Sebab Tu Body Maintain Macam Anak Dara Walau Dah 2 Orang Anak

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 1110 hits
Meski dikurniakan dua orang cahaya mata namun penampilan dan fizikal pelakon Fatin Afeefa kekal bagaikan seorang anak dara Lalu impiannya juga adalah untuk kekal langsing dengan miliki pinggang ramping Kisahnya pelakon berusia 24 tahun itu ...
Makan Bawang Putih Setiap Malam Cukup Luar Biasa Rileks Media

Makan Bawang Putih Setiap Malam Cukup Luar Biasa Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 386 hits
Sepanjang berhari raya ini pasti telah bermacam macam juadah dinikmati Namun jika mengalami sistem penghadaman tidak berfungsi dengan baik ini pastinya akan menyebabkan toksin akan terkumpul di dalam tubuh dan sekali gus memberi kesan yang ...
Ketahui Fadhilat Membaca Surah Yaasin Setiap Pagi Yang Ramai Tak Tahu

Ketahui Fadhilat Membaca Surah Yaasin Setiap Pagi Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 467 hits
Ketahui Fadhilat Membaca Surah Yaasin Setiap Pagi Yang Ramai Tak Tahu Surah Yaasin adalah surah ke 36 dalam Al Quran Surah ini terdiri atas 83 ayat termasuk golongan surah surah Makkiyyah serta diturunkan selepas surah Aj jin Dinamakan Yaas...
Jangan Lupa Baca 4 Surah Ini Setiap Hari Insya Allah Akan Dijauhkan Sihir Drpd Kita

Jangan Lupa Baca 4 Surah Ini Setiap Hari Insya Allah Akan Dijauhkan Sihir Drpd Kita

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 481 hits
Al Qur an adalah sebaik baik pendinding diri dan Rasulullah SAW sendiri ada menyatakan Al Qur an adalah penawar Jadi jika ingin mengubatai penyakit atau mencari penyelesaian sentiasalah membaca Al Qur an Juga bagi menghindari diri daripada ...
Sukar Nak Kumpul Duit Untuk Kahwin Amalkan Surah Al Insyirah Setiap Hari Selepas Solat

Sukar Nak Kumpul Duit Untuk Kahwin Amalkan Surah Al Insyirah Setiap Hari Selepas Solat

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 752 hits
Sukar Nak Kumpul Duit Untuk Kahwin Amalkan Surah Al Insyirah Setiap Hari Selepas Solat Mungkin ada yang salah dalam hidupmu ada yang kurang yang belum kamu lakukan sudahkah selalu membacakan surah yang dapat membantumu melepaskan kesusahan ...
Saya Setiap Malam Masa Berdoa Menangis Dengan Kehebatan Allah Ciptakan Wanita Ustaz Ebit Lew Bagi Nasihat

Saya Setiap Malam Masa Berdoa Menangis Dengan Kehebatan Allah Ciptakan Wanita Ustaz Ebit Lew Bagi Nasihat

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 498 hits
Saya Setiap Malam Masa Berdoa Menangis Dengan Kehebatan Allah Ciptakan Wanita Ustaz Ebit Lew Bagi Nasihat Dalam entri terbarunya di Intagram Ustaz Ebit Lew yang terkenal dengan seorang yang selalu turun padang bertemu dengan insan insan unt...
Habiskan Malam Di Balige Jokowi Nikmati Kopi Rp 7 000 Kedai Partungkoan

Habiskan Malam Di Balige Jokowi Nikmati Kopi Rp 7 000 Kedai Partungkoan

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 208 hits
Kedai Kopi Partungkoan terkenal dengan kopi robusta khas Balige yang sangat pahit Bukan hanya wisatawan lokal saja para turis asing juga sering mencicipi Kopi Robusta khas Balige yang memiliki aroma harum tersebut
Man Gets 10 Year Jail Rm50 000 Fine For Insulting Islam On Facebook

Man Gets 10 Year Jail Rm50 000 Fine For Insulting Islam On Facebook

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 351 hits
Alister being escorted out of the court KUCHING A man from Singai Bau has pleaded guilty to uploading on social media offensive materials about Islam and Prophet Muhammad Alister Cogia 22 whose Facebook account is named 8216 Ayea 8217 plead...
Target Raup 60 000 Pengunjung Indofest 2019 Incar Transaksi Rp 50 Miliar

Target Raup 60 000 Pengunjung Indofest 2019 Incar Transaksi Rp 50 Miliar

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 318 hits
Di tahun ini INDOFEST hadir dengan mengangkat tema Outdoors for The Better World yang berarti INDOFEST menyuarakan terus melakukan kebiasaan baik saat berkegiatan outdoor dan dalam kehidupan sehari hari serta selalu bersimpati dan empati da...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Crisis Management 101

Elok Kita Saja Yang Tanam Bawang Harian Metro 09 05 2024

Tarikh Bayaran Gaji Ogos 2024

Sophia Liana Mahal Chord

Beratnya Tantangan Rusaknya Moral Dari Luar Dan Dalam By Dr Hm Rakib S

Euro Berjaya Melepasi Cabaran