Bacaan Luas Jeni Jenis Pelancongan Di Malaysia



Jenis-jenis Pelancongan di Malaysia
1.     Ekopelancongan:
Kawasan alam semula jadi yang melibatkan kehidupan flora dan fauna.
Contoh:
Taman Negara Kinabalu, Sabah – Reseversi tumbuh-tumbuhan liar tropika dan lokasi Gunung Kinabalu; tertinggi di Malaysia
Kuala Gula, Kerian, Perak – Pusat Reseversi Kuala Gula, pusat migrasi 48 jenis burung dari negara Siberia, Mongolia, Jepun dan China 
2.     Agropelancongan: 
Aktiviti pelancongan yang melibatkan kegiatan pertanian, penternakan dan perikanan
Ladang-ladang buah-buahan dan sayur-sayuran tempatan; pusat penternakan haiwan tempatan dan akitiviti menangkap dan memancing
Contoh: ladang buah-buahan dan sayur-sayuran di Cameron Highlands, Sawah padi dan Muzium Padi di Alor Star, Kedah
Pertandingan memancing - Rompin Billfish

3.     Inap Desa
Inap desa (bahasa Inggeris: Homestay) ialah rumah orang awam yang menyediakan ruang atau bilik untuk disewakan kepada pelancong. Konsep inap desa ini bertujuan menampung kekurangan bilik hotel di sesetengah tempat. Sesetengah tempat yang kecil dan terpencil tidak mempunyai hotel, resort, chalet dan sebagainya.

Konsep inap desa dapat menambah pendapatan orang kampung tradisional. Kampung-kampung di Pahang, Perak, Selangor, Terengganu dan negeri-negeri lain berpotensi dijadikan kawasan untuk program inap desa bagi menarik pelancong dari luar negara.
Keunikan kampung di Pahang, Perak, Sarawak dan Sabah seperti sistem kemasyarakatan, kehidupan, sosial, keadaan geografi serta sistem ekonomi, boleh menarik perhatian pelancong luar untuk mendekatinya

3.    Pelancongan Kesihatan @ perubatan

APA ITU PELANCONGAN KESIHATAN?
Menurut Kamus Dewan, pelancongan kesihatan bertujuan untuk menarik pelancong berkunjung ke Malaysia atas sebab perawatan dan perubatan di samping melancong. Pelancongan Kesihatan atau Pelancongan Perubatan (Medical Tourism) adalah salah satu daripada industri yang pantas membangun pada ketika ini. Kebanyakan negara menawarkan kemudahan dan perkhidmatan perubatan yang terbaik kepada pengguna mereka. Dengn kata lain, pelancongan kesihatan merupakan pelancongan di mana seseorang akan melawat dari satu negara ke negara lain untuk tujuan rawatan dan penjagaan untuk pembedahan. Banyak orang seperti mereka yang tinggal di Malaysia pun berkemungkinan tidak tahu bahawa Malaysia ialah salah satu destinasi terkenal yang dicari oleh orang asing untuk mendapatkan rawatan.
Kerajaan telah mula menitikberatkan pelancongan perubatan sebagai salah satu cara diversifikasi ekonomi dalam industri kesihatan dan pelancongan semasa krisis kewangan Asia muncul pada 1997. Dalam 2009, Kementerian Kesihatan telah menubuhkan Malaysia Healthcare Travel Council (MHTC) untuk berkhidmat sebagai agensi utama dalam mempromosikan dan membangunkan industri pelancongan perubatan negara. MHTC sedang gigih bekerjasama dengan pembekal perubatan dari peninsula Malaysia untuk membangkitkan kesedaran atas perkhidmatan kesihatan Malaysia yang bertaraf dunia.
Kepakaran perubatan di Malaysia adalah antara yang terbaik di dunia dan kebanyakan hospital persendirian di negara ini mempunyai kualiti yang diiktiraf di peringkat antarabangsa. Ini termasuk standard MS ISO9002 dan pengiktirafan Kualiti Kesihatan dari Persatuan Perubatan Malaysia (MSQH). Kesemua pusat perubatan di sini perlu mendapat kelulusan dan lesen dari Kementerian Kesihatan. Dengan berkembangnya reputasi Malaysia sebagai destinasi pilihan untuk penjagaan kesihatan dan rawatan perubatan, semakin ramai pelawat tiba dari serata dunia mencari penawar untuk pelbagai masalah kesihatan. Antaranya termasuk perkhidmatan perubatan kritikal serta rawatan kosmetik dan pemulihan.

AKTIVITI-AKTIVITI PELANCONGAN KESIHATAN
·              Perkhidmatan perubatan kritikal (contoh: penyakit berkaitan kardiovaskular – penyakit            jantung).
 ·             Rawatan kosmetik dan pemulihan (contoh: rawatan muka dan pelangsingan badan).
KELEBIHAN-KELEBIHANNYA
·                     Caj perubatan dan kos penginapan hospital di Malaysia amat kompetitif berbanding dengan negara maju yang lain dan tahap kepakaran yang ada merupakan antara yang tertinggi di dunia.
·                     Kebanyakan hospital di Malaysia menawarkan pelbagai jenis pilihan penginapan dari yang selesa hingga yang mewah, termasuk bilik persendirian dan bilik serangkai.
·                     Perkara yang paling menarik bagi pelawat yang menerima rawatan perubatan di Malaysia ialah tempoh rehat dan penyembuhan yang dihabiskan di tempat rawatan. Pesakit berpeluang bersiar-siar dan menikmati aktiviti pelancongan sambil mereka menunggu tempoh untuk sembuh. Semua pihak termasuklah agensi kerajaan, agensi swasta, pusat-pusat kesihatan, spa dan pembekal produk kesihatan perlu bekerjasama untuk penambahbaikkan kualiti perkhidmatan dalam memajukan industri pelancongan kesihatan ini. Tidak mustahil industri pelancongan kesihatan akan menjadi sumber pendapatan utama negara di masa akan datang.
Kepakaran perubatan di Malaysia adalah antara yang terbaik di dunia dan kebanyakan hospital persendirian di negara ini mempunyai taraf dan kualiti yang diiktiraf antarabangsa. Ini termasuk standard MS ISO9002 dan pengiktirafan Kualiti Kesihatan dari Persatuan Perubatan Malaysia (MSQH). Kesemua pusat perubatan di sini perlu mendapat kelulusan dan lesen dari Kementerian Kesihatan.
Dengan berkembangnya reputasi Malaysia sebagai destinasi pilihan untuk penjagaan kesihatan dan rawatan perubatan, semakin ramai pelawat tiba dari serata dunia mencari penawar untuk pelbagai masalah kesihatan. Antaranya termasuk perkhidmatan perubatan kritikal serta rawatan kosmetik dan pemulihan. Caj perubatan dan kos penginapan hospital di sini amat kompetitif berbanding negara maju yang lain dan tahap kepakaran yang ada merupakan antara yang tertinggi di dunia. Sebagai contoh, kos pembedahan pemintasan jantung (CABG) lazimnya adalah di antara USD6,000 hingga USD7,000.
Terdapat pelbagai pilihan pusat perubatan persendirian yang lengkap dengan peralatan canggih dan pegawai perubatan yang berpengetahuan tinggi. Kesemua pusat perubatan ini dilengkapi kemudahan mengenalpasti dan merawat penyakit, antara lain termasuk bilik endoskopik, pusat haemodialisis, pengkateteran jantung dan MRI. Pakar perubatan di sini terdiri dari para profesional yang mempunyai kelayakan bertaraf antarabangsa dan dibantu oleh kakitangan separa-perubatan yang terlatih.
Kebanyakan hospital di Malaysia menawarkan pelbagai jenis pilihan penginapan dari yang selesa hingga yang mewah, termasuk bilik persendirian dan bilik serangkai. Hidangan makanan disertakan dan kos penginapan hospital adalah berdasarkan tahap perkhidmatan yang diperlukan kerana ada pusat perubatan yang menawarkan khidmat pelayan persendirian dan jururawat sepenuh masa. Kemudahan bermalam juga disediakan untuk pasangan atau teman pesakit. Tambahan lagi, dengan kos perkhidmatan yang rendah serta taraf kehidupan yang tinggi di sini, lawatan jangkamasa panjang menjadi pilihan menarik bagi pelawat asing.
Namun demikian, perkara yang paling menarik bagi pelawat yang menerima rawatan perubatan di Malaysia ialah tempoh rehat dan penyembuhan yang dihabiskan di sini. Pesakit berpeluang bersiar-siar dan menikmati aktiviti pelancongan sambil mereka menunggu tempuh untuk sembuh. Lawatan ke tepi pantai boleh diatur, lebih-lebih lagi kerana terdapat beberapa pusat perubatan di sini yang terletak berhampiran pantai atau kawasan pelancongan yang terkenal. Kemungkinan sesetengah pesakit lebih cepat sembuh jika mereka bersiar-siar atau mengambil masa untuk pergi membeli-belah!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://cuit-cuitbahasa.blogspot.com/2019/03/bacaan-luas-jeni-jenis-pelancongan-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Jenis Tanaman Paling Produktif Jika Ditanam Di Dalam Pasu Tidak Memerlukan Ruang Yang Luas

8 Jenis Tanaman Paling Produktif Jika Ditanam Di Dalam Pasu Tidak Memerlukan Ruang Yang Luas

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 1257 hits
Antara punca utama adalah disebabkan pemilihan tanaman yang tidak sesuai untuk ditanam di dalam pasu Berikut 8 jenis tanaman sayuran yang lebih produktif dan ideal untuk ditanam di dalam pasu 1 TOMATOTomato jenis tanaman sayuran yang mengha...
Bandar Jaringan Malaysia Ditangkap Ribuan Narkoba Jenis Baru Ditemukan

Bandar Jaringan Malaysia Ditangkap Ribuan Narkoba Jenis Baru Ditemukan

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 231 hits
Keduanya diamankan bersama barang bukti berupa 9 000 butir narkoba jenis baru metoksitamen kafein sama ketamin berbentuk diamond narkoba jenis sabu seberat 1 2 Kilogram 54 butir ekstasi dan 135 butir happy five katanya di Polda Metro Jaya S...
13 Jenis Kod Kecemasan Hospital Di Malaysia

13 Jenis Kod Kecemasan Hospital Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 1694 hits
Code blue Code blue teriak jururawat Maka berpusu pusulah segala anggota kesihatan meluru segera kearah jururawat tersebut sambil menolak troli kecemasan Ada yang terus memulakan CPR ada yang sedang menarik keluar IV Adrenaline ada yang men...
Gay Tiada Di Malaysia Kata Menteri Pelancongan

Gay Tiada Di Malaysia Kata Menteri Pelancongan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 341 hits
Menteri Pelancongan Seni dan Budaya Mohamaddin Ketapi percaya tiada golongan gay di Malaysia lapor badan penyiaran Jerman Deutsche Welle Mohamaddin berkata demikian bila ditanya pemberita di negara itu semalam sama ada golongan gay dialu al...
Media Jerman Tanya Isu Gay Menteri Pelancongan Jawab Tiada Seperti Itu Di Malaysia

Media Jerman Tanya Isu Gay Menteri Pelancongan Jawab Tiada Seperti Itu Di Malaysia

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 271 hits
Menteri Pelancongan Seni dan Budaya Mohamaddin Ketapi percaya tiada golongan gay di Malaysia lapor badan penyiaran Jerman Deutsche Welle Mohamaddin berkata demikian bila ditanya pemberita di negara itu semalam sama ada golongan gay dialu al...
Malaysia S Pas Backs Out Of Libel Suit Pays Off

Malaysia S Pas Backs Out Of Libel Suit Pays Off

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 348 hits
Malaysia s fundamentalist based Parti Islam se Malaysia or PAS has quietly paid RM1 423 million in expenses to get out of a libel suit it filed against the crusading the Sarawak Report and its editor Clare Rewcastle Brown The confidential o...
Xiaomi Mi 9 Akan Ke Malaysia Seawal April 2019

Xiaomi Mi 9 Akan Ke Malaysia Seawal April 2019

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 317 hits
Xiaomi pada penghujung bulan Februari lepas telah pun memperkenalkan telefon pintar mercu mereka yang terbaru iaitu Xiaomi Mi 9 Dengan pelancarannya semestinya ramai yang akan tertanya tanya berkenaan penawaran peranti berkenaan untuk pasar...
4832 Hina Nabi Ngo Buat Laporan Polis Terhadap Dua Pemilik Facebook Utusan Malaysia 5 3 19

4832 Hina Nabi Ngo Buat Laporan Polis Terhadap Dua Pemilik Facebook Utusan Malaysia 5 3 19

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 419 hits
KUALA LUMPUR 4 Mac Beberapa pertubuhan bukan kerajaan hari ini membuat lima laporan polis terhadap dua pengguna Facebook yang mengeluarkan kenyataan menghina Nabi Muhammad SAW baru baru ini Presiden Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Malaysia...
Kanak Kanak Sekolah Rendah Di Malaysia Alami Anemia Dan Kurang Zat Besi

Kanak Kanak Sekolah Rendah Di Malaysia Alami Anemia Dan Kurang Zat Besi

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 490 hits
Kanak kanak Sekolah Rendah di Malaysia Alami Anemia dan Kurang Zat Besi Ini adalah realiti kehidupan masyarakat hari ini Kekurangan nutrisi walaupun banyak makan Kita sering mendengar anemia dan kekurangan zat besi berlaku kepada golongan w...
Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Yerba Mate Teh Hijau Banyak Manfaat

Beringatlah Semua

From Mr Olayemi Michael Cardoso

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Berhari Raya Lagi Rumah Saudara Sepupu

Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer