Bab Didik Anak Tak Boleh Nak Samakan Zaman Kita Dulu Dengan Anak Anak Sekarang


Mengharapkan anak membesar dengan emosi, psikologi dan tingkahlaku yang positif mesti bermula dengan menanam saham (deposit) sedikit demi sedikit dari awal. Barulah berbelas tahun kemudiannya kita boleh ‘withdraw’ keuntungan kita. Kalau kita tak pernah deposit apa-apa, jangan mengharap dalam akaun ada ‘baki’ yang menguntungkan.
Sebab itulah cara kita mendidik anak-anak penting. Harapkan anak membesar dengan tingkah laku yang elok tapi kegagalannya dari ibu bapa.
Boleh tengok masalah anak yang dah meningkat remaja seperti murung, risau, marah, tak nak ke sekolah, kawan budak nakal, menipu, ponteng, seksual, sosial, ketagihan, buli dan seangkatan dengannya – semua ini produk akhir. Di awalnya mesti banyak cerita latar yang menyumbang kepada terjadinya masalah ini.

Berikut perkongsian dari Pakar Psikologi, Dr Rozanizam Zakaria mengenai apa yang boleh kita lakukan untuk memastikan emosi anak terus positif dan menjadi anak terbaik dalam kalangan yang terbaik.
Bagaimana deposit emosi pada anak-anak dari awal?
Cuba sebaik mungkin faham sudut pandang dia. 
Jangan terlalu mementingkan diri dengan menganggap apa sahaja sudut pandang kita, itulah yang betul dan tepat baginya. Cuba buat dia percaya apa yang penting bagi dia, penting juga bagi kita. Apa yang penting bagi dia? – itu yang kita kena cuba duduk dan cari jalan untuk faham. Jadi pendengar yang baik. Zaman ‘I am always right, you better listen to me!’ sudah berakhir. Perubahan zaman menjadikan kaedah ‘abah dulu atuk kau buat camni je..’ tidak semestinya berkesan. Tolong perkara yang kecil, buat kebaikan yang sedikit, hormati dia walaupun kecil. 
Inilah antara saham-saham kecil yang biasanya keuntungannya membiak dengan cepat. Jangan jadi ayah atau ibu yang sekadar memnuhi keperluan asas. Jangan anggap cukup duit, cukup makan – ‘settle!’. Duduk dengan anak buat kerjas ekolah bersama, ajar dia tanam pokok, ajar dia baiki basikal, tolong buatkan minuman waktu dia belajar, tolong jahitkan tali beg yang koyak, dukung dia waktu dia demam…semua ini kecil pada kita, tapi jika kena gaya, masa dan keadaannya, inilah memori yang akan kekal dalam mindanya sampai bila-bila. Kebaikan ayah dan ibu yang menjadi penolak kepadanya untuk mendoakan kita bila kita tiada. Disiplin dengan komitmen kita. 
Jangan berjanji apa yang kita tahu kita tidak akan mampu penuhi. Jangan berbohong dan jangan mungkir janji. Kecil pada kita, mungkin besar pada kita. Pastikan ‘expectation’ kita jelas pada mereka. 
Setiap kali kita mahukan merepa penuhi sesuatu permintaan, jelaskan apa yang kita harapkan – ‘clear dan explicit’. Generasi ini, generasi yang sukar memahami falsafah dan metafora. Itu hakikat yang kita kena terima. Jujur dan tunjukkan kejujuran kita. 
Jangan bermuka-muda, jangan double-standard dan tunjukkan integriti kita sebagai seorang dewasa. Prinsip ‘do what I tell, not what I do’ adalah pelaburan yang pasti rugi. Anak-anak belajar dengan melihat dan memerhati kita. Mohon maaf jika salah. 
Ketidak sempurnaan kita adalah sebahagian proses menjadi ibubapa yang terbaik untuk anak-anak. Jika salah, akui kesilapan dan perbetulkan keadaan. Bonding, bonding dan terus berbonding. Bina memori eksklusif dia bersama anda. Memori itu tidak semestinya mahal. Apa yang penting membina makna yang mengesani. Biarpun ia sekadar duduk bersama mencungkil tanah.
Bila 7 pelaburan kecil ini kita lakukan secara berterusan, insyaAllah bila tiba masa kita nak ‘withdraw’ kebaikan dari anak-anak kita mudah. Nak minta mereka lakukan perkara yang sama pada kita dan orang lain juga mudah.
Sumber: Dr Rozanizam Zakaria
The post Bab Didik Anak Tak Boleh Nak Samakan Zaman Kita Dulu Dengan Anak-Anak Sekarang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/bab-didik-anak-tak-boleh-samakan-zaman-kita-dulu-dengan-anak-anak-sekarang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mula Dengan Bantu Kementerian Dulu Lepas Tu Boleh Bincang Bab Nak Bentuk Kerajaan Pula

Mula Dengan Bantu Kementerian Dulu Lepas Tu Boleh Bincang Bab Nak Bentuk Kerajaan Pula

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 310 hits
Pelik mereka ini Dulu berbuih buih dan begilir gilir mereka serang saya tiap tiap hari dengan menuduh saya gagal menangani kenaikan harga barang Sekarang harga barang semua naik lebih tinggi selepas SST ganti GST Kini mereka mahu minta saya...
Anak Umur 3 Tahun Kebawah Suka Pukul Bayi Bila Nak Belai Ini Tip Untuk Didik Anak Supaya Tak Berkasar

Anak Umur 3 Tahun Kebawah Suka Pukul Bayi Bila Nak Belai Ini Tip Untuk Didik Anak Supaya Tak Berkasar

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 531 hits
Seorang ibu muda runsing kerana anak sulungnya yang baru 2 tahun suka memukul adiknya yang baru 6 bulan Ibu muda ini tidak terlarang anak sulungnya itu dan sering hilang sabar dan adakalanya terpaksa memukul anak sulungnya itu untuk tidak m...
Ayah Bawa Baldi Cuci Kereta Orang Nak Beli Buku Sekolah Anak Upah Berapa Pun Boleh

Ayah Bawa Baldi Cuci Kereta Orang Nak Beli Buku Sekolah Anak Upah Berapa Pun Boleh

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 562 hits
PENGALAMAN terjumpa dengan seorang ayah yang sanggup mencuci kereta sesiapa sahaja yang sudi dengan upah berapa sahaja demi untuk membeli buku sekolah anak perempuannya tular di media sosial Pengalaman yang ditulis oleh Adi W Kamal menerusi...
Anak Menangis Diletakkan Dalam Stroller Nak Angkat Atau Biarkan Cuba Dulu Cara Ini

Anak Menangis Diletakkan Dalam Stroller Nak Angkat Atau Biarkan Cuba Dulu Cara Ini

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 462 hits
Biasanya ibu bapa yang ada anak kecil membeli stroller dengan niat untuk memudahkan dan memberi keselesaan kepada si anak apabila di bawa keluar berjalan Tapi lain pula jadinya apabila anak menangis mahu diangkat Nak angkat atau biarkan sah...
Dulu Semua Salah Najib Razak Sekarang Najib Tidak Boleh Claim Lagi

Dulu Semua Salah Najib Razak Sekarang Najib Tidak Boleh Claim Lagi

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 385 hits
Dulu Guru besar marah pelajar Salah Najib Teoh Beng Hock dijumpa mati di MACC Salah Najib Pelaburan MCKIP di Kuantan Melaka Gateway Forest City dan Geely beli 49 Proton ialah jual negara Salah Najib Kucing tak beranak Juga salah Najib Semal...
Selagi Divorced Parents Boleh Jaga Hubungan Baik Anak Boleh Hidup Bahagia Farah Lee Nasihatkan Netizen

Selagi Divorced Parents Boleh Jaga Hubungan Baik Anak Boleh Hidup Bahagia Farah Lee Nasihatkan Netizen

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 395 hits
Farah Lee Insta famous dan Blogger yang terkenal telah memuatnaik gambar anaknya Maream Esable ketika berada di Portugal Menerusi posting tersebut beliau telah menjelaskan berkenaan anaknya Maream apabila hubungannya bersama bekas suami All...
Mencecah 2 Tahun Anak Mengamuk Dan Merengek Normal Faham Dulu Sebabnya Baru Mudah

Mencecah 2 Tahun Anak Mengamuk Dan Merengek Normal Faham Dulu Sebabnya Baru Mudah

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 381 hits
Di usia anak yang mencecah dua tahun daya analisis perkembangan mental dan fizikal anak sedang berkembang Tidak hairanlah ketika ini anak sedang belajar melalui apa yang dia lihat dan mencontohinya Jika anak buat sesuatu yang diluar jangkaa...
Anak Selalu Melalak Bila Bangun Pagi Mak Ayah Nak Pergi Kerja Pun Lambat Ini Tip Mudah Anak Bangun Awal

Anak Selalu Melalak Bila Bangun Pagi Mak Ayah Nak Pergi Kerja Pun Lambat Ini Tip Mudah Anak Bangun Awal

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 691 hits
Alahai biasalah budak budak Memang susah nak bangun pagi Diorang dah biasa dari bayi lagi kita bangun pagi senyap senyap takut bising nanti anak terbangun Masa hantar kat pengasuh pun anak masih tidur lagi ANAK LIAT NAK BANGUN PAGI Memang m...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord