B40 Oku Boleh Mohon Pengecualian Pengurangan Bayaran Kuarantin


KUALA LUMPUR, 22 OKT: Individu tertentu seperti golongan B40 dan Orang Kurang Upaya (OKU) boleh memohon pengecualian bayaran kuarantin atau pengurangan bayaran kepada Kementerian Kesihatan (KKM), demikian menurut Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Beliau berkata walaupun kerajaan telah menetapkan kos kuarantin, namun mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342), kuasa bagi mengurangkan bayaran dan pengecualian bayaran adalah terletak atas budi bicara menteri kesihatan.
“B40, OKU, pelajar B40 dan kes-kes tertentu boleh juga memohon…kes-kes seperti dibuang kerja tentu sahaja menghadapi masalah kewangan, jadi kita faham sebab itu boleh merayu.
“Saya minta kepada pihak yang terlibat merayu kepada pihak menteri kesihatan… sila menulis surat secara rasmi memohon untuk mengecualikan atau pengurangan bayaran,” katanya dalam sidang media perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di sini, hari ini.
Ismail Sabri berkata demikian bagi mengulas isu video tular rakyat Malaysia di Singapura yang membangkitkan mengenai kos kuarantin yang membebankan selain halangan untuk pulang ke Malaysia oleh kerajaan Singapura.
Mengulas mengenai isu individu tersebut yang tidak mendapat kebenaran kerajaan Singapura untuk pulang ke Malaysia, beliau berkata perkara tersebut akan dimaklumkan kepada Kementerian Luar untuk mengadakan perbincangan dengan Kementerian Luar Singapura.
Sebelum ini, Ismail Sabri mengumumkan rakyat Malaysia di Singapura tidak pernah dihalang untuk pulang dan perlu membuat permohonan melalui Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) bagi urusan keluar masuk ke negara ini sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).
Sementara itu, Ismail Sabri menjelaskan tujuan pelaksanaan bekerja dari rumah adalah bagi mengurangkan pergerakan orang ramai untuk memutuskan penularan Covid-19 dalam negara.
“Jadi bila kita kurangkan pergerakan, mungkin lebih berjaya dari segi kita untuk memutuskan rantaian Covid-19 ini sebab semakin kurang orang boleh berinteraksi antara satu sama lain.
“Sebab itulah apabila orang kata kenapa kereta tidak boleh benarkan lebih daripada dua orang (tanpa mengikut saiz muatan kenderaan) sebab kita nak kurangkan jumlah individu yang berada di merata-rata tempat,” katanya.
Dalam pada itu, beliau turut menasihati para majikan supaya bertanggungjawab dalam memberi surat pelepasan kepada pekerja yang perlu merentas daerah untuk hadir ke tempat kerja.
“Saya harap perkara ini tidak perlulah kami nak ambil tindakan yang tegas dan sebagainya sebab majikan perlu tahu, jika pekerja yang dibayar gaji penuh tidak datang kerja, kerana kesilapan mereka (majikan) tidak keluarkan surat tersebut, yang rugi adalah syarikat mereka sendiri,” katanya.
– BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/10/b40-oku-boleh-mohon-pengecualian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majikan Tidak Boleh Paksa Guna Al Bayaran Gaji Seperti Biasa

Majikan Tidak Boleh Paksa Guna Al Bayaran Gaji Seperti Biasa

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 268 hits
M Update 22 10 2020 Majikan tidak boleh memaksa dan mengarahkan pekerja menggunakan cuti tahunan atau mengambil cuti tanpa gaji susulan arahan bekerja dari rumah yang berkuat kuasa hari ini sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Ma...
Lanjutkan Pengecualian Sewa Rumah Golongan B40

Lanjutkan Pengecualian Sewa Rumah Golongan B40

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 185 hits
Kemerosotan ekonomi negara akibat pandemik Covid 19 yang masih belum pulih mewajarkan Kerajaan Perikatan Nasional melanjutkan pengecualikan sewa rumah Program Perumahan Rakyat dan Perumahan Awam selama 6 bulan sehingga Mac 2021 Menurut Naib...
Kini Boleh Semak Keputusan Ijazah Dalam Negara Dan Dermasiswa B40 Serta Permohonan Rayuan

Kini Boleh Semak Keputusan Ijazah Dalam Negara Dan Dermasiswa B40 Serta Permohonan Rayuan

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 262 hits
Berita baik kepada mereka yang sudah memohon sebelum ini kini anda boleh semak keputusan Program Ijazah Dalam Negara dan keputusan Program Dermasiswa B40 bermula 2 September 2020 JPA telah membuka permohonan bagi program dan masing masing p...
Masih Boleh Mohon Tangguh Bayaran Pinjaman Bnm

Masih Boleh Mohon Tangguh Bayaran Pinjaman Bnm

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 197 hits
yang mana peminjam yang memerlukan bantuan pembayaran balik boleh mendapatkan lebih banyak maklumat Peminjam juga boleh mengisi borang di laman web berserta sedikit maklumat ringkas yang boleh kami gunakan untuk menguruskan panggilan semula...
Tidak Mustahil Umno Boleh Duduk Semeja Dengan Dap

Tidak Mustahil Umno Boleh Duduk Semeja Dengan Dap

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 212 hits
Seorang pemimpin Umno berkata tidak mustahil DAP akan sanggup bekerjasama dengan ahli Parlimen partinya dalam rancangan Anwar Ibrahim untuk bentuk kerajaan baharu kerana DAP pernah bekerjasama dengan parti atau orang yang dikutuknya Ahli Ma...
Arahan Pkpb Boleh Tak Terbang Guna Airasia Rentas Sempadan

Arahan Pkpb Boleh Tak Terbang Guna Airasia Rentas Sempadan

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 362 hits
Memang tidak dinafikan sejak arahan PKP dan kemudianya diloggarkan menjadi PKPP rakyat Malaysia mula melancong di dalam Malaysia Banyak tiket penerbangan ke luar negara terpaksa dibatalkan perjalanannya Kini bila tiba Arahan PKPB Boleh Tak ...
Lain Daripada Biasa 3 Bukti Choi Jinhyuk Boleh Bawa Watak Komedi Seram Dalam Zombie Detective

Lain Daripada Biasa 3 Bukti Choi Jinhyuk Boleh Bawa Watak Komedi Seram Dalam Zombie Detective

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 295 hits
Siapa sangka Choi Jin hyuk juga boleh memainkan watak komedi dengan baiknya lihat sahaja respons positif yang diterimanya menerusi drama Zombie Detective yang sedang ditayangkan kini Dedikasi yang telus untuk babak unik Choi Jin hyuk ternya...
Kiranya Anwar Tak Boleh Jadi Pm Baru Pulak Kesiannya

Kiranya Anwar Tak Boleh Jadi Pm Baru Pulak Kesiannya

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 274 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah mengesahkan bahawa Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dalam majlis menghadap pagi tadi telah mengemukakan jumlah ahli ahli Dewan Rakyat yang didakwa memberi sokongan ...
Diy Meja Hiasan Comel Dari Sekilo Simen Amp Batang Mop Kreatif Buat Kerusi Pun Boleh

Diy Meja Hiasan Comel Dari Sekilo Simen Amp Batang Mop Kreatif Buat Kerusi Pun Boleh

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 407 hits
nbsp Kreatif betul perkongsian Mastura Mohd Yusoff ini Sesuai untuk dijadikan sebahagian deko rumah boleh letak jambangan bunga atau dijadikan kerusi Modal pun tak banyak cuma guna sekilo simen dan kayu mop Caranya boleh ikut perkongsian in...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas