Azmin Tolak Dakwaan Jual Menara Felcra Untuk Minta Sedekah



KUALA LUMPUR: Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menepis dakwaan keputusan menjual Menara Felcra sebagai “minta sedekah”.

Beliau berkata penjualan Menara Felcra adalah bagi menyelamatkan aliran tunai syarikat itu yang kini sedang menghadapi masalah dan menjualnya jika mendapat tawaran yang menguntungkan.

“Tak minta sedekah, ini strategi selamatkan Felda, Felcra dan beberapa agensi lain. Kita tak jual semua aset Felcra tetapi hanya hartanah Felcra di Jalan Semarak yang mengalami kelewatan.

“Projek ini tetap diteruskan walaupun alami kelewatan 96 hari. Namun usaha sedang diteruskan oleh pihak pengurusan Felcra yang baru demi selamatkan aliran tunai,” katanya di Dewan Rakyat.

Beliau berkata demikian menjawab pertanyaan Datuk Seri Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau) dan Awang Hashim (PAS-Pendang) yang bertanya apakah rasional dan kesan jangka panjang penjualan Menara Felcra yang sudah 50% siap pembinaannya.

19 Oktober lalu, media melaporkan Felcra Berhad (Felcra) mengumumkan penjualan Menara Felcra di Jalan Semarak yang sedang dalam pembinaan bagi mengelak implikasi terhadap kewangan syarikat itu.


Pengerusinya, Datuk Mohd Nageeb Abdul Wahab, berkata entiti milik penuh kerajaan itu ketika ini sedang mengadakan rundingan dengan beberapa pihak dari dalam dan luar negara untuk penjualan projek berkenaan yang sudah 50% siap.

Nageeb berkata keputusan itu dibuat selepas mengambil kira Felcra perlu membelanjakan kira-kira RM400 juta lagi sekiranya mahu meneruskan projek yang bertukar pemaju daripada sebelum ini dan dijangka siap akhir tahun depan.

Dalam pada itu, Azmin berkata Menara Felcra akan dijual jika mempunyai tawaran terbaik dan pihak pengurusan akan mempertimbangkan untuk kekalkan Menara Felcra dan menjual hartanah lain seperti pangsapuri dan aset komersial lain.

Beliau berkata Felcra tidak akan menjual aset yang tidak akan membawa keuntungan pada Felcra.

“Kita juga perlu selamatkannya sebab tidak jejaskan 96,137 pesertanya yang terdiri daripada seluruh negeri termasuk Sabah dan Sarawak.

“Kita ada 96,137 peserta Felcra agar dividen dan persaraan mereka terjamin. Nilai hartanah Felcra di Jalan Semarak bernilai RM115 juta tak nak dibiarkan begitu sahaja tanpa meningkatkan hartanah.

“Pulangan akan menigkat kepada lebih daripada nilai tanah kita nyatakan tadi (RM115 juta),” katanya.

Sebelum itu, Azmin berkata projek Menara Felda di Jalan Semarak itu sebuah projek hartanah bercampur milik Felcra Berhad seluas 4.02 ekar.

Katanya, projek itu terdiri daripada 35 tingkat menara pejabat, blok pangsapuri servis 43 tingkat dengan 480 unit dan 6 tingkat pusat perdagangan (termasuk 2 tingkat pusat konvensyen) dengan anggaran nilai kasar pembangunan sebanyak RM1.1 billion.

“Sehingga 30 September 2018, kerja pembinaan mencapai kemajuan kesiapan sebanyak 41.22% dan mengalami kelewatan 96 hari daripada jadual asal.” #sumberhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2018/10/azmin-tolak-dakwaan-jual-menara-felcra.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Tidak Akan Tangguh Batal Projek Menara Felcra Azmin

Kerajaan Tidak Akan Tangguh Batal Projek Menara Felcra Azmin

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 291 hits
Oleh Wartawan MySuara KUALA LUMPUR Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kerajaan idak akan menangguh atau membatalkan projek pembinaan Menara Felcra di Jalan Semarak di sini yang telah siap 41 22 peratus daripada k...
Johari Abdul Tolak Dakwaan Bakal Di Lantik Jadi Menteri Besar

Johari Abdul Tolak Dakwaan Bakal Di Lantik Jadi Menteri Besar

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 293 hits
ALOR SETAR nbsp Ahli Dewan Undangan Negeri Gurun Datuk Johari Abdul menolak khabar angin yang mendakwa beliau bakal dilantik sebagai Menteri Besar Kedah yang baharu bagi menggantikan penyandangnya Datuk Seri Muhkriz Mahathir Johari yang jug...
Sedihnya Menara Kebanggaan Felcra Pula Akan Dijual

Sedihnya Menara Kebanggaan Felcra Pula Akan Dijual

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 752 hits
Menara yang menjadi mercu kebanggaan FELCRA sebuah agensi yang banyak berjasa kepada orang orang Melayu kini terpaksa dijual Apakah kita mahu melihat aset strategik yang mempunyai nilai pelaburan tinggi ni bertukar tangan KUALA LUMPUR FELCR...
Projek Felcra Di Jalan Semarak Diteruskan Kata Azmin

Projek Felcra Di Jalan Semarak Diteruskan Kata Azmin

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 196 hits
Projek Felcra di Jalan Semarak diteruskan kata Azmin Dikemas kini 30 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 25 Oct 2018 1 3
Peniaga Tipu Pelancong Jual Barang Tiruan Motogp

Peniaga Tipu Pelancong Jual Barang Tiruan Motogp

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 263 hits
Peniaga Tipu pelancong jual barang tiruan MotoGP Masih banyak peniaga mahu kaut untung besar di dalam satu satu event besar seperti MotoGP ini Carilah rezeki yang halal dan cara yang halal KUALA LUMPUR Kementerian Perdagangan Dalam Negeri H...
Bapa Jual Bayi Perempuan Baru Lahir Rm24 000 Sebab Dia Hanya Mahukan Bayi Lelaki

Bapa Jual Bayi Perempuan Baru Lahir Rm24 000 Sebab Dia Hanya Mahukan Bayi Lelaki

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 376 hits
Bapa jual bayi perempuan baru lahir RM24 000 sebab dia hanya mahukan bayi lelakiTerdesak mahukan anak lelaki membuatkan si bapa ditahan selepas dia cuba menjual anak perempuannya dengan harga 40 000 yuan Lelaki yang dikenali sebagai Xiaohui...
Husam Minta Polis Siasat Dakwaan Wang Rm90 Juta Diterima Pas

Husam Minta Polis Siasat Dakwaan Wang Rm90 Juta Diterima Pas

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 344 hits
N Faizal Ghazali Naib Presiden Parti Amanah Negara Senator Husam Musa meminta pihak polis supaya turut menyiasat dakwaan beliau mengenai penyaluran wang kepada pemimpin PAS seperti yang didedahkan sebelum ini Menurutnya sudah tiba masanya p...
Bersatu Nafi Dakwaan Mukhriz Akan Jadi Menteri Dalam Negeri

Bersatu Nafi Dakwaan Mukhriz Akan Jadi Menteri Dalam Negeri

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 310 hits
Mesej berkenaan turut mendakwa Johari Abdul akan menggantikan tempat menteri besar Kedah itu
Jpp Pkr Di Minta Siasat Dakwaan Rafizi Tentang Politik Wang

Jpp Pkr Di Minta Siasat Dakwaan Rafizi Tentang Politik Wang

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Jawatankuasa Pemilihan Pusat PKR diminta menyiasat dakwaan calon Timbalan Presiden parti itu Rafizi Ramli berhubung politik wang berlaku secara berleluasa di enam negeri yang sudah mengadakan pemilihan Presiden PKR Datuk Seri D...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor