Azmin Kata Bukan Hamzah Tak Puas Hati Salahkan Kilang Punca Utama Kluster Covid 19


 
Nora Mahpar -July 1, 2021 Mengulas penguatkuasaan Op Patuh pada 25 hingga 30 Jun, Hamzah Zainudin berkata, 602 kompaun dikeluarkan terhadap kilang dan premis manakala 60 daripadanya diarahkan tutup atas pelbagai kesalahan kerana tidak mematuhi SOP. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Menteri kerajaan Perikatan Nasional (PN) terus bercanggah pendapat mengenai peningkatan kes Covid-19 apabila Hamzah Zainudin terus menyalahkan sektor perkilangan sebagai punca utama kluster wabak itu.
“Bila kita bincang dan tengok data saintifik kebanyakannya bermula dari kluster hostel pekerja, perkilangan dan perniagaan.
“Saya tak puas hati sebab angka nak turun bawah 5,000 tak dapat-dapat, jadi siapa yang salah? Kita kena buat sesuatu,” kata menteri dalam negeri itu pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Koordinasi Penguatkuasaan Pematuhan SOP PKP Covid-19 di Putrajaya.
Keluhan itu bercanggah dengan kenyataan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Mohamed Azmin Ali yang menyebut bahawa hanya 9.3% kes berpunca daripada kluster sektor pembuatan berbanding angka keseluruhan kes Covid-19.
Dalam temu bual bersama Berita Harian semalam, menteri kanan itu menegaskan bahawa adalah tidak adil untuk terus menyalahkan sektor pembuatan sebagai penyumbang utama kluster Covid-19 di negara ini.
Mengulas lanjut, Hamzah berkata, situasi ketika ini tidak adil bagi individu yang patuh pada SOP dan kekal duduk di rumah, namun sektor perkilangan dibenarkan beroperasi malah tidak mematuhi SOP ditetapkan.
“Kita kesian pada mereka yang benar-benar patuh pada SOP, duduk di rumah tak keluar-keluar. Saya marah sangat pada majikan, ‘you’ tak keluar tapi suruh orang lain buat kerja dan buat kesalahan. Itulah dia,” katanya.
Mengulas mengenai penguatkuasaan Op Patuh pada 25 hingga 30 Jun, beliau berkata, sebanyak 602 kompaun dikeluarkan terhadap kilang dan premis manakala 60 daripadanya diarahkan tutup atas pelbagai kesalahan kerana tidak mematuhi SOP serta arahan PKP.
“Dalam tempoh 1 Jun hingga 28 Jun, 744 orang pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan atas pelbagai kesalahan oleh Jabatan Imigresen dalam 169 operasi di seluruh negara,” katanya.
Sehubungan itu Hamzah berkata, jawatankuasa berkenaan memutuskan untuk melaksanakan Op Patuh secara besar-besaran dan bersepadu di seluruh negara bermula esok.
“Op Patuh besar-besaran ini akan membabitkan strategi lebih drastik melalui pemeriksaan lebih ketat serta pemantauan lebih menyeluruh dengan penggunaan aset strategik seperti helikopter, dron dan sekatan jalan raya bergerak milik agensi penguatkuasaan yang terlibat seperti polis, Agensi Penguatkuasaan Maritim (APMM) dan bomba,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/azmin-kata-bukan-hamzah-tak-puas-hati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dakwa Kilang Sarung Tangan Punca Kes Covid 19 Naik Di S Gor Polis Panggil Wanita Dalam Video Tular

Dakwa Kilang Sarung Tangan Punca Kes Covid 19 Naik Di S Gor Polis Panggil Wanita Dalam Video Tular

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 207 hits
Polis akan memanggil seorang wanita bagi memberi keterangan berhubung kenyataannya di dalam satu rakaman video kini tular di media yang mendakwa bahawa peningkatan kes Covid 19 di Selangor berpunca daripada pekerja kilang sarung tangan Ketu...
Mb Dakwa Kebanyakan Kluster Covid 19 Di S Gor Libatkan Kilang

Mb Dakwa Kebanyakan Kluster Covid 19 Di S Gor Libatkan Kilang

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 177 hits
MALAYSIAKINI NOTA EDITOR Laporan ini telah dikemas kini berdasarkan pembetulan daripada pejabat MB Selangot Jumlah peratus kluster kilang yang dinyatakan 80 peratus daripada 91 peratus kluster tempat kerja berdasarkan data sepanjang Jun 202...
Tidak Dapat Jadi Tpm Punca Zahid Sokong Anwar Kata Ahli Mt Umno

Tidak Dapat Jadi Tpm Punca Zahid Sokong Anwar Kata Ahli Mt Umno

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 304 hits
agendadaily comAhli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul Abidin mengingatkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengenai keputusan PAU 2020 yang menolak Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP Gagal untuk menjadi T...
Sikap Eu Punca Malaysia Lambat Peroleh Vaksin Covid 19

Sikap Eu Punca Malaysia Lambat Peroleh Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 174 hits
Ketidakadilan pengagihan bekalan vaksin Covid 19 menyebabkan negara Asia termasuk Malaysia ketinggalan berbanding negara yang bernaung di bawah Kesatuan Eropah Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin berka...
Kasus Covid 19 Pada Anak Anak Meningkat Drastis Ini Kata Pakar Dan Gejalanya

Kasus Covid 19 Pada Anak Anak Meningkat Drastis Ini Kata Pakar Dan Gejalanya

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 229 hits
Bahkan peningkatan ini semakin nyata adanya karena keegoisan para orang tuanya sendiri
5 Punca Utama Sakit Tumit Kaki

5 Punca Utama Sakit Tumit Kaki

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 797 hits
LIMA PUNCA UTAMA SAKIT TUMIT KAKI 1 Peranakan Jatuh Peranakan jatuh juga boleh menjadi penyebab sakit tumit kaki Keadaan yang berdenyut denyut malah langsung tak boleh berpijak adalah tanda tanda yang biasa dialami Namun untuk mengenalpasti...
Bupati Bogor Minta Satgas Wilayah Aktif Deteksi Kluster Covid 19

Bupati Bogor Minta Satgas Wilayah Aktif Deteksi Kluster Covid 19

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 206 hits
Ade Yasin menginstruksikan kepada seluruh kepala desa dan lurah agar kembali mengoptimalkan layanan kedaruratan mengingat tingginya angka kasus penularan Covid 19 di wilayahnya
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte