Ayah Ni Ceritakan Tentang Kepentingan Adakan Mini Surau Dalam Rumah


Membina atau mengkhususkan ruangan sebuah bilik di dalam rumah menjadi mini surau, itu adalah suatu idea yang cukup hebat untuk dilaksanakan. Apa tidaknya, banyak kebaikan yang akan diperolehi oleh seisi keluarga sebenarnya.
Hakikatnya, bukan hanya untuk tujuan memberi keselesaan saat menunaikan amalan solat di rumah. Malah melalui perkongsian daripada seorang ayah yang mempunyai dua orang cahayamata ini , diharapkan dapat menjentik hati untuk orang lain mengetahui kenapa perlunya ada mini surau di rumah untuk sebuah keluarga.
Jom semak perkongsian menarik ini.
Kenapa perlu ada perlu mini surau kat rumah?

1. Yang utama, tak nak gunakan toilet untuk tempat mengambil wuduk.
Asingkan, bilik air surau ini, gunakan hanya tempat ambil wuduk saja.
Bukan apa, tak nak anak anak kita yang tak ada alas kaki masuk ke toilet dan terpijak najis, dan menyebabkan kuman najis tu merebak satu rumah, hingga tempat kita bersolat.
2. Tempat ibadat kita satu keluarga. Kalau kita nak makan, anak anak kita akan ke dapur, nak tengok tv, samada kat ruang tamu atau bilik TV, tapi untuk beribadat, mesti ada tempat khusus untuk mengaji, dan bersolat. Kalau dapur kita boleh renovate mahal mahal, kenapa tidak boleh buat tempat beribadat?
3. Tempat untuk menghilangkan anak anak ketagihan media social samada ipad atau games. Letakkan buku buku, Lego yang menjana minda. Sebelum ni, saya bagi kebebasan untuk anak saya, Rayyan menonton youtube. Beliau sukakan video video sukan lasak dari barat. Kesan dari tersebut, bukan saja dia sendiri semakin lasak, dia terdedah dengan bahasa bahasa kotor dan siap menghafal satu persatu.
4. Untuk bersantai satu keluarga. Kalau orang lain kata, bilik TV tempat merapatkan keluarga, bagi saya salah. Keluarga modern sekarang, satu rumah, ada 3-4 biji tv .
Ada satu case, kawan saya bercerita yang beliau berpisah dengan isteri dia..terkejut juga, dia tu, dah lah kaki masjid, baik pulak tu. Bercerai ketika umur masuk 40 tahun, dah ada anak anak pula tu.
Then, beliau start bercerita. Salah satu factors yang besar, beliau tak rapat dengan anak anak sangat. Selalu kena outstation, dan isteri beliau juga sibuk dengan career.
Memanglah beliau selalu ke masjid, tapi beliau tak pernah bersolat atau mengaji bersama anak anaknya. Infact, tak pernah pun mengajar, dan serahkan tanggungjawab itu pada sekolah.
Dan kalau balik kerja awal pon, malam malam suka “bermamak” dengan kawan kawan.
Dah jadi satu budaya dari muda, keluar malam malam. Masa mereka berpisah, semua anak anak ikut isterinya. Isteri beliau juga ada business, juga seorang yang independent.
Pesan beliau kat saya, hargai family yang ada.
sumber : Shaari Anuar via keluarga
9 Panduan Bina Surau Di Rumah Agar Selesa Beribadah
Kewajiban beribadah adalah tanggungjawab setiap muslim. Salah satu perkara wajib yang ditetapkan agama ialah Solat lima waktu. Benar, seorang muslim boleh menunaikan solat dimana mana sahaja asalkan tempat tersebut bersih dari sebarang najis dan selesa tetapi sudah tentunya kita mahukan yang terbaik kerana pada waktu itulah kita akan bertemu dan berbicara dengan Sang Pencipta.
Rumah sebenarnya melambangkan keperibadian pemiliknya, jadi dengan menyediakan kemudahan surau di rumah, melambangkan kepekaan kita pada perintah agama. Fasiliti surau di rumah bukan sahaja memudahkan kita beribadah malahan para tetamu juga tidak perlu bersusah payah singgah di surau atau masjid berhampiran untuk menunaikan solat ketika datang menziarah.
Rekaan surau kecil dirumah bukan sahaja boleh digunakan untuk solat berjemaah malahan boleh juga digunakan untuk kelas mengaji dan tempat perkumpulan ahli keluarga untuk memenuhi keinginan rohani mereka.
Antara tips rekaan surau untuk kediaman anda :
Pastikan lokasi surau strategik dan nyaman serta memudahkan penggunanya. Saiz surau sebaiknya mengikut bilangan penghuni rumah supaya semua orang selesa melakukan ibadah . Rekaan berpandukan arah kiblat agar dapat menggunakan ruang dengan lebih efektif dan menyeluruh. Elakkan meletak pintu betul-betul berhadapan dengan ruang solat. Pilih warna yang menenangkan dan menyejukkan mata seperti warna hijau, biru dan putih. Surau perlu mempunyai pengudaraan dan pencahayaan semulajadi yang secukupnya. Selain itu, anda juga boleh menambah rak untuk meletak buku-buku keagamaan atau Al-Quran. Ditambah pula aksesori minimal yang tidak terlalu menonjol seperti artworkayat-ayat suci atau 99 nama Allah. Paling penting, letakkan lah tempat mengambil wuduk berhampiran dengan surau yang dibina.



Semoga niat yang baik akan mendatangkan hasil yang baik juga. Selamat menghias!
Sumber:impiana
The post Ayah Ni Ceritakan Tentang Kepentingan Adakan Mini Surau Dalam Rumah appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/ayah-ni-ceritakan-tentang-kepentingan-adakan-mini-surau-dalam-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rumah Tangga Goyah Ni Sebab Meghan Markle Tanggal Cincin Kahwin

Rumah Tangga Goyah Ni Sebab Meghan Markle Tanggal Cincin Kahwin

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 265 hits
Kecoh sekejap bila media terlihat jari manis Meghan Markle tidak disarung dengan cincin perkahwinan beliau Mulalah timbul ura ura mengatakan rumah tangga Meghan dan Putera Harry berkecai Biasalah mak cik bawang suka sangat judge orang tanpa...
Kebakaran Hanguskan Ratusan Rumah Di Krukut Jakarta Barat

Kebakaran Hanguskan Ratusan Rumah Di Krukut Jakarta Barat

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 213 hits
Ratusan rumah warga habis dilalap si jago merah di kawasan Talib Tiga Dalam Kelurahan Krukut Kecamatan Taman Sari Jakarta Barat Kebakaran tersebut terjadi sekitar pukul 00 00 WIB Minggu
Umur Baru 21 Tahun Sudah Ada Rumah Rm104 2 Juta Koleksi Kereta Mewah Rm7 8juta

Umur Baru 21 Tahun Sudah Ada Rumah Rm104 2 Juta Koleksi Kereta Mewah Rm7 8juta

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 534 hits
Fuh macam tak masuk akal kekayaan yang dimiliki Kylie Jenner Bayangkan baru saja berusia 21 tahun tapi sudah memiliki segala galanya yang diimpikan setiap wanita Cantik kaya terkenal berjaya dan paling penting mempunyai keluarga bahagia ber...
Lelaki Di Tahan Selepas Bakar Kilang Papan Rumah Kongsi Pekerja Dan Larikan Pacuan Empat Roda Milik Majikan

Lelaki Di Tahan Selepas Bakar Kilang Papan Rumah Kongsi Pekerja Dan Larikan Pacuan Empat Roda Milik Majikan

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 465 hits
TAWAU 11 FEBRUARI 2019 Polis Tawau berjaya menahan suspek disyaki membakar kilang papan dan rumah kongsi pekerja 12 pintu di Batu 5 Jalan Apas kira kira pukul 4 pagi tadi Ketua Polis Daerah Tawau ACP Fadil Marsus berkata suspek warga Indone...
Beli Rumah Di Manchester Bale Bakal Sertai United

Beli Rumah Di Manchester Bale Bakal Sertai United

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 337 hits
Beli rumah di Manchester Bale bakal sertai United Foto ReutersGARETH BALE dilaporkan telah membeli sebuah rumah di Manchester United Kingdom dan bersetuju dengan terma peribadi yang ditetapkan oleh Manchester United menjelang potensi perpin...
Kunjungi Rumah Siti Aisyah Fraksi Pks Minta Pemerintah Tingkatkan Perlindungan Tki

Kunjungi Rumah Siti Aisyah Fraksi Pks Minta Pemerintah Tingkatkan Perlindungan Tki

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 241 hits
Sebagai Anggota DPR Dapil Banten ini mengaku sudah lama mengikuti kasus yang menjerat Siti Dia mencoba meyakinkan orang tua Siti Aisyah soal adanya konspirasi atas kasus Siti
Keunikan Rx Water Memjadi Penyebab Ramai Menukar Penapis Air Di Rumah

Keunikan Rx Water Memjadi Penyebab Ramai Menukar Penapis Air Di Rumah

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 569 hits
SEDARKAH ANDA bahawa air masak yang anda minum mengandungi radikal bebas yang membahayakan kesihatan di samping kuman dan bahan kimia yg sukar dibuang dengan hanya mendidih air TAHUKAH ANDA bahawa buah buahan sayur sayuran makanan mentah ha...
Wanita Ini Kongsi Rahsia Rumah Kayu Yang Disewa 22 Tahun Lamanya Tapi Dalam Mewah

Wanita Ini Kongsi Rahsia Rumah Kayu Yang Disewa 22 Tahun Lamanya Tapi Dalam Mewah

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 417 hits
Wanita Ini Kongsi Rahsia Rumah Kayu Yang Disewa 22 Tahun Lamanya Tapi Dalam Mewah Wanita Ini Kongsi Rahsia Rumah Kayu Yang Disewa 22 Tahun Lamanya Tapi Dalam Mewah
32 Buah Rumah Atas Air Hangus Dalam Kebakaran

32 Buah Rumah Atas Air Hangus Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 327 hits
Foto Ihsan PembacaSANDAKAN 32 buah rumah atas air hangus dalam kebakaran di kawasan kampung air awal pagi tadi Dalam kenyataan yang dikeluarkan Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Sabah berkata pihak mereka menerima ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku