Awas Harga Pakej Haji Umrah Tak Logik Harian Metro 27 07 2022


Kuala Lumpur: Tawar pakej haji RM16,000 dan umrah RM3,000. Itu antara promosi gila-gila agensi pelancongan yang ligat mencari jemaah untuk ke tanah suci sejak beberapa tahun lalu.
Harga berkenaan disifatkan tidak logik dengan kadar semasa dan ia sepatutnya menjadi pananda aras kepada bakal jemaah mengenai risiko kemungkinan tidak dapat menunaikan ibadat di sana.
Mendedahkan perkara itu Pengarah Advokasi Khidmat Guam Mahmud Jumaat berkata, antara jaminan yang diberikan pihak tidak bertanggungjawab itu termasuklah ada pihak ketika yang bermurah hati untuk menaja jemaah agar dapat menunaikan rukun Islam kelima itu.
Katanya, sama juga dengan isu visa Furada yang menyebabkan jemaah terkandas baru-baru ini kerana ada unsur maklumat kurang tepat yang diterima mereka.
"Khidmat Guam difahamkan, tahun ini sebenarnya tiada visa Furada ditawarkan kerajaan Arab Saudi, sebaliknya yang ada hanyalah Visa Mujamalah.
"Jumlah yang ditawarkan kepada pihak agensi akan dimaklumkan lebih awal untuk memudahkan persiapan bagi penyerahan dokumen kepada kedutaan Arab Saudi di Kuala Lumpur.
"Tujuannya adalah untuk memudahkan pihak agensi menguruskan jumlah jemaah yang mereka boleh terima dalam setiap musim haji," katanya.
Mahmud berkata, beliau bersama Aktivis Kanan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Muhammad Zharif Johor menyertai perbincangan bersama 83 jemaah yang terkandas baru-baru ini untuk membantu mereka dari sudut perundangan.
Menurutnya, enam peguam tampil untuk membantu dan difahamkan mereka akan mengadakan sidang media berhubung isu berkenaan.
"Kita menggesa kerajaan tampil dengan penyelesaian konkrit isu haji Furada ini kerana ia bukan kes baru, malah setiap tahun pasti akan timbul isu begini, cuma jumlah saja berbeza.
"Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (Motac) perlu memastikan setiap agensi menghantar laporan dan membuat pengesahan bahawa mereka sudah pun menerima visa Furada.
"Selepas disahkan pihak berkuasa Arab Saudi, jemaah juga boleh membuat semakan dengan Motac untuk pengesahan," katanya.
Beliau berkata, sebagai peluang kedua, kerajaan juga diminta untuk mengkaji kewajaran membenarkan jemaah yang terkandas baru-baru ini mengerjakan haji pada musim depan secara jaminan.
Selain itu, pihak berwajib juga boleh meletakkan mereka dalam senarai menunggu paling hampir untuk ke Makkah bagi menunaikan hasrat mereka yang tergendala selepas menjadi mangsa keadaan.
"Tiada yang salah dengan visa Furada ini, sebaliknya kegagalan memberikan maklumat yang tepat menyebabkan ada yang terkandas biarpun sudah membayar ratusan ribu ringgit seperti dipersetujui.
"Kita doakan tiada lagi isu terkandas sampaikan ada dalam kalangan mangsa yang tenggelam punca selepas wang habis dibelanjakan, tetapi tidak naik haji," katanya.


Artikel oleh: Harian Metro
AWAS HARGA PAKEJ HAJI, UMRAH TAK LOGIK
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2022/07/865703/awas-harga-pakej-haji-umrah-tak-logik


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2022/07/awas-harga-pakej-haji-umrah-tak-logik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maiwp Agih Rm297 14 Juta Bantu Asnaf Metro Tv Harian Metro 27 07 2022

Maiwp Agih Rm297 14 Juta Bantu Asnaf Metro Tv Harian Metro 27 07 2022

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 221 hits
Nilai Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan mengagihkan sebanyak RM297 14 juta menerusi pelbagai skim bantuan kepada mereka yang memerlukan sejak Januari hingga 31 Mei lalu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Idris Ahmad berka...
Senarai Harga Honda Hr V 2022 Malaysia Terbaru

Senarai Harga Honda Hr V 2022 Malaysia Terbaru

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 328 hits
Sebelum berminggu minggu menunggu disamping teaser reka bentuk akhirnya pihak Honda Malaysia hari ini 14 Julai 2022 mengumumkan secara rasmi penjualan Honda HR V 2022 beserta harga rasmi dengan 4 varian dan 3 rangkaian kuasa Ianya adalah 1 ...
Langsung Sambutan Ketibaan Jemaah Haji Penerbangan Pertama 18 Julai 2022

Langsung Sambutan Ketibaan Jemaah Haji Penerbangan Pertama 18 Julai 2022

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 288 hits
Lembaga Tabung Haji menganjurkan Majlis Sambutan Ketibaan Jemaah Haji Penerbangan Pertama dari Tanah Suci Bagi Musim Haji 1443H 2022M di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Sepang AWANInews Haji1443H SUBSCRIBE now Astro A
Bps Kenaikan Harga Cabai Jadi Penyumbang Inflasi Juli 2022

Bps Kenaikan Harga Cabai Jadi Penyumbang Inflasi Juli 2022

papar berkaitan - pada 1/8/2022 - jumlah : 157 hits
Badan Pusat Statistik mencatat inflasi pada Juli 2022 mencapai sebesar 0 64 persen sementara secara tahun kalender 2022 sebesar 3 85 persen Adapun tingkat inflasi year on year yoy sebesar 4 94 persen
Harga Lesen Memandu Terkini 2022 Kereta Motorsikal

Harga Lesen Memandu Terkini 2022 Kereta Motorsikal

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 208 hits
Seiring kadar kenaikan kos harga lesen memandu pada 2022 mungkin berlaku sedikit perubahan daripada tahun tahun sebelumnya Lesen motosikal B2 atau superbike BFull dengan enjin 500cc boleh diambil untuk mereka yang telah mencapai umur 16 tah...
Menu Sushi King Harga 2022

Menu Sushi King Harga 2022

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 479 hits
Menu Sushi King Harga 2022 Khas untuk penggemar Sushi King jom kita tengok menu serta harga yang ditawarkan Semuanya menarik dan berbaloi untuk dicuba Baca Juga Menu Sushi King Harga 2022 Menu Sushi Blue Plate MenuHargaEgg MayoRM 2 20Kanika...
Ramalan Harga Minyak Untuk Separuh Kedua 2022

Ramalan Harga Minyak Untuk Separuh Kedua 2022

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 202 hits
Salam sejahtera rakan sekerja yang dihormati Acara utama yang telah berlaku dalam beberapa hari kebelakangan ini ialah keseimbangan euro dan dolar Walau bagaimanapun bagi mereka yang sentiasa memantau pasaran kewangan acara ini bukanlah ber...
Provokasi Terhadap Agama Bangsa Harus Dihentikan Sinar Harian 18 07 2022

Provokasi Terhadap Agama Bangsa Harus Dihentikan Sinar Harian 18 07 2022

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 336 hits
SHAH ALAM Tindakan melakukan provokasi menghina agama bangsa dan negara harus dihentikan bagi mengelak ianya terus menjadi barah dalam masyarakat Belum pun reda isu seorang wanita yang tular di media sosial selepas dikatakan menghina Islam ...
Penantian 2 Tahun Akhirnya Ibu Bapa Dapat Tunaikan Haji Tahun 2022

Penantian 2 Tahun Akhirnya Ibu Bapa Dapat Tunaikan Haji Tahun 2022

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 160 hits
Dapat tawaran panggilan Haji pada tahun 2020 ditangguhkan dan tak pasti tahun bila pada masa itu akan dapat berita gembira seperti ini Sama ada nama yang disenaraikan pada tahun 2020 akan kekal atau pun dibubarkan Sama ada peserta mahupun k...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta