Atm Ada Ltat Tetapi Mengapa Veteran Masih Miskin



Isu veteran anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang hidup miskin selepas bersara masih belum dibela sepenuhnya. Apatah lagi kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang berjanji untuk meningkatkan kebajikan bekas ATM digulingkan sewaktu merangka dasar-dasar yang lebih baik untuk golongan tersebut.
Bagi Setiausaha NGO Pahlawan, Kapten (B) Zulkefly Othman, pembelaan yang lebih komprehensif harus dilakukan kerajaan terhadap veteran yang rata-ratanya 80% Bumiputera, sama ada Melayu, Kadazan atau Iban.
“Dalam hal ini kerajaan perlu melihat secara dekat masalah veteran. Masalah veteran ATM dan polis cukup serius. Mereka kebanyakannya Melayu
“Saya menyeru pemimpin negara mendekati veteran ini secara berhikmah. Kita tidak mahu mereka didekati semata-mata ketika musim pilihan raya umum (PRU) seperti yang berlaku sebelum ini.
“Sehingga hari ini kalau kami tinjau group veteran, walaupun seorang pegawai mahupun berpangkat biasa banyak yang hidup dalam keadaan sakit tidak terbela. Sedangkan keringat mereka ini ditumpahkan ketika mereka sihat kepada negara.
“Sebab itu NGO Pahlawan mahu menggerakkan veteran bangkit memberi sokongan kepada Reformasi. Supaya mereka yang terpinggir ini, di Felda Sungai Koyan, di Jengka misalnya, sedar. Namakan kawasan Felda, maka kebanyakannya bekas tentera hidup miskin,” kata Zulkefly dalam sesi forum yang disiarkan melalui Facebook Gabungan Reformis Malaysia (GRM) malam tadi.
Menurut beliau lagi, biar pun ATM memilikki Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang tabungannya cukup besar tetapi entah di mana silapnya dana tersebut tidak mampu membela kebajikan golongan veteran.
“ATM mempunyai LTAT. Cukup kaya, punya anak syarikat tetapi apa jadinya kepada veteran tentara? Tiap kali Hari Pahlawan kita terpaksa mengutip derma.
“Mana perginya hasil potongan anggota tentera untuk LTAT dan insurans berkelompok? Banyak, tetapi tidak dapat diterjemahkan kepada veteran menampung kos, terpaksa lagi menagih. Kalau kita lihat hasil korporat pun banyak. ATM juga ada Affin Bank,” katanya lagi.
Zulkefly mahu 114 persatuan veteran tentera di seluruh negara bersatu hati dalam menuntut hak-hak mereka.
Katanya, kerajaan memang telah menubuhkan Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia namun pembelaan kebajikan yang dilakukan belum mencukupi.
Sehubungan itu, baru-baru ini veteran menubuhkan Gabungan Reformasi Angkatan Tentera Malaysia (GRATM) meliputi veteran cabang laut, udara dan darat.
Persatuan tersebut, kata Zulkefly, mahu meningkatkan ekonomi bekas tentera kerana biar pun LTAT mempunyai dana dan kemahiran perniagaan, golongan veteran masih terpinggir dalam aktiviti ekonomi.
“Kita ambil BHP yang merupakan anak syarikat LTAT. Namun berapa ramai anggota tentera yang memiliki stesen minyak BHP?” soalnya.
Oleh yang demikian, Zulkefly menganjurkan veteran bergabung dalam perjuangan Reformasi bagi membuat perubahan pada PRU 15.
“Saya melihat peranan tentera cukup besar. Secara politiknya kita melibatkan 25 kawasan parlimen yang ada kem tentera di seluruh negara.
“Dalam PRU akan datang sebaiknya lebih ramai veteran bangkit dan sedar bahawa kita jangan lagi duduk di takuk lama. Mari bersama dalam GRATM yang dipimpin saudara Azizan Memali.
“Beliau bergerak aktif di sebelah Utara menolong bekas tentera. Kita mahu veteran dan anak-anak terbela di bidang ekonomi dan pendidikan. Kita mahu generasi seterusnya berubah,” katanya lagi.
Untuk rekod, NGO Pahlawan ditubuhkan sebelum PRU ke 13 lalu dan bergiat aktif membantu Pakatan Rakyat ketika itu dalam misi menawan Putrajaya.
Apabila PH mengambilalih pentadbiran pada 2018, Pahlawan menyampaikan saranan-saranan sesuai bagi memperbaiki kedudukan pesara tentara namun usaha yang dirancang terkandas sebaik sahaja Perikatan Nasional mengambil alih teraju pemerintahan pada Mac 2020.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29100

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kurang Mahir Teknologi Digital Faktor Veteran Atm Tidak Berdaftar Bawah Jhev

Kurang Mahir Teknologi Digital Faktor Veteran Atm Tidak Berdaftar Bawah Jhev

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 348 hits
Majlis Veteran Kebangsaan dijadualkan bermesyuarat pada 28 Feb ini bagi membincangkan isu isu berkaitan veteran Angkatan Tentera Malaysia termasuk tentang meringankan beban sara hidup mereka KUALA LUMPUR Tidak tahu fungsi mendaftar kurang m...
84 462 Veteran Atm Belum Daftar Jhev

84 462 Veteran Atm Belum Daftar Jhev

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 238 hits
BERNAMA TIDAK tahu fungsi mendaftar kurang mahir dalam penggunaan teknologi digital selain tidak lagi memerlukan bantuan kerajaan menjadi antara sebab golongan veteran Angkatan Tentera Malaysia tidak berdaftar dengan Jabatan Hal Ehwal Veter...
Sedih Dikira Masih Hidup Anak Kucing Menyisakan Makanan Untuk Saudaranya

Sedih Dikira Masih Hidup Anak Kucing Menyisakan Makanan Untuk Saudaranya

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 710 hits
Seorang pengemudi ojek online atau driver ojol menemukan dua anak kucing di pinggir jalan Salah satunya telah mati Namun si anak kucing yang lain mengira kalau saudaranya masih hidup Ia pun menemani tidur dan menyisakan makanan Driver ojol ...
Viral Jenazah Covid 19 Dikubur Masih Pakai Daster Petugas Lakukan Shalat Jenazah Pakai Ruku

Viral Jenazah Covid 19 Dikubur Masih Pakai Daster Petugas Lakukan Shalat Jenazah Pakai Ruku

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 219 hits
Baru baru ini sebuah foto viral di media sosial Foto itu bikin heboh warganet karena memperlihatkan jenazah seorang perempuan yang diduga pasien suspek virus corona atau COVID 19 dimakamkan masih dalam kondisi mengenakan daster Minggu Infor...
Saya Masih Muda Amp Naif Saya Minta Maaf

Saya Masih Muda Amp Naif Saya Minta Maaf

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 174 hits
Masih lagi hangat diperkatakan mengenai kontroversi terpalit pelakon baharu Alya Iman yang juga anak kepada pelakon lagenda Allahyarham Azmil Mustapha apabila satu demi satu kisah kehidupannya didedahkan kepada umum Akui kesilapanya itu Aly...
Ribuan Penyokong Najib Masih Menanti Keputusan Akhir Kes Rm42 Juta Src

Ribuan Penyokong Najib Masih Menanti Keputusan Akhir Kes Rm42 Juta Src

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 269 hits
Hari ini tibalah waktunya bagi menentukan nasib Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak samaada bersalah atau tidak atau dibebaskan bagi tujuh pertuduhan melibatkan kes rasuah dan pengubahan wang haram dana sebanyak RM42 juta milik SRC...
Kp Kesihatan Sedih Masih Ada Lagi Langgar Sop

Kp Kesihatan Sedih Masih Ada Lagi Langgar Sop

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 244 hits
SHAH ALAM 28 JULAI Ketua pengarah kesihatan melahirkan rasa sedih susulan masih ada rakyat melanggar tatacara operasi piawai bagi mengekang penularan Covid 19 Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata Kementerian Kesihatan sering mengingatkan r...
Apakah Najib Razak Masih Berpeluang Bebas Ini Jawapannya

Apakah Najib Razak Masih Berpeluang Bebas Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 572 hits
Daripada perspektif pendakwaan kes SRC adalah yang paling straightforward dan lebih mudah untuk dibuktikan berbanding kes 1MDB yang lain lain Maka ramai yang jangkakan berdasarkan apa yang dikemukakan di Mahkamah bahawa pendakwaan dapat buk...
Resolusi Melampau Dong Zong Dangkal Masih Tak Faham Aspirasi Pendidikan

Resolusi Melampau Dong Zong Dangkal Masih Tak Faham Aspirasi Pendidikan

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 240 hits
BANGI 6 Zulhijjah 1441H Isnin Kerajaan perlu bersikap tegas dalam melaksanakan dasar dan sistem pendidikan kebangsaan selain tidak tunduk kepada desakan melampau pertubuhan radikal Cina Dong Jiao Zong Demikian tegas Pengerusi Lembaga Pengel...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa