Asyraf Bn Perlu Belajar Dari Pengalaman Pas Jadi Pembangkang


Alyaa Alhadjri 
   
Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki hari ini berkata partinya akan terus menghargai MIC sebagai sekutu setia dalam BN walaupun kini sedang menjalinkan persahabatan baru dengan PAS.

Bercakap pada konvensyen tahunan MIC di Kuala Lumpur hari ini, Asyraf berkata BN yang pertama kali menjadi pembangkang boleh belajar daripada pengalaman PAS selama enam dekad.

"Apa rasa bila kita jadi pembangkang, mungkin sahabat-sahabat kita daripada PAS dia berpengalaman dan berpuluh tahun jadi pembangkang, kita kena belajar daripada mereka.

"Kita jangan bongkak jangan sombong, kita kena belajar daripada PAS, sebab orang kita ini bila jadi pembangkang, cepat goyah, bila jadi pembangkang tak sampai beberapa bulan mereka terjun daripada bahtera.

"Kapal kita ini masih belum karam, bahtera kita masih kuat, walaupun layarnya koyak, pendayungnya ada yang patah, sana sini bocor, tapi ia tidak akan karam walau dilanda ombak dan badai.

"Bahtera BN tetap akan kita pertahankan, kerana kita tiada pilihan," kata Ashraf.

Tambah Asyraf, BN mesti kembali menjadi kerajaan persekutuan kerana menurutnya pemimpin PH, gagal mengekalkan keharmonian negara.
BN, yang telah memegang kuasa persekutuan sejak kemerdekaan Malaysia, kalah kepada pakatan PH pada pilihan raya umum 9 Mei tahun lalu.

Susulan itu, beberapa parti komponen BN mengumumkan keluar mereka dari gabungan itu.

BN Sarawak dibubarkan selepas PBB, SUPP, PRS dan PDP mengumumkan keluar gabungan itu dan membentuk Gabungan Parti Sarawak pada 12 Jun lalu.

Sementara di Sabah, PBRS, Upko, dan LDP juga meninggalkan BN.

Jelas Asyraf, dengan mengambil kira cabaran baru yang dibawa oleh perkongsian Umno dengan PAS, semua pihak termasuk MIC perlu bersedia untuk tidak bersetuju dalam beberapa isu tertentu.

"Itu saya cakap dengan (Ketua Pemuda MIC) R Thinalan, mari kita berbincang dengan hati terbuka.

"Kita mesti bersedia bincang perkara sensitif, tak ada masalah. Kita mesti bersedia bersetuju untuk tidak bersetuju kerana inilah asas kekuatan negara," katanya.

Ketika ditemui, Ketua Pemuda PAS, Khairil Nizam Khirudin pula berkata, matlamat keseluruhan adalah mengukuhkan blok pembangkang, termasuk memupuk hubungan dengan komponen BN yang lain.

"Itulah sebabnya kami berada di sini hari ini untuk menunjukkan solidariti kami dengan rakan-rakan dari MIC dan menunjukkan ini adalah wajah Malaysia yang baru yang kita mahukan.

"Kita mungkin mempunyai ideologi politik yang berbeza tetapi kita semua rakyat Malaysia dan kita boleh bersatu atas dasar keadilan dan mencari keamanan," katanya kepada Malaysiakini.

Terdahulu, pemimpin-pemimpin MIC cuba meyakinkan ahlinya bahawa parti mereka tidak akan dipinggirkan apabila Umno menjalin kerjasama rasmi dengan PAS.

Pemimpin MIC juga menggesa anggotanya untuk meraikan kerjasama yang dipromosikan sebagai cara untuk BN kembali berkuasa dan mengingatkan bahawa PAS bukan parti radikal.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/07/asyraf-bn-perlu-belajar-dari-pengalaman.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Sambung Belajar Tapi Tiada Pengalaman Tak Guna

Kalau Sambung Belajar Tapi Tiada Pengalaman Tak Guna

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 229 hits
Pasti ramai tahu penyanyi Ismail Izzani mengambil keputusan untuk tidak menduduki Sijil Pelajaran Malaysia tahun lalu atas sebab sebab tertentu Usianya baru The post appeared first on
Pengalaman Belajar Di Universiti Malaysia Sabah

Pengalaman Belajar Di Universiti Malaysia Sabah

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 588 hits
Assalamualaikum dan Hello Lepas je habis matrikulasi dekat Perak Alhamdulillah aku dapat tawaran sambung belajar Ijazah Sarjana Muda di Universiti Malaysia Sabah Wahhh jauh kannn Yup pada mulanya aku rasa sedih takut dan gementar sebab dapa...
Terima Kasih Pemuda Pas Merbok Simpati Buat Ketua Pemuda Pas Kedah

Terima Kasih Pemuda Pas Merbok Simpati Buat Ketua Pemuda Pas Kedah

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 265 hits
Malam ini riuh di IPD Sungai Petani wakil daripada pemuda pas merbok membuat laporan polis berkaitan posting seorang pemilik FB bernama Wendy Loong yang menghina Allah yang maha pengasih Terima kasih kita ucapkan atas tindakan wakil pemuda ...
Peringatan Hari Anak Nasional Ditjen Pas Bebaskan 98 Napi Anak

Peringatan Hari Anak Nasional Ditjen Pas Bebaskan 98 Napi Anak

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 164 hits
Direktorat Jenderal Pemasyarakatan Kemenkum HAM memberikan Remisi Anak Nasional kepada 1 243 anak didik pemasyarakatan 1 243 anak didik tersebut tersebar di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Lembaga Pemasyarakatan dan Rumah Tahanan Negara selur...
Dunia Perlu Bertindak Terhadap Israel Presiden Pas

Dunia Perlu Bertindak Terhadap Israel Presiden Pas

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 156 hits
PAS mengutuk sekeras kerasnya tindakan rejim Israel yang mengerahkan tenteranya untuk merobohkan kediaman penduduk Palestin di Perkampungan Sur Baher Wadi al Hummus Timur Jerusalem Palestin Ratusan tentera Israel berserta jentera beratnya t...
Umno Pas Pact Ready To Be Unveiled

Umno Pas Pact Ready To Be Unveiled

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 312 hits
PETALING JAYA Umno and PAS have agreed on the terms of an electoral pact that is set to be unveiled by the end of next month Under the agreement both parties will not contest against each other in state and parliament seats paving the way f...
Tukang Urut Naik Haji Walau Penghasilan Pas Pasan

Tukang Urut Naik Haji Walau Penghasilan Pas Pasan

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 172 hits
Panggilan berhaji bisa datang dengan cara apa saja Seorang tukang urut di Batubara Sumatera Utara Kamaluddin Bin Mohammad Hafiz alias Ongku mendapat berkah menunaikan ibadah haji melalui salah seorang pasiennya
Umno Pas Sepakat Tutup Pintu Buat Parti Berkawan Dap

Umno Pas Sepakat Tutup Pintu Buat Parti Berkawan Dap

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 229 hits
Diterbitkan Hari ini 7 47 malam Umno dan PAS bakal menandatangani piagam bersama sebagai usaha menjadikan kerjasama di antara kedua dua parti terbabit berlangsung secara rasmi tidak lama lagi Melalui piagam tersebut kata Presiden Umno Dr Ah...
Umno Pas Tandatangan Piagam Muafakat 14 September

Umno Pas Tandatangan Piagam Muafakat 14 September

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 750 hits
UMNO dan PAS telah mencapai kata sepakat untuk berkerjasama antara satu dengan lain dalam mengharungi cabaran arus perdana politik tanah air Dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan oleh UMNO dan PAS yang diwakili oleh Setiausaha Agung part...
Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum

The Lies And Fraudulent Claims Of Matcvs Proven

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak