Asyik Muntah Lepas Menyusu Jangan Cemas 7 Perkara Ibu Perlu Perhatikan


Pengalaman pertama menjadi ibu sememangnya mencemaskan. Selain masalah bayi menangis, kembung perut, bayi yang acapkali muntah juga menjadi kerisauan bagi ibu-ibu. Lebih-lebih lagi bagi ibu muda yang kurang ilmu dan pengalaman.
Menurut pakar laktasi, Siti Asma Moin daripada Global Trade Sdn Bhd, dari segi saintifiknya, perut bayi mengalami proses tumbesaran setiap hari dan ia juga merupakan penanda aras keperluan makanan bayi untuk proses kehidupnya agar ia selaras dengan keperluan nutrisi sebenar.
Namun begitu, terdapat juga fenomena ini berlaku kepada bayi yang mana susu yang di minum akan termuntah keluar semula. Persoalan demi persoalan akan timbul di benak pemikiran seorang ibu jika situasi tersebut berlaku tanpa sedar. Tambahan pula dengan tiada persediaan langsung untuk menghadapi cabaran tersebut.

Antara situasi sebenar yang biasa berlaku ketika bayi memuntahkan susu yang diminumnya adalah seperti berikut:
Jeluak
Dimana keadaan susu yang di minumnya terkeluar semula dalam tempoh tertentu selepas menyusu susu ibu. Situasi tersebut boleh berlaku dengan adanya tindak balas pada otot perut. Ia tidak membahayakan bayi kerana situasi ini merupakan proses bayi menyesuaikan diri. Keadaan ini kebiasaannya akan mengambil masa sehingga bayi berusia 1 atau 2 tahun, sehingga tempoh otot perut bayi melalui proses kematangan.
Tips: Tinggikan sedikit kepala bayi agar kurang memberi tekanan kepada perut dalam kadar waktu yang singkat.
Minum Terlalu Banyak
Semasa proses penyusuan berlaku, bayi menyusu dalam situasi sedikit gelojoh dan melakukan hisapan dengan laju. Secara tidak langsung susu yang masuk juga serentak dan tidak dihadam dengan betul. Situasi ini kebiasaannya akan berlaku apabila bayi terlalu lapar dan seterusnya menyusu dengan sedikit gelojoh. Tambahan pula apabila sel sel otak anak sedang berhubung dan masa untuk bermain itu tinggi.
Tip: Apabila bayi menyusu kita boleh mengawalnya dengan kadar kita melakukan kaedah scissors hold sementara.

Posisi Menyusu Kurang Tepat
Cara posisi penyusuan susu ibu kurang tepat juga mengundang susu yang di minum akan terkeluar semula. Anak kecil yang semakin aktif sememangnya akalnya bijak untuk melakukan sesuatu, maka dengan itu kedudukan posisi dalam menyusu tidak tepat serta susu yang masuk ke dalam perut akan dimuntahkan semula. Ada ketika semua sekali akan di muntahkan dan ada waktunya hanya sebahagian darinya.
Tips: Pastikan cara posisi ketika menyusu diperbetulkan, cara pelekapan dan perut menghadap perut. Ia mampu membantu bayi menyusu dalam situasi tenang.
Aliran Susu Keluar Laju
Aliran susu yang keluar sangat laju menyebabkan bayi tidak sempat untuk mengawalnya. Lantaran dengan itu secara automatik susu akan keluar dari mulut tanpa sempat untuk proses penghadaman.
Tips : Ibu disarankan untuk melakukan perahan tangan agar susu dapat dikeluarkan sebelum bayi meneruskan penyusuan tanpa gangguan.

Alahan Pemakanan Ibu
Pemakanan yang sihat untuk ibu yang menyusukan anak sangat penting dipilih sebaliknya. Mana mungkin makanan yang kurang bagus menjadikan sesuatu makanan sihat untuk di ambil. Dalam menyusukan bayi sangat dititikberatkan mengambil makanan yang sihat agar bayi yang menyusui susu ibu tidak mempunyai alahan daripada susu ibu. Dari sudut kajian pengambilan kafien yang berlebihan sedikit sebanyak menyumbang kepada alahan kepada bayi yang menyusu susu ibu. Apabila bayi alah dan kurang selesa, bayi akan mula menangis, ataupun dari segi bahasa bayi mengalami ketidakselesaan pada bahagian perutnya.
Tips: Ibu perlu mengambil makanan yang berkhasiat dan sihat untuk menghasilkan susu yang baik. Protein, vitamin, karbohidrat yang lengkap agar nutrisi sembang.
Batuk Dan Berkahak
Cuaca pada hari ini tidak menentu serta persekitaran yang kurang sihat boleh menyebabkan bayi mudah dijangkiti batuk berkahak. Oleh itu, akan mengakibatkan paru-paru dan jantung berkerja keras dalam memainkan peranan untuk mengepam jantung. Apabila susu yang di minum masuk, disusuli dengan batuk berkahak maka susu yang di minum biasa akan termuntah bersama kahak apabila batuk menyerang tubuh bayi. Jika ia terlalu serius, ibu bapa perlu mendapatkan rawatan lanjut daripada doctor.
Tips : Ibu bapa perlu mengambil berat mengenai persekitaran dan menjaga kebersihan dengan teliti untuk mencegah dari dijangkiti batuk.

Terlampau Aktif Selepas Menyusu
Rangsangan minda bayi laju dan aktif. Mereka mula belajar dengan setiap apa yang mereka lalui. Itulah proses kepintaran untuk hidup. Bagusnya ialah mereka akan sentiasa sihat dan cergas. Namun bergerak aktif tanpa kawalan sehingga menyebabkan perut yang penuh dengan susu akan bergoncang.
Tips : Didik bayi kita sentiasa untuk bertenang. Lakukan dengan selalu berinteraksi dengan mereka agar wujud sifat tenang. Mereka juga boleh aktif pada tempat dan waktu yang tepat.
Dengan adanya situasi tersebut ia akan membuatkan ibu bapa belajar tentang bayi mereka. Sesungguhnya setiap bayi yang di anugerahkan adalah berbeza caranya serta sifatnya. Sebagai ibubapa kita bukan sahaja menjaga malah seluruh aspek kehidupan anak kita dalam membantu pembentukkan awal dalam hidupnya dipertanggungjawabkan oleh kita.
Menarik: Roti Pita Homemade Dengan Kambing Goreng, Anak Makan Tak Cukup Satu Memang Awesome!
Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Asyik Muntah Lepas Menyusu, Jangan Cemas, 7 Perkara Ibu Perlu Perhatikan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/asyik-muntah-lepas-menyusu-jangan-cemas-7-perkara-ibu-perlu-perhatikan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Lalu Makan Asyik Muntah Tubuh Tak Cukup Zat Ibu Hamil Disaran Ambil Suplemen

Tak Lalu Makan Asyik Muntah Tubuh Tak Cukup Zat Ibu Hamil Disaran Ambil Suplemen

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 248 hits
Kehamilan sememangnya cukup indah namun menempuh trimester pertama ternyata cukup menguji kekuatan ibu hamil Ada daripada kita yang langsung tidak mahu makan dek kerana tiada selera mahupun muntah berpanjangan sehingga ibu hamil takut untuk...
Jadilah Ibu Bapa Yang Sampai Hati Tegas Jangan Asyik Tak Sampai Dengan Anak

Jadilah Ibu Bapa Yang Sampai Hati Tegas Jangan Asyik Tak Sampai Dengan Anak

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 332 hits
Alahai kesiannya tengok anak kena bangun awal macam ni Dahla baru 7 tahun Ada 2 sesi persekolahan pulak tu Tak sampai hati rasanya nak kejutkan dahla semalam balik tuisyen lambat Jika diikutkan kehendak anak dia mungkin mahu terus tidur Nam...
Polis Minta Penduduk Jangan Cemas Dengar Bunyi Letupan Di Ipoh Manjung

Polis Minta Penduduk Jangan Cemas Dengar Bunyi Letupan Di Ipoh Manjung

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 259 hits
Orang ramai terutama penduduk di sekitar Ipoh dan Manjung dinasihatkan tidak cemas sekiranya mendengar bunyi letupan pada Ahad ini sehingga Jumaat depan Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Perak Supt Zakaria Abd Rahman berkata ...
Anak Asyik Jatuh Sakit Ini Rupanya Yang Ibu Ayah Terlepas Pandang

Anak Asyik Jatuh Sakit Ini Rupanya Yang Ibu Ayah Terlepas Pandang

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 344 hits
Susah hati dibuatnya bila anak anak asyik tak sihat Sekejap demam kemudian batuk dan selesema pula Suplemen sudah diberi pemakanan anak juga kita jaga sebaiknya tetapi anak tetap mudah dijangkiti penyakit Di mana salahnya Sudah menjadi lumr...
It S Ok Mommy Jangan Paksa Diri Jadi Ibu Sempurna Rasa Penat Rehatlah

It S Ok Mommy Jangan Paksa Diri Jadi Ibu Sempurna Rasa Penat Rehatlah

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 256 hits
Kerja memang tak akan pernah habis Bergelar seorang isteri ibu pekerja memerlukan komitmen yang bukan sedikit tetapi boleh dikatakan ada sahaja perkara yang perlu dibuat dan diselesaikan selagi tak tidur Itulah sebabnya seorang ibu tidak bo...
Telur Bungkus Ekspres Bagi Ibu Yang Selalu Sibuk

Telur Bungkus Ekspres Bagi Ibu Yang Selalu Sibuk

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 216 hits
JIKA kesuntukan masa menu lauk telur adalah yang paling mudah disediakan untuk keluarga Lagipun rasanya enak dan digemari ramai SinarPlus percaya korang sentiasa ada stok di rumah Biasa biasa korang masak telur mata kerbau dadar sambal atau...
Pilih Bersalin Berpantang Dengan Ibu Zahirah Aiman Berangkat Ke Australia

Pilih Bersalin Berpantang Dengan Ibu Zahirah Aiman Berangkat Ke Australia

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 345 hits
Sebelum melabuhkan tirai tahun 2020 pada Disember ini pasangan sama cantik sama padan Aiman Hakim Ridza dan Zahirah MacWilson bakal bergelar ayah dan ibu Bagi menyambut kelahiran bayi pertama mereka itu Zahirah memilih untuk berada dekat de...
Mvrid Ini Pernah Tvlar P0nteng Sekolah Sbb Jaga Ibu Skit Malam Tadi Ibunya Telah Pergi Mengadap Llahi

Mvrid Ini Pernah Tvlar P0nteng Sekolah Sbb Jaga Ibu Skit Malam Tadi Ibunya Telah Pergi Mengadap Llahi

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 234 hits
Kisah murid ini pernah tular sekitar Mei lalu apabila tidak menjejakkan kaki ke sekolah sejak Januari kerana terpaksa menjaga dan menguruskan ibunya yang saakit Di usia yang masih mentah Nor Syafira Mohd Razali 11 sudah menggalas tanggungja...
Ayah Dan Ibu Masuk Penjara Bocah 4 Tahun Dianiaya Paman Dan Bibi

Ayah Dan Ibu Masuk Penjara Bocah 4 Tahun Dianiaya Paman Dan Bibi

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 205 hits
Kepala Dusun 8 Desa Sei Mencirim Isak Azhari menginformasikan kejadian itu ke polisi Kapolsek Sunggal Kompol Yasir Ahmadi turun langsung ke lokasi Kamis malam Dia mengamankan KR dan mengevakuasinya ke puskesmas untuk mendapat perawatan
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun