Asyik Muntah Buat Ibu Hamil Tak Lalu Makan Jadi Lemah Sebab Tak Cukup Zat Ini Suplemen Patut Ambil


Melalui trimester pertama kehamilan memang ternyata cukup menguji kekuatan ibu hamil. Ibu yang dulunya aktif berubah menjadi lemah tak bermaya. Muntah setiap pagi atau petang membuatkan ibu tiada selera untuk makan.
Namun ada juga kes di mana ibu hamil merasa loya dan tidak berselera setiap kali melihat makananan, sudahnya ibu hamil hanya minum air dan jus untuk mendapatkan tenaga.
Jadi bagaimanakah ibu hamil dapat memberikan nutrisi pada tubuh dan sekaligus bayi di dalam kandungan. Dan adakah perlu ibu hamil mengambil suplemen?

Menurut Dr. Jamali Wagiman, Pakar Perunding Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Columbia Asia, Seremban, terdapat banyak vitamin dan mineral di dalam pasaran. Pengambilannya kerap menjadi topik utama semasa pemeriksaan di klinik atau sesi soal jawab di seminar pra-natal.
Asas sebenar pengambilan vitamin dan mineral tambahan semasa hamil adalah untuk mengurangkan komplikasi buruk yang mungkin berlaku kepada ibu dan bayi. Oleh itu, hanya zat besi dan folic acid sahaja perlu diambil.
Walaupun keperluan zat besi hanyalah 60 mg sehari dan asid folik 400 mg, tubuh manusia tidak mampu menyerap 100 peratus dari pil yang ditelan. Untuk itu, ibu hamil perlu mengambil zat besi, antara 180mg hingga 500mg bergantung kepada formula yang diambil.

Sentiasa perhatikan juga label pada botol dan rujuk semula kepada doktor kerana terdapat formula yang mengandungi paras zat besi yang terlalu sedikit walaupun perisa dan bungkusannya lebih menarik.
Kalsium, Vitamin A, dan zink hanya perlu diambil dalam kes-kes tertentu sahaja manakala pengambilan mineral micronutrient seperti vitamin B6, E, C dan D tidak perlu ditambah.
Secara amnya, ibu hamil disarankan mengambil vitamin dan suplemen mengikut keperluan dirinya atau saranan daripada doktor dan ahli farmasi. Beberapa vitamin dan suplemen yang biasanya perlu di ambil oleh ibu hamil adalah:

Asid Folik
Asid folik merupakan suplemen yang paling penting terutamanya semasa trimester pertama kehamilan. Pengambilan asid folik boleh mengurangkan risiko bayi mengalami kecacatan pada tulang belakang (kecacatan tiub neural).
Asid folik dengan dos 400mcg perlu diambil setiap hari sehingga sekurang-kurangnya 12 minggu pertama kehamilan. Ibu hamil juga dinasihatkan mengambil makanan yang mengandungi folat (bentuk semulajadi Asid Folik) seperti sayur-sayuran hijau dan kekacang.
Zat Besi
Jika kandungan zat besi ibu hamil rendah, suplemen zat besi perlu diambil. Ini disebabkan jumlah darah dalam badan ibu semakin bertambah bagi menyokong tumbesaran bayi dalam kandungan. Badan akan menggunakan zat besi yang tersimpan dalam badan sekiranya ibu kurang mengambilnya dalam diet. Akibatnya, penyimpanan zat besi dalam badan akan berkurang dan boleh membawa kepada anemia.
Sumber makanan terbaik yang mengandungi zat besi adalah seperti daging merah, kismis, kurma, kekacang dan sayur-sayuran.

Kalsium
Ibu hamil juga memerlukan kalsium bagi pembentukan tulang dan pertumbuhan gigi bayi terutamanya pada trimester ketiga. Kalsium juga penting sepanjang kehamilan bagi mengelakkan kekejangan otot kaki ibu. Sekiranya ibu hamil kekurangan kalsium, ia turut menyebabkan berlaku kekejangan otot dan kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri.
Pengambilan kalsium sehari yang dicadangkan untuk ibu hamil ialah dalam dos 1300mg (ibu berumur 14-18 tahun) dan 1000mg (ibu berumur 19-50 tahun).
Untuk sihat ketika hamil tidak memerlukan pengambilan berbilang zat dan mineral. Ambil sahaja suplemen yang disarankan oleh doktor kerana itu sebaiknya. Jangan dilupakan pengambilan makanan yang sihat dan segar untuk nutrisi secukupnya untuk bayi dalam kandungan.
Menarik: Nak Susukan Anak Dengan Perut Baru Lepas Operate Tu Memang Susah, Momen Kelahiran Anak, Detik Termanis Farah Nabilah!
Nak dapatkan pam susu terbaik yang mudah, ringan dan handfree, boleh cuba Arley Z10 Plus.

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Asyik Muntah Buat Ibu Hamil Tak Lalu Makan, Jadi Lemah Sebab Tak Cukup Zat, Ini Suplemen Patut Ambil!! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/asyik-muntah-buat-ibu-hamil-tak-lalu-makan-jadi-lemah-sebab-tak-cukup-zat-ini-suplemen-patut-ambil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gerai Vaksinasi Di Jiexpo Khusus Warga Miliki Komorbid Ibu Hamil Dan Lansia

Gerai Vaksinasi Di Jiexpo Khusus Warga Miliki Komorbid Ibu Hamil Dan Lansia

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 175 hits
Panglima Kodam Jaya Mayjen TNI Mulyo Aji menyambangi gerai vaksinasi massal di JIExpo Kemayoran Gerai ini diperuntukan khusus bagi para penyakit penyerta atau komorbid ibu hamil lansia pasien kanker hingga anak anak
Dah Lama Mengid4m Ibu Mengandung Men4ngis Gembira Dapat Makan Kek Pengantin

Dah Lama Mengid4m Ibu Mengandung Men4ngis Gembira Dapat Makan Kek Pengantin

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 336 hits
Bak kata orang dulu dulu jangan buat main kalau ibu yang sedang mengandung mengidamkan sesuatu Kalau boleh ditunaikan baik tunaikan dengan segera sebelum bayi dilahirkan Mengidam pula boleh jadi bermacam macam benda Tak kisah dari segi maka...
Ibu Takleh Cari Makan Macam Ni Siti Nurhaliza Kongsi Gelagat Aafiyah Nyanyi Cipta Lirik Sendiri Comelnya

Ibu Takleh Cari Makan Macam Ni Siti Nurhaliza Kongsi Gelagat Aafiyah Nyanyi Cipta Lirik Sendiri Comelnya

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 248 hits
Kemunculan Aafiyah anak sulung penyanyi nombor satu negara Dato Seri Siti Nurhaliza di Instagram penyanyi itu sering kali menjadi tumpuan Mana tidaknya ada sahaja gelagat Aafiyah yang mencuit hati ramai Terbaru menerusi Instagramnya Dato Si...
Bin Kepulauan Riau Gelar Vaksinasi Untuk 700 Ibu Hamil Dan Menyusui

Bin Kepulauan Riau Gelar Vaksinasi Untuk 700 Ibu Hamil Dan Menyusui

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 142 hits
Menurut Rudi jumlah vaksin yang telah didistribusikan kepada pelajar dan masyarakat sepanjang Juli sampai Oktober 2021 di provinsi tersebut telah mencapai 32 274 dosis vaksin atau 104 83 persen dari target sasaran sebelumnya yakni 30 787 do...
Susah Bernafas Mvntah Tak Henti Badan Ernie Zakri Dah Bagi Warning Tak Cukup Rehat Mesti Baby Sedih Ibu Tak Rest

Susah Bernafas Mvntah Tak Henti Badan Ernie Zakri Dah Bagi Warning Tak Cukup Rehat Mesti Baby Sedih Ibu Tak Rest

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 176 hits
AKIBAT terlalu sibuk menyelesaikan tuntutan kerja penyanyi Ernie Zakri mengakui dia kadangkala terlupa dirinya kini sedang hamil Menurut Ernie 29 kesibukan itu menyebabkan dia tidak mendapat rehat yang cukup hingga menjejaskan kesihatan dan...
Asyik Heret Je Tudung Arwah Ibu Ariq Matin Bawa Jalan Tudung Arwah Sarah Buat Ramai Sebak

Asyik Heret Je Tudung Arwah Ibu Ariq Matin Bawa Jalan Tudung Arwah Sarah Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 189 hits
Sekeping nota kecil yang ditinggalkan anak kedua Shuib dan arwah Siti Sarah beberapa hari lalu ketika bercuti ke sebuah pusat peranginan mengundang rasa sayu kepada pengikutnya Bukan hanya Talita bahkan anak ketiga pasangan itu Ariq Matin j...
Betty Puas Hati Tak Bagi Gula Garam Hingga 2 Tahun Kini Wira Tak Memilih Makan

Betty Puas Hati Tak Bagi Gula Garam Hingga 2 Tahun Kini Wira Tak Memilih Makan

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 234 hits
Sejak bergelar ibu Betty Rahmad yang juga adik bongsu kepada Erma Fatima dan Umie Aida sentiasa menjadi perhatian ramai kerana caranya membesarkan anak lelaki sulung yang diberi nama Ardy Wira cukup berdisiplin terutama dalam bab pemakanan ...
Cheese Tart Untuk Makan Makan

Cheese Tart Untuk Makan Makan

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 123 hits
Assalamualaikum SEHARI sebelum ke Sedili Sk siapkan Cheese Tart untuk dibawa ke sana Crustnya dah beli dua tiga minggu sudah tapi asyik tertunda jer nak membuatnya Beli crust tu pun bukan plan nak bawa ke Sedili saja la beli untuk makan adi...
Tak Perlu Kuasa Hebat Bila Ayah Suap Makan Dia Superhero Di Mata Anak

Tak Perlu Kuasa Hebat Bila Ayah Suap Makan Dia Superhero Di Mata Anak

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 235 hits
Tugas seorang ayah bukanlah mudah Keluar bekerja dan bila balik tu dah rasa letih sangat Kadang kadang tak sempat nak luang masa dengan anak Sebab itulah anak anak kurang rapat dengan ayah Tahukah anda sebenarnya ada cara untuk anak jadi ra...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan