Asia Tenggara Berpotensi Menjadi Pusat Baharu Pandemik Covid 19


Rakyat Indonesia tidak mempedulikan penjarakan sosial ketika singgah di sebuah pasar pagi di Bekasi, Jawa Barat semalam.
Jumlah kes jangkitan koronavirus (Covid-19) di Asia Tenggara menyaksikan peningkatan mendadak sejak beberapa minggu lalu.

Berdasarkan laporan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), rantau yang meliputi 11 negara itu mencatatkan 30,108 kes positif Covid-19 sehingga jam 7 petang semalam.

Singapura menduduki tangga teratas dengan 8,014 kes diikuti Indonesia sebanyak 6,760 kes, Filipina (6,459 kes), Malaysia (5,425 kes) dan Thailand (2,792 kes).

Lima negara lain iaitu Vietnam, Brunei, Cambodia, Myanmar dan Laos merekodkan kes di bawah angka 500.

Daripada keseluruhan kes, empat negara teratas menjadi penyumbang 88 peratus kes di rantau berkenaan.

Walaupun jumlah tersebut masih rendah berbanding negara Eropah atau Amerika Syarikat yang kini mencatat lebih 7000,00 kes, namun peningkatan mendadak kes Covid-19 di Asia Tenggara mencetuskan kebimbangan.

Asia Tenggara kini dilihat berpotensi menjadi pusat baharu pandemik Covid-19 berikutan kadar pengujian yang rendah seperti di negara Indonesia dan Filipina akan menyebabkan puluhan ribu penduduk terdedah kepada risiko jangkitan.

Kadar pengujian di setiap negara pula dilakukan mengikut kapasiti masing-masing memandangkan Indonesia dan Filipina mempunyai bilangan penduduk ramai.

Indonesia hanya mengesan kes jangkitan pertama pada Mac sementara negara jirannya, Malaysia dan Singapura berjaya mengesan lebih awal iaitu pada Januari termasuk melibatkan individu yang pulang daripada melawat Indonesia.

Sebelum ini, pakar kesihatan memberi amaran bahawa Indonesia berdepan dengan lonjakan kes kerana negara itu disifatkan agak lewat mengawal skala jangkitan.

Biarpun perkara itu meningkatkan kemungkinan penyebaran virus terutama di daerah terpencil yang tidak dilengkapi kemudahan kesihatan, Presiden Indonesia, Joko Widodo tidak mewartakan sebarang larangan.

Angka kes Covid-19 di Singapura melonjak sejak dua minggu lalu dengan jangkitan baharu dikesan dalam kalangan pekerja asing yang tinggal di asrama dengan keadaan sesak.

Pakar penyakit berjangkit di Mount Elizabeth Novena Hospital, Singapura, Leong Hoe Nam berkata, situasi itu ‘agak memalukan’ kerana peningkatan kes melibatkan pekerja asing berlaku ketika pemerintah berjaya mengawal jumlah kes import dan penularan dalam masyarakat.

Namun begitu, di Malaysia, kes baharu Covid-19 menunjukkan trend penurunan susulan tindakan kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu selain mempertingkatkan keupayaan ujian saringan. Sinar Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.krissmerah.com/2020/04/asia-tenggara-berpotensi-menjadi-pusat.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+krissmerah+(Kriss+Merah.com+(Blogger+Melayu))

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Terkini Di Asia Tenggara

Covid 19 Terkini Di Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 377 hits
Indonesia kini sudah potong Filipina sebagai kes COVID 19 tertinggi di Asean Singapura juga mencatat peningkatan kes yang mendadak pada hari ini dan tidak mustahil mereka akan potong Malaysia jika terus meningkat Walaupun kes di Malaysia se...
168 Pesakit Covid 19 Sembuh Hari Ini Lebih Tinggi Dari Kes Baharu

168 Pesakit Covid 19 Sembuh Hari Ini Lebih Tinggi Dari Kes Baharu

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 276 hits
SERAMAI 168 pesakit Covid 19 pulih dan dibenarkan keluar hospital hari ini setakat jam 5 petang berbanding 134 kes positif baharu Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata jumlah keseluruhan pesakit yang sembuh akibat C...
Tm Memasang Stesen Pemancar 5g Di Pusat Kuarantin Covid 19 Bagi Menawarkan Rangkaian Internet Percuma

Tm Memasang Stesen Pemancar 5g Di Pusat Kuarantin Covid 19 Bagi Menawarkan Rangkaian Internet Percuma

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 179 hits
Kemeteran Kesihatan Malaysia pada waktu ini telah membuka dua pusat kuarantin di Malaysia Agro Exposition Park dan Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia Rakyat Malaysia yang dibawa pulang dari luar negara akan menggunakan dua pusa...
Covid 19 Subkluster Baharu Bali 20 Termasuk Anggota Kesihatan Dijangkiti Di Kuantan

Covid 19 Subkluster Baharu Bali 20 Termasuk Anggota Kesihatan Dijangkiti Di Kuantan

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 234 hits
PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan mengenal pasti dua subkluster COVID 19 saling berkaitan di Kuantan hasil aktiviti tertumpu yang telah dijalankan melalui pengesanan penyaringan dan ujian ke atas kumpulan sasar yang berisiko tinggiKetua Penga...
Terkini Terdapat 5 Kematian Baharu Akibat Covid 19 Dicatatkan

Terkini Terdapat 5 Kematian Baharu Akibat Covid 19 Dicatatkan

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 186 hits
Dr Noor Hisham Abdullah hari ini mengumumkan bahawa terdapat lima kes kematian baharu disebabkan oleh Covid 19 dicatatkan pada hari ini Pertambahan kes kematian tersebut menjadikan keseluruhan 82 kematian atau 1 64 setakat ini Terkini 14 Ap...
Covid 19 Malapetaka Baharu Dunia Dengan 7000 Kematian Sehari

Covid 19 Malapetaka Baharu Dunia Dengan 7000 Kematian Sehari

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 185 hits
ANGKA kematian akibat COVID 19 di seluruh dunia terus meningkat dengan lebih 7 000 kematian dicatatkan dalam tempoh 24 jam Menurut data Johns Hopkins University ini menjadikan jumlah keseluruhan adalah 125 000 Amerika Syarikat mencatatkan 2...
Covid 19 Lima Kematian 170 Kes Baharu Hari Ini

Covid 19 Lima Kematian 170 Kes Baharu Hari Ini

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 298 hits
Wartawan HMam hmetro com myDR Noor Hisham FOTO Arkib NSTPLIMA kematian berkaitan jangkitan koronavirus baharu dilaporkan kepada Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan setakat 12 tengah hari ini Ketua Pengarah Kesihatan Datuk...
Covid 19 Kkm Kenal Pasti Bantuan Warga Emas Di Pusat Jagaan

Covid 19 Kkm Kenal Pasti Bantuan Warga Emas Di Pusat Jagaan

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 328 hits
SHAH ALAM 16 APRIL Kementerian Kesihatan Malaysia bekerjasama dengan Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat untuk mengenal pasti bantuan kepada warga emas yang tinggal di institusi jagaan kata ketua pengarah kesihatan Datuk ...
Pelaksanaan Pkp Fasa 1 2 Memperlihatkan Tren Jumlah Kes Baharu Covid 19 Sedikit Terkawal Kp Kesihatan

Pelaksanaan Pkp Fasa 1 2 Memperlihatkan Tren Jumlah Kes Baharu Covid 19 Sedikit Terkawal Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 293 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah menyatakan bahawa pelaksanaan PKP Fasa 1 dan 2 memperlihatkan tren jumlah kes baharu Covid 19 menjadi sedikit terkawal tanpa kenaikan mendadak Kenyataan tersebut dinyatakan pada sidang media ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang