Asean Sejarah Penubuhan Matlamat Negara Anggota


ASEAN, singkatan bagi Association of Southeast Asian Nations. Pertubuhan ini telah diasaskan pada 8 Ogos 1967 dengan lima negara pengasas: Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, dan Thailand. Kini, ia terdiri daripada sepuluh negara, merangkumi Brunei, Vietnam, Laos, Myanmar, dan Kemboja. 
Berikut dikongsikan info lebih lanjut mengenainya.
BACA JUGA: Bahasa Isyarat Malaysia: Maksud & Contoh Bahasa Isyarat
Sejarah & Pengenalan ASEAN atau Persatuan Negara-negara Asia Tenggara mula dibentuk pada 8 Ogos 1967 di Bangkok, Thailand.
Penubuhan ASEAN ditandatangani melalui Deklarasi ASEAN (juga dikenali sebagai Deklarasi Bangkok) oleh lima negara pengasas iaitu Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura, dan Thailand. 
Selepas penubuhannya, ASEAN terus berkembang dengan kemasukan negara-negara anggota baharu. Brunei menyertai pada tahun 1984, diikuti oleh Vietnam pada 1995, serta Laos dan Myanmar pada 1997.
Kemboja menjadi anggota terakhir yang menyertai ASEAN pada tahun 1999, menjadikan jumlah keseluruhan negara anggota kepada 10 buah negara dari rantau Asia Tenggara.
Perkembangan  Sejak penubuhannya, ASEAN telah berkembang menjadi sebuah organisasi serantau yang penting. Pada tahun 2015, pertubuhan ini telah menubuhkan Komuniti ASEAN yang terdiri daripada tiga tonggak utama: Komuniti Politik-Keselamatan, Komuniti Ekonomi dan Komuniti Sosio-Budaya. 
Pertubuhan ini juga telah mewujudkan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) untuk meningkatkan perdagangan intra-ASEAN. Organisasi ini telah menjadi platform penting untuk dialog dan kerjasama dalam isu-isu serantau dan antarabangsa. 
Di samping itu, pertubuhan ini juga telah memperluaskan hubungan dengan negara-negara luar melalui forum seperti ASEAN+3 (dengan China, Jepun dan Korea Selatan) dan East Asia Summit.
Secara keseluruhannya, pertubuhan ini telah memainkan peranan penting dalam menggalakkan kestabilan, pertumbuhan ekonomi dan kerjasama serantau di Asia Tenggara sejak penubuhannya lebih 50 tahun yang lalu. 
Organisasi ini terus berkembang dan menyesuaikan diri dengan cabaran-cabaran baharu, sambil mengekalkan prinsip-prinsip asasnya dan berusaha untuk mencapai matlamat-matlamat asal penubuhannya.
Faktor Penubuhan Penubuhan ASEAN didorong oleh beberapa faktor utama, antaranya:
Keinginan untuk mewujudkan kestabilan serantau selepas era penjajahan.  Keperluan untuk bekerjasama dalam menghadapi ancaman komunisme di rantau ini.  Meningkatkan kerjasama ekonomi dan pembangunan sosial antara negara-negara Asia Tenggara.  Usaha untuk menyelesaikan konflik serantau seperti pertikaian antara Indonesia, Malaysia dan Filipina mengenai pembentukan Malaysia. Matlamat Antara matlamat utama penubuhannya adalah untuk mempercepatkan pertumbuhan ekonomi, kemajuan sosial dan pembangunan budaya di rantau ini. 
Penubuhannya juga bertujuan untuk menggalakkan keamanan dan kestabilan serantau, meningkatkan kerjasama aktif dalam pelbagai bidang seperti ekonomi, sosial, teknikal, saintifik dan pentadbiran, serta membantu satu sama lain dalam latihan dan penyelidikan. 
Selain itu, organisasi ini juga bertujuan untuk bekerjasama dalam meningkatkan penggunaan pertanian dan industri, memperluaskan perdagangan dan memperbaiki infrastruktur pengangkutan dan komunikasi.
Motto Motto ASEAN adalah “One Vision, One Identity, One Community.” 
Motto ini mencerminkan aspirasi dan tujuan organisasi untuk membina sebuah komuniti yang bersatu dan berdaya saing di kalangan negara-negara anggota. 
Motto ini menekankan pentingnya visi bersama, identiti yang sama, dan usaha kolektif untuk mencapai kemakmuran dan keamanan di rantau Asia Tenggara.
Motto ini juga menggambarkan komitmen pertubuhan ini terhadap integrasi serantau dan kerjasama dalam pelbagai bidang, termasuk politik, ekonomi, dan sosial. 
Bendera & Maksud Bendera ASEAN terdiri daripada latar belakang biru yang melambangkan keamanan dan stabiliti. Di tengah bendera, terdapat sebuah bulatan yang mengandungi sepuluh tangkai padi berwarna kuning, yang mewakili sepuluh negara anggota yang bersatu dalam solidariti. 
Tangkai padi ini juga melambangkan kemakmuran dan pertumbuhan. Warna kuning dipilih kerana ia melambangkan keagungan dan kekayaan, serta harapan untuk masa depan yang lebih baik bagi semua negara anggota.
Bendera ini dirasmikan pada tahun 1997 semasa Sidang Kemuncak ASEAN ke-30 di Kuala Lumpur, Malaysia. Ia bukan sahaja menjadi simbol identiti pertubuhan ini tetapi juga mencerminkan aspirasi untuk membina komuniti yang bersatu dan makmur di rantau Asia Tenggara.
Dengan reka bentuk yang sederhana tetapi bermakna, bendera ini juga menjadi lambang perpaduan dan kerjasama antara negara-negara anggotanya dalam menghadapi cabaran serantau dan global.
Saiz rasmi bendera ini ditentukan untuk pelbagai kegunaan, termasuk bendera meja (10 cm x 15 cm), bendera dalam bilik (100 cm x 150 cm), bendera kereta (20 cm x 30 cm), dan bendera padang (200 cm x 300 cm). 
Piagam  Piagam ASEAN atau ASEAN Charter merupakan dokumen penting yang menjadi asas undang-undang yang mengukuhkan asas pertubuhan ini sebagai sebuah komuniti serantau yang bersepadu dari segi politik, ekonomi dan sosio-budaya.
Piagam ini diterima pakai pada Sidang Kemuncak ASEAN ke-13 pada November 2007 di Singapura. Ia ditandatangani oleh 10 negara anggota dan berkuat kuasa pada Disember 2008 selepas semua negara anggota meratifikasinya.
Antara prinsip-prinsip utama yang ditetapkan dalam piagam ini adalah:
Menekankan kepentingan pertubuhan ini dalam kerjasama serantau. Menghormati prinsip-prinsip integriti wilayah, kedaulatan, tidak campur tangan dan identiti nasional negara-negara anggota. Menggalakkan keamanan dan identiti serantau, penyelesaian pertikaian secara aman melalui dialog dan rundingan, serta penolakan terhadap agresi. Menegakkan undang-undang antarabangsa berkaitan hak asasi manusia, keadilan sosial dan perdagangan pelbagai hala. Menggalakkan integrasi perdagangan serantau. Pelantikan setiausaha agung dan wakil-wakil tetap ASEAN. Menubuhkan badan hak asasi manusia dan mekanisme penyelesaian pertikaian. Membangunkan hubungan luar yang mesra dan kedudukan dengan PBB. Meningkatkan bilangan sidang kemuncak ASEAN kepada dua kali setahun. Menegaskan semula penggunaan bendera, lagu kebangsaan, lambang dan hari ASEAN pada 8 Ogos. Piagam ini menjadikan pertubuhan ini sebagai entiti undang-undang dan bertujuan untuk mewujudkan kawasan perdagangan bebas tunggal bagi rantau ini yang merangkumi lebih 600 juta penduduk.
Ia juga mengubah ASEAN menjadi organisasi berasaskan peraturan dan berorientasikan rakyat dengan identiti undang-undang tersendiri.
Negara ASEAB Berikut adalah senarai 10 negara anggota pertubuhan ini beserta tahun kemasukan:
Malaysia (negara pengasas, 1967) Indonesia (negara pengasas, 1967) Filipina (negara pengasas, 1967) Singapura (negara pengasas, 1967) Thailand (negara pengasas, 1967) Brunei Darussalam (menyertai pada 7 Januari 1984) Vietnam (menyertai pada 28 Julai 1995) Laos (menyertai pada 23 Julai 1997) Myanmar (menyertai pada 23 Julai 1997) Kemboja (menyertai pada 30 April 1999) Negara-negara ASEAN terletak di rantau Asia Tenggara dan bekerjasama dalam pelbagai bidang termasuk ekonomi, politik, keselamatan, sosial dan budaya untuk mencapai matlamat bersama seperti pertumbuhan ekonomi, kemajuan sosial, kestabilan serantau dan penyelesaian pertikaian secara aman. 
ASEAN Coordinating Council ASEAN Coordinating Council (ACC) merupakan salah satu badan penting dalam struktur organisasi pertubuhan ini. ACC terdiri daripada Menteri-menteri Luar Negeri ASEAN dan bermesyuarat sekurang-kurangnya dua kali setahun. 
Badan ini memainkan peranan kritikal dalam menyelaras pelbagai aspek kerja pertubuhan ini, termasuk menyediakan mesyuarat Sidang Kemuncak ASEAN, menyelaras pelaksanaan perjanjian dan keputusan Sidang Kemuncak, serta menyelaras dengan Majlis Komuniti ASEAN untuk meningkatkan kesepaduan dasar, kecekapan dan kerjasama.
ACC juga bertanggungjawab untuk menyelaras laporan Majlis Komuniti ASEAN kepada Sidang Kemuncak ASEAN dan mempertimbangkan laporan tahunan Setiausaha Agung mengenai kerja ASEAN serta fungsi dan operasi Sekretariat ASEAN dan badan-badan berkaitan. 
Selain itu, ACC meluluskan pelantikan dan penamatan Timbalan Setiausaha-Setiausaha Agung atas cadangan Setiausaha Agung. Dalam menjalankan tugasnya, ACC disokong oleh pegawai-pegawai kanan yang berkaitan.
Peranan ACC dalam struktur ASEAN adalah sangat penting kerana ia memastikan koordinasi yang berkesan antara pelbagai sektor ASEAN dan pelaksanaan keputusan-keputusan Sidang Kemuncak ASEAN. 
Sebagai contoh, mesyuarat ACC ke-35 yang diadakan pada tahun 2024 di bawah pengerusi Laos, dengan tema “Meningkatkan Kesalinghubungan dan Daya Tahan”, membincangkan isu-isu semasa seperti kemajuan keahlian Timor-Leste dalam ASEAN, laporan-laporan dari pelbagai badan ASEAN, dan dokumen-dokumen hasil untuk Sidang Kemuncak ASEAN.
ACC memainkan peranan penting dalam memastikan koordinasi yang berkesan antara pelbagai badan dan inisiatif ASEAN, serta dalam menyediakan hala tuju strategik untuk organisasi ini. 
Melalui mesyuarat berkala dan fungsi-fungsi pentingnya, ACC membantu memastikan ASEAN terus berkembang sebagai sebuah organisasi serantau yang kohesif dan berkesan dalam menghadapi cabaran-cabaran semasa dan masa depan.
Kesimpulan ASEAN berperanan besar dalam membina kestabilan serantau dan memperkukuh kedudukan ekonomi negara-negara Asia Tenggara. 
Melalui kerjasama dalam pelbagai bidang seperti ekonomi, diplomasi, pendidikan, dan alam sekitar, ASEAN terus berusaha untuk mencapai kemajuan dan kesejahteraan untuk semua negara anggotanya. 
Kejayaan ASEAN bergantung kepada perpaduan, inovasi, dan kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan cabaran-cabaran baharu, menjadikannya organisasi yang relevan dalam menghadapi masa depan yang semakin mencabar.
Rujukan: Portal Rasmi ASEAN (Association of Southeast Asian Nations)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/asean/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=asean

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanjawan 2025 Kerajaan Peruntuk Rm21 2 Bilion Untuk Pertahanan Negara

Belanjawan 2025 Kerajaan Peruntuk Rm21 2 Bilion Untuk Pertahanan Negara

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 71 hits
Kerajaan memberi peruntukan RM21 2 bilion kepada Kementerian Pertahanan dalam Belanjawan 2025 yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini meningkat RM1 4 bilion berbanding tahun ini Kerajaan peruntuk RM21 2 bilion ...
Ulama Terajui Negeri Ke Negara Dap Dominasi Bandar

Ulama Terajui Negeri Ke Negara Dap Dominasi Bandar

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 150 hits
1 34 tahun ulama terajui Kelantan UMNO masih bernasib baik perpecahan dalaman akibat perebutan jawatan presiden pada 1987 parti itu masih lagi berupaya menguasai kerajaan pusat Pada Pilihan Raya Umum 21 Oktober 1990 Barisan Nasional menang ...
Motogp Malaysia Pelumba Negara Bakal Beraksi Menerusi Tiket Wildcard

Motogp Malaysia Pelumba Negara Bakal Beraksi Menerusi Tiket Wildcard

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 76 hits
SEPANG 16 Oktober Ketua Pegawai Eksekutif Litar Antarabangsa Sepang Azhan Shafriman Hanif sahkan Pelumba negara akan beraksi menerusi tiket wildcard pada Kejuaraan Motosikal Dunia Grand Prix Malaysia yang berlangsung 1 hingga 3 November dep...
Rm560 Juta Untuk Kukuhkan Sempadan Negara

Rm560 Juta Untuk Kukuhkan Sempadan Negara

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 69 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan peruntukan RM560 juta untuk menguatkan sempadan negara dalam Belanjawan 2025 Dalam pembentangan belanjawan di Dewan Rakyat hari ini Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata b...
Mantan Ketua Hakim Negara Beri Teguran Keras Kepada Dr Maza

Mantan Ketua Hakim Negara Beri Teguran Keras Kepada Dr Maza

papar berkaitan - pada 23/10/2024 - jumlah : 128 hits
Mantan Ketua Hakim Negara Beri Teguran Keras Kepada Dr MAZA Mantan Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad memberikan kepada Mufti Perlis Dr MAZA berkaitan RUU Mufti Wilayah Persekutuan Abdul Hamid menegur tindakan Dr MAZA yang mencabar ...
Satelit Boeing Meletup 150 Negara Terputus Komunikasi Internet

Satelit Boeing Meletup 150 Negara Terputus Komunikasi Internet

papar berkaitan - pada 25/10/2024 - jumlah : 54 hits
KOSMO WASHINGTON nbsp Sebuah satelit Boeing mengalami kejanggalan sistem yang menyebabkannya meletup secara spontan di orbit mengakibatkan internet dan komunikasi terputus secara meluas di seluruh dunia lapor portal berita MailOnline semala...
Pmx Dan Majlis Tindakan Ekonomi Negara

Pmx Dan Majlis Tindakan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 61 hits
Hari ini saya telah mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negara Bilangan 7 Tahun 2024 dan telah meneliti kertas pembentangan melibatkan penambahbaikan tatacara penilaian dan pelaksanaan perbelanjaan pembangunan bagi mendapatkan...
Dilema Malaysia Berapa Lama Dasar Beralah Boleh Mengekalkan Kesatupaduan Persekutuan

Bawa Bekal Jimat Duit Belanja

Monkeys Canopy Resort

Cabinet Discusses Reactions To Minimum Wage Epf Proposals

Hiburan Saya Tak Ganggu Siasatan Datuk Seri Najib Tun Razak Nafi Dakwaan Ganggu Siasatan 1mdb Dan Src

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Guan Eng Malukan Umno Di Dewan Rakyat

Sains Di Hujung Jari Polimer Pembentuk Filem Mencantikkan Kuku


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


Data 24

Penang Children Festival 2024

Drama Rumah Kasih Suraya

Emma Anthony Mata Kilo Chord

Reward Untuk Diri Sendiri

Asean Sejarah Penubuhan Matlamat Negara Anggota