Asam Pedas Daging Melaka




Walaupun saya bukan ustazah, bukan alim ulamak seperti yang dikatakan oleh seseorang pada saya, saya tetap ingin kongsikan apa yang saya pelajari di blog ini. Dengan perkongsian ini, ianya akan menambahkan ingatan dan kefahaman saya. Selain itu, diharapkan agar mereka yang membacanya juga mendapat manafaat dunia dan akhirat. Aamiin.
Kali ini dari kuliah zoom Ustazah Dato Norhafizah Musa siri 9 berkenaan menggapai cinta Allah. Mencintai Allah bukan satu pilihan pada kita. Bukan macam cinta biasa, tak ada pun tak apa. Tapi cintai Allah ada satu tanggungjawab kita untuk menggapainya. 
Apakah amalan yang disebut Rasulullah sebagai amalan yang jadi jalan untuk Allah mencintai kita. Bagi Allah tiada perbandingan dengan apa pun. Tapi untuk senang faham. Bagi analogi, contoh kita nak ambil hati, nak disayangi oleh seseorang, bukan kah kita kena tahu apa yang dia sukai dan yang tak sukai? Apa masakan dia suka, apa tempat cuti yang dia suka pergi. Kita letak satu fokus besar pada apa yang dia sukai dan tak sukai untuk dapat nikmat cinta dia. Itu baru kes nak dapat cintai manusia. 
Apa lagi untuk nak dapat cinta Allah, ianya bukan pilihan. Kena jadikan cinta Allah dan Rasul lebih dari semua yang kita ada, kamu nantilah ketetapan dari Allah. Dalam hidup kita, Allah lah yang patut kita paling cintai. Betapa pentingnya untuk kita fokuskan hidup kita untuk mencintai Allah. Jadi kena tahu apa yang Allah suka untuk membawa pada apa yang Allah cinta.
Apa yang Allah sukai dari hambaNya? Disebut dari lisan Rasulullah bahawa Allah suka sesuatu yang berkait dengan Al Quran. Jadi kita tak boleh jauh dengan Al Quran. Tak boleh ambil ala kadar. Ambil 2 surah sebagai contoh surah Al ikhlas dan surah Al Falaq. Ada riwayat Aisyah Rasulullah telah mengutus seseorang shariah yang tidak dipimpin oleh Nabi. Orang yang diutus itu jadi imam dan beliau hanya membaca surah Al Ikhlas berkali kali. Ketika ditanya, jawabnya surah itu mengandungi sifat Tuhan, keesaan Allah. Mereka kemudian balik dan tanya Rasulullah. Jawab Rasulullah, kamu beritahu dengan dia sesungguhnya Allah mencintai dia. Pertama kerana dasyat nya surah Al ikhlas itu sendiri, tauhid keesaan Allah. Kedua, lelaki tadi mengamalkan surah Al Ikhlas dengan rasa cinta. 
Surah Al Ikhlas ini berkenaan Allah, sifat Allah. Kita lakukan kerana cinta pada Allah. Rajin baca surah Al Ikhlas pun dapat rasa cinta Allah. Kedua, apa yang mendorong kenapa kita lakukan amalan tersebut. Apa dorong aku untuk puasa, untuk sedekah. Apa? Bimbang kalau tumpuan kita pada dunia menjadikan dorongan kita berpuasa, bersedekah. Buat baik kerana apa? Mungkin dorongan untuk dapat kuasa. 
Ada orang berbuat baik sebagai tanda kesyukuran pada nikmat yang Allah berikan. Syukur atas nikmat mata yang Allah berikan, dah pakai berapa tahun, telinga dah guna bertahun tahun. Dengan rasa syukur atas nikmat Allah boleh mendorong rasa cinta pada Allah. Saya nak buat apa sahaka amalan yang boleh mendekatkan dengan Allah. Akan dibalas dengan cinta. 
Bagaimana hebat amalan terkait dengan Al Quran. Utamanya orang membaca surah Al Falaq. Dari Uqbah bin Amir aku dekatkan diriku dengan Rasulullah. Wahai Rasulullah, bacakan surah Hud dan surah Yusof. Lalu nabi menjawab sesungguhnya kamu tak akan baca surah dalam Al Quran yang lebih Allah cintai dari surah Al Falaq. Yang Allah suka, yang kita nak buat. Berapa banyak kita baca surah surah ini. Surah agung di sisi Allah. Kita baca untuk dapat cintai Allah. Kita nak apa? Ada orang baca untuk dapat fadhilatnya. 
Bayangkan orang yang hidup dengan Al Quran. Ini memang jalannya untuk menggapai cinta Allah. Kenapa surah Al Falaq sangat Allah cintai? Ada hikmah antara lain gambaran pergantungan jiwa seorang hamba pada Allah. Penyerahan penuh pada Allah minta perlindungan dari syaitan dan dengki. Minta Allah jaga kita. Bila syaitan dengar sesama mereka bercakap dalam keadaan kecewa, kita nak buat apa lagi dg orang yang Allah bagi perlindungan pada dia. Semudah baca bismillahi tawakkal tu alallaah. Kita minta perlindungan Allah. 
Allah tak suka hamba yang sombong. Jangan sandar diri pada manusia pada body guard. Sifat tawakkal adalah sifat segera membawa kita mendapat cinta Allah, menjadi jalan mendapat cinta Allah. Bila dah usaha, tawakkal pada Allah. Kita minta berlindung dari Allah. Sebelum tidur dengan mendapat cinta Allah. 
Hadis selanjutnya daripada Abu Hurairah sabda Nabi sesungguhnya Allah berfirman siapa golongan yang Allah cintai. Pertama, jangan musuhi wali Allah, alim ulamak yang kita nampak taqwanya pada Allah. Nampak barakah hidup dia. Jangan musuhi wali ku. Memusuhi mereka, adalah umpama istihar perang dengan Aku. 
Kedua, buat benda yang wajib kerana nak dapat keredaan dan cinta Allah. Buat sesempurnanya. Perbaiki solat kita. Perbaiki perkara yang fardhu ain. Memang itu lah jalannya. Utamakan perintah yang Allah wajibkan. Solat, zakat dsb. Lepas tu, usahalah beramal yang sunat pulak. Bila buat amalan, amalan ada peranan untuk bersihkan. Tak tahu macam mana nak bersih hati. Mujahadah dengan tinggal benda haram dan makruh. Ada peranan. Untuk bersih hati. Ibadah yang kita buat seumpama mesin yang boleh cari yang mana yang lemah, kotor dan kurang. Kena pertingkatkan ibadah tersebut untuk menyuci hati. Sampai berkilat bersinar bercahaya. Jadi bila kita faham tentang peranan ibadah tersebut, kena tambah amal soleh lagi. 
Ketiga, kamu perbanyakkan lah amalan sunat hingga aku mencintai kamu. Kita boleh rasa amalan kita sikit. Jadi kita tambah dan tambah lagi. Yang kena dikukuhkan ada lah keimanan dan keikhlasan. Kita nak pandangan Allah bukan manusia. Kita yakin kita berada dalam lindungan Allah. Kita berada atas landasan yang benar. 
Untuk ini, kita kena berguru. Keretapi akan kuat bila berada atas rel. Kalau keluar dari rel, boleh accident keretapi tu. Habis hancur. Berpegang dengan kebenaran adalah satu kekuatan. Yakin kita berada atas jalan yang benar. Minta dengan Allah agar kita terus istiqamaoh. Setakat ini dahulu, semoga bermanafaat buat kita semua.

Sementara masih banyak stock daging korban di rumah, menu di rumah saya sekarang ini, banyak berasaskan daging. Hahaha setahun sekali kan. Kalau musim biasa, saya jarang beli daging atau masak daging pertama kerana nak kurangkan pengambilan daging merah bila dah berusia ni. Anak menantu saya pun menjaga makan dan tidak kerap mengambil daging. 
Nampak tak dalam asam pedas saya ada macam duri duri. Itu namanya daging duri pandan ianya merupakan daging di bahagian pipi lembu. Sedap juga dimasak sup atau digoreng begitu sahaja untuk daging bahagian pipi. 
Resipi daging asam pedas saya hari ini saya dipelajari dari sahabat saya, orang Melaka.  Katanya resipi di Melaka juga pelbagai dan macam macam cara,  jadi kalau nak cari satu resipi standard macam masak lemak cili padi Nogori, memang tak jumpa lah. 

Ada orang masukkan jintan dan ketumbar di dalam resipi asam pedas daging. Tapi resipi mak sahabat saya ni tak guna semua tu. Jangan gaduh bab resipi. Raikan perbezaan kerana akhirnya ia terpulang pada citarasa dan tekak masing masing. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Juga jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba…..

Asam Pedas Daging Melaka Oleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:½ kg daging tetel5 sudu besar cili kering kisar ½ sudu besar pes asam jawa ½ sudu besar garam kasar600 ml air 4-5 helai daun limau purut2 batang serai1 ½ sudu besar kerisik kelapa½ cawan minyak 
Bahan kisar:8 biji bawang merah5 ulas bawang putih1 ½ inci kunyit hidup2 inci halia 2 biji buah keras
Cara cara:Panaskan minyak dan tumis bahan kisar, cili kisar dan serai sehingga naik bau dan terbit minyak. Nota: untuk sedap mesti tumis lama lama sehingga benar benar masak dan garing. 
Masukkan daging dan kacau rata. Masukkan air secukupnya. Masak sehingga daging empuk.
Masukkan garam, serbuk perasa dan daun limau purut. Kacau rata. 

Nota:Kuah untuk asam pedas daging mesti sedikit pekat berbanding kuah asam pedas ikan. 
Ada juga yang memasukkan ubi kentang, jika suka. 
Daging boleh direbus terlebih dahulu, masukkan dalam peti ais dan boleh keluarkan lapisan lemak beku di permukaannya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2023/07/asam-pedas-daging-melaka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asam Pedas Ikan Kerisi

Asam Pedas Ikan Kerisi

papar berkaitan - pada 25/7/2023 - jumlah : 148 hits
Masak dan makan masa kami duduk dikampung bila duk kampung memang jarang lah nak keluar ke pekan semata nak cari makan tapi kalau dah malas sangat nak masak tu kena lah g jugak kan so bila balik kampung kak rose akan sentiasa pastikan simpa...
Telefilem Asam Pedas Pewittt

Telefilem Asam Pedas Pewittt

papar berkaitan - pada 15/7/2023 - jumlah : 149 hits
Tonton Telefilem Asam Pedas Pewittt lakonan Hazama Izreen Azminda Elly Mazlein dan ramai lagi bersiaran pada hari Jumaat 14 Julai 2023 jam 8 30 malam di Slot Skrin di 9 TV9 Turut menampilkan penampilan istimewa Amy Search Asam Pedas Pewittt...
Makan Asam Pedas Ikan Patin Dan Mayong Di Kedai Asam Pedas Ibu Batu Pahat Johor

Makan Asam Pedas Ikan Patin Dan Mayong Di Kedai Asam Pedas Ibu Batu Pahat Johor

papar berkaitan - pada 31/7/2023 - jumlah : 190 hits
Makan Asam Pedas Ikan Patin Dan Mayong di Kedai Asam Pedas Ibu Batu Pahat Johor Ini kisah sehari sebelum raya Aidiladha Makan lunch dulu sebelum pulang ke kampung halaman Tak nak susahkan nenek Masak bebanyak kami makan luo lah dulu Senang ...
Kapal Karam Di Selat Melaka 11 Kru Hilang

Kapal Karam Di Selat Melaka 11 Kru Hilang

papar berkaitan - pada 1/8/2023 - jumlah : 79 hits
BernamaJAKARTA Sebuah kapal bersama 11 kru dilaporkan karam selepas mengalami kebocoran akibat dilanda ombak besar di perairan Selat Melaka hari ini Ketua agensi penyelamat Pekanbaru Budi Cahyadi berkata kapal KM Lintang Timur Samudera seda...
Pengalaman Melancong Ke Melaka Berakhir Dengan Kisah Yang Menyeramkan

Pengalaman Melancong Ke Melaka Berakhir Dengan Kisah Yang Menyeramkan

papar berkaitan - pada 28/7/2023 - jumlah : 146 hits
Saya akan mencuba untuk membuatkan pengalaman pelik melancong ke Melaka selama 3 hari 2 malam Ini adalah cerita rekaan saya jadi harap anda tidak mengambilnya sebagai fakta atau nasihat Saya harap anda suka cerita saya Pengalaman Pelik Mela...
Selain Kelantan Pilihan Kedua Tun Mahathir Ditawar Bertanding Adalah Di Melaka

Selain Kelantan Pilihan Kedua Tun Mahathir Ditawar Bertanding Adalah Di Melaka

papar berkaitan - pada 1/8/2023 - jumlah : 184 hits
Berikutan artikel yang saya tulis semalam mengenai wujudnya rancangan untuk menjadikan Tun Mahathir Mohamad kembali sebagai Ahli Parlimen dengan meletakkan beliau bertanding di Kelantan selepas berakhirnya PRN ini seseorang yang berada dala...
Masak Siakap Stim Limau Kailan Daging Tetel

Masak Siakap Stim Limau Kailan Daging Tetel

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 194 hits
Assalamualaikum WBTKESIAN betul tengok daun ketumbar layu dalam peti sejuk Pak Inchenya pun dah beli diletak gitu gitu aje dalam chiller tak rendam akarnya dalam air Tapi Sk syak daun tu memang dah lama kat luar sebab Pak Inche beli dari pa...
Menu Daging Korban Masak Lemak Daging Rebung Madu

Menu Daging Korban Masak Lemak Daging Rebung Madu

papar berkaitan - pada 15/7/2023 - jumlah : 146 hits
Hat ni menu ketiga daging korban dalam simpanan kak ana Mula mula masak daging blackpepper pastu buh dalam Char Kuey Teow Chinese Style pas tu hatt nii laa kak ana masak lemak atau belah utara ni kami panggil gulai lemak daging dengan rebun...
Kapal Terbang Di Melaka Butik Coach Airways Di Freeport A Farmosa Outlet

Kapal Terbang Di Melaka Butik Coach Airways Di Freeport A Farmosa Outlet

papar berkaitan - pada 25/7/2023 - jumlah : 119 hits
Dah alang alang kami sampai Melaka hari tu suami memang plan nak tengok kapal terbang viral kat Melaka yang orang share kat tiktok Kak Long sebelum ni dah sampai pun sini dah tengok masa pembukaan tapi tak masuk sebab ramai sangat orang que...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally