Arwah Benjy Pesan Dikebumikan Di Medan



Arwah Benjy pesan dikebumikan di Medan
Hanya kiriman doa mampu dititipkan keluarga buat pelakon, Allahyarham Benjy, 43, yang menghembuskan nafas terakhir akibat serangan asma di Hospital Royal Prima, Medan, Indonesia, jam 11 pagi tadi.
Berita pemergian arwah Benjy atau nama sebenarnya, Khaeryll Benjamin Ibrahim yang sedang menjalani hukuman selama 11 tahun, tiga bulan di Penjara Tanjung Gusta, Medan atas kesalahan memiliki dadah diterima keluarga dengan hati yang reda.
Biarpun lebih empat tahun tidak bertentang mata selepas arwah ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Namu, Deli Serdang Sumatera Utara pada 2017, namun, takdir juga menentukan keluarga tidak dapat menatap wajah terakhir arwah buat selama-lamanya.
Anak sulung primadona filem Melayu, Allahyarham Azean Irdawaty itu dipercayai sudah lama menghidap penyakit asma yang kronik. Perkara itu disahkan adik bongsu arwah, Inessa Irdayanty.
Inessa berkata, keluarga menerima panggilan pihak penjara memaklumkan arwah sukar bernafas dan terpaksa dibawa ke hospital, namun tidak berjaya diselamatkan.
Bagaimanapun, katanya, keluarga sepakat mengizinkan arwah dikebumikan di Medan sebagai memenuhi permintaan arwah yang pernah beberapa kali menyebut supaya jenazahnya tidak dibawa pulang sekiranya ditakdirkan menghembuskan nafas terakhir di penjara. Jenazah arwah dijangka akan dikebumikan, esok.
“Saya dan keluarga tahu arwah sakit. Sejujurnya, arwah sudah lama menghidap penyakit asma kronik sebelum ditahan di Medan. Sebelum ini, arwah sering membuat rawatan susulan di Hospital Sungai Buloh.
“Sebelum COVID-19, arwah sudah berpesan sekiranya berlaku sesuatu kepadanya tidak perlu membawa balik jenazahnya. Pintanya, sedekahkan surah al-Fatihah.
“Jadi, ini menyebabkan kami sekeluarga menyerahkan urusan pengebumian di Medan,” katanya kepada BH Online.
Mengulas kali terakhir berhubung dengan arwah abangnya, Inessa berkata, arwah ada menghubunginya, minggu lalu untuk mengucap selamat ulang tahunnya ke-31.
Inessa berkata, kakaknya, Elza Irdalynna paling kerap menghubungi arwah disebabkan mengirimkan wang kepadanya untuk membeli ubat dan makanan, setiap bulan.
“Setiap bulan Elza akan mengirimkan wang untuk arwah. Kami sangat berbesar hati Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN) dan teman arwah banyak membantu dengan menghulurkan sumbangan untuk dikirimkan kepada arwah.
“Kebiasaannya, arwah akan menghantar resit selepas membeli barangan keperluan sebagai bukti. Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada rakan yang banyak membantu arwah selama ini,” katanya.
Jauh di sudut hati, Inessa berkata, dia dan keluarga sedih tidak berkesempatan menjenguk arwah sepanjang empat tahun menjalani hukuman penjara.
Namun, katanya, apa yang membuatkannya lebih terkilan arwah sepatutnya dibebaskan, tahun ini kerana berkelakuan baik di penjara.
Bagaimanapun, katanya, hasrat tidak kesampaian apabila arwah terlebih dahulu dijemput Ilahi.
“Jika tidak silap, kes arwah akan dibicarakan semula bagi menentukan sama ada dibebaskan atau sebaliknya, tahun ini. Arwah kemungkinan dibebaskan kerana berkelakuan baik, tetapi nampaknya arwah ditakdirkan berada di bumi Medan buat selama-lamanya.
“Itu sahaja yang membuatkan kami sekeluarga terkilan. Bapa menerima pemergian arwah dengan reda. Bagaimanapun, saya terpaksa memegang telefon bimbitnya kerana tidak mahu bapa diganggu memandangkan mempunyai masalah jantung. Saya juga tidak mahu bapa mengalami serangan panik,” katanya.
Terdahulu, berita pemergian aktor yang pernah diangkat Pelakon Lelaki Terbaik, Anugerah Skrin TV3 pada 2002 itu tular di kalangan rakan artis dan ia dipercayai daripada maklumat bapanya, Khairil Anwar Zainal Muktar Rashidi.
Sementara itu, Setiausaha Agung SENIMAN, Hafiz Nafiah berkata, pihaknya sedang berhubung dengan Konsulat Jeneral Malaysia di Medan dan Penjara Tanjung Gusta untuk pengurusan jenazah arwah.
“Setakat ini, maklumat yang diterima, jenazah sudah menjalani pelbagai prosedur di hospital, namun disahkan bebas jangkitan COVID-19. Jenazah sudah dibawa ke Rumah Sakit Bhyangkara Brimob untuk urusan mandi, kapan dan pengebumian.
“Jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Tanjung Gusta sebelum Zohor waktu tempatan, esok,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan, petang ini.
Hafiz berkata, Seniman sudah menghubungi keluarga, mereka bersetuju arwah dikebumikan di Medan disebabkan wasiat dan pesanan arwah jika meninggal dunia.
“Urusan jenazah dan pengebumian arwah diuruskan Konsulat Jeneral Malaysia dan Penjara Tanjung Gusta. Bagaimanapun, kos perlu ditanggung oleh waris.
“Seniman akan cuba membantu untuk memudahkan urusan pengebumian arwah di Medan,” katanya. BH
Arwah Benjy pesan dikebumikan di Medan
Baca Artikel Menarik :
Perlu ambil masa untuk lihat kesan laksana PKPD di Selangor Dikecam, Annuar padam posting ziarah Pak Lah Ekonomi semakin tenat, menteri kanan makin bertambah Kebun haram Musang King, siasatan SPRM sudah lengkap 80 peratus Cik B dan Dr. Vida dua orang yang berlainan Resepi Istimewa Gulai talang masin bersama terung tumis darat Layari Laman Facebook MYKMU
Ekonomi semakin tenat, menteri kanan makin bertambah

The post Arwah Benjy pesan dikebumikan di Medan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/11/arwah-benjy-pesan-dikebumikan-di-medan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Adik Harap Tiada Lagi Pertelagahan Tentang Arwah Benjy

Hiburan Adik Harap Tiada Lagi Pertelagahan Tentang Arwah Benjy

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 238 hits
Meskipun sudah pergi namun kisah tersebut terpalit cerita tidak baik apabila ada rakan selebriti yang mempersoalkan keluarga mengenai kebajikan Allahyarham Benjy sepanjang hayatnya BACA AdvertisementDalam pada itu adik Benjy Inessa menyatak...
Hiburan Dituduh Pentingkan Diri Dan Tak Berhati Perut Inessa Adik Arwah Benjy Tak Diamkan Diri

Hiburan Dituduh Pentingkan Diri Dan Tak Berhati Perut Inessa Adik Arwah Benjy Tak Diamkan Diri

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 169 hits
Adik kepada arwah Benjy Ibrahim Inessa Irdayanty terkilan apabila menerima beberapa kiriman mesej yang dibuat oleh seorang pelakon wanita yang menuduh perkara yang tidak sepatutnya terhadap keluarganya AdvertisementMenurut Inessa pelakon wa...
Hiburan Jika Tak Benar Kenapa Takut Nak Balas Norish Karman Akui Hantar Mesej Kepada Adik Arwah Benjy

Hiburan Jika Tak Benar Kenapa Takut Nak Balas Norish Karman Akui Hantar Mesej Kepada Adik Arwah Benjy

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 320 hits
Tidak berselindungan atau berdolak dalih pelakon Norish Karman akui dia merupakan individu yang menghantar mesej peribadi kepada adik arwah Benjy Inessa Irdayanty bagi mendapatkan kepastian mengenai kebajikan arwah ketika hayatnya Advertise...
Angka Kematian Covid 19 Menanjak Pemkot Tangsel Pesan 50 Peti Mati Setiap Hari

Angka Kematian Covid 19 Menanjak Pemkot Tangsel Pesan 50 Peti Mati Setiap Hari

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 175 hits
Wali kota Tangsel mengakui berdasarkan laporan yang dia terima setiap hari pada bulan Juli 2021 ini rata rata jenazah covid yang dimakamkan di TPU Jombang berjumlah 40 jenazah setiap harinya Angka itu jauh lebih tinggi dibanding periode pun...
Terduga Teroris Di Jakarta Babel Pesan Senjata Untuk Dikirim Ke Poso

Terduga Teroris Di Jakarta Babel Pesan Senjata Untuk Dikirim Ke Poso

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 166 hits
Kabag Penum Div Humas Polri Kombes Ahmad Ramadhan mengatakan SY berkomunikasi dengan AS menggunakan akun milik Ummu Nisa serta akun atas nama Sakira01 Komunikasi keduanya itu terkait dengan pemesanan amunisi serta senjata api
Pesan Ketua Umum Pbnu Untuk Warga Banyuwangi Di Tengah Pandemi

Pesan Ketua Umum Pbnu Untuk Warga Banyuwangi Di Tengah Pandemi

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 207 hits
Hal tersebut disampaikan dalam acara Banyuwangi Berdoa yang diselenggarakan secara virtual pada Senin malam
Dr Pesan Elak Basuh Sayur Atau Buah Semata Mata Lalukan Air Saja Penting Guna 4 Bahan Ni

Dr Pesan Elak Basuh Sayur Atau Buah Semata Mata Lalukan Air Saja Penting Guna 4 Bahan Ni

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 401 hits
Bagaimana cara anda membersihkan sayur dan buah sebelum ini Adakah hanya dengan membilas di bawah air paip dan terus masak atau makan Jika ini yang anda amalkan kena ubah caranya Ini penting untuk mengelakkan anda dan seisi keluarga termaka...
Tpm Kata Usah Berpolitik Halakan Pesan Itu Kepada Kawan Kawan Pn Saifuddin Nasution

Tpm Kata Usah Berpolitik Halakan Pesan Itu Kepada Kawan Kawan Pn Saifuddin Nasution

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 154 hits
POSTED BY AMIR WRLRTimbalan Perdana Menteri yang baharu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mungkin mempunyai pemikiran cetek apabila berpesan kepada semua ahli politik agar tidak berpolitik dan menumpukan usaha membantu kerajaan menangani pande...
Pesan Dari Penyintas Covid 19 Tentang Prokes Dan Vaksinasi

Pesan Dari Penyintas Covid 19 Tentang Prokes Dan Vaksinasi

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 206 hits
Simak kisah penyintas Covid 19 ini supaya kita lebih hati hati untuk menjaga diri sendiri dan orang orang tersayang dengan lebih baik lagi
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment