Artikel Menarik Untuk Dibaca Prestasi Kerajaan Pakatan Harapan Tak Memuaskan Ini Salah Satu Solusinya Subeditor




ORANGKATA

Sejak Pakatan Harapan menang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), macam-macam soalan yang ada pada fikiran rakyat. Antara yang paling popular; bila agaknya pertukaran perdana menteri akan berlaku? Bagi mereka yang mengikuti perkembangan politik Malaysia, diorang barangkali boleh jawab macam-macam soalan; tapi persoalan transisi perdana menteri ni mesti dia susah nak agak.Macam-macam kelompok yang ada apabila kita berbincang pasal transisi ni; ada yang nak proses tu berlaku dengan cepat, ada pulak yang tak nak transisi PM terjadi dan bagi segelintir orang pulak; dia dah tak kisah. Cuma, hari ni kami akan berikan beberapa poin penting kenapa proses transisi ni harus jelas dan perlu dilakukan untuk kebaikan negara.1. Peralihan kuasa ni merupakan muafakat Majlis Presiden Pakatan Harapan sebelum diorang bertanding pada PRU14Pada Januari 2018, Pakatan Harapan (PH) umumkan Tun Mahathir sebagai calon perdana menteri ketujuh jika diorang terima mandat rakyat selepas memenangi PRU 14. Kata diorang masa tu, jika kerajaan dibentuk, calon jawatan timbalan perdana menteri akan disandang Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Line up Majlis Presiden Pakatan Harapan. Via PH.com.my
Ketika umumkan benda ni, Ketua Setiausaha PH Datuk Saifuddin Abdullah kata; blok pembangkang akan mulakan proses undang-undang untuk dapatkan Pengampunan Diraja bagi membebaskan Ketua Umum PKR masa tu, Datuk Seri Anwar Ibrahim.“Selepas mengambil alih pentadbiran, Anwar dapat segera berperanan dalam Kerajaan Persekutuan dan diangkat sebagai calon Perdana Menteri kelapan,” – Saifuddin Abdullah, seperti yang dilaporkan MyMetro

 Tun Dr Mahathir Mohamad sering ulangi kata-katanya tentang penyerahan kuasa kepada Anwar. Benda ni tunjukkan yang Tun Mahathir yang sebenarnya memang nak serahkan kuasa kepada Anwar, cuma dia tak tahu nak bagi waktu bila. Jadi tak logik sebenarnya kalau ada usaha nak halang benda ni.
“Saya akan umumkan (tarikh) nanti, tapi saya akan pegang janji saya,” – Tun Mahathir, seperti yang dilaporkan oleh Astro Awani,2. Tanpa tarikh yang jelas, semua orang akan berteka-teki, kesannya akan dirasai oleh rakyatKita tak dapat nafikan isu peralihan kuasa yang tengah jadi teka-teki sedikit banyak buatkan koalisi PH tak stabil. Sebabnya kewujudan kelompok yang awal-awal kami cakap tadi tu lah. Lebih teruk kami tengok, dalam kelompok PH; macam ada individu yang nak sailang muafakat ni. Benda ni simple; kalau kat dalam organisasi tu stabil, macam mana nak uruskan negara dengan baik?Benda ni sama jugak dengan pelabur yang nak laburkan duit diorang kat Malaysia, kalau dengan diorang sekali kena main game teka-teki ni, dah tentu mereka ragu. Setiap perdana menteri mesti ada polisinya yang tersendiri, apabila kita diberitahu tempoh yang jelas tentang peralihan kuasa ni; sekurang-kurangnya pelabur boleh laburkan wang dalam jangka masa pendek, kalau tak selesa dengan PM seterusnya.Akhirnya kesan dari game tunggu dan lihat ni akan diterima rakyat. Apabila koalisi PH tak dapat berfungsi dengan baik kerana tengah main teka-teki; rakyat akan dapatlah kerajaan yang tak berapa nak function. Nasib baiklah ada beberapa menteri dan wakil rakyat yang nampak ‘function’, terubatlah sikit hati yang panas.Semua masalah yang susah ni dapat diatasi dengan benda yang simple. Tetapkan tarikh peralihan kuasa supaya kita boleh ‘move on’ dari teka-teki yang tak seronok ni. Dia macam korang pinang perempuanlah; perempuan dah setuju, mesti korang berdua akan tetapkan tarikh kan? Takkanlah nak main tunggu-tunggu je, silap-silap pasangan korang kena kebas.“Jika diumumkan oleh Majlis Presiden PH dan Tun Dr Mahathir Mohamad secara rasmi tarikhnya 31 Disember 2020 dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai penggantinya, maka teka-teki akan berakhir serta menyelesaikan kemelut yang berpanjangan sekian lama. Manakala mereka yang tidak bersetuju besar kemungkinan tidak lagi berani untuk menimbulkan kecelaruan menentang keputusan rasmi arus perdana kepimpinan PH,” – Dr Zaidi Zakaria, seperti yang dilaporkan Malaysiadateline3. Prestasi Kabinet PH agak teruk, sudah masanya seseorang yang lain ‘memandu’ negaraSatu perkara yang kami perasan tentang beberapa menteri dalam Kabinet PH ni, diorang agak denial apabila ditanya tentang prestasi. Kebanyakan diorang gemar untuk beritahu media yang diorang lakukan kerja dengan bagus. Masuk dalam bakul, lepas tu berguling-guling sendiri. Tapi sebenarnya Tun Mahathir sendiri pernah cakap yang dia tak berapa puas hati dengan prestasi PH secara kiasan. Hal ni diulas tajam oleh Kadir Jasin.
Ini pulak ulasan lain Kadir berkenaan prestasi Menteri PH. Via Korek Blog
Ketika mengulas tentang penubuhan Majlis Tindakan Ekonomi tahun lepas, Kadir berkata;“Kita tidak perlulah berpura-pura kerana hendak menjaga hati sesiapa atau mana-mana pihak. Realitinya adalah selepas lebih lapan bulan mentadbir negara, kerajaan Pakatan Harapan (PH) belum berjaya menampakkan hasil yang boleh dirasakan oleh rakyat jelata,” – Kadir, dipetik dari MalaysiaKiniSatu lagi benda simple, kalau prestasi Kabinet baik dan stabil; takdenya Dr Maszlee tiba-tiba letak jawatan awal tahun ni. Kalau komentar ni tak cukup lagi, ada jugak undian yang dilakukan oleh MalaysiaKini untuk tunjukkan yang sebenarnya Kabinet Malaysia tengah ada masalah populariti dalam kalangan rakyat.Dalam undian ni, sebanyak 5,197 undian sah diguna pakai. Ia dijalankan dari 19 hingga 26 Disember 2019. Daripada 28 menteri disenaraikan, hanya 10 peratus menteri dapat tahap penerimaan 50 peratus.
Ini TOP5 corot. Merah tu tanda tak suka. Penilaian ni dilakukan oleh pembaca MalaysiaKini pada akhir bulan lepas. Via MalaysiaKini
Prestasi ini menunjukkan sudah tiba waktu tarikh atau perancangan peralihan kuasa yang jelas dikeluarkan. Sudah masanya orang lain yang jadi nakhoda Kabinet. Kami faham je kalau ada sesetengah menteri risau kalau Anwar jadi PM, sebab kalau diorang teruk, diorang mungkin akan dibuang dari Kabinet.4. Masih ada kelompok yang percaya, jika Anwar memimpin negara, hala tuju kita berbezaBagi mereka yang dah lama mengikuti perjuangan Anwar, terutamanya ketika dia masih lagi pelajar – sudah tentu jauh di sudut hatinya, dia mahu melihat bagaimana Anwar memimpin negara. Korang kena ingat, kat luar sana; ramai orang dah muak dan penat dengan segala drama dalam lensa politik kita. Lebih-lebih lagi ada sesetengah pemimpin PH yang konsisten menolak manifesto PRU14.Cuma, dalam kalangan orang-orang yang penat dengan politik ni; ada orang yang simpan harapan nak lihat bagaimana Anwar akan memimpin negara dan selesaikan masalah-masalah serius yang ada kat Malaysia. Kami ada je kawan yang kata Anwar harapan last dia, kalau dia tengok Anwar pun tak boleh buat kerja, dia nak lupakan semua benda alah politik ni.Selalunya sejarah akan berlaku adil pada individu, dengan segala perjuangan yang dia dah lakukan, kami rasa dia akan jadi PM jugak. Apa yang penting sekarang ni – tarikh peralihan kuasa tu ada, jadi rakyat dapat gambaran jelas. Bagi kumpulan yang dah hidap ‘political fatigue’ ni pun sebenarnya boleh dipujuk dengan beri harapan baru; Anwar sebagai PM.5. Satu benda yang sebabkan PH susah nak efisien, kepala kata lain, badan cakap lainSalah satu benda yang kami perasan; Tun Mahathir sebenarnya tak percaya pun dengan Buku Harapan. Buku yang memainkan peranan penting yang meletakkan PH berada di Putrajaya. Bukan kita tak ingat; dia pernah mengatakan manifesto tu bukan kitab suci. Ia memperlihatkan dia tak serius dalam bab manifesto ni.
Via The Malaysian Times
So, buku ni macam badan PH, Tun Mahathir pulak kepala. Sebab tu ada beberapa manifesto yang tak jalan. Terutamanya bantuan sosial atau langkah-langkah ke arah pendidikan percuma; senjata utama PH untuk menarik golongan muda. Apa yang buat lagi ramai sakit hati; naratif orang miskin malas – tak henti-henti dilaungkan oleh Tun Mahathir.Padahal, ketika musim pilihan raya – rumah-rumah orang miskin ni dah jadi macam rumah terbuka. Ahli politik datang dan pergi ambil gambar, tunjukkan rasa yang diorang simpati. Ramai yang kata, orang miskin bukan untuk dihina, tapi dibantu. Kalau naratif inilah yang dijual oleh PM, kami ragu ia akan memberi rasa ‘percaya’ kepada rakyat.Sekiranya benda peralihan kuasa ni dipandang remeh, PH sedang menuju ke lembah kekalahanBanyak dah bukti, rakyat menolak PH akibat ulah mereka sendiri. Lihatlah beberapa Pilihan Raya Kecil kebelakangan ini, di Tanjung Piai mereka tersungkur akibat yakin tak bertempat. Peralihan kuasa PM perlu dilakukan untuk mengembalikan kestabilan negara dari segi politik dan ekonomi. Peralihan kuasa bukan disebabkan seorang sosok je, tapi ia akan beri kebaikan kepada banyak pihak.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/01/artikel-menarik-untuk-dibaca-prestasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Harapan Mungkin Menjadi Kerajaan Satu Penggal

Pakatan Harapan Mungkin Menjadi Kerajaan Satu Penggal

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 118 hits
Kata kata yang dikatakan oleh Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir itu menggambarkan kekecewaan setelah Pakatan Harapan gagal dalam merampas kerusi dalam PRK Kimanis pada 18 Januari 2020 Pakatan Harapan yang telah kalah sebanyak 5 kali ...
Amanah Tolak Pas Dalam Kerajaan Pakatan Harapan Salahuddin

Amanah Tolak Pas Dalam Kerajaan Pakatan Harapan Salahuddin

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 86 hits
Parti Amanah Negara menolak sebarang gerakan atau cadangan untuk membawa masuk PAS menyertai kerajaan semata mata mahu menarik sokongan rakyat kepada Pakatan Harapan Timbalan Presiden AMANAH Datuk Seri Salahuddin Ayub menegaskan tiada keper...
Kerajaan Pakatan Harapan

Kerajaan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 138 hits
blogtunm blogspot com Tun M 1 When a new party takes over as a Government it would be a miracle if it were to execute all its plans and promises overnight Certainly when PH took over from BN which had ruled the country for the past 60 years...
Berubah Atau Pakatan Harapan Jadi Kerajaan Sepenggal Dr Mahathir

Berubah Atau Pakatan Harapan Jadi Kerajaan Sepenggal Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 86 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata gabungan pemerintah boleh menjadi kerajaan sepenggal jika ia tidak melakukan beberapa perubahan Pakatan Harapan yang dipimpin Mahathir menewaskan gabungan Barisan Nasional yang sudah lama...
Pakatan Harapan Still Won The Same Number Of Votes In Kimanis Says Azmin

Pakatan Harapan Still Won The Same Number Of Votes In Kimanis Says Azmin

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 93 hits
Parti Warisan Sabah s failure to capture the Kimanis parliamentary seat should not be misconstrued as declining support for Pakatan Harapan says Economic Affairs Minister Datuk Seri Mohamed Azmin Ali He said there was not much difference in...
Mencuba Grabpay Salah Satu Dompet Digital Nirtunai Dibawah Program Etunai

Mencuba Grabpay Salah Satu Dompet Digital Nirtunai Dibawah Program Etunai

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 167 hits
https ift tt 2sfN1SX Grab kini telah menjadi salah satu jenama yang tidak asing lagi dikalangan pengguna tempatan Perkhidmatan yang dahulunya memfokuskan kepada tempahan seru pandu ke destinasi kini telah diperluaskan melalui sejumlah perkh...
Kondisi Sosial Bisa Jadi Salah Satu Faktor Penyebab Diabetes

Kondisi Sosial Bisa Jadi Salah Satu Faktor Penyebab Diabetes

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 78 hits
Yang memiliki keturunan diabetes tipe satu pun hanya akan jadi masalah kalau masyarakatnya kelebihan makanan kurang sehat ujar Sosiolog Universitas Indonesia Roby Muhamad dalam konferensi pers Sun Life Resolution Run 2020 di Kuningan City J...
The Kimanis By Election Pakatan Harapan Never Learns

The Kimanis By Election Pakatan Harapan Never Learns

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 103 hits
Raja Sara PetraUp to the day before the by election the political pundits predicted that Barisan Nasional was going to get slaughtered or massacred in the Kimanis by election The result however shows that you never really know what the vote...
Semarang Jadi Salah Satu Kota Paling Bersih Se Asia Tenggara

Semarang Jadi Salah Satu Kota Paling Bersih Se Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 64 hits
Asosiasi negara negara Asia Tenggara menetapkan Kota Semarang sebagai salah satu kota wisata paling bersih di kawasan Asia Tenggara Kabar diumumkan pada acara ASEAN Tourism Forum 2020 yang digelar di Brunei Darussalam Kamis lalu
Dua Buah Kereta Berdebu Di Parking Selama 6 Tahun Terjawab Dipercayai Milik Penumpang Mh370

Sejarah Gundik Maharaja China

Keadaan Pn Dan Muhyiddin Semakin Tenat

Pengajaran Dari Kes Puding Beracun

Mahathir Cabar Pas Buktikan Saman Rm1bilion Itu Wujud

Tun M Mukhriz Syed Saddiq Maszlee Dan Amiruddin Dipecat Keahlian Bersatu

Hiburan Abby Abadi Bergurau Mahu Bersalaman Dengan Norman Hakim Timbul Rasa Kurang Senang Netizen

Lelaku Guna Duit Simpanan Buka Stesen Minyak



Info Dan Sinopsis Drama Memoir Karmila Slot Widuri

Farah Pahlavi Permaisuri Terakhir Iran Yang Kini Hidup Dalam Buangan

Kisah Wanita Dipaksa Gugurkan Anak Demi Polisi Negara China

Isu Pelakon Larikan Isteri Orang Ini Lagi Kenyataan Leana Sharif Pengurus Shah Radhi Hazvee

Dakwaan Larikan Isteri Orang Pengurus Shah Radhi Hazvee Bersuara


Dua Kesilapan Besar Tun M Lantik Guan Eng Tommy Thomas Najib Razak

Ph Akan Pilih Tun M Lagi Sekali Sebagai Pm

Kerja Yang Paling Bodoh Ialah Memecat Mahathir

Black Farmhouse Door Handles

Tpnpb Opm Pamer Senjata Rampasan Ini Penjelasan Polda Papua

Memey Nak Ada Baby Lagi Akhirnya Norman Hakim Tampil Bongkarkan Sesuatu Tentang Memey Buat Warganet Terkedu