Arahan Pimpinan Pembangkang Semalam Amat Mengecewakan Penyokong



Kementerian mana yang akan berdepan undi belah bahagi, hanya akan diputuskan setelah pembangkang meneliti secara dalam kertas pindaan Rang Undang-undang (RUU) Perbekalan (Belanjawan) 2021 yang diluluskan semalam.
Menurut Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil, ia bagi memastikan pindaan yang diumumkan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz benar-benar diterjemah ke dalam kertas pindaan yang dijangka dibentangkan Isnin ini.
“Ini satu dokumen penting, di situ kita boleh lihat apa yang dikurangkan, apa yang dilebihkan, secara hitam putih, bukan daripada pengumuman.
“[…] Di situ baru kita boleh lihat dengan jelas, apakah benar yang disebut itu diterjemah ke dalam dana.
“Kedua, apakah ada perubahan (terhadap perincian belanjawan), sebab kalau kita lihat, pada hari Jumaat (6 Nov) yang mana menteri kewangan umum, ada benda-benda yang masuk dalam belanjawan tapi tak diumum, seperti Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa).
“Jadi, kita mesti teliti semula dokumen pada hari Isnin, apakah ada benda-benda lain yang masuk atau keluar, yang tak diumum,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.
Dia diminta mengulas kementerian atau isu manakah yang menjadi tumpuan Pakatan Harapan (PH) dalam undi belah bahagi yang dikatakan akan dibuat di peringkat jawatankuasa nanti, seperti dimaklumkan ketua pembangkang Anwar Ibrahim semalam.
Fahmi, ahli parlimen Lembah Pantai, berkata hanya selepas itu, barulah PH akan merangka dan meneliti secara konsensus soal undi belah bahagi dan kementerian berkaitan.
Pandangan senada turut dikongsi Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad.
“Kita akan kaji belanjawan setiap kementerian dan kalau didapati ada yang tak kena, maka akan dibuat belah bahagi. Belum ditetapkan lagi kementerian mana,” kata ahli parlimen Shah Alam ketika dihubungi.

Khalid Samad  
Disoal apakah perbincangan mengenai hal itu akan turut melibatkan ahli parlimen bukan PH seperti Pejuang, Muda dan Warisan, kata Fahmi, ia “akan melibatkan ahli-ahli parlimen pembangkang”.
Kritikan lantang
Semalam, belanjawan pertama Perikatan Nasional (PN) diluluskan untuk bacaan kedua di Dewan Rakyat menerusi undian suara, meskipun sebelum ini ia menerima kritikan lantang daripada wakil rakyat pembangkang sejak dibentangkan 6 Nov lalu.
Ketika undian belah bahagi – yang memerlukan 15 sokongan ahli parlimen – cuba dilakukan oleh ahli parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar, hanya 13 ahli parlimen pembangkang yang berdiri menyokong.
Ini menyebabkan pembangkang, terutamanya PH, menerima kritikan hebat di media sosial oleh penyokong mereka.
Anwar semalam menjelaskan dia meminta Presiden Amanah, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng untuk tidak melakukan undi belah bahagi kerana tak mahu dilihat menolak insentif baru diumumkan Tengku Zafrul, yang menurutnya “lebih diterima rakyat”.

 Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz   
Kata Anwar, PH tetap menentang belanjawan berkenaan, dan akan meminta undi belah bahagi diadakan semasa peringkat jawatankuasa ketika anggota parlimen membahaskan perbelanjaan setiap kementerian.
Ketua Parlimen DAP Anthony Loke turut memberikan pandangan senada, bahawa belanjawan itu tidak boleh ditolak keseluruhannya kerana ada hal yang diperstujui pembangkang, dan ada hal yang tidak.
Semalam, Tengku Zafrul mengumumkan beberapa perubahan dalam belanjawan, antaranya peluasan kelayakan pengeluaran Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Wang Pekerja (KWSP) kepada pencarum yang mengalami penurunan pendapatan tahun ini.
Bantuan tambahan lain termasuklah bantuan kepada petugas barisan hadapan, serta peruntukan tambahan untuk Sabah dalam berdepan peningkatan kes positif Covid-19, namun permintaan agar moratorium automatik diberikan kepada peminjam tidak dikabulkan.
Peringkat jawatankuasa dijangka bermula Isnin ini (30 Nov) dan dijangka berakhir 15 Dis, diikuti dengan bacaan kali ketiga.
The post ‘Arahan pimpinan pembangkang’ semalam amat mengecewakan penyokong appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/27/arahan-pimpinan-pembangkang-semalam-amat-mengecewakan-penyokong/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amat Mengecewakan Najib Tak Puas Hati Kerajaan Tak Batal Penjualan Ladang Th Plantation

Amat Mengecewakan Najib Tak Puas Hati Kerajaan Tak Batal Penjualan Ladang Th Plantation

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 187 hits
November 27 2020 2 00 PMNajib Razak PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak tidak berpuas hati pentadbiran semasa belum membatalkan sebarang penjualan ladang TH Plantation yang ditandatangani pentadbiran lepas proses yang dijangka s...
Belanjawan 2021 Mesti Adil Kepada Pembangkang Jika Mahu Disokong

Belanjawan 2021 Mesti Adil Kepada Pembangkang Jika Mahu Disokong

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 346 hits
Belanjawan 2021 tidak akan disokong secara membuti tuli kerana dilihat Pembangkang tidak adil dan menganaktirikan peruntukan kepada kawasan yang diwakili Pakatan Harapan atau negeri yang ditadbir mereka Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Su...
Muhyiddin Patut Runding Dengan Pembangkang Sebelum Isytihar Darurat

Muhyiddin Patut Runding Dengan Pembangkang Sebelum Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 229 hits
Perisytiharan darurat bagi mengelakkan Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi menimbulkan pelbagai persoalan mengenai peruntukan rasmi perisytiharan seperti itu di sisi Perlembagaan Persekutuan Menurut pakar Undang Undang Perlembagaan Dr Azi...
Adun Lantikan Berpotensi Di Salahgunakan Sekiranya Diletak Di Kawasan Pembangkang

Adun Lantikan Berpotensi Di Salahgunakan Sekiranya Diletak Di Kawasan Pembangkang

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 241 hits
KUANTAN Ahli Dewan Undangan Negeri lantikan berpotensi disalahgunakan sekiranya mereka diletakkan di kawasan pembangkang Pengerusi Pakatan Harapan Pahang Fuziah Salleh ketika mengulas berhubung keputusan kerajaan Pahang melantik lima ADUN l...
Calon Kabinet Bayangan Pembangkang Pru15

Calon Kabinet Bayangan Pembangkang Pru15

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 263 hits
SYAZMIR HARIZ BIN NOORAZALANSetelah bermulanya persidangan Parlimen edisi Belanjawan 2021 hujung Oktober lalu khabar angin bahawa Pilihan Raya Umum ke 15 akan diadakan semakin kuat Persoalan yang ingin dibangkitkan oleh penulis ialah sudahk...
Pembangkang Mahu Perbahasan Belanjawan Dilanjut Selepas 2 Petang Batal Had Kehadiran 80 Orang

Pembangkang Mahu Perbahasan Belanjawan Dilanjut Selepas 2 Petang Batal Had Kehadiran 80 Orang

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 149 hits
November 23 2020 Anggota pembangkang berkata perbahasan belanjawan sebelum ini tidak dihadkan sehingga jam 2 petang seperti sekarang KUALA LUMPUR Speaker Dewan Rakyat Azhar Harun menegaskan beliau akan meneliti cadangan beberapa ahli Parlim...
Puding Karamel Guna Susu Pekat Mudah Dan Sedap Untuk Berbuka Puasa Semalam

Puding Karamel Guna Susu Pekat Mudah Dan Sedap Untuk Berbuka Puasa Semalam

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 688 hits
Puding Karamel Mudah Dan Sedap Untuk Berbuka Puasa Semalam Assalamualaikum wbt Hi korang Rindu nak update blog tapi bila work from home ni kerja update resipi sajalah Harap korang tak boring singgah sini Semalam CH dan anak dara berpuasa ga...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist