Apalah Nasib Ajk Surau Baru Ini Agaknya


Oleh : SALKUKHAIRI ABD SUKOR

KESIAN AJK SURAU NI. APALAH NASIB MEREKA NANTI AGAKNYA.

Baru-baru ni Surau Tabul Al-Hajj ada masalah sikit. Banyak barang-barang lama di surau tersebut dah tak boleh digunakan lagi. Antaranya mimbar lama, tong tabung surau, karpet lama, kerusi dan meja di bilik mesyuarat dan banyak lagi.

Semua barang-barang tersebut ada yang tak digunakan, ada yang dah rosak dan ada juga yang dah tak boleh dibaiki lagi. Tapi nak buang sayang. Nak jual tak laku. Tak de siapa yang nak beli. Nak simpan kat surau dah tak muat. Nanti bimbang menghalang jamaah nak mendirikan solat pulak.

Gambar HiasanMaka jawatankuasa surau yang dipengurusikan oleh Pak Jihad pun buatlah mesyuarat tergempar. Hampir 5 jam mesyuarat dijalankan.

Selepas semua memerah idea dan mengutarakan pandangan masing masing, maka jawatankuasa surau pun membuat keputusan untuk menjual saja barang-barang surau yang dah tak boleh digunakan tersebut kepada syarikat Pro Am Sdn Bhd.

Syarikat ni memang biasa dan berpengalaman "ambil" barang-barang lama dari surau dan masjid sekitar. Apa yang syarikat ni lakukan adalah mereka akan baik pulih barang-barang lama tersebut dan akan cari pembeli-pembeli yang berminat. Hasil daripada jualan barang-barang tu nanti sebahagian besarnya akan diserahkan balik kepada surau atau masjid yang berkenaan mengikut persetujuan bersama. Bukan setakat itu sahaja, syarikat tersebut juga akan bagi pinjam guna barang-barang mereka kepada masjid atau surau tersebut buat sementara waktu sehingga hasil jualan daripada barang-barang lama tadi diserahkan kepada surau atau masjid berkenaan.

Memang susah nak cari syarikat yang berpengalaman dan sanggup buat bisnes macam ni di sekitar pekan ni.

Syarikat ni pekerjanya orang Melayu Islam. Bos-bos besarnya pun orang Melayu Islam juga. Cuma pengurus syarikat tersebut adalah seorang Cina. Tapi sungguhpun beliau bukan beragama Islam, beliau berpengalaman luas dalam bisnes baik pulih dan jual barang-barang lama ni. Mungkin sebab itu lah kot bos-bos besar syarikat tu ambil dan lantik dia sebagai pengurus syarikat.

Maka dipendekkan cerita, semua barang-barang surau yang dah tak boleh digunakan tadi pun diserahkan kepada Syarikat Pro Am Sdn Bhd tadi. Alhamdulillah. Lega nampaknya pengurusan surau selepas barang-barang tersebut di serah kepada syarikat tadi.

Sebenarnya barang-barang tu dibeli semasa surau Tabull Al-Hajj diuruskan oleh jawatankuasa lama. Maklumlah masa tu jawatankuasa lama rasa surau banyak duit. Dibelinya semua barang-barang semata-mata nak habiskan bajet duit surau walaupun tiada keperluan mendesak pun untuk beli. Bila dah tak digunakan, jadilah barang-barang tersebut terbiar dan bersepah sahaja di tepi surau.

Bila jawatankuasa baru surau dilantik banyaklah penambahbaikan yang mereka nak buat untuk susun balik kewangan surau dan barang-barang milik surau tersebut.

Selepas itu, berita tentang penjualan barang-barang lama surau tadi sampai ke telinga jawatankuasa lama surau tersebut. Disebabkan dengki dengan usaha yang dilakukan oleh jawatankuasa baru surau tersebut, maka mereka pun mulalah sebar cerita kononnya jawatankuasa baru surau tu pergi jual barang-barang surau pada orang Cina.

"Apa ke jadah nya jual barang-barang surau pada orang kapir?" Tanya Pak Majdi bekas pengerusi surau tu di hadapan penyokong penyokongnya.

Maka penyokong penyokongnya yang setia pun mulalah sebarkan cerita tu pada seluruh orang kampung. Orang kampung yang tak pernah datang surau pun turut terpengaruh dan buat bising. Habis satu kampung jadi kecoh dengan berita tersebut.

"Jawatankuasa baru surau jual barang-barang surau pada orang kapir". Itulah perkataan yang mereka duk sembang dan ulang-ulang kat kedai-kedai kopi. Sampai penduduk kampung sebelah pun turut terpedaya dengan cerita yang mereka sebarkan tersebut.

Marah sungguh nampaknya orang kampung dengan tindakan yang dilakukan oleh jawatankuasa baru surau tadi. Segala penjelasan daripada Pak Jihad dan AJK-AJK beliau tidak diendahkan langsung. Bagi Pak Majdi dan konco-konconya, jawatankuasa baru ni dah buat salah besar. Dah melampau.. Dah sesat..Mereka perlu diganti dalam mesyuarat AGM surau yang akan datang.

Kesian jawatankuasa baru surau. Usaha yang baik yang mereka lakukan untuk menyelamatkan pengurusan surau telah difitnah dan ditohmah sedemikian rupa. Nasib lah. Siapa suruh nak sangat jadi jawatankuasa surau. Kan dah kena. Bersabar je lah Pak Jihad oii..

Begitulah kisah yang terjadi di Surau Tabull Al-Hajj. Surau kampung saya yang tercinta. Moga kisah ini menjadi tauladan untuk kita semua.

Wallahuaklam

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/04/apalah-nasib-ajk-surau-baru-ini-agaknya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cari Fakta Baru Pembunuhan Pegawai Unm Polisi Telusuri Percakapan Pelaku Dan Korban

Cari Fakta Baru Pembunuhan Pegawai Unm Polisi Telusuri Percakapan Pelaku Dan Korban

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 185 hits
Pemeriksaan kejiwaan terhadap pelaku juga telah dilakukan Selasa pagi Tujuannya untuk mendalami kondisi kejiwaan tersangka dan motif pembunuhan secara lebih jauh
Huawei Enjoy 9e Dan Enjoy 9s Dilancarkan Dua Peranti Huawei Baru Yang Mampu Milik

Huawei Enjoy 9e Dan Enjoy 9s Dilancarkan Dua Peranti Huawei Baru Yang Mampu Milik

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 280 hits
Minggu lepas Huawei telah mengacah yang mereka akan melancarkan dua telefon pintar siri Enjoy baru dan tablet MediaPad M5 Lite Hari ini dua peranti siri Enjoy ini telah dilancarkan Enjoy 9s dan Enjoy 9E Kedua dua peranti ini adalah dalam ka...
Portal Berita Selandia Baru Hapus Komentar Negatif Pembaca Soal Teror Di Christchurch

Portal Berita Selandia Baru Hapus Komentar Negatif Pembaca Soal Teror Di Christchurch

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 199 hits
Redaksi Stuff mengatakan tindakannya tersebut bertujuan untuk mengembalikan fungsi kolom komentar untuk bertukar pendapat yang cerdas
Fadli Zon Khawatir Fatwa Golput Haram Timbulkan Kontroversi Baru

Fadli Zon Khawatir Fatwa Golput Haram Timbulkan Kontroversi Baru

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 189 hits
Saya kira kalau golput itu harus diimbau tapi kalau dibilang haram itu nanti akan bikin kontroversi baru Jangan kemudian membuat fatwa yang nanti orang tidak akan mengikuti Saya yakin kita harus mengimbau lah mengajak kata Fadli
Diduga Korban Pembunuhan Dan Pemerkosaan Melindawati Baru 6 Bulan Jadi Calon Pendeta

Diduga Korban Pembunuhan Dan Pemerkosaan Melindawati Baru 6 Bulan Jadi Calon Pendeta

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 285 hits
Sepupu korban Agus Mansasarumaha mengungkapkan Melindawati tengah menjalani ikatan dinas sebagai calon pendeta usai lulus dari Sekolah Tinggi Theologi Injili Palembang pada Juni 2018 Korban ditempatkan almamaternya untuk bertugas melayani j...
Pandang Pertama Microsoft Edge Berasaskan Enjin Chromium Internet Explorer Generasi Baru

Pandang Pertama Microsoft Edge Berasaskan Enjin Chromium Internet Explorer Generasi Baru

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 190 hits
Internet Explorer adalah pelayar web yang paling teruk pernah wujud Ia ketinggalan zaman perlahan mempunyai masalah prestasi dan dibenci ramai Microsoft kemudian hadir dengan pelayar web baru Microsoft Edge Satu pelayar web generasi baru da...
Baru Beberapa Hari Putus Tunang Kini Pelakon Kontroversi Atikah Suhaimie Kembali Buat Perangai

Baru Beberapa Hari Putus Tunang Kini Pelakon Kontroversi Atikah Suhaimie Kembali Buat Perangai

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 846 hits
Keputusan Awi Rafael untuk putus tunang dan membatalkan perkahwinannya bersama Atikah Suhaime mengejutkan ramai Pelbagai spekulasi timbul mengenai punca mereka berpisah termasuklah berkaitan kontroversi Atikah dahulu Bagaimanapun isu itu su...
Selamat Tahun Baru

Selamat Tahun Baru

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 236 hits
Assalamualaikum dan selamat tahun baru kepada semua Heh sudah masuk bulan Mac baru nak mengucapkan selamat tahun baru Biasalah aku malas nak tulis blog dan asyik terperak dalam rumah bermain game Dan keputusan SPM aku pun dah nak keluar Hui...
Mengapa Intelijen Selandia Baru Gagal Antisipasi Serangan Di Christchurch

Mengapa Intelijen Selandia Baru Gagal Antisipasi Serangan Di Christchurch

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 215 hits
Namun di tengah mengalirnya dukungan bagi warga muslim di Negeri Kiwi banyak pihak masih mempertanyakan bagaimana pelaku Brenton Tarrant pria 28 tahun asal Australia bisa tidak terlacak dalam radar intelijen
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang