Apakah Risiko Yang Mungkin Terjadi Bila Membuat Pembedahan Atau Tidak


Assalamualaikum, hai readers..
Nak sambung cerita lagi boleh? Seronok pulak nak share ilmu dengan kawan-kawan. Walaupun cerita ni bukan lah kisah yang begitu menarik, tapi perkongsian pengalaman ni sangat penting. 
Allah turunkan sakit ni, bukan saja saja juga sebenarnya. Tapi nak kita berkongsi dengan kawan lain. Betapa pentingnya ambil tahu tentang sesuatu kejadian tu. 


Harini seperti yang dijanjikan, kita nak share sikit apakah risiko yang doctor ada bagitahu sebelum menjalani pembedahan tu. Apa apa pembedahan pun tetap ada risikonya yang tersendiri sebenarnya. Cuma risiko tu akan terjadi atau tidak je.

Macam kita, risikonya banyak. Dan bila dengar menggerunkan. Memang menangis kalau dengar. Kalau orang lain tu mungkin boleh 50-50 je perasaan tu nak buat Operation ke tidak. Tapi kalau tak buat Operation, tetap ada risiko yang bakal kita berhadapan.

Macam kita, doctor bagitahu risikonya macam macam. Lagi lagi kawasan sekitar yang kita akan operate masa tu banyak urat saraf. Doctor bagitahu, mungkin terusik saraf dibahagian bibir, bibir akan senget sebelah macam tu. Macam herot sikit la bahagian bibir tu macam tu. 
Then kalau dikatakan masa operate tu nanti nampak ke lidah pun macam terganggu, kena buang sikit. So mungkin deria rasa akan bermasalah sikit la. Di bahagian kiri sahaja. 

Buat masa ni kita tak boleh nak kata lagi. Sebab bahagian 2-2 ni belum pulih. Dan bibir pun masih bengkak sikit lagi. Tang lidah tu, buat masa ni kita tak boleh nak kata sebab dekat gigi dan bahagian dalam ni still ada jahitan yang belum dibuka lagi. 

Dan paling-paling-paling-paling kita takut nak dengar 1 ni je. Doctor kata seandainya terusik 1 saraf besar, yang menyambung ke otak, mungkin boleh alami STROKE! Allahuakhbar..


Serius, memang menangis bila ingat perkara ni. Sebab tu kita kata, lepas kita sedar dari Operation, kita bersyukur sangat sangat pada Allah sebab kita masih boleh sedar seperti sediakala! Masih boleh sedar dalam keadaan baik.

Anak anak masih kecik. Suami pun perlukan kita. Tipu kalau tak risau. Tapi kita tak cerita segala risiko ni pada sesiapa, family sekalipun. Kita taknak mereka susah hati. Cukuplah kami berdua merasa kerisauan tu. Tapi kita diamkan je sebab bagi kita, kalau kita dok cerita je nanti, seolah olah macam kita mintak je risiko tu berlaku atas diri kita. Sedangkan operation tu tak dibuat pun lagi kan. So senang kata, kami berdua sepakat diamkan diri, dan mohon pada Allah moga selamatkan semuanya semasa didalam pembedahan tu nanti.

Apa pun, syukur Alhamdulillah.. Kita dipanjangkan umur, dan dalam keadaan baik walaupun rupa kita tak sangat macam sediakala. 

Risiko lain kata doctor, mungkin tangan akan rasa lemah sikit. Sebab ada buang biji limpa ke apa namanya camtu. Yang tu kita tak alami untuk jangka masa panjang lagi. Tapi buat masa ni tangan memang rasa lemah macam lenguh lenguh. Nak angkat tinggi pun macam payah. Tapi boleh angkat lagi.

Ni antara risiko yang kita ingat la. Dan risiko pun ada kalau kita berkeras taknak buat operation. Risiko dia, dari ketumbuhan, ianya boleh ke arah cancer! Sebab ketumbuhan ni dia macam agresif kata doctor. Then kalau dia berakar pergi ke arah lain, sangatlah payah nak dibuang. Silap silap untuk operation tu lebih besar sana sini kena buang. Allahuakhbar.. Sebab dia dekat dengan leher. Sangat mudah dia nak merebak ke organ badan yang lain. 

Macam kita tetap pilih untuk buat Operation tu sebab kita dah tak larat tanggung sakit. Sampaikan setiap kali bangun tido, kita cakap dengan ddy dorang. 

"Rasa macam nak pergi hospital sekarang ni je. Nak suh dorang operate"..

Cara kita cakap tu seolah olah semudah nak menyiang ikan! Sebab cukup la 7bulan kita tanggung sakit. Walaupun komplikasinya banyak bila buat operation, kita minta je pada Allah. Minta Allah permudahkan semuanya. Minta DIA kembalikan kesihatan kita sebaiknya balik seperti sediakala. 

Alhamdulillah.. Berbekalkan kekuatan dari kawan kawan, Allah juga permudahkan segala urusan kita. Sebab Allah percepatkan urusan operate juga. Doctor kata dia cancelkan beberapa pesakit yang sepatutnya operation pada hari ahad 20 januari 2019 untuk memberi laluan kepada kita. 

Bayangkan, kalau la kita berdiam diri, menunggu 20februari untuk Ct Scan, kita tak boleh bayangkan apakah nasib kita pada masa hadapan. Mungkin ketumbuhan ni makin besar atau mungkin ianya juga ntah dah ke arah mana. Allahuakhbar..

Bersangka baik walaupun Allah berikan sedikit ujian pada kita. DIA menguji kita dalam masa yang sama. DIA juga melihat sejauhmana kesungguhan kita untuk baikkan balik diri kita. 

Doa
Usaha
Ikhtiar
Tawakal



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.syamimisaad.com/2019/01/apakah-risiko-yang-mungkin-terjadi-bila.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Color Code Atau Kod Warna Media Sosial Popular Yang Mungkin Sesuai Dengan Blog

Color Code Atau Kod Warna Media Sosial Popular Yang Mungkin Sesuai Dengan Blog

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 376 hits
Color Code Atau Kod Warna Untuk Media Sosial Popular Yang Mungkin Sesuai Dengan Blog Ada pendapat blogger otai luar negara mengatakan warna memainkan peranan sebagai brand sesebuah blog atau website Jika kita biasa tengok Maybank kita mesti...
Najib Perdana Menteri Ke 8 Sesuatu Yang Mungkin Atau Mustahil

Najib Perdana Menteri Ke 8 Sesuatu Yang Mungkin Atau Mustahil

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 310 hits
Lim Kit Siang dalam suatu kenyataan kempennya semalam membayangkan kemenangan calon BN di Cameron Highlands pada 26 Januari nantii akan memungkinkan Najib Razak kembali sebagai Perdana Menteri semula selepas PRU15 akan datang Tambahnya deng...
Al Quran Melarang Merampas Suami Atau Isteri Orang

Al Quran Melarang Merampas Suami Atau Isteri Orang

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 1459 hits
Berdosa jalin hubungan dengan individu yang sudah berumah tangga apatah lagi menyebabkan berlaku perceraian Merebut pasangan samada suami atau isteri milik orang lain terutamanya di kalangan kenalan terdekat sama seperti merampas hak milik ...
Minta Maaf Secara Terbuka Atau Tunggu Surat Saman Linda

Minta Maaf Secara Terbuka Atau Tunggu Surat Saman Linda

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 534 hits
Malaysiakini 29 01 19 Gara gara diserang dengan kecaman penyanyi Linda Rafar bakal mengemukakan tuntutan agar lebih 100 individu meminta maaf kerana melemparkan kata kata kesat terhadapnya Kegagalan berbuat demikian memungkinkan mereka akan...
Elak Batuk Atau Sakit Tekak Ini Cara Betul Makan Limau Mandarin

Elak Batuk Atau Sakit Tekak Ini Cara Betul Makan Limau Mandarin

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 499 hits
Tahun Baru Cina akan disambut oleh masyarakat Cina tidak lama lagi Sebelum tiba hari perayaan ini limau Mandarin sememangnya mudah didapati di mana mana sahaja Di pasar raya mahu pun di gerai buah buahan biasa ada dijual dengan harga yang m...
Cadangan Wajibkan Anak Sekolah Sampai Spm Atau Ibu Bapa Boleh Didenda Dan Dipenjara

Cadangan Wajibkan Anak Sekolah Sampai Spm Atau Ibu Bapa Boleh Didenda Dan Dipenjara

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 418 hits
Mungkin tak ramai yang tahu Akta Pendidikan Negara kini hanya mewajibkan murid murid untuk melengkapkan persekolahan dari Tahun Satu sehingga Tahun Enam sahaja Disebabkan itu kerajaan sedang mengkaji semula Akta Pendidikan Negara untuk mewa...
10 Ilusi Optik Yang Membuatmu Merasa Tertipu Atau Memang Matamu Yang Salah Lihat Foto Ini Ya

10 Ilusi Optik Yang Membuatmu Merasa Tertipu Atau Memang Matamu Yang Salah Lihat Foto Ini Ya

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 256 hits
Meski hanya ilusi optik kita sukses dibuat mikir keras lo Apalagi lihatnya sambil ngantuk ngantuk gitu D
Peka B40 Insentif Rawatan Rm1000 Dan Duit Tambang Rm500 Atau Rm1000

Peka B40 Insentif Rawatan Rm1000 Dan Duit Tambang Rm500 Atau Rm1000

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 599 hits
Peka B40 Insentif Rawatan RM1000 dan Duit Tambang RM500 atau RM1000 Belum sempat sejuk lagi pengumuman skim insurans yang beri banyak kelebohan untuk golongan B40 yang ada penyakit kritikal kerajaan umum lagi satu lagi bantuan untuk kumpula...
Amal Minum Air Sejuk Atau Air Panas Mana Lebih Baik Rileks Media

Amal Minum Air Sejuk Atau Air Panas Mana Lebih Baik Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 333 hits
Minum air sejuk terutama berais memang menyejukkan tekak terutama pada hari panas terik Tapi ramai yang mengamalkan pantang minum air ini kerana dikatakan tak elok untuk kesihatan Betulkah Sebenarnya minum air sejuk juga baik untuk tubuh ta...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah